Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد جمالی نوبندگانی، اشاره به توافق اخیر ایران با آژانس درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی اظهار کرد: در بعد فنی، ایران بیشترین همکاری‌ها را با آژانس داشته است و شاید بتوان گفت که بیش از شصت تا هفتاد درصد بازرسی‌هایی که آژانس در کل دنیا انجام داده، به ایران تعلق دارد.

وی با اشاره به پذیرش پروتکل الحاقی از سوی دولت ایران حتی بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی، گفت: ایران بنا به مصالحی پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفت و بعد از امضای برجام، هم در زمان مدیرکلی آمانو و هم در زمان مدیر کلی گروسی حداقل نزدیک به ۱۵ بار آژانس رسما اعلام کرد که هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود ندارد و جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم فسا در مجلس دهم، همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از تعهدات NPT را یادآور شد و افزود: بازرسان آژانس حتی بر خلاف تمام معاهدات، بر اساس اخبار کذب منافقین  یا رژیم صهیونیستی خواستار بازدید مجدد از مکان‌هایی شدند که قبلا بازدید کرده بودند و جمهوری اسلامی با حسن نیت اجازه بازدید داد و کذب بودن ادعاها ثابت شد.

درز اطلاعات هسته ای ایران قابل بخشش نیست

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه در حوزه فنی، همکاری‌های ایران فراتر از تعهدات و شفاف است، خاطرنشان کرد: حتی بعد از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریمهای شدید، ایران یک سال صبر کرد و کاهش تعهدات هم بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام بدعهدی اروپایی‌ها درباره ۱۱ تعهدی که به ایران داده بودند، اتفاق افتاد.

وی متعهد شدن اروپایی به جبران نقض عهد ترامپ را یادآور شد و گفت: اروپایی ها که اکنون طلبکارانه با ایران رفتار می‌کنند ۱۱ تعهد خود نسبت به ایران را زیرپا گذاشتند و کاهش تعهدات از سوی ایران عکس العمل کاملا منطقی به نقض عهد آنها بود.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، کاهش تعهدات ایران را در چارچوب برجام ارزیابی و تصریح کرد: ایران برای اثبات حسن نیت خود گام‌های کاهش تعهدات را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۴ رسانده و اقدامی خلاف برجام یا بدون اطلاع اعضای این توافق انجام نداده است.

جمالی نوبندگانی با انتقاد از سوءتدبیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در محافظت از اطلاعات برنامه‌های هسته ای ایران خاطرنشان کرد: با وجود همکاری صادقانه جمهوری اسلامی، اطلاعات تاسیسات هسته‌ای ما در اختیار صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها قرار گرفت که در نتیجه آن خرابکاری در برخی تاسیسات هسته‌ای مثل تاسیسات نطنز و ترور دانشمندان هسته ای بود

وی، سوءتدبیر در حفاظت از داده های مربوط به ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی را قابل گذشت ندانست و گفت: موضوع دیگر بهانه جویی‌های آژانس در راستای اهداف سیاست‌های آمریکا و اروپاست و شاهد هستیم که هر وقت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مواضعشان نسبت به جمهوری اسلامی و برجام تند می شود آژانس هم یکباره مجهولات و ادعاهایی را مطرح می کند.

استقلال عمل آژانس زیر سئوال است

این تحلیلگر مسائل بین الملل، سوءاستفاده ابزاری از یک نهاد ناظر بین المللی برای اهداف سیاسی را غیرقابل دانست و گفت: شاهد هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش‌های فنی را هماهنگ با اهداف سیاسی غرب و با هدف فشار بر جمهوری اسلامی تنظیم می‌کند و حتی در زمان آقای البرادعی هم هیچ وقت وی نظر ثابتی نداشت و یکی به نعل و یکی به میخ می زد.

جمالی نوبندگانی، دلیل عملکرد سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را وابستگی مدیرکل آن به آمریکا عنوان کرد و افزود: عزل و نصب مدیرکل آژانس با نظر آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد و به همین خاطر هم مدیرکل نمی تواند از دایره سیاست‌های آمریکایی‌ها و اروپایی ها خارج شود و استقلال عمل آژانس زیرسئوال است.

وی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد در گذشته را یادآور شد و گفت: وابستگی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سبب می‌شود که مسائل فنی رنگ و بوی سیاسی بگیرد و شورای حکام آژانس علیه ایران موضع بگیرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با یادآوری صبر راهبردی ایران در طول دوران ترامپ گفت: ایران چندین سال بدون اینکه طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد، به تعهدات خود عمل کرد و بعد از خروج آمریکا از برجام خویشتن داری کرد و از این توافق خارج نشد و حتی الان هم از نظارت‌های پادمانی آژانس خارج نشده است.

آژانس قدر ضرب الاجل ایران را بداند

جمالی نوبندگانی، توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ضبط سه ماهه اقدامات و ارائه آنها به آژانس به شرط لغو تحریم‌ها را تدبیری شایسته ارزیابی و خاطرنشان کرد: اقدام ایران مسیر سازنده‌ای در جهت حل دیپلماتیک مسائل بود و به نظر من آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام باید قدر این ضرب الاجل را بداند.

وی، نامه اخیر ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی را یادآور شد و گفت: ایران در این نامه نسبت به صدور هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس هشدار داده است و این بدان معناست که ما واقعاً دیگر نمی توانیم شاهد باشیم که برجام به معنای «برنامه جامع اقدام مشترک» بود فقط به صورت یکطرفه و از جانب ایران اجرا شود و هیچ اقدام مشترکی از طرفهای دیگر انجام نشود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی خطاب به مقامات تروئیکای اروپایی گفت: اروپایی‌ها مدام از اهمیت برجام برای حفظ امنیت و صلح جهان صحبت می‌کنند اما هیچ اقدام عملی برای حفظ آن انجام ندادند.

جمالی نوبندگانی با یادآوری فرمایشات اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی درباره نیاز به غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد گفت: در گذشته هم که زمانی که ایران بحث غنی سازی ۲۰ درصد را مطرح کرد، گرچه غربی‌ها ابتدا آن‌را بلوف حساب کردند و نپذیرفتند و بعد هم که پذیرفتند شهید شهریاری را که پایه گذار غنی سازی ۲۰ درصد بود شهید کردند اما همین موضوع آنها را وادار به حضور در میز مذاکره کرد.

27215

کد خبر 1491178

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی مجلس شورای اسلامی آژانس بین المللی انرژی اتمی جمالی نوبندگانی جمهوری اسلامی یادآور شد هسته ای ایران آمریکایی ها کاهش تعهدات اروپایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۶۹۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد