Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@06:08:19 GMT

وجود تونل‌های زیرزمینی در تبریز تکذیب شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۰۵۱۱

وجود تونل‌های زیرزمینی در تبریز تکذیب شد

به‌گزارش خبرنگار مهر، حسین اسماعیلی عتیق امروز در جمع خبرنگاران اثر نمایان شده در محوطه مقبره‌الشعرا را متعلق به بقایایی از طاق زیرزمینی خانه‌ای قاجاری عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به قدمت محوطه مقبره الشعرا وجود آثار و بقایایی از ادوار مختلف در این منطقه محتمل است، لذا به دنبال عملیات عمرانی انجام گرفته در محوطه مقبره‌الشعرا توسط شهرداری تبریز طی چند سال گذشته بقایای مختلفی در محوطه این مجموعه نمایان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص طاق نمایان شده در این مجموعه و پیرامون محوطه موزه استاد احد حسینی، گفت: این اثر، یک چشمه طاق زیرزمینی متعلق به خانه‌ای از دوران قاجار است که طی عملیات عمرانی نمایان شده بود و دیوارسازی محوطه موزه در ضلع واقع شده این اثر در راستای مطالعه و بررسی بیشتر که هم‌اکنون در حال اجرا است، متوقف شده است.

اسماعیلی عتیق اظهار داشت: معماری قسمت‌های زیرین این طاق از نوع تفلیسی (تلفیق آجر و سنگ) و قسمت‌های فوقانی آن از نوع آجر پخته با ملات گچ است که یکی از مشخصه‌های معماری دوران قاجار محسوب می‌شود، بنابراین اظهارات منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر تعلق این بقایا به تونل‌های تاریخی تبریز صحت نداشته و هیچ‌گونه مستنداتی مبنی بر وجود آثارهای تونل زیرزمینی وجود ندارد.

کد خبر 5158192

منبع: مهر

کلیدواژه: تونل تبریز میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ویروس کرونا کرمانشاه شیوع کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه زلزله مشهد کرونای انگلیسی شیراز بوشهر بارش برف گرگان اردبیل عکس استانها نمایان شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۰۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| نمایی متفاوت از مقبره نادرشاه در مشهد قدیم

مقبره نادرشاه در مشهد، جمعاً سه بار ساخته شد؛ بنای نخست را خودِ نادر ساخت که از کیفیت آن خبر چندانی نداریم و عکس‌هایی هم که ادعا می‌شود مربوط به آن است، احتمالاً به بنای قدیمی مسجد مقبره در مجاورت آرامگاه تعلق دارد.

بنای دوم، در دهه ۱۲۹۰ش، با تصویب مجلس شورای ملی و ظاهراً توسط قوام‌السلطنه که در آن زمان حاکم خراسان بود، ساخته‌شد.

ساختمان سوم که بنای فعلی است، در دهه ۱۳۳۰ش و به سفارش انجمن آثار و مفاخر ملی ایران احداث گردید؛ ساختمانی که در آن حتی محل دفن نادرشاه هم جابجا شد و بنای مقبره، شکل و شمایلی مدرن و امروزی به خود گرفت.

در این تصویر، شما دومین بنای ساخته شده بر روی مقبره نادرشاه را می‌بینید، همان بنایی که آن را در دهه ۱۲۹۰ش ساختند و در دهه ۱۳۳۰ش تخریب شد.

عکس| نمایی متفاوت از مقبره نادرشاه در مشهد قدیم

دیگر خبرها

  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • افشای اسرار گورهای تاریخی (+عکس)
  • اسرار مخفی گورهای تاریخی افشا شدند
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • عکس| نمایی متفاوت از مقبره نادرشاه در مشهد قدیم
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • ماجرای «نفرین فرعون» چگونه بر سر زبان‌ها افتاد؟