Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، یازدهم اسفندماه ۱۳۹۹ هم برای فوتبال ایران روز بهت‌آوری بود. ساعتی قبل بود که خبر درگذشت زلاتکو کرانچار در رسانه‌های کروات پخش شد و خیلی زود همه‌گیر شد و متاسفانه تکذیب هم نشد. اسطوره باشگاه دیناموزاگرب، ستاره و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کرواسی و سرمربی اسبق تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و تیم فوتبال امید پیش از رسیدن به سن ۶۵ سالگی درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زلاتکو در زاگرب به دنیا آمد و در همانجا هم از دنیا رفت. او در سن ۱۰ سالگی به فوتبال روی آورد و در باشگاه دینامو مشغول به بازی شد. کم کم به تیم بزرگسالان راه پیدا کرد و به یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های این باشگاه تبدیل شد. او چهار جام مختلف را با این تیم در طی ۱۰ سلی که برایشان بازی کرد به ارمغان آورد و به یکی از اسطوره‌های باشگاه تبدیل شد.  چیکو در ۳۰۷ بازی ۱۲۵ گل به ثمر رساند.

کرانچار در اتریش هم برای خودش نامی دست و پا کرد و در هفت فصلی که برای تیم‌های راپیدوین و سنت پولتن بازی کرد به هشت جام رسید و جزو فوتبالیست‌های بزرگ این کشور شد.

زلاتکو یک افتخار بزرگ دارد و آن هم این است که در سال ۱۹۹۰ و در دیدار برابر آمریکا به اولین کاپیتان تیم ملی فوتبال کرواسی تبدیل شد. او تنها ۲ بازی ملی در کارنامه داشت اما پیش از کرواسی در تیم ملی یوگوسلاوی سابق ۱۱ بازی را انجام داد. چندین سال بعد چیکو هدایت تیم ملی فوتبال کشورش بعد از یورو ۲۰۰۴ را به دست آورد و حدود ۲ سال سکاندار تیمش بود اما در جام جهانی ۲۰۰۶ نتوانست تیمش را در گروهی که برزیل، ژاپن و استرالیا درش بودند به مرحله دوم برسانند.

کرانچار در قامت سرمربی هم افتخارات متعددی را در فوتبال کرواسی به دست آورد. اولین قهرمانی باشگاه اِن‌کی زاگرب در لیگ با هدایت او در سال ۲۰۰۲ به دست آمد. در ضمن چهار عنوان قهرمانی با باشگاه دینامو هم به ارمغان آمد تا زلاتکو دینش را در عرصه مربیگری هم به تیم محبوبش ادا کند و به سومین سرمربی پرافتخار تیمش تبدیل شود.

کرنچار در بیش از ۲۰ باشگاه فعالیت کرد و جالب این است که بعد از کرواسی و اتریش، ایران وطن سوم او بود. کرانچار در سال ۲۰۰۹ سرمربی پرسپولیس شد و در حالی که تیمش در رده سوم بود در تصمیمی بحث برانگیز از کار برکنار شد و جای خود را به علی دایی داد. او سپس سرمربی تیم ملی مونته‌نگرو شد اما خیلی زود دوباره برگشت و این بار با سپاهان به قهرمان لیگ برتر رسید. سه سال رویایی او و طلایی‌پوشان به اتمام رسید و یک بار دیگر در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ شاهد بازگشتش بودیم که این بار هیچ چیز خوب پیش نرفت. کرانچار در نهایت به عنوان آخرین تجربه سرمربیگری هدایت تیم فوتبال امید ایران را به دست آورد و در حالی که به مرحله نهایی انتخابی المپیک ۲۰۲۰ رسیده بود برکنار شد و جای خود را به «فرهاد مجیدی» داد.

«نیکو کرانچار»، فرزند زلاتکو هم فوتبالیست بزرگی بود و در تیم‌های بزرگی چون تاتنهام، کیو پی آر، گلاسکو رنجرز و ... بازی کرد و ۸۱ بازی ملی هم در کارنامه‌اش ثبت شد. نیکو ۲ سال پیش فوتبال را در سن ۳۴ سالگی کنار گذاشت و حالا باید احتمالا جای پدرش را در دنیای مربیگری پر کند.

چیکوی دوست داشتنی و کم حاشیه هم بعد از چند روز دست و پنجه نرم کردن با بیماری کبدی در زادگاهش از دنیا رفت و علاقمندانش را در سوگ فرو برد. او حدود ۶ سال در فوتبال ایران بود اما آنگونه که باید فوتبال ایران با او مهربانانه رفتار نکرد.

برچسب‌ها باشگاه پرسپولیس تیم فوتبال سپاهان تیم فوتبال امید اتریش فرهاد مجیدی کرواسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: باشگاه پرسپولیس تیم فوتبال سپاهان تیم فوتبال امید باشگاه پرسپولیس تیم فوتبال سپاهان تیم فوتبال امید اتریش فرهاد مجیدی کرواسی اخبار کنکور فوتبال ایران تیم فوتبال تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس

عضو شورای شهر مشهد گفت: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و بسیاری از معضلات اجتماعی با مشارکت مردم حل می‌شود.

سیدحسین علوی‌مقدم در خصوص اجرای پویش «مشهد مهربان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌رضوی اظهار کرد: ماده اول قانون تشکیلات، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها را یک نهاد اجتماعی می‌داند، از این رو تکلیف اولیه شهرداری اجرای پویش‌هایی است که با پیروی از اخلاق اجتماعی مسائل و ناهنجاری‌های جامعه را حل کند، یکی از این پویش‌ها مشهد مهربان است که هدف آن تزریق مهربانی و افزایش حساسیت مردم نسبت به معضلات اجتماعی است.

وی افزود: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و لازم به ذکر است که بسیاری از معضلات اجتماعی در سطح خردوکلان با مشارکت و هم‌دلی مردم حل می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: معضلات اجتماعی باید دغدغه همه مردم باشد و مردم نباید نسبت به مشکلات یکدیگر بی‌تفاوت باشند، در صورتی که معضلات اجتماعی دغدغه همگانی شود به سوی مدینه فاضله حرکت خواهیم کرد.

علوی‌مقدم در پایان ضمن اشاره به مهاجرپذیری مشهد مقدس به دلیل هم‌جواری با امام رضا (ع) گفت: پویش «مشهد مهربان» با افزایش مشارکت و هم‌بستگی باعث یکپارچه‌سازی اجتماعی شهر می‌شود و این مشارکت‌ها عاملی است که افراد خود را در برابر مشکلات تنها نبینند.

کد خبر 749056

دیگر خبرها

  • گفتگو با ستاره 19 ساله خاص‌ترین تیم جام حذفی
  • کوشکی: فوتبال ایران نیازمند مربیانی مثل اوزونیدیس است
  • الکلاسیکو فوتبال ایران در پایتخت / پذیرایی تراکتور از صدرنشین در جهنم سهند
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • سعید دقیقی: 100 میلیارد از جیب مردم قزوین برای خرید پرسپولیس رفته است؛ شهرداری برای شمس آذر هزینه کند!
  • ادعای دقیقی: شهرداری قزوین سهام‌دار پرسپولیس شد!
  • دقیقی: شهرداری قزوین از پرسپولیس حمایت می‌کند از شمس‌آذر نه!
  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس