Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@20:48:10 GMT

آموزش خود هیپنوتیزم و کاربردهای آن

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۲۰۰۹

آموزش خود هیپنوتیزم و کاربردهای آن

هیپنوتیزم درمانی نوعی تکنیک کمکی است که در آن از هیپنوتیزم برای کمک به درمان علائم و یا بیماریهای خاص روان استفاده می شود. - اخبار بازار -

هیپنوتیزم درمانی با القای یک حالت هیپنوتیک به بیمار عمل می کند که مشخصه ی آن هوشیاری فرد مانند زمان بیداری است. در هیپنوتراپی ارتباط فکری فرد با دنیای خارج کمرنگ شده و تمرکز بیشتر بر تجربیات درونی او خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله  دکتر بهشتیان  متخصص هیپنوتیزم درمانی، اولین پژوهشگر هیپنوتیزم بالینی و مخترم دستگاه BWS (ویژه هیپنوتیزم سریع ) درباره خود هیپنوتیزم و کاربردهای آن توضیحاتی می دهد.

خود هیپنوتیزم گاهی به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای اختلالات هراس و یا سایر اختلالات اضطرابی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین گاهی اوقات برای موارد دیگری مانند مدیریت درد ، کاهش وزن ، ترک سیگار و غیره استفاده می شود. البته خود هیپنوتیزم همیشه باید همراه با یک روش روان درمانی دیگر مورد استفاده قرار گیرد و هیپنوتیزم به تنهایی کارایی ندارد.

خود هیپنوتیزم درمانی چگونه عمل می کند؟

در طی یک جلسه هیپنوتیزم درمانی، افراد فرایندی را تجربه می کنند که در آنها حالتی خلسه مانند ایجاد کرده و به آنها کمک می کند ذهن خود را متمرکز کنند، با راحتی بیشتری به پیشنهادها پاسخ دهند و آرامش عمیقی پیدا کنند. در حقیقت، هیپنوتراپی از هوشیاری بیشتر فرد درحالت خلسه برای کمک به او درتمرکزعمیق تر بر روی یک مسئله خاص استفاده می کند.

در طول هیپنوتیزم درمانی:

متخصص هیپنوتراپی شما را راهنمایی خواهد کرد تا خود را حتی هنگام مواجهه با یک رفتار مشکل ساز و یا ترسهایتان، در حالت آرامش و سکون تجسم کنید.متخصص هیپنوتیزم درمانی ممکن است پیشنهادهایی برای تغییر رفتار ارائه دهد که می تواند به شما کمک کند از پس مشکل خود بر بیایید. به عنوان مثال ، ممکن است  آموزش خود هیپنوتیزم  به شما داده شود تا به کمک آن بتوانید با ترس هایتان روبرو شوید و یاد بگیرید که به خود و توانایی خود برای عبور از شرایط اعتماد کنید.ممکن است مهارت های مقابله ای شناختی-رفتاری مانند تصاویر هدایت شده و تکنیک استاپ به شما آموزش داده شود. تکنیکی که می توانید هنگام رویارویی با ترس یا اضطراب از آن استفاده کنید.حتی ممکن است شما را ترغیب کنند که در مورد اولین باری که رفتار یا مشکلی را که می خواهید بر آن غلبه کنید را تجربه کرده اید و احساسی که در آن لحظه داشتید، صحبت کنید.

پس از هیپنوتیزم درمانی برخی از افراد ممکن است نتایج چشمگیری را تجربه کنند و برخی هم ممکن است تنها احساس آرامش بیشتری پیدا کنند. این مساله بستگی به نوع مشکل ، تعداد جلسات درمانی مورد نیاز و روش درمانی مورد استفاده در کنار هیپنوتیزم دارد.

بعضی از تأثیراتی که هیپنوتیزم درمانی ممکن است داشته باشد عبارتند از:

آگاهی: برخی از افراد در تمام طول هیپنوتراپی هوشیاری کامل دارند. آنها هر آنچه را که اتفاق می افتد به یاد می آورند و حتی می توانند در حالی که تحت هیپنوتیزم هستند مکالمه کنند. برخی دیگرممکن است چنان حالت آرامش و خلسه ی عمیقی را تجربه کنند که این حس را به آنها القا کند که خارج از آنچه که در حال رخ دادن است قرار گرفته اند.تمرکز: بیشتر اوقات ، حواس ما به اطرافمان پرت می شود. مثلا وقتی تلویزیون در حال پخش برنامه باشد یا بچه های شما خواستار توجه باشند و یا همسرتان می خواهد با شما صحبت کند، دیگر تمرکز کامل روی خودتان دشوار خواهد بود. در این حالت ذهن آگاه شما به هم ریخته است. ممکن است همزمان نگران پرداخت قبوض، برنامه های آینده و یا تدارک شام شب باشید. جلسه هیپنوتیزم درمانی در نظر گرفته شده تا این نگرانی های روزمره را از ذهن شما کنار بزند و به شما امکان دهد کاملاً روی مسئله موجود تمرکز کنید.آرامش: در حالت خلسه، عمیقاً آرام هستید. ذهن هوشیار شما ساکت است و اجازه می دهد ضمیر ناخودآگاه شما عمیقا روی مسئله تمرکز کند. در این حالت شما آرام تر بوده و بنابراین در مواجهه با مشکلات یا ترس های خود پذیراتر هستید.

قبلا بسیاری از از متخصصان هیپنوتیزم فقط با استفاده از یک سری پیام های آرامبخش ، مانند "شما در امان هستید" و "هیچ کس نمی تواند به شما آسیب برساند" ، به مراجعان خود اطمینان می دهد که در طول هیپنوتیزم می توانند بدون ترس با مشکلات خود روبرو شوند. اما امروز روش های پیشرفته تری مثل هیپنوتیزم درمانی شناختی رفتاری، هیپنوآنالیز، هیپنوتیزم درمانی طرحواره محور و .... مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد های خود هیپنوتیزم و هیپنوتیزم

خود هیپنوتیزم کاربردهای متعددی دارد. به همین دلیل آموزش خود هیپنوتیزم می تواند فواید متعددی برای فرد داشته باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود فرد بخواهد خود هیپنوتیزم درمانی کند. تحقیقات نشان می دهد برخی از کاربردهای احتمالی عبارتند از:

شرایط درد مزمنعلائم زوال عقلحالت تهوع و استفراغ مربوط به شیمی درمانیدرد هنگام زایمان ، اقدامات دندانپزشکی یا جراحیبیماری های پوستی ، مانند پسوریازیس و زگیلعلائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)علائم اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD)ترک سیگارترک عادت

پیدا کردن هیپنوتیزم درمانگر (متخصص هیپنوتیزم)

مهمترین نکته ای که در انتخاب هیپنوتیزم درمانگر باید مد نظر داشته باشید این است که هیپنوتیزم درمانگر هم باید به تکنیک ها و اصول روان درمانی مسلط باشد یعنی روانشناس متبحری باشد و هم به تکنیک های هیپنوتیزم مسلط باشد. چون همونطور که قبلا گفتم در هیپنوتیزم درمانی با توجه به نوع مشکل مراجع باید از یک روش روان درمانی موثر استفاده شود. که انجام این کار توسط روانشناس با تجربه امکان پذیر است.

باورهای غلط رایج درباره آموزش خود هیپنوتیزم

هیپنوتیزم درمانی همچنان یک شاخه ی مورد بحث و در حال بررسی تلقی می شود، زیرا بسیاری از متخصصان بهداشت روان در مورد اثربخشی آن اختلاف نظر دارند و افراد گاهی از امتحان کردن این روش واهمه دارند. یکسری باورهای غلط در مورد هیپنوتیزم درمانی وجود دارد که می تواند بر نحوه برداشت و شناخت افراد از این ابزار درمانی تأثیر بگذارد:

