Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: گفت‌وگو یک امر اجتناب ناپذیر است و بایستی به دنبال نهادینه کردن آن در جامعه باشیم.

محمدرضا حیدری در نشست تاسیس فرهنگسرای گفت‌وگو که در صحن علنی شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پس از بررسی گزینه‌های مختلف که چطور می‌شود به موضوع «گفت‌وگو سالم» در جامعه پرداخت و فضای گفت‌وگو و تعامل در جامعه را افزایش داد، درنهایت به ساخت فرهنگسرا رسیدیم و با همت افراد دغدغه‌مند این مهم محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه مدیریت شهری در این دوره و شورای پنجم توجه ویژه به این بخش‌ها مبذول شد و باتوجه به اینکه در شرایط فعلی در جامعه با بحران‌های فرهنگی مختلفی روبه‌رو هستیم واز طرفی روند اصلاح را براساس نگاه به درون تعریف کرده‌ایم، بنابراین امر گفت‌وگو یک امر اجتناب ناپذیر است و بایستی به دنبال نهادینه کردن جریان گفت‌وگو در جامعه باشیم، بدین صورت که به طور مثال نحله‌های فکری مختلف و همینطور جریان‌های سیاسی بنشینند و گفت‌وگو کنند و مردم هم رویه صحیح گفت‌وگو را فرا بگیرند و اینجا پاتوقی برای گفت‌وگوی افراد باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: لزوم توجه به این موضوع در شهر مشهد، شهر امام مهربانی‌ها، شهر امام مدارا و گفت وگو، بیشتر از پیش احساس می‌شود. در مباحث دینی نیز می‌بینیم در مناظرات امام با عالمان زمان خود، به این مهم چقدر توجه ویژه‌ای داشتند و از طرفی میراث تمدنی ایرانی ما فردوسی در شاهنامه است که همواره در آن افراد قبل از جنگ به منظور جلوگیری از خونریزی و به منظور مدارا، تشویق به گفت‌وگو و مصالحه می‌شوند و به منظور مدارا گفت‌‎وگو می‌کردند.

در ادامه این نشست، حسین باغ گلی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی اظهار کرد: تربیت شهروندی و گفت‌وگو رویکردهای کلیدی در تربیت نقش شهروندی هستند. تربیت امروزه فقط وظیفه ارگان مشخصی مانند آموزش و پرورش نیست، بلکه تعلیم و تربیت یک مسئله عمومی است که تمامی ارگان‌های اجتماعی یک کشور باید درآن سهم خود را ایفا کنند.

وی افزود: امر تربیت یک موضوع مشارکتی است و با همکاری ارگان‌های مختلف محقق خواهد شد. در سند تحول آموزش و پرورش صراحتاً ضرورت مشارکت نهادهای فرهنگی اجتماعی مانند شهرداری و مشخصا فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ ذکر شده است و از این نظر شهرداری رسالت جدی را به عهده دارد.

باغ‌گلی عنوان کرد: بایستی گفت‌وگو به عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی در کانون توجه قرار بگیرد و می‌تواند ظرفیت‌های بسیار خوبی را در آینده برای ما درپیش داشته باشد. گفت‌وگو فقط ماموریت فرهنگسراها نیست، بلکه ضرورتی است که باید در جامعه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: بایستی به جای آموزش مستقیم و رسمی و برگزاری کارگاه‌ها، افراد درمیدان تجربه قرار بگیرند و جریان گفت‌وگو از حوزه عمل آغاز شود. آموزش به شیوه نظری و تئوری دیگر کارایی ندارد و نیازمند فضاسازی برای تجربه افراد هستیم. خانه گفت‌وگو بایستی هماهنگ کننده و هدایت کننده برای مکان‌های مختلف باشد و بتواند مکانیسم‌هایی را برای تجربه گفت‌وگو و مکالمه صحیح در عرصه‌ فرهنگی برای مردم مهیا سازد. بارزترین مشخصه و ویژگی جلساتی که در خانه گفت‌وگو تاکنون برگزار شده این است که در این جلسات، افراد از دوره‌های مختلف و با رویکردهای نظری مختلف دعوت می‌شدند وتمرینی از گفت‌وگو آنجا اتفاق می‌افتاد و سعه صدر مطلوبی در جلسات وجود داشت و افراد لذت گفت‌وگو سالم را تجربه می‌کردند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی شورای شهر مشهد محمد حیدری شهر مشهد گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۱۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» نوشت: صابری فومنی با قوت و با ایمان توانست ضمن رعایت مرزهای اخلاقی، طنز را به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد جریان رسانه‌ای کشور کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» پیامی صادر کرد که متن آن بدین شرح است:

«خدمت عزیزان شرکت کننده در این همایش فاخر عرض سلام، ادب و احترام دارم.

سال گذشته توفیق داشتم به صورت حضوری خدمت مردم شریف فومن و مسئولان فرهنگی و هنری استان در این جشنواره رسیدم ولی امسال این توفیق به دلیل تقارن آن با مأموریت‌های کاری از من سلب شد.

