Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:32:34 GMT

اصل مذاکره مهم‌تر از شیوه آن است

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۶۹۴۲۸

اصل مذاکره مهم‌تر از شیوه آن است

در گزیده گفت وگوی ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ روزنامه آرمان ملی با فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین‌الملل آمده است:  نکته دیگر اینکه از زمان روی کار آمدن بایدن از سوی ایران پالس‌های مثبتی صادر نشده است. نمونه بارز این موضوع طرح مجلس درباره ضرورت اقدام متقابل دولت در مقابل تحریم‌هاست؛ طرحی که در نهایت با عدم‌اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران کامل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دیگر اینکه دولت بایدن در بازگشت به برجام صبر و تعلل را در دستور کار خود قرار داده به امید اینکه بتواند از شرایط نامناسب اقتصادی ایران به سود خود استفاده کند. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع «آرمان ملی» با فریدون مجلسی تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است. در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  عدم‌اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در شرایط کنونی چه تأثیری در معادلات  ایران و آمریکا خواهد داشت؟ آیا این اتفاق معادلات آینده ایران و کشورهای غربی را پیچیده‌تر نمی‌کند؟

 این موضوع بستگی به این دارد که از چه زاویه‌ای به موضوع نگاه کنیم. در شرایط کنونی دو دیدگاه در ایران وجود دارد. یک‌ گروه با نوعی شجاعت و بی‌محابایی خواهان این هستند که همه آرزوها و خواسته‌های آنها مورد پذیرش جهان قرار گیرد اما هیچ تقابلی صورت نگیرد و هیچ امتیازی به طرف مقابل ندهند و در مقابل خواسته‌های آنها هیچ‌گونه سازگاری از خود نشان نمی‌دهند. گروه دوم اما دارای نگرش محافظه‌کارانه‌ای هستند که آرامش و آسایش و رفاه مردم و بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال را به موضوعات دیگر ترجیح می‌دهند. این گروه حتی در شرایط کنونی به دنبال آن است که ایران به واکسن کرونا دست پیدا کند. به صورت طبیعی این دو نوع طرز تفکر تصمیمات خاص خود را نیز به همراه دارد. کسانی که امروز در مجلس و برخی از نهادهای تصمیم‌گیر حضور دارند عمدتأ از طرز فکر نخست پیروی می‌کنند. این عده معتقدند به دلیل اینکه تحت‌فشار آمریکا قرار گرفته‌اند و با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده‌اند نباید تسلیم آمریکا شوند و باید با آمریکا مقابله کنند. این گروه به دنبال حفظ آزادی عمل خود هستند و معتقدند تا حد تهدیدآمیز نیز به غنی‌سازی ادامه خواهیم داد. به همین دلیل نیز از پروتکل الحاقی که به صورت داوطلبانه توسط ایران پذیرفته شده بود و بخشی از برجام نیز به شمار می‌رفت خارج شدند. در همین راستا رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به ایران سفر کرد. در این زمینه توافقاتی نیز صورت گرفت.

  در چنین شرایطی اقــدام متقابل آمریکا چه خواهد بود؟

در روزهای اخیر آمریکا به یک باره مواضع حزب‌ا... و حشدالشعبی را در خاک سوریه مورد هدف قرار داده است. این اتفاق درست در زمانی صورت گرفته که بخش‌هایی از مطالبات ایران از کره جنوبی آزاد شده و عراق آزادی عمل بیشتری در زمینه تسویه‌حساب با ایران پیدا کرده بود.

بنده معتقدم باید نوعی عقلانیت در این رابطه حکمفرما شود که این انتقام‌جویی‌های رفت و برگشتی در نهایت منجر به شرایط حاد و خطرناکی نشود که سلامت، زندگی و رفاه مردم به مخاطره بیفتد. گاهی اوقات برای حفظ صلح، آرامش، توسعه اقتصادی و حفظ قدرت باید بهایی پرداخت شود. این در حالی است که توسعه اقتصادی می‌تواند قدرت نیز تولید کند. در شرایط کنونی مشخص نیست سلایق تصمیم‌گیران جامعه ما بیشتر به سمت کدام نوع تفکر گرایش دارد.

   چرا بایدن در زمینه بازگشت آمریکا به برجام حساسیت زیادی نشان می‌دهد و در این زمینه تعلل می‌کند؟ آیا وی به دنبال این است که از این طریق از ایران امتیاز بگیرد؟

این تصور اشتباه است که ما اقدامی انجام بدهیم و در مقابل انتظار داشته باشیم با این اقدام طرف مقابل را نیز به بازی بگیریم. در عالم سیاست باید این نکته را در نظر داشت که طرف مقابل نیز حداقل به اندازه ما دارای تعقل و درایت است. واقعیت این است که در حالی که بایدن هنوز بر امورکاخ سفید مسلط نشده بود در ایران دو اقدام برخلاف دیدگاه‌های بایدن انجام شد. نخست بالا بردن میزان غنی‌سازی تا ۲۰درصد بود و دوم طرح مجلس در زمینه اقدام متقابل نسبت به آمریکا بود که به دولت فرصت دو ماهه می‌داد که در مقابل تحریم‌های آمریکا اقدام متقابل انجام دهد. در این طرح دولت مکلف شده بود اقدامات لازم را انجام بدهد، در غیر این صورت با واکنش مجلس مواجه می‌شد. در نتیجه دولت در وضعیت بن‌بست قرار گرفته بود. نمایندگان مجلس معتقد بودند یا طی دو ماه آینده آمریکا باید در عمل همه تحریم‌ها را بردارد یا اینکه ایران از برجام خارج شود. در چنین شرایطی تصمیم‌گیران جامعه باید این نکته را در نظر داشته باشند که دولت آمریکا به عنوان یک دولت متحدانی در مناطق مختلف جهان دارد  که در مقابل عمل انجام شده‌ای ناچار به تسلیم نشود. خواسته ایران از ابتدا این بود که آمریکا تحریم‌های بین‌المللی را بردارد تا ایران نیز تعهدات برجامی خود را انجام بدهد. به هر حال پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد ایران نیز در مقاطع مختلف تعهدات برجامی خود را کاهش داد. این در حالی است که انتظار می‌رفت ایران در این زمینه با آمریکا به توافق برسد.

  در شـرایطی که ایــران و آمریکا هرکدام به دنــبــال مــرتفع کردن دغدغه‌های خود هستند چگونه می‌توان زمینه‌های تفاهم و گفت‌وگو را فراهم کرد؟

 در شرایط کنونی مردم ایران در رنج هستند و زندگی روزمره آنها با چالش‌های متعددی مواجه شده است. به همین دلیل نیز مهمترین دغدغه دولت باید برطرف کردن مشکلات و چالش‌های مردم باشد. شرایطی که امروز برای مردم ایران رقم خورده به دلیل تصمیمات اشتباهی بوده که در گذشته صورت گرفته و وضعیت زندگی مردم را به اینجا رسانده است. یکی از راه‌هایی که در شرایط کنونی می‌تواند مشکلات مردم ایران را کاهش بدهد مذاکره و احترام به ملت است. شکل و شیوه مذاکره نیز دارای اهمیت نیست؛ بلکه ماهیت مذاکره و نشان دادن حسن‌نیت به کشورهای جهان دارای اهمیت است. اگر مذاکره به صورت مستقیم در اولویت قرار ندارد یا شرایط برای مذاکره در چنین شرایطی وجود ندارد باید به صورت غیرمستقیم، با واسطه یا در قالب مذاکرات گروهی این مذاکرات صورت بگیرد. اگر قرار است تبادل و تعاملی صورت بگیرد این اتفاق باید در بهترین وضعیتی که منافع ملی را تضمین می‌کند، صورت بگیرد. در چنین صورتی است که می‌توان نسبت به آینده و تغییر معادلات خوش‌بین بود. در غیر این صورت اگر چنین رویکردی را مغایر با اصول مدیریتی خود قلمداد کنیم و تمایل داشته باشیم به جنگ متوسل شویم شرایط به شکل دیگری رقم خواهد خورد.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها برجام مجلس شورای اسلامی تحریم جو بایدن آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام مجلس شورای اسلامی تحریم برجام مجلس شورای اسلامی تحریم جو بایدن آژانس بین المللی انرژی اتمی اخبار کنکور شرایط کنونی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جدید عزت‌اللهی به مذاکره با استقلال و پرسپولیس

آفتاب‌‌نیوز :

سعید عزت‌اللهی بازیکن تیم ملی ایران در آستانه عید نوروز، در یکی از برنامه‌های صدا و سیما حاضر شد و مذاکره با باشگاه استقلال و پرسپولیس را تایید کرد.

در همین رابطه هافبک تیم ملی اظهار داشت: استقلال یا پرسپولیس؟ با هر دو باشگاه مذاکراتی داشتم، چند تیم پر طرفدار دیگر هم بودند، اما تصمیم گرفتم فعلا لژیونر بمانم.

عزت‌اللهی در بخش دیگری از صحبت‌هایش هم درباره این که رویای بازی در سرخابی‌ها را داشته یا خیر هم بیان کرد: رویای بچگی؟ من انزلیچی هستم و پیراهن ملوان را هم به تن کرده‌ام. خدا می‌داند در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد و من کجا هستم.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • مذاکره ایران و آمریکا پیش از انتخابات از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • مذاکره ایران و آمریکا در شرایط انتخاباتی از نگاه فلاحت پیشه /دولت رئیسی در تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است
  • رئیس تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی به دلیل اختلاف با نتانیاهو استعفا کرد/ رژیم صهیونیستی کرانه باختری را به پایگاه نظامی تبدیل کرده است/ شلیک بیش از ۱۰۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز / هشدار آژانس اطلاعاتی آمریکا در رابطه با تشدید تنش در منطقه + ع
  • واکنش جدید عزت‌اللهی به مذاکره با استقلال و پرسپولیس
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام : چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با آمریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید؟
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام/چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با امریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید
  • تحلیل نشانه‌شناختی بازنمایی اخلاق در فیلم‌های پرفروش سینمای ایران
  • اعلام شیوه پذیرش رشته علوم آزمایشگاهی در آزمون کاردانی به کارشناسی
  • جنگ غزه و بحران اعتبار غرب؛ چرا حامیان رژیم صهیونیستی مانع تحقیقات می‌شوند؟
  • گرگیجه سایت غربگرا: همزمان با بایدن و ترامپ مذاکره کنیم (!)