Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:12:44 GMT

افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب بزنگان

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۷۸۴۲

افزایش جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب بزنگان

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: با توجه به احیای تالاب بزنگان و بالا آمدن سطح آب دریاچه، جمعیت پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

حسن ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به طرح‌هایی که در سال های اخیر اجرا شده، سطح آب دریاچه بزنگان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این افزایش سطح آب نقش بسزایی در افزایش جمعیت پرندگان مهاجر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی اظهار کرد: علاوه بر احیای دریاچه و بالا آمدن سطح آب، سرمای مناطق سیبری که مبدأ پرندگان است همچنین امنیتی که در منطقه برای پرندگان به وجود آمده است باعث شد که جمعیت پرندگان مهاجر دریاچه بزنگان نسبت به سال گذشته دو برابر شود به طوری که سال گذشته ۱۰۰۰ قطعه پرنده داشتیم اما جمعیت این پرندگان مهاجر در سال جاری به حدود ۲۰۰۰ قطعه رسید و می‌توان گفت افزایش صد در صدی جمعیت پرندگان را در منطقه شاهد بوده‌ایم.

وی توضیح داد: دریاچه بزنگان نقطه تلاقی مسیر مهاجرت پرندگان سیبری و سایر مناطق است همچنین وجود رودخانه تجن، رودخانه کشف‌رود، سد دوستی و بندهای خاکی باعث شده که شهرستان سرخس منطقه امنی برای پرندگان مهاجر باشد.

وی ادامه داد: بیشتر گونه‌های پرندگان مهاجر از نوع چنگر، آنقوت و اردک سر سبز بوده و علی‌رغم افزایش جمعیت پرندگان، سال جاری گونه جدیدی در منطقه ثبت نشد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه شهرستان سرخس به دلیل شرایط مناسب برای حضور پرندگان و تنوع بالای پرندگان، به بهشت پرنده‌شناسان معروف است، گفت: سایت بزنگان یکی از سایت های پرنده‌نگاری خیلی شاخص در کشور است و چنان چه سطح آب تالاب بالاتر رود، شوری آب دریاچه کمتر شده و شرایط برای زیست ماهی‌ها فراهم می‌شود که به تبع آن تنوع پرندگان مهاجر در منطقه زیاد خواهد شد.

وی خشکسالی‌های مکرر را یکی از دلایل عمده شوری آب دریاچه عنوان کرد و افزود: در سال ۹۵ دریاچه بزنگان در آستانه خشک شدن بود و کاهش سطح آب دریاچه موجب افزایش شوری آب شد.

سرپرست حفاظت محیط زیست سرخس خاطر نشان کرد: بارندگی‌های خوبی که در سال های اخیر داشتیم همچنین طرح‌هایی که برای احیای دریاچه انجام شده باعث شد سطح آب دریاچه بالا بیاید اما هنوز سطح آب دریاچه با دوره قبل از خشکسالی‌های ۲۰ ساله که به واسطه آن دریاچه بزنگان به عروس دریاچه‌های کشور شهرت یافته است، فاصله زیادی دارد و امیدواریم با تداوم نزولات جوی و همراهی و حمایت مردم و جوامع محلی به سطح مطلوب و قابل قبول برسیم.

وی احداث منبع آب، احداث کانال بتنی برای هدایت سیلاب و اجرای طرح لوله‌کشی آب مازاد کشاورزی که بر طبق آن آب چشمه سرآسیاب به دریاچه منتقل شده را از جمله طرح‌های اجرا شده برای احیای دریاچه بزنگان عنوان کرد و افزود: این طرح‌ها در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ و با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی، در منطقه اجرا شده است.

ابراهیمی ادامه داد: در زمینه احیای تالاب، مردم منطقه تا الان بسیار همراه بوده‌اند و شاید به جرأت بتوان گفت همراهی ۹۰ درصدی مردم را داشته‌ایم اما برای اینکه حمایت صد در صدی را داشته باشیم نیاز به فرهنگ‌سازی داریم.

وی تأکید کرد: حضور پرندگان مهاجر، نقش بسزایی در بالا رفتن پتانسیل گردشگری و اکوتوریستی منطقه دارد و افزایش تنوع پرندگان مهاجر قطعا عوایدی برای منطقه خواهد داشت و روستای بزنگان و روستاهای اطراف به نوعی مدیون برکات این دریاچه هستند چه به لحاظ گردشگری و چه به لحاظ شهرتی که این دریاچه برای منطقه داشته است.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه دریاچه‌ بزنگان پرندگان مهاجر زیادی دارد آیا نمونه‌ای از ابتلای به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه مشاهده شده است یا خیر، گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نقاطی از کشور و قبل از آن با حساسیت زیادی از مهرماه رصد و پایش را شروع کردیم و خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای پرندگان در حوزه حیات وحش شهرستان مشاهده نشده است.

گفتنی است دریاچه بزنگان تنها دریاچه طبیعی کشور و از معروف‌ترین دریاچه‌های خراسان رضوی است که در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۷۰ کیلومتری سرخس بعد از مزداوند و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد واقع شده است و وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار است و عمیق‌ترین قسمت آن حدود ۱۲ متر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها دریاچه بزنگان سرخس سرخس جمعیت پرندگان مهاجر پرندگان مهاجر دریاچه بزنگان سطح آب دریاچه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد

مدیرکل توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور از راه‌اندازی بیش از ۷ هزار خانه هلال در استان‌ها خبر داد و گفت: در هفته هلال احمر تعداد خانه‌های هلال در سطح کشور به ۸ هزار خانه افزایش خواهد یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، عباس احدپور  صبح امروز در نشست بررسی توسعه کمی و کیفی خانه‌های هلال در سطح استان بوشهر با اشاره به نقش مهم این خانه‌ها در عرصه حل مشکلات جامعه هدف، اظهار داشت: در هفته هلال احمر تعداد خانه‌های هلال در سطح کشور به 8 هزار خانه افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 7 هزار خانه هلال در سه بخش روستایی، شهری و تخصصی راه‌اندازی شده که یکی از نقش‌های مهم آن هنگام وقوع حوادث رسیدگی سریع به آسیب‌دیدگان، دیده‌بانی و اطلاع‌رسانی است.

مدیرکل توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای مشارکت‌های مردمی، گفت: نقش محوری خانه‌های هلال استفاده از ظرفیت‌های موجود در همان مناطق است که در استان بوشهر شاهد این ظرفیت عالی هستیم و باید برنامه پاسخگویی و برنامه هدف‌گذاری مناسب در ادامه راه وجود داشته باشد که در زمان بحران بهترین پاسخگویی ارائه شود.

احدپور با بیان نقش موثر آموزش محور بودن خانه‌های هلال، تصریح کرد: توسعه توان امدادی و آموزشی خانه‌های هلال در سطح کشور به نوعی برنامه‌ریزی بلند مدت به‌شمار می‌آید ، ما امروز شاهد آن هستیم که مردم در زمان حضور حوادث پیشتاز هستند اما این توان و انسان‌دوستانه مردم نیاز به آموزش و مهارت‌آموزی امدادی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز اثرگذاری و تأثیرات آموزش مدون را در خانه‌های هلال شاهد هستیم ، وقتی حادثه‌ای در این مناطق رخ می‌دهد همین افراد به عنوان گروه‌های امدادی پیشتاز و ارزیابان اولیه در پاسخ اضطراری به این حوادث حضور پیدا می‌کنند که این مهم در سطح کلان و بحران‌های بزرگتر نیز موثر خواهد بود.

مدیرکل توسعه خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور در پایان ضمن قدردانی از تعامل دستگاه‌ها با جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: آنچه اینجا شاهد هستیم قابل تقدیر است و با توجه به ظرفیت این استان مطمئناً شاهد درخشش‌های بیشتری خواهیم بود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • گم‌شدن دخترک کلاله‌ای/جستجو در روز سوم، اثری از «یسنا» نشد
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد
  • بسیج نیروهای امدادی گلستان برای یافتن کودک ۴ ساله
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