Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@15:41:30 GMT

جاعل‌هایی که کار رسانه‌ای می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۴۷۱۵

جاعل‌هایی که کار رسانه‌ای می‌کنند

گروه سواد رسانه‌ خبرگزاری فارس؛ قدیم ها هر وقت صحبت از جعل می‌شد، ذهن ها به سمت جعل سند می‌رفت. یک نفر که پشت میز نشسته و شناسنامه یا سندی را جعل می‌کرد. اما امروزه با کارویژه جدیدی از جعل مواجه هستیم؛ اخبار جعلی که هر روز ما را به شکلی درگیر خود می‌کند.این دست اخبار اگرچه قدمت زیادی دارد اما با پیدایش رسانه‌های جمعی وشبکه های اجتماعی، دریچه ای جدید برای ورود جاعل‌ها به زندگی مردم باز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دوستی خاله خرسه

یکی از عنصر های که لازم برای تاثیرگذاری فیک نیوز ها و اخبار جعلی ، اعتماد سازی است. برای این کار خیلی ها میخواهند این اخبار را از طریق دوستان و آشناهایتان به دست شما برسانند. یعنی در واقع از اعتمادی که به اطرافیان دارید سوء استفاده می‌شود. به عنوان مثال خبر جعلی زیر در یکی از پیامرسان ها بازنشر زیادی داشته است.

فیک نیوز و دلسوزی اطرافیان

البته نکته اینجاست که افراد از سر سادگی و دلسوزی این اخبار را باز نشر می‌کنند. نیت خیلی از این افراد خیر است و به خاطر نگرانی نسبت به اطرافیانشان این خبر ها را منتشر می‌کنند.زیرا نمی‌دانند این خبر ها جعلی است. شخص یا گروهی که این خبر را ساخته است؛از عناصری استفاده کرده که موجب می‌شود احساسات شما بر عقل شما غلبه پیدا کند. مثلا خطر بیماری یا خطر مرگ!

شاید وقتی خبر بالا را خواندید با خودتان گفتید من که می‌فهمم دروغ است. اما همیشه تشخیص اخبار فیک به این سادگی ها نیست. همچنین بعضی از اخبار فیک آنچنان جدی می‌شوند که حتی رابطه بین دوکشور را تحت تاثیر قرار میدهند.

همش کار ایرانه!

اردیبهشت امسال فیلمی ز خارج کردن جنازه ها از رود خانه ای در نزدیکی مرز ایران در شبکه های مجازی دست به دست شد. خبری که در آن مرزبانان ایرانی متهم شده بودند در رسانه ها بازتاب داده شد. این خبر موجب موضع گیری دولت ایران و همچنین افغانستان شد. پس مشاهده میکنید که چطور یک خبر میتواند تاثیرات سیاسی بین دو کشور بگذارد. اگر چه  بی بی سی بعدا اعلام کرد که یک افسر آمریکایی پشت این قضیه بوده است. اما خب دشمنان بهره برداری لازم از این فیک نیوز را بردند.

فیک نیوز درباره دست داشتن ایران در جان باختن مهاجرین افغانستانی

می‌خواستیم ابروش رو درست کنیم

یکی از کارویژه های اخبار فیک شیوع سریع و ویروسی است . شاید بتوان گفت مثل ویروس کرونا است. برای این کار سازندگان این اخبار روی موضوعاتی دست میگذارند که عموم مردم نسبت به آن حساس هستند. برای مثال جامعه ایرانی بر روی غیرت حساسیت زیادی دارد. عکس بالا مربوط به کلیپی است که توسط چند جوان در مشهد ساخته شده است. هر چند که پس از توضیحاتی که به پلیس دادند مشخص شد آزار های کلامی در کلیپ ساختگی بوده و البته نیت سوء هم نداشتند . اما برداشتی که از این کلیپ می‌شد یک خبر فیک با این عنوان بود:«خانم ها در ایران امنیت ندارند»

کلیپ ساختگی در مشهد

کار تیمی !

برای تاثیر گذاری در افکار عمومی مردم ایران، شبکه های خبری و خبرنگار های خارجی از اخبار فیک زیادی تولید می‌کنند. وبا استفاده از این اخبار فیک یک عملیات روانی را شکل می‌دهند. برای نمونه، خبر جعلی که چند ماه پیش در مورد بیماری مقام معظم رهبری منتشر شده بود از این دسته اخبار است.  منبع این خبر محمد مجید الاحوازی بود که پس از آن رسانه های مختلف خارجی آن را به طور گسترده بازنشر دادند.

فیک نیوز درباره سلامتی رهبر انقلاب

 

ما با ایران مشکل داریم

با شیوع کرونا بازار اخبار جعلی هم داغ شد. از منشا کرونا بودن ایران ، کمبود تجهیزات بهداشتی،  تاثیر خوردن الکل و وایتکس گرفته تا تشکیک در آمار کشته شده ها و مبتلایان و بعد هم در قضیه واکسن... . نکته‌ی حائز اهمیت اینکه اخبار جعلی درباره کرونا در کشور ما با دیگر کشور ها متفاوت بوده و هست. به دلیل همکاری شبکه های مختلف فارسی زبان در خارج و سازمان منافقین، ایران در بحران کرونا آماج فیک نیوز ها بوده است. در زیر به تعداد کمی از آنها اشاره می‌کنیم. این فیک نیوزها از ماجرای ورود کرونا به ایران تا الان که درگیر موضوع واکسن هستیم ادامه دارد.

آخرش کرونا از کجا اومد؟

با همه گیری کرونا موج عظیمی از حملات رسانه ای علیه کشور چین در رسانه ها شروع شد. و حتی ترامپ و خیلی از رسانه ها از این ویروس به عنوان ویروس چینی نام میبردند . اما بعد از گذشت مدتی رسانه های خارجی فارسی زبان عملیاتی را ترتیب دادند که ایران را متهم به منشا بودن ویروس کرونا کنند. برای این کار با استفاده از فیک نیوز ها طوری ذهن مخاطب را اقناع میکردند که مخاطب احساس میکرد ایران منشا این ویروس بوده است. البته هرچند بعد تر مشخص شد که درمورد منشا بودن چین هم ابهام وجود دارد. حالا بماند که همین رسانه ها در مورد کرونای انگلیسی چه سکوتی پیشه کردند.

تلاش شبکه های خارجی برای دادن تابعیت ایرانی به ویروس کرونا

همه رو دادن آخوندها !

تخریب طلاب و مراجع کار مورد علاقه رسانه های خارجی است. قضیه کرونا هم باعث شده این رسانه ها به هرجا که دلشان میخواهند دروغ ببندند. برای همین خبر های جعلی زیادی در باره حوزه های علمیه منتشر شد. این اخبار با اسم ها و رسم های مختلف جعل شد. با وجود اینکه خیلی از طلاب در گروه های جهادی پا به پای کادر درمان فعالیت کردند.

فیک نیوز درباره طلاب و مراجع

 

واکسن هم سیاسی شد

یک ویژگی بحران ها این است که ما با یک آشفتگی خبری مواجه هستیم. به دلیل ترس و اضطراب، اعتماد مردم به رسانه های رسمی کاهش پیدا می‌کند. رسانه های خارجی و برخی افراد در داخل و خارج هم برای تکمیل این پازل دست به تولید فیک نیوز می‌زنند. مسئله واکسن در بحران کرونا ییک وسیله شد که این افراد و رسانه ها تا دلشان می‌خواهد به همه دروغ ببندند و مسائل مختلف را به هم ربط دهند و قضیه تهیه و تولید واکسن را سیاسی کنند.

ربط دادن واکسن به اف ای تی اف و فیک نیوز درباره نحوه توزیع واکسن

سند ساختگی، خبر ساختگی

فیک نیوز درباره توزیع واکسن

شما هم بگویید

مسئله مهم درباره فیک نیوزها این است که چه اهدافی پشت این اخبار قرار دارد ؟! کسانی که این فیک نیوز ها را می‌سازند چه نیتی دارند؟! اگر پاسخی درباره این سوال دارید و یا اخبار جعلی که با آن مواجه شده اید را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

منبع: فارس

کلیدواژه: اخبار جعلی فیک نیوز عملیات روانی جنگ شناختی فیک نیوز درباره فیک نیوز ها اخبار جعلی اخبار فیک رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۴۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس عبادی گفت: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیرو‌های طرحی بودند، استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت است .

 


وی با بیان اینکه تعداد محدودی از پرستارانی که در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده‌اند ، افزود: در حال حاضر، ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح مشغول خدمت هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا، در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوان اقدامات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.
عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یکی از چالش‌های جهانی است، افزود: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چند سال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • جاعل کلاهبردار در دام پلیس همدان افتاد
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وقتی اسکای نیوز ناامید شد
  • فیلم | تلاش راه آهن برای حمایت از بخش خصوصی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن