Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@16:00:03 GMT

الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۲۶۳۷

الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال نیست

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، در حالی یکی از نگرانی های فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه ، تسویه اعتبارات در پایان هر سال است که این موضوع می تواند فشار فروش زیادی به بازار تحمیل کند. در این راستا سید روح الله میرصانعی ، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از نبود هیچ گونه الزامی برای تسویه اعتبارات خبر داد و افزود: طبق مقررات موجود در بازار سرمایه، کارگزاری های فعال در بازار الزامی برای تسویه اعتبارات خود در پایان سال مالی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین هر شرکت کارگزاری در صورت تمایل می تواند تصمیم به تسویه اعتبارات مشتریان خود بگیرد یا مهلت بیشتری برای در اختیار داشتن اعتبارات، به آنها دهد.

وی در ادامه با اشاره به قوانین مربوطه، تصریح کرد: در واقع نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران ، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری ها وجود ندارد. در این راستا شرکت کارگزاری می توانند با توجه به شرایط بازار سهام و همچنین وضعیت اختصاصی خود، مهلت بیشتری برای تسویه اعتبارات قائل شوند.

میرصانعی در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تاثیری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: طبیعتا هر چقدر میزان تسویه اعتبارات بیشتر باشد، یعنی عملا مشتریان موظف هستند برای بازپس دادن این اعتبارات به فروش سهام خود اقدام کنند. به این ترتیب هر چه میزان تسویه اعتبارات بالاتر باشد، عرضه سهام تشدید شده و روندی قیمتی سهام را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اظهار این مطلب که هر چه توان اعتبارگیری مشتریان افزایش یابد، شاهد تقویت تقاضا از این سمت خواهیم بود، گفت: این امر سبب می شود تا فشاری از سمت عرضه به بازار سهام ایجاد نشود.

میرصانعی در ادامه با اشاره به نگرانی برخی از شرکت های کارگزاری بابت تبعات مالیاتی احتمالی از سمت اعتبارات، گفت: برخی شرکت های کارگزاری از بابت تبعات احتمالی مالیاتی نگرانی دارند و ترجیح می دهند که در پایان سال، اقدام به تسویه داشته باشند. در این راستا باید تاکید کرد که سازمان امور مالیاتی بخشنامه ای را مصوب کرده و هزینه اعتبارات برای کارگزاران را به رسمیت شناخته است. به این ترتیب دغدغه مالیاتی نیز برای کارگزاری ها رنگ باخته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجدد تاکید می شود که تسویه اعتبارات برای کارگزاری ها کاملا اختیاری است و هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد. شرکت های کارگزاری می توانند با سنجش شرایط بازار و همچنین شرایط مشتریان خود، این موضوع را عملیاتی کنند.

پربیننده ترین نقشه بورس امروز بر اساس ارزش معاملات/ عرضه باقی‌مانده اپال بازار را به‌هم ریخت! ارزش سهام عدالت من (۱۰ اسفندماه) ارزش سهام عدالت من (۹ اسفندماه) ادعاهای غیرمسئولانه؛ از بورس تا دلار سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش امروز/ با عرضه شدن صف اپال، کفه عرضه‌ها سنگین‌تر شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کارگزاران بورس کارگزاران بورس برجام کارگزاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جریان معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت بازار سرمایه شاخص کل بورس با کاهش ۳ هزار و ۹۰۱ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۴۲ واحدی در تراز ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز بازار سرمایه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومانی ثبت شده است. امروز همچنین ۲۳۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد.

او افزود: امروز ۶۰ درصد بازار به عبارتی ۴۲۴ نماد در محدوده مثبت و ۴۰ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان پایان دادند. امروز تعداد خریداران حقیقی در بازار ۹۸ هزار کد و تعداد فروشندگان حقیقی ۱۰۴ هزار کد بود. همچنین امروز صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد ورود بیشترین میزان نقدینگی بودند و بیشتر خروج نقدینگی حقیقی‌ها به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

غفوری می‌گوید: این روز‌ها بازار کاملا بی رمق دنبال می‌شود و بازار در حالت بی میلی است و هیچ موتور محرکی با وجود ارزان بودن بازار دیده نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی