Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:59:43 GMT

اثرات کمبود کلسیم در سیب

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۱۷۲۲

اثرات کمبود کلسیم در سیب

ایسنا/لرستان یک گیاه پزشک گفت: در سیب و گلابی، به خاطر نگهداری آن‌ها به مدت طولانی‌تر، تاثیر مقدار کلسیم میوه در حفظ کیفیت آن در طول مدت انبارداری نمایان‌تر است.

سارا عالی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با اثرات کلسیم در سیب، اظهار کرد: غلظت کلسیم در برخی از گیاهان حتی اگر به ده درصد وزن خشک نیز برسد، علایم مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در سیب و گلابی، به خاطر نگهداری آن‌ها به مدت طولانی‌تر، تاثیر مقدار کلسیم میوه در حفظ کیفیت آن در طول مدت انبارداری نمایان‌تر است.

عالی‌زاده افزود: به دلیل نقش کلسیم در استحکام دیواره سلولی، میوه‌هایی که تجمع کلسیم در آن‌ها بیشتر است، قابلیت و طول عمر انبارداری در آن‌ها افزایش می‌یابد و در کشور ما یکی‌از علل مهم پایین بودن کیفیت میوه و گل‌های شاخه بریده و در نتیجه پایین بودن خاصیت انبارداری، کمی غلظت کلسیم در آن‌هاست.

این گیاه‌پزشک عنوان کرد: کلسیم در گیاه سبب نفوذپذیری غشاء های سلول شده، با پکتین‌ها در دیواره سلول و تیغه‌های بین سلولی نمک‌هایی را تشکیل می‌دهد. همچنین کلسیم در فعالیت آنزیم‌های مختلف در سلول‌های مریستمی گیاه نقش داشته و در فرآیند هورمونی دخالت دارد.

وی با اشاره به این‌که این عنصر در استحکام و کیفیت میوه مؤثر است، افزود: کمبود کلسیم در گیاه باعث می‌شود برگ‌های آن شکل طبیعی خود را از دست داده، نوک آن‌ها به عقب برگشته، حاشیه آن‌ها پیچیدگی پیدا کند.

عالی زاده ادامه داد: سطح برگ‌ها اغلب ناهموار شده، روی آن‌ها لکه‌های نکروتیک قهوه‌ای رنگ ظاهر می‌شود.

این گیاه‌پزشک با اشاره به این‌که علایم کمبود کلسیم در بعضی از گیاهان به ندرت ظاهر می‌شود، افزود: چنانچه درختان در زمین‌های شنی کشت شده باشند در صورتیکه پتاسیم خاک بالا باشد کمبود کلسیم موجب ریزش برگ‌ها می‌شود و اگر مقدار پتاسیم خاک کم و منیزیم آن بالا باشد ریزش برگ‌ها در اثر کمبود کلسیم چندان زیاد نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی سيب کمبود کلسیم برگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۱۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، اردیبهشت فصل رویش "ریواس" گیاه کوهی پرخاصیت است؛ خاستگاه این گیاه کوهی با ساقه‌های قرمز و سبز در مناطق کوهستانی است.

ساقه‌های این گیاه برای تازه‌خوری و استفاده در انواع خورشت و سوپ کاربرد داد و برگ‌هایش علاوه بر خوراک دام، سبب جلوگیری از جاری شدن سیلاب در دشت‌ها می‌شود.

ریواس از تيره ترشک ها است و مصرف دارویی هم دارد که البته برداشت  بی‌رویه آن به به طبیعت و محیط زیست آسیب می رساند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • ببینید | گیاه مرگباری که باعث خودکشی کردن قربانی می‌شود!
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • ◄ کرایه رانندگان کامیون در جیب انبارداران/ نقش انبارها در فقر کامیونداران
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید