Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پس از ابقای سمتش در دولت بایدن، همزمان با یک سالگی توافقنامه قطر و احتمال افزایش تنش‌ها درباره عدم خروج نیروهای خارجی از افغانستان رایزنی‌ها را آغاز کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در حالی که توافق آمریکا و طالبان یک ساله شده است و این گروه همچنان به خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارد، دور تازه سفرهای «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

گفته می‌شود که خلیلزاد پس از آلمان به پاکستان، امارات، افغانستان و احتمالا برخی کشورهای دیگر سفر خواهد کرد تا درباره روند صلح افغانستان رایزنی کند.

برخی رسانه‌های روزهای گذشته اعلام کردند که «زلمی خلیلزاد» برای نخستین بار پس از ابقا شدن در سمتش با «رویا رحمانی» سفیر افغانستان در واشنگتن دیدار کرده است.

زلمی خلیلزاد بیش از دو سال است که به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان کار می‌کند، روابطش با کابل همواره پر تنش بوده است زیرا دولت اقدامات خلیلزاد را به نفع طالبان می‌داند و حتی در آخرین سفرش به کابل رئیس جمهور افغانستان از دیدار با وی خودداری کرد.

از سوی دیگر، طالبان در یک سالگی توافقنامه با آمریکا در بیانیه‌ای اظهار داشت که این توافق روز تاریخی برای مردم افغانستان و مردم آمریکا است که با هدف پایان جنگ تحمیلی 20 ساله منعقد شد.

بر اساس بیانیه طالبان، آمریکا تعهد کرده است که از تاریخ تعیین شده در توافقنامه طی 14 ماه تمام نیروهای نظامی و غیرنظامی غیر دیپلماتیک، نیروهای ائتلاف و متحدان این کشور و قراردادی‌های شخصی امنیتی، استادان، مشاوران و کارکنان خدماتی خود را از افغانستان خارج کند.

گزارش| عدم اعتماد بایدن به خلیلزاد؛ تعیین معاون گامی برای برکناری "معمار توافق با طالبان"نخستین دیدار وزیر خارجه آمریکا و خلیلزاد پس از تاکید بر بررسی توافق با طالبانخلیلزاد و پیشنهاد طرح دولت موقت با رهبران سیاسی افغانستانآغاز رایزنی‌های خلیلزاد در افغانستان پس از دیدار با مقامات ارتش پاکستانخلیلزاد: آتش‌بس و توافق سیاسی نیاز فوری افغانستان است

طالبان در این بیانیه تاکید کرده است که به تمام محتویات توافقنامه با آمریکا پایبند بوده است و اجرای آن نیز گام موثری برای حل بحران و تامین صلح در افغانستان که در سایه نظام اسلامی تحقق می‌یابد.

به گفته طالبان، ادامه آزادی زندانیان و حذف سران طالبان از فهرست سیاه از از ماده‌های توافقنامه است که تا هنوز عملی نشده است. برای تسریع مذاکرات جاری بین‌الافغانی باید گام‌های عملی برداشته شود. با عملی شدن توافقنامه می‌توان وضعیت را بهبود بخشید و از رفتن وضعیت به حالت نامطلوب جلوگیری کرد.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار آمریکا طالبان اخبار آمریکا صلح افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۹۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، نیجر در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده و خروج نظامیان آمریکایی، در حال تقویت همکاری با روسیه است و قصد دارد از مسکو برای آموزش نظامی سربازانش و خرید سلاح کمک بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" در تحلیلی نوشته است، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از کشور نیجر یک پیروزی استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود. یک هواپیمای روسی حوالی نیمه شب بدون سر و صدا در فرودگاه بین المللی نیامی، پایتخت نیجر فرود آمده و سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهایی را برای کمک به متحد جدید خود رساند.

این نشریه نوشت: حضور 100 سرباز در این ماه آخرین ناقوس مرگ برای حضور نیروهای آمریکایی بود که از سال 2013 در این کشور در غرب قاره آفریقا مستقر بودند. تغییر خط مشی در بحبوحه موجی از وحشت و بی‌ثباتی در منطقه رخ می‌دهد که ارتش قدرت را در نیجر، بورکینافاسو و مالی به دست گرفته است «در حالی که نارضایتی مردم از شکست دولت‌های دموکراتیک و غرب در متوقف کردن خشونت‌ها از سوی داعش، القاعده و سایرین افزایش یافته است. 

ابراهیم یحیی ابراهیم، ​​تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران ساحل، به این روزنامه گفت که دلیل اصلی نزدیک شدن روابط بین روسیه و نیجر این است که مسکو در حال "حفاظت از رژیم حاکم بر نیامی" است. تنها چیزی که آنها از آن می ترسند حملات هوایی است و کشوری که به آنها سیستم دفاع هوایی می‌کند روسیه است و نقش مسکو اینجاست که پر رنگ می شود.

نیجر قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند

علاوه بر این، محمد تومبا، وزیر امور داخلی نیجر روز چهارشنبه در جریان دوازدهم اجلاس بین المللی نمایندگان عالی رتبه در امور امنیتی که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، اعلام کرد که کشورش علاقه مند به آموزش متخصصان نظامی روسی به نیروهای امنیتی محلی است و همچنین مایل است از روسیه تسلیحات نظامی بخرد.

او با اشاره به اینکه همکاری با روسیه در زمینه آموزش نظامی برای مبارزه با تروریسم ضروری است، گفت: رهبری نیجر از ارتش روسیه می‌خواهد تا نیروهای محلی را در جنگ و استفاده از سلاح آموزش دهد.

نیجر در حال تقویت همکاری خود با روسیه در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده است. در این رابطه روز یکشنبه در شمال نیجر در شهر آگادس، صدها نفر از مردم  علیه حضور آمریکایی‌ها که پایگاه نظامی آنها در این شهر قرار دارد، تجمع کردند. ده‌ها پرچم مالی، نیجریه، بورکینافاسو و روسیه در این تظاهرات به اهتزاز درآمد. این راهپیمایی دو روز پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیانش از نیجر برگزار شد. 

قرار است طی روزهای آینده یک هیئت آمریکایی برای هماهنگی جزئیات خروج خود وارد کشور شود. توافقنامه نظامی با ایالات متحده توسط شورشیانی که در اواسط ماه مارس قدرت را در نیجر به دست گرفتند، پاره شد. به نظر آنها، هیئت واشنگتن "پروتکل دیپلماتیک را رعایت نکرده است". این توافق به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی اجازه می‌داد در خاک این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

خروج نظامیان آمریکایی از نیجرگسترش روابط نظامی روسیه و نیجر25 کشته در حمله افراد مسلح به جنوب نیجریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است