در ابتدا جا دارد یاد و خاطره مرحوم صابری فومنی را گرامی بدارم که انصافاً این شخصیت بزرگ در طول حیات پر برکت خویش روزنامه‌نگار و فرد رسانه‌ای مولف بود.

فرق یک فرد رسانه‌ای یا یک فرد مولف با غیرمولف در این است که فرد مولف حوزه جدیدی را تعریف می‌کند و فصل نوینی را در فعالیت‌های آن بخش آغاز می‌کند ولی فرد غیر مولف در نهایت موفقیتش در ادامه یک مسیر است.

مرحوم کیومرث صابری فومنی را هنرمند و روزنامه‌نگاری مولف می‌دانیم چراکه با قوت و با ایمان توانست ضمن رعایت مرزهای اخلاقی، طنز را به ویژه در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد جریان رسانه‌ای کشور کند.

یادم نمی‌رود در ابتدای دهه شصت و اوایل دهه هفتاد هر جا می رفتیم صحبت از طنزهای گل آقا بود. این طنز ضمن اینکه مرزهای اخلاق را رعایت می‌کرد با استفاده مبتکرانه از تصویر و جملات نغز، مسائل و مشکلات اجتماعی را گوشزد می‌کرد و این توفیق بزرگی بود که مرحوم فومنی به دست آورد.

صابری فومنی روزنامه‌نگار انقلابی، هم نفس با شهید والا مقام شهید رجایی و مورد عنایت ویژه رهبری عزیز انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای بود. مرحوم گل آقا از موقعیت سیاسی ویژه‌ای که در حاکمیت از آن برخوردار بود به هیچ وجه در کار حرفه‌ای خود استفاده نکرد بلکه به عنوان یک روزنامه‌نگار و هنرمند به ارائه هنر خودش پرداخت.

حوزه طنز را می‌شود به قبل و بعد از دوره حضور این مرد بزرگ تقسیم کرد یعنی طنز قبل از ظهورصابری فومنی و طنز بعد از ظهور صابری فومنی. باید اذعان کنیم بعد از صابری فومنی هنوز طنز در کشور ما تقویت نشده است و به جایگاهی که صابری طنز را رساند فاصله زیادی دارد. امیدوار هستم همایشی که در حال برگزاری است بتواند به این جریان کمک کند.

ضمن تشکر از همکارانم در معاونت رسانه‌ای باید این اعتراف تلخ را مطرح کنم که هنوز از اقدامات وزارت فرهنگ و معاونت رسانه‌ای در حوزه تقویت طنز راضی نیستم و این را نقص می‌دانم.

دوستان من حتماً برای رفع این نقص تلاش کنند، از روزنامه گران و فعالان حوزه طنز باید حمایت کنیم به هر حال فضای مکتوب محدودیت هایی دارد و باید در راهبردهای سال ۱۴۰۳ در حوزه رسانه‌ای تلاش کنیم که به شکلی جدی‌تر به حوزه طنز بپردازیم.

از همین سخنگاه این مطالبه را به عنوان مطالبه‌ای اداری به دوستان خودم مطرح می‌کنم و امیدوار هستم بتوانند گزارش های فصلی خوبی را به من در مورد پیشرفت کار در این حوزه تخصصی بسیار مورد نیاز جامعه ایرانی ارائه دهند که حاکی از پیشرفت کار باشد.

طنز، بیان واقعیت‌های تلخ جامعه به صورتی که مخاطب را درگیر کند، است: خنده تلخ من از گریه غم‌انگیزتر است. می‌خواهد با نشاندن خنده بر لب مخاطب آسیبی را مطرح کند که مورد نیاز است از طرفی جامعه دچار مشکلات اقتصادی است و موجب شده است جامعه گاهی اوقات خود را عبوس نشان دهد طنز این حسن را دارد در عین حالی که در مورد آسیب تذکر می‌دهد اخم ها را هم از چهره جامعه باز می‌کند.

از همکاران رسانه‌ای خواهش می‌کنم به این مطلب بپردازند. در وزارت فرهنگ و معاونت رسانه‌ای آماده پشتیبانی کامل از طنازان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان این عرصه و منتظر پیشنهادات خوب شما هستیم.

علاوه بر اینکه از همکارانم مطالبه بهبود کار را دارم به سمت شما عزیزان متخصص در این حوزه دست تمنا و درخواست برای یاری جهت ارتقای وضعیت فعلی دراز می‌کنم.

ان شاءالله در پناه خداوند باشید و ما را از دعای خیرتان محروم نفرمائید.»

هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو» با همکاری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حال برگزاری است و عباس حسین‌نژاد دبیری این دوره را به عهده دارد.

کد خبر 749490

دیگر خبرها

  • شرکت هسل دیزاین
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • فرهنگ مردمی سپاس از معلم نهادینه شود
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • تقدیر از معلمان به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند