Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-19@08:32:17 GMT

یک کتابخانه برای ۱۳روستا!

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۹۲۸۰

یک کتابخانه برای ۱۳روستا!

همشهری آنلاین_سمیرا باباجانپور:  او با تأکید بر این موضوع که کتابخانه‌های روستایی ظرفیت مهم، فراگیر و اثرگذاری هستند، وجود آنها را یک ارزش محسوب کرده بود که برایشان سرمایه‌گذاری شده است و در اولویت توسعه کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته‌اند.  با این مقدمه، لازم است بدانید در غرب تهران با وجود روستاهای متعدد که همه‌شان دارای جمعیت قابل توجه و دارای سکونت هستند، تنها یک کتابخانه روستایی وجود دارد و آن هم در روستای «کیگا» و با ۲۵ کیلومتر فاصله از شهر تهران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل در این گزارش با توجه به اهمیت کتابخانه‌های روستایی در گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه به‌ویژه در میان اهالی روستا، ظرفیت‌های این کتابخانه را بررسی کردیم.  

کتابخانه عمومی شهدای کیگا، در روستایی به همین نام قرار دارد. کیگا ۵۰۰ نفر جمعیت ثابت و ۲ هزار نفر جمعیت متغیر دارد و یکی از روستاهای کوهستانی غرب تهران است. در این روستا غیر از یک مسجد، یک خانه بهداشت نیمه تعطیل و این کتابخانه، هیچ مکان عمومی دیگری وجود ندارد.

مسجد تنها در ساعات نماز و خانه بهداشت در ایام گرم سال و البته در صورت وجود بهیار فعال است. بنابراین، کتابخانه عمومی شهدای کیگا تنها مکان عمومی البته فرهنگی این روستا است که از ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر به ارائه خدمات می‌پردازد.  کیگا روستایی با صفا و دارای مردمی مهربان است. این روستا یکی از روستاهای منطقه «امامزاده داود» (ع) به شمار می‌رود. برخی از اهالی کیگا در ماه‌های زمستان در روستا اقامت کرده و در فصل گرما به امامزاده داود(ع) می‌روند. اهالی این روستا بومی بوده و از بدو تولد در این روستا اقامت داشته‌اند. به همین دلیل، بیش از آنکه مهاجرپذیر باشد، مهاجر فرست بوده و از مهم‌ترین دلایل این مهاجرت، ادامه تحصیل فرزندان در مقطع متوسطه و سختی زندگی در فصل زمستان است.  

۵ هزار جلد کتاب و ۹۱ عضو فعال

آنچه در نگاه نخست از کتابخانه عمومی به ذهن ما متبادر می‌شود، سالن مطالعه و کتابداری است که در بخش مخزن و منتظر نشسته است تا مراجعان برای امانت گرفتن کتاب به آنجا بیایند. اما کتابخانه‌های عمومی مدتی است که کارکردهای خود را بازتعریف کرده‌اند. به همین دلیل، کتابخانه عمومی امروز دیگر یک فضای بی‌روح برای مطالعه پشت کنکوری‌ها نیست.   «زینب فتحعلی»، کتابدار کتابخانه عمومی شهدای کیگا است که فعالیت‌های متنوع فرهنگی و آموزشی را در این کتابخانه تدارک می‌بیند.

او درباره خدمات این کتابخانه می‌گوید: «کتابخانه عمومی روستای کیگا تنها مکان فرهنگی این محدوده است. یعنی از روستای «سولقان» تا امامزاده داود(ع) که حدود ۱۰ روستا را شامل می‌شود، تنها همین کتابخانه عمومی وجود دارد.»  او ادامه می‌دهد: «خدمات کتابخانه‌های عمومی سراسری است. یعنی وقتی شما در یک کتابخانه عمومی عضو می‌شوید، می‌توانید از خدمات همه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور استفاده کنید. تنها یک حق عضویت ناچیز و هزینه صدور کارت از اعضا گرفته می‌شود. با این حال، غیر از خدمات معمول کتابخانه، ما فعالیت‌های متنوع فرهنگی و البته برگزاری کلاس‌های آموزشی را هم برای مخاطبان خود تدارک می‌بینیم.»

 فتحعلی تصریح می‌کند: «کتابخانه شهدای کیگا با زیر بنای ۱۶۵‌مترمربع است. این کتابخانه دارای سالن مطالعه و بخش کودک و مخزن کتاب است و ۵ هزار نسخه کتاب و ۹۱ عضو فعال دارد. بر اساس آمار موجود، سالانه حدود هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب امانت می‌دهیم.»  او ادامه می‌دهد: «از زمان همه‌گیری «کرونا» فعالیت‌های فیزیکی کتابخانه با دستور ستاد ملی «مبارزه با کرونا» تعطیل شده است، ما برای اینکه خدمات فرهنگی‌مان را تعطیل نکنیم، همه فعالیت‌ها را به فضای مجازی منتقل کردیم. اکنون در فضای مجازی، صفحه‌ای راه‌اندازی کردیم که با استقبال زیادی نیز مواجه شده است.» 

کد خبر 587653 برچسب‌ها فرهنگ كروناويروس همشهری محله کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ كروناويروس همشهری محله کتابخانه کتابخوانی کتابداری کتابخانه های عمومی کتابخانه عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲ برابر شده است

ایسنا/قزوین دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نگاه دولت به کتابخانه‌های عمومی، نگاهی توسعه‌ای است و از ابتدای دولت فعلی تا کنون تعداد کتابخانه‌های عمومی دو برابر افزایش یافته است.

مهدی رمضانی در نشست انجمن کتابخانه‌های استان قزوین و افتتاح نخستین کتابخانه سیار سبز کشور که امروز (۲۷ اسفند ماه) در سالن جلسات شهید سلیمانی برگزار شد، اظهار کرد: لازم است نگاه سایر دستگاه‌ها به حوزه کتابخانه‌ها همراه با هم‌افزایی باشد، ما مرکز اطلاع‌رسانی و نشر اطلاعات هستیم و می‌توانیم در حوزه سواد عمومی، نظم اجتماعی، آداب و فعالیت‌های شهروندی کمک کنیم و در کنار فراجا، شهرداری، بهزیستی و همه دستگاه‌های خدمت‌رسان باشیم.

وی ادامه داد: ما جزو معدود دستگاه‌هایی هستیم که از بدو تأسیس خدمات جدیدی را برای خود تعریف کرده‌ایم.

رمضانی بیان کرد: اقداماتی که در استان قزوین درباره کتاب و کتابخانه‌های عمومی انجام شده، بسیار اقدامات خوب و مؤثری بوده که این موارد به‌طور قطع زمینه‌ساز ترویج کتابخوانی در جامعه است‌. 

او اظهار کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد داریم، مراکز مشاوره کمیته امداد در کتابخانه‌های عمومی تشکیل می‌شود و پنج مرکز تشکیل شده است و تا ۷۰۰ مرکز افزایش خواهد یافت. 

رمضانی گفت: کتابخانه‌های سیار خدمت را نزد مردم می‌برند و گاه برخی کتابخانه‌های سیار در کشور اثرگذاری بیشتری از کتابخانه‌های دیگر دارند. 

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات، خدمات نوینی است که در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود، همچون کتاب فیزیکی که پیش‌رو است و بیش از ۸۰ درصد از سبد مصرفی مردم را کتاب‌های فیزیکی تشکیل می‌دهد، اما نباید از کتابخانه الکترونیکی غافل شویم. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: پانسیون‌های مطالعه در قزوین رونق ندارند و به این موضوع باید توجه شود، چراکه رونق این پانسیون‌ها سبب درآمدزایی، اشتغالزایی و اثرگذاری خواهد شد.

او اضافه کرد: بازطراحی کتابخانه امام خمینی (ره) را شروع کردیم. به اصرار من ستاد اداره کل از کتابخانه خارج شد، چراکه اولویت خدمت با مردم است، نه توسعه فضای اداری. امیدواریم بتوانیم با بازطراحی کتابخانه‌ها، خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خدمات رسانی ۱۱ کتابخانه عمومی فارس در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳
  • فعالیت ۸ کتابخانه عمومی در آذربایجان شرقی
  • ۲ کتابخانه عمومی گیلان در ایام نوروز باز است
  • نهاد کتابخانه‌ها ۶۰ خدمت را به جامعه هدف خود عرضه می‌کند
  • تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور دو برابر شده است
  • کتابخانه‌های عمومی در ایام تعطیلات نوروز خدمات ارائه می‌دهند
  • تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور ۲ برابر شده است
  • کتابخانه عمومی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ همراه مردم است
  • فعالیت کتابخانه‌های عمومی در نوروز
  • ارائه خدمات ۸ کتابخانه عمومی آذربایجان شرقی در تعطیلات عید نوروز