Web Analytics Made Easy - Statcounter

تئاتر در سالی که گذشت روزهای سختی را پشت سر گذاشت و مدتی طولانی تماشاخانه‌ها تعطیل بودند و هیچ نمایشی روی صحنه نرفت که این اتفاق منجر به خانه‌نشینی و ایجاد مشکلات معیشتی بسیاری برای اهالی تئاتر شد.

به گزارش خبرنگار برنا، در یک سالی که گذشت ایده‌های مختلفی برای نجات تئاتر از شرایط سختی که در آن گرفتار شده مطرح شد و معمولاً این ایده‌ها نتوانستند آنقدر برای تئاتر مفید باشند که آن را از بحرانی که در آن قرار گرفته، نجات دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تازگی پس از برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر ایده فیلم تئاتر به عنوان طرحی برای اجرای زنده نمایش‌ها و پخش آنلاین آن‌ها در پلتفرم‌های اینترنتی اجرا شده است که مورد استقبال و البته در برخی موارد مورد انتقاد اهالی تئاتر قرار گرفته است.

درباره این موضوع گفت‌وگویی با دو تن از کارگردان‌های تئاتر داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

سید محمد مساوات: هرگونه دستبرد به ماهیت تئاتر آن را از هویت واقعی خود تخلیه می‌کند

سید محمد مساوات نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در این یک سال که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم در زمان‌های مختلف مدام شاهد تلاش‌هایی مذبوحانه برای بیدار نگاه داشتن پیکره مرده تئاتر بودیم. به هر حال تئاتر ویژگی‌هایی دارد که در ذهن و خاطرات مخاطبان خود با کیفیت و شرایطی ثبت شده و هر گونه دستبرد زدن به کیفیت آن مانع از برخورداری مخاطبان تئاتر به آن خاطرات می‌شود.

مساوات خاطرنشان کرد: هر ایده و تلاشی برای اجرای نمایش‌ها که خارج از آن قاعده تعریف شده باشد تئاتر را به چیزی دیگر تبدیل می‌‌کند که عنوان دیگری باید برای آن در نظر گرفت. من هیچ زاویه‌ای با ایده‌هایی مثل فیلم‌تئاتر ندارم و واقعاً نمی‌دانم در این شرایط چه ایده‌هایی می‌توانند به کمک تئاتر بیایند و ثمربخش باشد.

او افزود: به هر حال بالطبع وقتی همه ملاقات‌ها و حضورهای اجتماعی ما مختلف شده و زندگی به نوع وحشتناکی تغییر کرده است تئاتر هم از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که همه مناسک اجتماعی تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار گرفته است تئاتر را هم از دست داده‌ایم و حال به دنبال راهکاری برای نجات آن می‌گردیم اما هرگونه دستبرد به ماهیت تئاتر آن را از هویت واقعی خود تخلیه و به چیز دیگری تبدیل می‌کند. شاید اجرای تئاتر و پخش آن در مدیاهای مختلف بتواند در این شرایط تا حدی مفید و سرگرم‌کننده باشد اما مطلقا نباید آن را تئاتر دانست.

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: هر تلاشی که در حال حاضر برای بقای تئاتر صورت گیرد چه خوشایند یا ناخوشایند باشد تلاشی است که ما در شرایط نامتعارف انجام می‌دهیم و می‌تواند جنبه‌های دیگری پیدا کند و مربوط به مدیاهای دیگر مثل پرفورمنس‌ و ویدئو آرت‌های دهه 60 میلادی باشد که در آن زمان ظهور کرد اما تعریف دیگری دارد و ربطی به تئاتر ندارد.

مساوات در پایان تأکید کرد: هر تلاشی در حال حاضر منتج به نتیجه‌ای غیر از تئاتر می‌شود و این خود نوعی تلاش برای بقا است که همه ما در همه کارهایمان انجام می‌دهیم و با ایده‌های مختلف مثل پخش نمایش در ویدئولایو‌های اینستاگرام نمایش و تئاتر را بازآفرینی می‌کنیم. من چندان در جریان عملکرد مدیران فرهنگی و تئاتری کشور نیستم اما فکر می‌کنم شرایطی که در کشور حاکم است و عملکرد مدیریت کشور در بخش‌های مختلف مثل عملکرد مدیران در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قابل تعمیم است و نشان می‌دهد که نمی‌توان از مدیران فرهنگی هم انتظار چندانی داشت و احتمالاً آن‌ها هم کاری برای هنرمندان و اهالی تئاتر در این شرایط انجام نداده‌اند.

سیروس همتی: هر ایده‌ای برای رونق تئاتر قابل احترام است / با بازبینی فیلم‌تئاترها موافقم اما باید همان آزادی سینما را برای آن در نظر گرفت

سیروس همتی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: هر ایده‌ای که منجر به رونق تئاتر شود قابل احترام است و از آنجا که تنها چند ماه از تجربه شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تماشاخانه‌ها می‌گذرد با آزمون و خطاهای کمی روبرو هستیم و امیدوارم هر ایده‌ای که مطرح می‌شود بتواند باعث رونق تئاتر شود.

همتی خاطرنشان کرد: با این حال هر چند که ایده‌هایی مثل فیلم تئاتر می‌تواند مفید باشد و هنر تئاتر را زنده نگاه دارد اما تئاتر تعریف دیگری دارد و این اجراها اصلاً قابل قیاس با اجراهای روی صحنه نیستند و اگر این پیشنهادات را تکریم می‌کنیم فقط به دلیل راهکاری برای بیرون رفتن از این شرایط سخت است.

او افزود: اگر فیلم‌تئاترها با استقبال خوبی روبرو شوند می‌توانند برای اهالی تئاتر که ماه‌هاست خانه‌نشین شده‌اند درآمد خوبی داشته باشند. به هر حال این امکان که ما از روزهای سخت شیوع ویروس کرونا بیرون بیاییم و تماشاخانه‌ها دوباره به فعالیت خود ادامه دهند زمان زیادی لازم است و حتی اگر امروز کرونا از بین برود تا بازگشت مخاطب به سالن‌های نمایش به زمان نیاز داریم. قطعاً پس از پایان دوران کرونا بسیاری از سالن‌ها تا مدتی خالی خواهند بود و تا ترس مردم از ابتلا به این ویروس از بین برود نیاز به زمان زیادی داریم.

این کارگردان در ادامه درباره تأثیر طولانی مدت فیلم‌تئاترها بر تئاتر و هنر نمایش گفت: فیلم‌تئاتر و ایده‌هایی اینچنین نمی‌توانند برای تئاتر خطر چندانی در دراز مدت داشته باشند چرا که قطعاً پس از پایان شیوع ویروس کرونا هیچ یک از اهالی تئاتر حاضر به ادامه فعالیتشان در این حوزه نیستند و به اجرای نمایش‌هایشان در سالن‌های نمایش همراه با تماشاگر فکر می‌کنند. اگر پس از کرونا اهالی تئاتر دیگر به سراغ فیلم‌ تئاتر نروند، نمی‌توان آن را خطری جدی برای تئاتر دانست.

بازیگر فیلم سینمایی «پابرهنه در بهشت» در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من شورای ممیزی تئاتر باید در جریان باشد که در این شرایط نابسامان بهتر است تمهیدی اندیشیده شود که نمایش‌های بیشتری به اجرا برسند و افراد بیشتری بتوانند فعالیت کنند. اهالی تئاتر پس از سال‌ها فعالیت در این حوزه دیگر خط قرمزها و ممیزی‌ها را می‌شناسند و به آن آشنا هستند اما به هر حال فیلم تئاترها مخاطبان بیشتری دارند؛ اگر یک نمایش در یک سالن در تهران مدتی طولانی روی صحنه برود حتی در نهایت یک میلیون مخاطب هم نخواهد داشت اما یک فیلم تئاتر در صورتی که مورد استقبال قرار گیرد در فضای مجازی حتی بیشتر از چند میلیون مخاطب می‌تواند داشته باشد و طبیعی است که حساسیت‌ها به آن بیشتر باشد. من با حساسیت بیشتر بر فیلم تئاترها موافقم و بازبینی دوباره آثار را منطقی می‌دانم اما از مسئولان خواهش می‌کنم همان آزادی که در سینما و موسیقی شاهدش هستیم را در فیلم تئاترها ببینیم و امیدوارم مسئولان اجازه ندهند برخی افراد به قولی کاسه داغ‌تر از آش شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سیروس همتی فیلم تئاتر شیوع ویروس کرونا فیلم تئاترها اهالی تئاتر فیلم تئاتر ایده هایی نمایش ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی

حمید سمندریان که با شوق فراوان نظاره‌گر کار دانشجویان خود بود، استعداد و توانمندی این دانشجو را کشف کرد و اول بار در نمایش «نگاهی از پل» با او همکاری کرد. اکبر زنجان‌پور در این نمایش به عنوان استعدادی درخشان ظاهر شد و این اولین گام‌های او در جاده موفقیت بود.

به گزارش ایسنا، این خاطره به دهه ۵۰ بازمی‌گردد و حالا دانشجوی سابق قرار است همزمان با زادروز استاد خود و در مراسمی که کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار می‌کند، تقدیر شود.

دانشجوی سابق اما سال‌هاست که خانه‌نشین است و شرایط را برای به صحنه بردن اثری تازه، مناسب نمی‌داند.

هرچند نسل جدید تماشاگران تئاتر نتوانسته‌اند هنرنمایی زنجان‎پور را روی صحنه ببینند، اما قدیمی‌های تئاتر نمی‌توانند حضور تاثیرگذار و استعداد شگرف او را در نمایش‌های «نگاهی از پل» و «ملاقات بانوی سالخورده» فراموش کنند

شاید اولین بازی حرفه‌ای او در تئاتر در نمایش «نگاهی از پل» بود که در کنار سوسن‌فرخ نیا به عنوان یکی دیگری از دانشجویان مستعد دانشکده هنرهای زیبا درخشید و بار دوم بود که خود را به عنوان استعدادی غیرقابل انکار اثبات کرد؛ در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات و کار حمید سمندریان. او در آن نمایش نقش آالفرد ایل را بازی کرد که یکی از کارکترهای مهم نمایشی است و تفاوت سنی زیادی با آن داشت.

به انگیزه این تجلیل و به یاد حمید سمندریان، بخشی از صحبت‌های او را درباره زنجان‌پور مرور می‌کنیم:

«زنجان‌پور بسیار قابل قبول و باورپذیر بازی کرد. هرچند که آالفرد ایل از سن او دور بود ولی او نقش را به خوبی درک کرد. من استعداد زنجان ‌پور را در کلاس‌های دانشگاه شناختم. زمانی که شاگرد من بود، او را در اجراهای دانشگاهی دیده بودم و هیجان‌ها و انرژی‌های او را می‌شناختم. همان طور که در «نگاهی از پل» قدرت و انرژی خود را به نمایش گذاشت، در «ملاقات بانوی سالخورده» نیز به درونیات و عمق آلفرد ایل پی برد. دو نقش متفاوت و با بازی فراموش‌نشدنی زنجان‌پور. من برای رسیدن او به آلفرد ایل هیچ گونه درگیری نداشتم. زنجان‌پور به شدت خودش را متمرکز کرده بود تا به نقش برسد و آن طوری که من می‌خواهم بازی کند. او هم در بیرون و هم در درون به نقش رسید و خودش را هماهنگ کرد و به روح لحظه به لحظه نقش مسلط شد.

اما بخت با تماشاگران دهه هشتاد هم همراه بود تا یک بازی به یادماندنی دیگر از زنجان‌پور ببینند؛ در نمایش «شب هزار و یکم» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی. نمایشی که در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و در سه اپیزود گوناگون، نگاهی تازه به هزار و یک شب داشت. زنجان‌پور با همراهی مژده شمسایی و ستاره اسکندری در اپیزود دوم این نمایش بازی کرد تا برای تماشاگران نسل‌های بعدی تئاتر نیز خاطره زیبای دیگری از بازی‌های خود بسازد.

حالا این بزرگداشت همزمان با زادروز استاد او در خانه هنرمندان ایران، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برپا می‌شود. حمید سمندریان، استاد او سال‌هاست که از دنیا رفته و بهرام بیضایی نیز به دلیل دوری از وطن، نخواهد توانست در این برنامه شرکت کند و این بزرگداشت با دو جای خالی همراه می‌شود.

بزرگداشت زنجان‌پور به کوشش کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

    

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود