Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:26:04 GMT

مصائب مردم آذربایجان غربی در تلاطم بازار مرغ

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۵۵۸

مصائب مردم آذربایجان غربی در تلاطم بازار مرغ

به گزارش ایرنا، این روزها گرانی اقلام، نقل همه محافل خصوصی و غیرخصوصی بوده و همه شهروندان از این امر گلایه دارند که نشان دهنده اهمیت این موضوع مهم اقتصادی در همه جوانب زندگی مردم است.

اما جدا از نقش تحریم‌ها و نوسان قیمت ارز در افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم، خبر کشف هزاران تن کالای احتکار شده در این وضعیت نابسامان نشان می‌دهد که عده‌ای سودجو برای پرکردن جیب‌های خود تصمیم بر آن دارند تا خون مردم را در شیشه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین کمبود برخی اقلام غذایی روزمره مردم در بازار منجر به نگرانی شهروندان شده و برخی نارضایتی‌هایی را نیز به وجود آورده است.

مشکل کمبود مرغ در بازار آذربایجان غربی به حدی است که تمام ویترین‌های مرغ فروش‌های عمده شهرها خالی است و مراجعه کنندگان با دست‌های خالی به خانه بازمی‌گردند.

برای بررسی این موضوع، راهی بازار اصلی مرغ ارومیه، در میدان ولیعصر این شهر شدیم تا ضمن بررسی قیمت‌ها و علل وقوع این ومشکل، وضعیت را در بازار بررسی کنیم.

نکته حائز اهمیت در اولین حضور این بود که تمام یخچال‌های مرغ فروش‌ها خالی بود، و بعضی از فروشنده‌ها مرغ منجمد را در دسترس داشتند و برای عرضه در اختیار مردم قرار داده بودند.

بعد از بازدید از بیش از ۱۰ مغازه مرغ فروشی در سطح شهر ارومیه دریغ از یک مرغ گرم راهی منطقه دیگری از شهر ارومیه شدم.

در ادامه بازدیدها، وارد یکی از مرغ فروشی‌ها شدم، مرغ گرم برای فروش داشت، بعد از کمی خرید علت کمیابی مرغ گرم را جویا شدم.

این مرغ فروش گفت: من خرید مرغ گرم را انجام دادم و این خرید را برای فروش در ایام نوروز در سردخانه ذخیره کردم و امروز مقداری اضافه بود که در مغازه عرضه کردم.

دیگر فروشندگان نیز به طور تقریبی همین اقدامات را انجام داده اند که البته همین احتکار، خود به عنوان یکی از علت های افزایش قیمت مطرح است.

ثبت ۸۷۰ مورد بازرسی از بازار مرغ آذربایجان‌غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: از ۱۵ بهمن امسال، ۸۷۰ مورد بازرسی در خصوص تنظیم بازار عرضه و فروش مرغ در این استان صورت گرفته است.

غلامرضا بابایی افزود: در این مدت، ۸۳ پرونده تخلف صنفی در این رابطه در آذربایجان غربی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این پرونده ها به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۷۲ میلیون ریال بوده که جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم نهایی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

وی اضافه کرد: در راستای نظارت و بازرسی بر عملکرد مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های این استان پنج فقره پرونده تخلف صنفی تشکیل شده و این پرونده‌ها با ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۶۳ میلیون ریال به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۲ فقره پرونده تخلف صنفی نیز برای کشتارگاه‌های مرغ تشکیل و این پرونده ها به ارزش ۱۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال بوده تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

بابایی با اشاره به اینکه یکی از دلایل کمبود گوشت مرغ در سطح عرضه خروج غیر قانونی مرغ زنده و گشتار شده به مقصد استان‌های دیگر کشور با قیمت بالاتر است، اظهار داشت: این سازمان با هماهنگی نیروی انتظامی در صورت مشاهده حمل و نقل بدونه مجوز بهداشتی و غیر قانونی توقیف و با عاملان آنها برخورد قانونی خواهد شد.

وی گفت: نیاز استان به گوشت مرغ روزانه بین ۲۰۵ تا ۲۳۰ تن است که میانگین تولید استان نیز ۲۱۸ تن برآورد می شود.

وی افزود: قیمت گوشت مرغ برای مصرف کننده همان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که فروش با قیمت بالا تخلف محسوب و با متخلفان مطابق قانون نظام صنفی به جد بر خورد خواهد شد.

فروش مرغ خارج از قیمت مصوب غیرقانونی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بازار، گفت: فروش مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار بیشتر از  ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان غیر قانونی است.

نادر صادقی با اشاره به ضرورت ساماندهی بازار فروش مرغ و تخم مرغ در استان اظهار داشت: تعداد معدودی از فروشندگان مرغ اقدام به فروش مرغ گرم بیش از قیمت مصوب می‌کنند که این موضوع غیر قانونی است و دستگاه‌های نظارتی باید با این افراد برخورد قانونی کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، درج قیمت مرغ به قیمت مصوب بر روی بسته بندی در کشتارگاه‌ها الزامی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تا اطلاع ثانوی کشتارگاه‌ها نمی‌توانند بیشتر از یک درصد ظرفیت خود مرغ را به صورت قطعه بندی شده به بازار عرضه کنند.

صادقی همچنین با تاکید بر اینکه تمامی نهاده‌های دامی مرغداران با ارز دولتی در اختیار آنان قرار می‌گیرد، افزود: هر گونه فروش مرغ و تخم مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار غیر قانونی است.

وی از برخورد قانونی و جریمه ۲۲ میلیارد ریالی مالکان مرغداری‌های تخم گذار در استان خبر داد و گفت: در صورت عرضه تخم مرغ توسط مرغداران به قیمت آزاد و بیشتر از نرخ دولتی با متخلفان برخورد می‌شود.

روند توزیع مرغ در آذربایجان‌غربی مطلوب نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به کشتار مرغ به میزان نیاز در کشتارگاه‌های استان گفت: متاسفانه روند توزیع مرغ در استان مطلوب نیست و دستگاه‌های نظارتی باید روند نظارت بر توزیع مرغ را تشدید و اصلاح کنند.

 صادقی  با اشاره به لزوم تشدید نظارت بر توزیع مناسب مرغ در شهرهای مختلف استان افزود: با وجود کشتار مناسب مرغ به میزان نیاز در استان، متاسفانه نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان صورت نمی گیرد و این مسئله موجب سواستفاده سودجویان شده است.

وی ادامه داد: تمامی مرغ های کشتار شده در کشتارگاه های استان با نظارت سازمان صمت و با قیمت مصوب در سطح استان توزیع می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از حل مشکل توزیع تخم مرغ در استان خبر داد و اضافه کرد: با توزیع مناسب تخم مرغ در استان قیمت این محصول در بازار به قیمت مصوب رسیده است.

کمبود مرغ در آذربایجان‌غربی طی روزهای آینده رفع می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز گفت: کمبود مرغ در استان مقطعی بوده و تا چند روز آینده رفع می شود.

رسول جلیلی افزود: آذربایجان غربی قطب تولید مرغ کشور به شمار می رود و علت کمبود مرغ تامین نیاز مرغ مصرفی آذربایجان شرقی از استان ماست.

وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی کمترین میزان تولید و بیشترین میزان مصرف مرغ را دارد و در مقاطعی از سال در زمان مواجهه با کمبود مرغ اقدام به تامین نیاز مصرفی از آذربایجان غربی می کنند که این امر موجب مشکلاتی در بازار مرغ استان می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی نیز در برخی مقاطع نیاز تخم مرغ خود را از استان آذربایجان شرقی تامین می کند، گفت: در مقطعی از سال این تامین نیاز در استان ها رخ می دهد و مقطعی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به چهار میلیون و ۱۵۰ هزارقطعه جوجه ریزی در استان افزود: نیاز استان به گوشت مرغ در پیک مصرف سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه بوده و میزان جوجه ریزی مازاد بر نیاز استان است.

وی با بیان اینکه نیاز مردم استان در شب عید برای تامین گوشت مرغ برنامه ریزی شده و کمبودی نخواهیم داشت، بیان کرد: تامین نهاده ها به موقع انجام شده و جوجه ریزی های استان نیز در ۲ ماه گذشته به نحو مطلوبی رخ داده است.

سالانه ۱۰۲ هزار تن مرغ در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان جزو ۱۰ استان برتر کشور در تولید گوشت مرغ است، اضافه کرد: سالانه ۱۰۲ هزار تن میزان تولید مرغ در استان است.

جلیلی با اشاره به اینکه در استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی فعال است، افزود: ۶۹ واحد مرغ مادر با ۲ میلیون و ۷۴ هزار قطعه ظرفیت تولید در اذستان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه با ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور در استان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت این استان به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

آذربایجان غربی با سالانه ۱۰۲ هزار تن تولید گوشت مرغ جزو هشت استان برتر کشور است، سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ۳۰ تا ۳۱ کیلوگرم و در استان ۲۷ کیلوگرم است که آذربایجان غربی از نظر تولید در این بخش جزو ۱۰ استان پیشتاز کشور است.

آذربایجان غربی دارای بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری است و این استان جزو استانهای دارای زنجیره کامل مرغ در کشور محسوب می‌شود.

طی هفته های اخیر، مشکل بازار مرغ یکی از مهمترین مشکلات شهروندان بوده و افزایش قیمت آن موجب نارضایتی شهروندان شده است.

برچسب‌ها دفتر امور طیور رسول جلیلی آذربایجان غربی صنعت و معدن و تجارت ارومیه گوشت مرغ مرغداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رسول جلیلی آذربایجان غربی رسول جلیلی آذربایجان غربی صنعت و معدن و تجارت ارومیه گوشت مرغ مرغداری اخبار کنکور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی آذربایجان غربی با اشاره آذربایجان غربی مرغ در استان قیمت مصوب رییس سازمان کشتارگاه ها تنظیم بازار غیر قانونی کمبود مرغ توزیع مرغ بازار مرغ مرغ فروش فروش مرغ گوشت مرغ تخم مرغ هزار تن مرغ گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سرهنگ پاسدار نجمی در این نشست از کارگران به عنوان مدافعان تولید در خط مقدم یاد کرد و گفت: بخش تولید با همت و تلاش کارگران به عنوان بازوان توانمند اقتصاد کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه در مقابل دشمن ایستادگی کرده و به خودکفایی رسیدند.   جانشین فرمانده سپاه شهدا افزود: علیرغم وجود مشکلات اقتصادی، تشکلات کارگری و کارفرمایی آذربایجان غربی همواره در کنار دولت و همراه با اهداف نظام عمل کرده اند.   دهقانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این نشست گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در یکسال گذشته ارائه کرد.

دیگر خبرها

  • جزئیات دستگیری ۵ نفر از اعضای شورای شهر سردشت
  • دستگیری عوامل نزاع در پارک «گوللر باغی»
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • اجرای موفق طرح عفاف و حجاب در آذربایجان غربی
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شورا‌های در رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنیم
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی