«اطلسیهای لگدمال شده» روی صحنه میرود/استمرار اجرای نمایش عروسکی زمینهساز رشد این هنر است
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۰۹۸۲
سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.
خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید«اطلسی های لگدمال شده» روی صحنه میرود
«اطلسی های لگدمال شده» به نویسندگی تنسی ویلیامز و کارگردانی پوریا پورهمدانی از روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه ساعت ۱۷:۳۰ در خانه نمایش مهرگان روی صحنه میرود.
مجتبی کریمی، سارا جودت، فرید گلریز، مهران محجوب، مینا نوجوان، رسول عابدی، نیلوفر دلیر در این اثر به ایفای نقش میپردازند.
از دیگر عوامل این اثر میتوان به دراماتورژ: پویا پورهمدانی، تهیه کننده و مدیرتولید: مجید یارندی پور، دستیار کارگردان: امیرعلی خدیور، طراح گریم: پرتو راستینه، طراح لباس: آرزو باحور، طراح صحنه: آرش خمسه، نور و صدا: اوستا زادسر، منشی صحنه: نگین وکیلی، مدیرصحنه: محمد قدوسی، دستیار صحنه: محمد تواب اکبری، روابط عمومی: فاطیما جواهری، مشاور رسانهای: سیدمحمدصادق سیادت اشاره کرد.
در خلاصه داستان نمایش «اطلسیهای لگدمال شده» آمده است: خانم سیمپل که یک خرازی دارد عاشق اطلسی هایش است تا اینکه یک روز به مغازه خود میآید و متوجه میشود یک مرد غریبه آنها را از بین برده است ...
علاقه مندان جهت خرید بلیت این نمایش که از ۱۰ اسفندماه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه میرود، میتوانند از طریق سایت تیوال و یا گیشه خانه نمایش مهرگان به آدرس خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ اقدام کنند.
استمرار اجرای نمایش عروسکی زمینهساز رشد این هنر است
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک پیامی را منتشر کرد.
متن پیام قادر آشنا به شرح زیر است:
«جشنواره نمایش عروسکی به عنوان مهمترین رویداد تخصصی نمایش عروسکی ایران در میان هنرمندان اهالی شریف این گونه نمایشی جایگاهی وجیه و ارزنده دارد.
در سالی که گذشت همانند رویدادهای مشابه در جهان، این رویداد نیز دستخوش بحرانهایی شد که تلخترینشان درگذشت هنرمند فقید سرکار خانم گلزار محمدی دبیر دلسوز و ارجمند این دوره از جشنواره بود. هنرمندان پرتلاش ایران و نمایشگران ارجمند عروسکی سراسر کشور اما با همتی بلند و عزمی استوار مسیر دشوار تولید آثار ارزشمندشان را با امید و تلاش دو چندان ادامه دادند تا چراغ پرفروغ نمایش را نورافشانتر و پر تلالوتر از پیش فراروی مخاطبانشان بر دستان استوار بگیرند.
امید که این همت و اراده بپاید و صحنههای دلنشین نمایش عروسکی کشور همواره پویا و پررونق باشد. بیگمان استمرار در اجرای نمایش عروسکی در طول سال و پیوستگی جریان این گونه ارزنده نمایش بر صحنههای تئاتر کشور و ارتباط پیوسته آن با مخاطبین رخداد مبارکی است که میتواند زمینهساز رشد و پویایی هرچه بیشتر نمایش عروسکی کشور باشد.
حضور و هنرنمایی ارزنده همه شما هنرمندان عزیز و تلاش شایسته دست اندرکاران و حامیان برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک را ارج مینهم و از پروردگار مهربان برای همهگان توفیق و سربلندی آرزو دارم.»
دسترسی مخاطبان به آثار جشنواره عروسکی در همه روزهای جشنواره
مهدی حاجیان دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک توضیح داد: به منظور دسترسی سهلتر مخاطبان به نمایشهای این دوره از جشنواره، تمام آثار شرکتکننده در بازه زمانی جشنواره از ۱۰ تا ۱۷ اسفند ماه در ۴ سامانه میزبانِ آثار قابل دسترسی هستند. به این معنا که تمام آثار در طول برگزاری جشنواره پخش میشوند و به همین دلیل جدول نمایش آثار نداریم.
حاجیان ادامه داد: مخاطبان عزیز فقط برای دیدن نمایشهای صحنهای جشنواره باید بلیت تهیه کنند یا از کدهای مخصوص استفاده کنند ولی تماشای نمایشهای بخشهای فضای باز، محیطی، سنتی، ایدههای نو و فضای مجازی رایگان است.
حاجیان در پایان بیان کرد: تلاش بر این است که نمایش آثار از ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه آغاز شود و این نمایشها تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۷ اسفند ماه، یعنی تا پیش از آغاز اختتامیه، قابلیت استفاده و دسترسی را دارند.
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک با یاد زنده یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و با دبیری اجرایی مهدی حاجیان با بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی دهم تا هفدهم اسفند سال جاری برگزار میشود.
معاون هنری به «مبارک» پیام داد/ رونمایی از پوستر نمایشگاه عکس
پیام سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رونمایی از پوستر نمایشگاه عکس جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک ۲ خبر از این رویداد هستند.
سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، عروسکها را تبلور اسطورههای دیروز و تجسم رویاهای فردا دانست.
متن پیام معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
«به آرمان و آرزو زیستن، غایت بندگیست که انسان، فرزندِ فروزنده امید و جانِ جویای جاودانگیست. شور عارفانهای که آیهآیه، مخلوق را به خالق شبیه میکند و نشاط آفرینش را تازه میدارد. عروسکها و پیکرکها، زاده همین خداباوری و خداوارگیست. حقیقتهای برساختهای که از کهنروزگاران تا به روزگار ما، در سور و سوگ، سهمی داشتهاند و بیاندک توقعی، شریک غمها و شادیها بودهاند. عروسکها، تبلور اسطورههای دیروز و تجسم رویاهای فردایند. خلق شدهاند تا یادآور زیباییها و کاشف فضیلتها باشند که به سادگی و صداقت و خوشباوری زیستن شاید از جهان؛ قرارگاه معصومانهتری بیافریند.
جشنواره تئاتر عروسکی هجدهمین هنگامه خود را با تاکید بر کشف خلاقیتهای فردی و کنشهای جمعی کودکان پشت سر میگذارد. در این دوره با مرور ظرفیتهای نمایش عروسکی در کارنامه تئاتر سنتی و بهرهگیری از گنجینه تجربی این نوع هنری، جنبههای تعاملی و الگوهای تکاملی تئاتر عروسکی در شیوههای تولیدی و شگردهای اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است و به ضرورت دشواریها و احتیاط روزگار کرونا، بسیاری از بسترهای اجرایی و آموزشی در فضای رسانهای تدارک دیده شده است که قطعا بنا به حُسن سلیقه و دانش متولیان به مقصد رضایت و اقناع هنرمندان و مخاطبان منتهی خواهد شد. آن چه در جشنواره هجدهم اتفاق میافتد بیش و پیش از هر چیز مرهون مهر و مسئولیت دبیر جانآگاهش «گلزار محمدی» است که خاطره عاشقانه زیستنش در جهان عروسکها برای ما به یادگار باقی ماند و دستمریزاد به همکارانش که با زندهنگهداشتن نام و نشان آن هنرمند فقید نگذاشتند لبخند از لبان عروسکها دور شود.
روزی را آرزو میکنم که عروسکها و پیکرکهای ایرانی، سفیران شایسته فرهنگ و هنر این سرزمین در رفیعترین رویدادها و صحنههای جهان باشند. ایمان دارم که به چنین پویش و چنین جوشش ِ به غایت همدل و همدست، راه دوری نخواهد بود که: «آری به اتفاق جهان میتوان گرفت.»
پوستر نمایشگاه عکس جشنواره نمایش عروسکی رونمایی شد
پوستر نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک شنبه ۹ اسفند در مجموعه تئاتر شهر رونمایی شد.
در این برنامه مهدی حاجیان دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک، از حاضران قدردانی و از آنان دعوت کرد در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه عکس جشنواره که امروز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود، حضور داشته باشند.
همچنین امیر عابدی مدیر بخش عکس این دوره از جشنواره که طراحی پوستر آن را هم بر عهده داشته است، با گرامیداشت یاد و خاطره گلزار محمدی دبیر فقید این جشنواره و نیز زنده یاد محمدرضاالوند توضیحات کوتاهی درباره پوستر این نمایشگاه ارایه کرد.
وی با قدردانی از حاضران در این برنامه افزود: معمولا در طراحی پوستر به سمت گرافیک میرویم ولی من این پوستر را با بهرهگیری از عکس یک عروسک که خودم آن را عکاسی کردهام، طراحی کردم.
عابدی یادآور شد: در دورههای گذشته جشنواره نمایش عروسکی، بخش عکس تعریف نشده بود و به نمایندگی از عکاسان تئاتر از همراهی مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری در برگزاری نمایشگاه عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی قدردانی میکنم.
در این برنامه کوتاه سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه، سعید اسدی، محمدمهدی بهداروند و تعدادی از مدیران ستاد برگزاری جشنواره حضور داشتند.
نمایشگاه عکس این دوره از جشنواره نمایش عروسکی امروز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه به طور رسمی در گالری میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح میشود. مدیریت بخش عکس این دوره از جشنواره بر عهده امیر عابدی است.
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک با یاد زندهیاد گلزار محمدی دبیر فقید این جشنواره با دبیری اجرایی مهدی حاجیان و با بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی از امروز دهم اسفند آغاز میشود و تا هفدهم همین ماه ادامه دارد.
«دو نمایشنامه تک نفره» منتشر شد/ تقدیم کتاب به امیرکاووس بالازاده
کتاب «دو نمایشنامه تک نفره» نوشته مشترک داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان با موضوع شاهنامه، شهدای گمنام و بمباران شیمیایی و با تقدیم به زنده نام امیرکاووس بالازاده از سوی نشر هنر سرخ به چاپ رسید.
این اثر شامل ۲ نمایشنامه تک نفره با نام های «رستم و سهراب» و «مرگ به فاصله یک نفس» است که داریوش نصیری «مرگ به فاصله یک نفس» را به عنوان بازیگر و کارگردان با استفاده از شیوه های اجرایی نمایش های ایرانی و آمیخته کردن آن با سایر گونه های نمایشی (شیوه برشت و تئاتربی چیز) در سال های ۸۹ - ۸۸ در قالب موسیقی- نمایش در تماشاخانه سنگلج، تالار اندیشه، فرهنگسرای نیاوران و جشنواره بین المللی موسیقی فجر روی صحنه برده است.
همچنین این اثر نمایشی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی به عنوان یک اثر مونودرام نیز با بازی و کارگردانی نصیری در کشورهای ارمنستان (ایروان)، ترکیه (استانبول)، مالزی (کوالالامپور)، امارات متحده عربی (دبی و ابوظبی)، روسیه (مسکو و سنت پطرزبورگ) اجرا شد.
نمایش «رستم و سهراب» نیز در دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره در سال ۱۳۸۹ حائز جوایز رتبه دوم نمایشنامه نویسی، رتبه سوم بازیگری مرد، تقدیر در موسیقی و جزو پنج اثر برگزیده جشنواره شده است..
در بخشی از مقدمه این اثر درباره ویژگی های اجرایی یک مونودرام چنین نوشته شده است: تئاترتک نفره یا مونودرام یعنی نبرد بازیگر با خودش روی صحنه. تئاتر تک نفره یعنی حرکت روی لبه تیغ. با کوچکترین لغزش، بازیگر به قعر «دره نابازیگری» سقوط می کند. ایستایی او برای نشان دادن قدرت بدنی و تمرکزش همچون کشمکش کشتی گیری با یک حریف خیالی است. حریفی که از ذهن خود می زاید و با نفس خود به آن جان می بخشد. حریفی که خودش را یکبار دیگر در آن متولد می کند و باز همچون ماری دو سر در دل خود می پیچد.
کتاب «دو نمایشنامه تک نفره» در ۳۶ صفحه توسط نشر هنر سرخ به چاپ رسیده و توزیع شده است.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار سینما سینمای ایران هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران دوره از جشنواره پوستر نمایشگاه عکس نمایشنامه تک نفره روی صحنه می رود لگدمال شده بهره گیری گلزار محمدی مهدی حاجیان عروسک ها نمایش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۰۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مراسم نکوداشت اکبر زنجانپور با حضور استادش
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این نکوداشت، عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه همزمان با زادروز حمید سمندریان که یکی از استادان زنجانپور بوده است، با حضور جمع پرشماری از مخاطبان در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برپا شد.
در این مراسم که به کوشش انجمن کارگردانان تئاتر ایران با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند باسابقه اهدا شد.
در آغاز، شهرام گیلآبادی، رییس انجمن کارگردانان با اشاره به زادروز حمید سمندریان گفت: نام او خاطرات فراوانی به ذهن هر یک از ما میآورد و هُرم نفس ایشان بر صورت تک تک ما نشسته و هیچ لحظهای در تئاتر ما بیحضور ایشان نبوده.
او با ارایه توضیحاتی درباره تقدیرهایی که در نوزدهمین «شب کارگردان» صورت میگیرد، افزود: خوشحالیم در سال قبل به سختی سعی کردیم در کنار دوستانمان بایستیم. هیچ تحمیلی را نپذیریم و با استقلال در جهت عملی کردن نظرات خود بکوشیم. همچنان در کنار تمام هنرمندان تئاتر میایستیم و به ظالم اجازه صفآرایی نمیدهیم چون تئاتر، عرصه حقیقت است.
گیلآبادی یادآوری کرد: سال قبل مدالیوم خانه تئاتر به آتیلا پسیانی اهدا شد که امسال یاد او را گرامی میداریم.
در ادامه تصاویری از آتیلا پسیانی در مراسم سال گذشته این انجمن پخش شد و حاضران به یاد او کف زدند.
سپس احسان حاجیپور ، دبیر برنامه و عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان با خوشامدگویی به مهمانان متن اولین لوح تقدیر را که به علی شمس مربوط میشد، ارائه کرد و این تقدیر با حضور صدرالدین زاهد، کارگردان، مترجم و بازیگر باسابقه تئاتر انجام شد.
علی شمس، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر با تشکر از برگزارکنندگان برنامه آرزو کرد مسیر اتفاقات طور دیگری بچرخد و همه کسانی که به شیوههای گوناگون کار میکنند، بدون هیچ گونه رنج و تبعاتی بتوانند آثار خود را ارائه کنند.
او عنوان کرد که بهتر است برای اینکه برنامه به حاشیه کشیده نشود، سکوت کند.
در ادامه آرش دادگر، عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان طی سخنانی درباره علیرضا کوشک جلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، متن تقدیرنامه او را خواند و این کارگردان با حضور اصغر همت، تقدیر شد.
کوشک جلالی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه فقط آرزو کرد که برخی خبرهای ناخوشایند را که این روزها می شنویم، دیگر نشویم.
در بخش بعدی، مراسم تقدیر از ژاله علو برپا شد که خودش در برنامه حضور نداشت اما پیامی صوتی را فرستاده بود که پخش شد.
او در این پیام عذرخواهی کرد که به دلیل کسالت، نتوانسته در برنامه شرکت کند و از عشق و علاقهاش به تئاتر و نمایش رادیویی گفت.
او همچنین به پیشینه حضورش در تئاتر و هنرمندانی که با آنان همکاری داشته، اشاره کرد.
علو عنوان کرد که در رادیو نمایشهای بسیاری را کارگردانی کرده و افزود: برایم افتخاری است که توانستم کارهایی انجام دهم که بعد از گذر سالها هنوز به خوبی از آنها یاد میشود. او در پایان شعری از سرودههای خودش را خواند.
سپس محمد رحمانیان، دیگر عضو هیات مدیره انجمن کارگردانان متن تقدیرنامه ژاله علو را خواند و ایرج راد به نمایندگی از علو تقدیرنامه او را دریافت کرد.
او همچنین بخش کوتاهی از نمایشنامه «روزهای رادیو» را که اشارهای به ژاله علو و رقیه چهره آزاد داشت، اجرا کرد.
رحمانیان حضور کوشک جلالی را در تئاتر کشورمان همچون معجزهای خواند که در امر آموزش در استانهای گوناگون و ترجمه و کارگردانی ثابت قدم است و خطاب به او گفت: علیرضای عزیز بمانی برایمان!
هایده حائری ، مدرس تئاتر و دیگر هنرمند حاضر در برنامه از جایگاه تماشاگران گفت: من اعتراض دارم.
او از مردم کشورمان قدردانی کرد که به هنرمندان کشورشان احترام میگذارند و در مراسم تقدیر از آنان شرکت میکنند و گفت: الان احساس کردم جای یک خانم در مراسم تقدیر از خانم علو خالی است. ایشان دوست خیلی صمیمی دو تن از عمههای من بودند؛ خانمها طوسی و عذرا حائری. حیف است که تقدیرنامه خانم علو را دو تن از آقایان دریافت کنند.
او بعد از این سخنان طنزآمیز که با خندههای تماشاگران همراه شد و به دعوت رحمانیان که در دانشکده هنرهای زیبا دانشجویش بوده، روی صحنه رفت و تقدیرنامه علو را دریافت کرد.
رحمانیان نیز در سخنانی از حائری به عنوان یکی از استادان خوب خود یاد کرد که به نوعی، منشأ ساخت فیلم «هامون» شده چون با اجرای اثری از او، داریوش مهرجویی خسرو شکیبائی را برای بازی در «هامون» انتخاب کرده است.
در بخش بعدی، بخشهایی از فیلم زندگی تئاتری اکبر زنجانپور در گفتگو با محمد رحمانیان پخش شد.
سپس محمود دولتآبادی روی صحنه رفت و با تشریح خاطراتی از مهدی فتحی (بازیگر فقید تئاتر) که دوست مشترک خودش و زنجانپور بوده، گفت: ما در آن دوران قدم میزدیم و فکر میکردیم کسانی که کار هنر نمیکنند، چه میکنند.
او ادامه داد: زنجانپور در کنار دیگر دوستان ما سعی کرده هنر بورزد ولی همیشه موانع اجازه نداده این فعالیت چه در ایشان و چه در دیگر دوستان، ادامه پیدا کند.
دولتآبادی افزود: آنچه مایه خرسندی من است، حضور این اجتماع است که به مناسبت دوستی هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.
این داستاننویس با سابقه که پیشنیه تئاتری دارد، خاطراتی از دوران مشکلات خودش در تئاتر در سال ۵۳ بیان کرد و افزود: بعد از آن سال، دیگر روی صحنه نرفتم ولی سال ۵۶ پیشنهاد تشکیل سندیکای تئاتر را دادم و در تئاترهای لالهزار به نشان تقدیر از هنرمندان گذشته خود برنامهای تدارک دیدیم اما متاسفانه دیگر آن تئاترها باقی نماند.
دولتآبادی خطاب به حاضران در برنامه افزود: وقتی مهدی فتحی کسل و بیحوصله میشد، برای خودش نقشی میساخت و آن را اجرا میکرد. یعنی لازم نیست حتما چیزی بشود، همین که هستید و سرپا هستید، همین که چنین شبهایی برگزار میشود، یعنی شدن. چیزی در انتظار هنرمند نیست. آرزو میکنم همیشه رونده باشید و وقتی هم خسته میشوید، خستگی از تن دور کنید و دوباره ادامه بدهید.
سپس رحمانیان بار دیگر روی صحنه رفت و با یادآوری خاطراتی از زنجانپور گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» کار نادر ابراهیمی و بعد از آن در فیلم «بیتا» هژیر داریوش و پس از آن در نمایشهای تلویزیونی دیدم.
این نمایشنامهنویس و کارگردان اضافه کرد: اولین مواجهه من با آقای زنجانپور به عنوان کارگردان، اجرای درخشان ایشان از نمایشنامه «همه پسران من» کار آرتور میلر بود که سبب شد راه خودم را به عنوان کارگردان پیدا کنم. صحنههای درخشان این نمایش از یک کلاس درس آموزندهتر بود و هنوز تک تک صحنههای آن را به یاد دارم و بزرگترین تاثیری است که یک اثر هنری و یک کارگردان بر من گذاشته است.
رحمانیان از اجرای نمایش«مروارید» نوشته عزتالله مهرآوران و کار زنجانپور به عنوان دیگر نمایش درخشانی یاد کرد که همچنان تاثیرش بر او باقی مانده و آرزو کرد که سایه زنجانپور همچنان بر سرمان باقی بماند.
در بخش بعدی برنامه، تصاویری خاطرهانگیزی از نمایش «نگاهی از پل» نوشته میلر و کار سمندریان پخش شد که سال ۵۱ اجرا شده است.
سپس مسعود دلخواه، دیگر کارگردان حاضر در برنامه در سخنانی با بیان اینکه مبالغه نمیکند، گفت: تصمیم دارم از دشواری اکبر زنجانپور بودن صحبت کنم چون اکبر زنجانپور بودن، اصلا ساده نیست.
او با یادآوری اولین خاطرههای خود از زنجانپور افزود: نمایشی از رکنالدین خسروی دیدم که زنجانپور و بهروز بقایی در آن بازی میکردند. او در این نمایش بیش از ۲۵ کارکتر را بازی کرد و هنوز صدایش و انرژیاش را که خیلی سریع از نقشی به نقشی میرفت، در ذهنم مانده.
دلخواه با بیان خاطره همکاریاش در نمایش «دایی وانیا» به کارگردانی زنجانپور ادامه داد: یک نفر میتواند بازیگر، کارگردان، دوبلور یا انسان شریفی باشد و همیشه خود اصیلش باشد ولی داشتن همه اینها در یک جا سخت است و اکبر زنجانپور همه اینها را با هم دارد. رفتار او میتواند الگویی باشد برای نسل جوان؛ از دیسیپلین کاریاش تا برخورد یکسان با همه اعضای گروه.
وی خاطرنشان کرد: در نمایش «دایی وانیا» کاریزمایی روی صحنه میدیدم که نظیرش را ندیده بودم. کاریزمای اکبر زنجانپور، از خود بودن اوست و نترس بودن و نقاب به چهره نداشتنش. ما بعد از آن نمایش، در گفتگوهایمان از ابزورد بودن شرایط اجتماعی و تئاتری با هم حرف میزنیم.
دلخواه در پایان سخنانش پیشنهاد کرد یک جایزه بازیگری به اسم اکبر زنجانپور نامگذاری شود و توضیح داد: این نامگذاری تنها به دلیل این نیست که او بازیگر خوبی است بلکه چون انسان شریفی است.
در ادامه، نوید محمدزاده به عنوان نمایندهای از نسل جوان در سخنانی درباره زنجانپور گفت: خجالت میکشم درباره ایشان صحبت کنم.
او خطاب به زنجانپور ادامه داد: استاد خیلی دوستتان دارم. چندی پیش فرصتی شد تا در کنار شما متنی را دورخوانی کنیم. امیدوارم قسمت باشد روی صحنه کنارتان بازی کنم و نفس شما را حس کنم و لذت ببرم و یاد بگیرم. سلامت باشید و سرحال.
در بخش بعدی، شهرام گیلآبادی که مدتها مدیر رادیو بوده، خاطراتی از دوران کاری خود در این رسانه بیان کرد و گفت: هُرم نفس خیلی از بزرگانرادیو بر صورتم نشست که ویژگیهای مشترکی داشتند.
او خاطراتی از بازی زنجانپور در نمایشی از صدرالدین شجره و نیز خاطراتی از احمد آقالو و مهدی فتحی بیان کرد و ادامه داد: ما در رادیو با حکمتهایی مواجه بودیم که یکی از آنها آموزش سینه به سینه بود. امثال زنجانپور، این فضا را ایجاد کردند که حکمت جاری در رادیو، آموزش باشد. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد، این بود که نظم، توسعه فکری، دانایی و درایت سکوت را میآورد. این آدمها هر چه دارند در طبق اخلاص میگذارند که دیگران قد بکشند چون آنان بخیل نیستند. ماموریت خود را معرفتشناسی و توسعه فکری میدانند. آقای زنجانپور در عالم هنر، یکی از آبروهای زمین است.
در بخش بعدی، پرویز ممنون، دیگر هنرمند پیشکسوت تئاتر که در وین زندگی میکند و دیشب تازه به ایران رسیده، در سخنانی گفت: هنوز گیج راه هستم ولی خوشحالم که در بزرگداشت اکبر شرکت میکنم.
او که استاد زنجانپور بوده ادامه داد: شما از زماناستادی او گفتید و من چند خاطره از زمان دانشجوییاش میگویم. اولین بار که برای مدیریت دانشکده دعوت شدم، نمایشی از بهمن فرسی روی صحنه بود و اکبر نقش اصلی آن را بازی میکرد . فرسی قبل از کارگاه نمایش، کارهای تجربی و غیر متعارف اجرا میکرد. با دیدن بازی اکبر حیرتزده شدم و اگر سال قبل بازی محمد علی کشاورز را ندیده بودم، با دیدن او روی صحنه، ضعف میکردم.
ممنون از زنجانپور در کنار آذر فخر و کیهان رهگذر وبه عنوان یکی از چند دانشجوی محبوب خود یاد کرد و افزود: هرچند اکبر هم سنش به دانشجویان نزدیک بود، هرگز سراغ شعار نمیرفت و در کار خود همیشه جدی بود. او همیشه محترم بود مثل انتظامی. آنان سر کلاس بسیاری استادان میرفتند چون معتقد بودند از هر استادی چیزی یاد میگیرند.
ممنون اضافه کرد: یکی از نقشهای حساس خود را به او سپرد و بعد از آن، استاد راهنمای رسالهاش شدم که اجرای نمایش «ریل» نوشته دولت آبادی بود و با همراهای رضا بابک اجرا کردند. همه کسانی که در کار تئاتر هستند، عاشقاند ولی زنجانپور جدی بود. به همین دلیل وقتی صحبت از بزرگداشت شد، با خودم فکر کردم اگر قرار باشد در بزرگداشت سه چهار تن از دانشجویانم شرکت کنم، حتما یکی از آنان اکبر خواهد بود.
در بخش پایانی، اکبر زنجانپور در میان تشویق حاضران روی صحنه رفت و در شرایطی که همه به احترام او ایستاده بودند، گفت: امشب آنقدر از من تعریف شد که گیج شدم آن ولی این سخنان مسئولیت آدم را زیاد میکند که تماشاگر و هنر را جدی بگیریم. باید حواسمان باشد به چیزهایی که نوشته و خوانده نمیشود. همه این کارها را میکنیم که به فضا برسیم. آنچه کم است، ارتباط نانوشته و ناگفتهای است که هر کس سهم خود را از آن بر میدارد و گذر میکند.
این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: وظیفه ماست که سعی کنیم تصویری را که دیده نمیشود، بسازیم و آنچه را شنیده نمیشود، به تماشاگر پیشنهاد بدهیم و این مال زمانی است که کمتر بتوان حرف زد و گفتنیها را گفت.
زنجانپور در پایان گفت: امشب از حوصله و محبت شما هم شرمندهام و هم به خودم میبالم و اینها مسئولیت مرا بیشتر میکند. «ایبسن» میگوید قویترین انسان کسی است که از همه تنهاتر است. بگردیم و تنهاییهای خود را پیدا کنیم.
سپس نشان ویژه خانه تئاتر با حضور پرویز ممنون، صدرالدین زاهد، محمد رحمانیان، محمود دولتآبادی، ایرج راد، اسماعیل خلج، همسر، دختر و نوه زنجانپور، نشان ویژه خانه تئاتر به این هنرمند اهدا شد.
متن تقدیرنامه او را شهرام گیلآبادی خواند و زنجانپور پس از دریافت این نشان گفت: یک عمر دویدهام و امشب جایزه گرفتهام.
اسماعیل خلج که سالها قبل نمایشنامه مشهور «گلدونه خانوم» را نوشته، خاطرهای از زنجانپور بیان کرد و گفت: شبی به من تلفن زد و اجازه گرفت اسم دخترش را گلدونه بگذارد و من هم به او گفتم من هم این اسم را از شخص دیگری گرفتهام و بر نمایشنامهام گذاشتهام.
زنجانپور هم توضیح داد نوهاش که در این مراسم حضور دارد، دختر گلدونه است.
بعد از برگزاری مراسم، تصاویری از مستند اکبر زنجانپور در محوطه باز پارک خانه هنرمندان ایران پخش شد.
در ادامه تصاویر دیگری از این مراسم را میبینید: