Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد علی سلامی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: طی سال‌های اخیر در راستای تحقق راهبرد تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله هدف‌های مهم مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قم برای حفظ و ارتقا سطح سبز استان بوده است.

وی افزود: در همین رابطه تحقیقات گسترده‌ای پیرامون گیاهان دارویی مناسب کشت در مناطق مختلف قم انجام شد و اکنون شمار قابل توجهی از کشاورزان قمی در مزارع خود به تولید انواع متنوع این گیاهان‌ می‌پردازند که تعدادی از این مزارع در زمینه تولید گیاهان دارویی پرمصرف نمونه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:مقاومت بالایی که گیاهان دارویی در برابر تنش‌های محیطی و کم آبی دارد، بهترین فرصت را برای کشاورزان استان فراهم ساخته که با کشت انواع متنوع این گیاهان علاوه بر سبز نگاه داشتن مزارع خود، درآمد مناسبی نیز داشته باشند.

سلامی با اشاره به این که توسعه کشت گیاهان دارویی در قم طی سال آینده با شتاب بیشتری دنبال می‌شود،‌ گفت: برای بالا بردن ارزش‌افزوده تولید این گیاهان، به دنبال ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی در کنار مزارع پرورش گیاهان دارویی در سطح مناطق مختلف استان هستیم.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی کشت شده در قم کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل با همکاری کشاورزان می‌توان نسبت به تولید هرچه بیشتر این گیاهان و عرضه آن در بازارهای داخلی و حتی بازارهای صادراتی با برنامه ریزی هدفمند اقدام کرد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

برچسب‌ها قم کشاورزی گیاهان پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم کشاورزی گیاهان قم کشاورزی گیاهان اخبار کنکور گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: تولید گندم به عنوان گسترده‌ترین سازوکار اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی در استان با حضور ۴۰ هزار کشاورز، ۱۰ هزار ماشین‌آلات و ادوات بخش کشاورزی، ۱۲ هزار تن نهاده‌های کود شیمیایی و بیش از ۱۵ هزار تن بذر یکی از بزرگ‌ترین فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود.

وی افزود: در دنیا بیش از ۶۰ درصد غذای تولیدی با استفاده از آب سبز و آب باران است، این میزان در ایران کمتر از ۲۰ درصد است، به تناسب همین موضوع، برنامه الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) کار خود را از سال زراعی ۱۴۰۲ آغاز کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امسال دومین سال طرح جهش تولید در دیمزارها است که در استان اجرا شده است و سطح زیر کشت از ۳۰ هزار هکتار در سال گذشته به ۶۰ هزار هکتار در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

برزگر عنوان کرد: سازوکار موفق طرح کشت در دیمزارها که توانست مشارکت بخش کشاورزی و بهره‌برداران جلب کند، خدمات حوزه فنی و مهندسی، توزیع ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی خصوصاً دستگاه کشت مستقیم، تنوع بذری خصوصاً در زمینه دانه‌های روغنی و… بود.

کد خبر 6089871

دیگر خبرها

  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس