Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@12:15:24 GMT

چسب زخم 303 میلیاردی!

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۸۰۷

ایران از نظر شاخص سلامت در رتبه‌ی نخست خاورمیانه است. در سال ۹۸، ٢ میلیارد و ٢۵٠ میلیون دلار تجهیزات پزشکی وارد کشور شده است. ابتدای راهرو ماسکی از جعبه برمی‌دارد. بند‌های پایینی را دور گردنش گره می‌زند و دو بند بالایی را رها می‌کند. یک جفت دستکش لاتکس در جیب فرم سبزرنگش می‌گذارد. می‌رود به سمت اتاق عمل شماره ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سرنگ برمیدارد و مشغول کشیدن دارو‌ها در سرنگ می‌شود. روی چسب کاغذی نام دارو را می‌نویسد.
یک باند توری را سه قسمت می‌کند. ماسک و لوله خرطومی ماشین بیهوشی را تعویض می‌کند. تیوب پلاستیکی ساکشن را به ساکشن وصل می‌کند. ساکشن را روشن می‌کند و سالم است. در تمام مدت زمان آماده‌سازی وسایل عمل، فکرش درگیر یک عبارت تکراری است. روی بسته‌بندی اغلب همین وسیله‌ها به چشمش خورده بود؛ Made in china.
از همان ماسک و دستکش ابتدای راهرو گرفته تا چسب کاغذی و باند و سرنگ و بیشتر وسایل داخل اتاق، همگی ساخت کشور‌های دیگر است؛ اغلب کشور چین! کم و بیش اسم کشور‌های دیگر هم به چشم می‌خورد. مدام در ذهنش این سوال رژه می‌رود که واقعا توان ساخت چسب و باند را هم نداریم؟ چرا باید تمام این تجهیزات وارداتی باشد؟



تجیهزات پزشکی؛ الفبای سلامتی تجهیزات پزشکی یکی از اصلی‌ترین لازمه‌های بخش درمان محسوب می‌شوند. بخشی از این تجهیزات یکبار قابلیت استفاده دارند و بیشترین مصرف روزانه را به خود اختصاص داده‌اند. به دلیل وجود نیاز همیشگی به این لوازم، از بازار خوبی در جهان برخوردار است. گردش مالی سالانه‌ی این صنعت در دنیا ۴۵٠ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
متاسفانه میزان تولید کشور نسبت به نیاز داخلی، رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود. سهم ایران از این بازار تنها ٢/۵ میلیارد دلار است. یعنی بخش قابل توجهی از نیاز‌های کشور از طریق واردات تامین می‌شود. کشوری مثل ایران از نظر شاخص سلامت، کشور نخست خاورمیانه محسوب می‌شود. سوال پیش می‌آید که چرا با وجود میزان مصرف روزانه‌ی بالایی که دارد، این بازار مورد غفلت واقع شده است.    
طبق گفته‌ی سخنگوی گمرک حدود ٢ میلیارد و ٢۵٠ میلیون دلار تجهیزات پزشکی وارد کشور شده است. این آمار مربوط به سال ۹۸ است. قابل ذکر است که این رقم بدون در نظر گرفتن قاچاق و واردات از مبادی غیررسمی کشور است.
ممکن است این میزان واردات بی‌رویه با مبالغ هنگفت به دلیل نبود یا کمبود تولیدکننده‌ی داخلی در این حوزه باشد.   جالب است بدانید که در حال حاضر ۶۸۰ شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور داریم. اما با وجود همین تعداد شرکت، ٨۵ درصد اقلام بازار وارداتی است. در شرایطی با این حجم از واردات مواجه هستیم که ایران توانایی و قدرت ساخت بیش از ٨٠ درصد تجهیزات پزشکی را دارد.

چسب زخم میلیاردی! قصه‌ی واردات تجهیزات پزشکی به ایران سر درازی دارد. وقتی اسم واردات به گوش می‌خورد، ذهنیت به سمت خرید تجهیزات پیشرفته و تخصصی می‌رود. از اینکه بشنویم دستگاه بیهوشی، میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب یا حتی دستگاه رادیولوژی وارد می‌شود، احتمال زیاد تعجب نخواهیم کرد؛ چون فکر می‌کنیم توان ساخت آن‌ها در ایران وجود ندارد. شاید هم کیفیت تولید ایران را زیر سوال ببریم.
یکی از اقلام پرمصرف در حوزه‌ی درمان چسب زخم است. چسب زخم مدل‌های مختلف و کاربرد متفاوتی دارد. یک نوع آن همان چسب زخم ساده‌ای است که در ازای مابقی پول خود از داروخانه دریافت می‌کنید. قابل ذکر است که بر خلاف تصور ما، همان دستگاه‌های حساس و کاربردی توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شوند.           قصه زمانی جالب می‌شود که آمار واردات چسب زخم اعلام شود. طبق آمار جهانی، ایران مبلغ ١٣ میلیون و ٢٠٠ هزار دلار بابت واردات چسب زخم به کشور پرداخت می‌کند! این میزان واردات با دلار ۲۳ هزارتومانی چیزی حدود ٣٠٣,۶٠٠,٠٠٠,٠٠٠ تومان می‌شود.
رقمی میلیاردی برای وارد کردن یک وسیله‌ی ساده و پرکاربرد که به نظر نمی‌آید فناوری خاصی برای ساختش نیاز باشد. بیشترین درصد واردات چسب زخم از کشور چین است که چیزی حدود ۶ میلیون دلار است. کشور وارد کننده بعدی امارات است که سهم ٣ میلیون و ٧٢٠ هزار دلاری از این رقم را دارد! البته این عدد مربوط به سال ۲۰۱۸ است و اطلاعات جدیدی در دست نیست.

براساس آمار اداره گمرک ایران بخشی از نیاز چسب لوکوپلاست کشور توسط امارات تامین می‌شود. یک کشور عربی کوچک، زیرساخت تولید و صادرات این محصول را فراهم کرده است. چطور برای کشوری مثل امارات صرفه‌ی اقتصادی داشته که به سمت تولید آن برود، ولی برای کشوری مثل ایران نه؟

 


آمار پنهان واردات چوب معاینه شاید روند تولید چسب زخم نیاز به فرآیندی داشته باشد که برای ما قابل درک نباشد. به سراغ چوب بستنی پزشکی یا همان آبسلانگ می‌رویم. چوب ساده‌ای که پزشک برای نگه داشتن زبان و معاینه گلو از آن استفاده می‌کند. کاربرد زیادی در بخش معاینه، مطب‌ها، درمانگاه‌ها، پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و مراکز درمانی دارد. با وجود ساده بودن این وسیله شاهد واردات آن به کشور هستیم. در حال حاضر هیچ منبعی برای دریافت آمار موثق از میزان واردات آبسلانگ به کشور وجود ندارد!    
آبسلانگ از چوب درختان ساخته می‌شود. چون ساخت آن نیاز به بریدن درخت‌ها دارد، سازمان منابع طبیعی تولید این محصول را در کشور ممنوع اعلام کرد و مجبور به واردات آن شدیم. اما با چوب‌های بازیافتی هم میتوان آبسلانگ ساخت. فقط باید نوع دستگاه‌های موجود در خط تولید را تغییر داد که بتوانند چوب‌های بازیافتی را هم خمیر کنند و به شکل محصول مورد نظر دربیاورند. در این صورت احتمالا با آمار عجیب و غریب واردات چوب معاینه مواجه نخواهیم شد.


ایران کشوری است که علاوه بر جایگاه ویژه در منطقه، به عنوان قطب پزشکی خاورمیانه شناخته شده است. هر روزه تعداد زیادی بیمار از کشور‌های همسایه به خصوص کشور‌های حاشیه‌ی خلیج فارس به ایران مراجعه می‌کنند. با توجه به جمعیت خود ایران و بیماران مراجعه‌کننده میزان مصرف تجهیزات پزشکی، آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.   کشوری که توانسته به چنین جایگاهی در حوزه‌ی پزشکی دست یابد، باید ساده‌ترین اقلام مورد نیاز خود را از کشور‌های دیگر مثل چین با کیفیت نامعلوم وارد کند؟ اگر زیر ساخت تولید وجود ندارد، بهتر است تدبیری اندیشیده شود که با توجه به توان و ظرفیت داخلی این میزان مصرف روزانه توسط شرکت‌های داخلی تولید شوند. برچسب ها: چسب زخم ، سلامت ، درمان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000N61

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: چسب زخم سلامت درمان تجهیزات پزشکی چسب زخم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات گوشت گرم از آفریقا

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود، گفت: در رابطه با تجارت آزاد با پاکستان منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم.

به گزارش ایسنا، سید محمدصادق قنادزاده در حاشیه نشست خبری ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد ایران و پاکستان آغاز شده، اظهار کرد: در این رابطه چهار دور مذاکره انجام شده و قبل از سفر اخیر رئیس جمهور هم بخشی از مذاکرات پیش رفته و تبادل لیست و سند انجام شده است. در حال حاضر منتظر پاسخ طرف پاکستانی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که تجارت آزاد با پاکستان سال جاری اجرا شود و گفت: همه کشور‌ها از تولید داخل خودشان حمایت می‌کنند. پاکستان هم به صادرات محصولات کشاورزی و نساجی خود اهمیت می‌دهد. به طور کلی تجارت آزاد کار ساده‌ای نیست، اما دو کشور تمایل دارند.

قنادزاده با بیان اینکه مواقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا به مجلس ارسال شده، تصریح کرد: سایر کشور‌ها هم تا پایان بهار مصوبه مجلس خود را خواهند گرفت و ما هم امیدواریم تا پایان مجلس فعلی این موضوع در مجلس ما هم به نتیجه برسد.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان در حال انجام است، گفت: پاکستان کشور بزرگی است و با توجه مرز مشترک ظرفیت همکاری بالایی بین دو کشور هست.

به گفته وی در حال حاضر دو کشور برای رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری هدف‌گذاری کردند. همچنین در سند ۵ ساله همکاری دو کشور دیده شده که تجارت ایران و پاکستان تا سال ۱۴۰۳ به ۵ میلیارد دلار برسد.

تجارت بیش از ۲.۵ میلیارد دلاری غیررسمی با پاکستان

قنادزاده بابیان اینکه یکی از مشکلات تجارت دو کشور تجارت غیررسمی است، تصریح کرد: اگر تجارت غیررسمی به تجارت رسمی تبدیل شود، می‌توان گفت همین الان هم تجارت ۵ میلیارد دلاری بین دو کشور محقق شده است. چرا که تجارت رسمی دو کشور حدود ۲.۵ میلیارد دلار است، اما اگر تجارت غیررسمی هم مصاحبه شود حداقل دو برابر این رقم است. در مجموع هدف گذاری شده در کوتاه مدت تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی درباره تجارت ایران و قاره آفریقا نیز اظهار کرد: قاره آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دارد. بازار کشور‌های آفریقایی بسیار بزرگ است و در حوزه‌های مختلف از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی و ... می‌توان در این کشور فعالیت کرد و در حوزه‌های مختلف با توجه به مواد اولیه موجود در این کشور می‌توان برای تولید مشترک برنامه‌ریزی کرد.

قنادزاده در پاسخ به این سوال که آیا قرار است یک هیئت تجاری از کره شمالی نیز برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران بیاید، گفت: هنوز هیئتی وارد نشده، تا قبل از برگزاری نمایشگاه و حضور کشور‌های مختلف در نمایشگاه نمی‌توانیم بگوییم به طور قطع چه کشوری برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی درباره واردات گوشت از آفریقا نیز گفت: در حال حاضر گوشت گرم از کنیا به صورت منظم و هفته‌ای دو تا سه بار انجام می‌شود. واردات گوشت گرم از آفریقای جنوبی و تانزانیا هم به زودی شروع می‌شود. یکی از باکیفیت‌ترین گوشت‌ها، گوشت آفریقا است. حجم واردات هم متنوع است و از ۷۰ تا ۸۰ تن در روز شروع شده و نوسان داشته است.

دیگر خبرها

  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • واردات گوشت از آفریقا به کشور