هیپنوتیزم درمانی اغلب با هیپنوتیزم روی صحنه یا هیپنوتیزم نمایشی اشتباه گرفته می شود. هیپنوتیزم نمایشی همانطور که از اسم آن پیداست بیشتر یک نمایش است تا علم هیپنوتیزم. و هیپنوتیزور نمایشی سعی می کند با انواع ترفندها و حقه ها بیننده را مبهوت کند. دقیقا مثل کارهایی که شعبده باز انجام می دهد.هیپنوتیزم درمانی باعث نمی شود که آنچه اتفاق افتاده را فراموش کنید. شما تمام اتفاقاتی که در طول حالت خلسه می افتد را به خاطر می آورید، خواب و بیهوش نخواهید شد و قادر خواهید بود این حالت خلسه را هر لحظه بشکنید.خود هیپنوتیزم درمانی باعث از دست دادن کنترل شما نمی شود. در طول هیپنوتیزم ، شما بر روی رفتارهای خود کاملا کنترل دارید. ممکن نیست کسی شما را مجبور به انجام کاری برخلاف میل شما حتی در شرایط هیپنوتیزم بکند. فقط در این حالت شما با فضای فعلی هماهنگ شده و بنابراین به محیط اطراف خود توجه نمی کنید اما همواره بر اعمال، رفتارها و گفته های خود تسلط کامل خواهید داشت.خود هیپنوتیزم به این معنی نیست که سطح هوشیاری شما پایینتر از حد معمول خواهد امد. اگر چه برخی افراد معتقدند که انجام هیپنوتیزم کلا غیر ممکن است، اما تحقیقات نشان می دهد که اکثر افراد تا حدی قابل هیپنوتیزم هستند. فقط در مورد حدود 10 درصد از افراد انجام هیپنوتیزم دشوار یا غیرممکن است.

تاریخچه ی هیپنوتیزم درمانی

القای حالات خلسه برای تغییر رفتار یا بهبود حالات روانی افراد چیز جدیدی نبوده وهمواره درطول تاریخ استفاده شده است، البته در گذشته چنین شیوه هایی غالباً با سنت های مذهبی یا معنوی همراه بود. تحقیقات رسمی بر روی کاربردهای درمانی هیپنوتیزم از اواخر دهه 1700 آغاز شد اما تا همین اواخر این روش اعتبار علمی نداشت. به عنوان مثال ، در حوزه روانشناسی ، متفکران از جمله ژان مارتین شارکو پیشگام استفاده از هیپنوتیزم در معالجه بیماری ای بودند که در آن زمان به عنوان هیستری شناخته می شد.

تحقیقات مدرن بر روی خود هیپنوتیزم درمانی بیشتربه بررسی چگونگی استفاده از هیپنوتیزم و اینکه چه اختلالاتی را می توان با این روش درمان کرد و اینکه این متد تا چه حد می تواند در مقایسه با سایر روش های درمانی موثر باشد، پرداخته اند. چنین مطالعات علمی ای می توانند موید استفاده از آموزش خود هیپنوتیزم به عنوان یک درمان کمکی برای برخی اختلالات فراهم آورد.

در حالی که محققان همچنان به بررسی کاربردهای بالقوه هیپنوتیزم درمانی ادامه می دهند، این روش ممکن است در آینده برای درمان بیماری های مختلف پذیرش بیشتری پیدا کند.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هیپنوتیزم درمانی مورد استفاده ی مورد بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۲۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب را تکذیب کرد

به گزارش جماران؛ مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران اعلام کرد؛ در پی انتشار فیلم  پلمپ بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب، به آگاهی می رساند: پس از تماس عوامل درمانی  با مرکز فوریتهای ۱۱۰  و حضور مامور پلیس در بیمارستان، محرز گردید: درب مشترک  دو بیمارستان محب مهر و هاشمی نژاد  به دلیل اختلافات حقوقی و مِلکی توسط بیمارستان های مذکور نرده گذاری و پلمب شده است؛ البته هر بیمارستان درب ورودی مجزا برای تردد مراجعین دارد.

پلیس هر گونه خبری  مبنی بر پلمب مرکز درمانی به دلیل کشف حجاب را صحیح ندانسته و تکذیب می‌کند؛ تاکید می‌شود اخبار را از وبگاه خبرگزاری پلیس دنبال کنید.

 

دیگر خبرها

  • این اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی با سرعت ۶ کیلومتربرساعت است
  • پلمب بیمارستان در تهران به دلیل کشف حجاب؟
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب شد
  • ­پلمب بیمارستان محب مهر برای کشف حجاب کذب است
  • دلیل پلمب بیمارستان محب مهر مشخص شد
  • پلیس پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب را تکذیب کرد
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب صحت ندارد
  • آمادگی آتش نشانی رشت برای آموزش ایمنی در بیمارستان‌ها
  • دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • دستور رییسی برای رفع مشکلات درمانی وآموزشی درجنوب غرب تهران