Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرزاد پیلتن امروز در همایش فرصت های همکاری ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: بیشترین حجم صادرات ایران به سوریه در سال 1389 به میزان 500 میلیون دلار بوده اما در 10 ماهه اخیر سال 1399 حجم صادرات ایران به سوریه به کمتر از 90 میلیون دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: بنابراین برنامه ریزی کرده ایم تا سطح روابط تجاری کشورمان به یک و نیم میلیارد دلار برسد و در گام اول برنامه ریزی شده تا سطح روابط تجاری بین دو کشور تا سال 1402 به حدود 400 میلیون دلار افزایش یابد. 

وی بیان داشت: رساندن صادرات خدمات به رقم یک میلیارد دلار نیز واقع بینانه است اما برای آن نیازمند برنامه ریزی و رفع چالش ها و مشکلات داریم.

پیلتن بیان داشت: لذا برای رسیدن به این اهداف با چند مشکل و چالش مواجه هستیم که اولین مشکل ما از نظر بحث امنیت و ریسک سیاسی است که ممکن است در کشور سوریه وجود داشته باشد که البته این موضوع رو به کاهش است و امیدواریم کشورها با تضامین مطمئن بتوانند این دغدغه ها و ریسک ها را کاهش دهیم. 

وی گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران یکی از مهمترین ابزارهای لازم برای این کار است و توصیه می کنیم که از این ابزار شرکت های صادر کننده ما بهره بگیرند. 

* سوریه همکاری لازم برای تاسیس بانک مشترک  با ایران را ندارد

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مشکل عمده بعدی در روابط تجاری دو کشور  مشکل روابط بانکی است است، گفت: تجار ما برای برقراری روابط تجاری با سوریه از روابط بانکی برخوردار نیستند بنابراین تاسیس بانک مشترک بین دو کشور در شرایط که دو کشور در تحریم قرار دارند ضروری به نظر می رسد و اگرچه نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس بانک مشترک با سوریه مشکل ندارید اما دولت و بانک های سوریه در این زمینه همکاری لازم را ندارند و بیشتر از آنچه که ما توقع داریم در این باره ملاحظه دارند. 

وی بیان داشت: همچنین ما می توانیم از طریق تاسیس شعب بانک ایرانی در سوریه نسبت به ایجاد شعب بانکی ایران اقدام کنیم تا دغدغه فعالین اقتصادی برطرف شود و همچنین در کمترین حد از روابط بانکی انتظار می رود که روابط کارگزاری بانکی بین بانک های ایرانی و سوری برقرار شود که این روابط کارگزاری از قبل از دوره تحریم ها ایجاد شده بود اما در دوره تحریم ها با مشکل مواجه شد.  

پیلتن اظهار داشت: مشکل سوم ما نیز مشکل حمل و نقل است ما برای حمل و نقل اقدامات خوبی انجام داده ایم که یکی از آنها روش  حمل دریایی است که برای آن برنامه ریزی شده تا از  طریق یک خط لاینر کالاهای ایران به سوریه صادر شود  سازمان توسعه تجارت ایران هم  براساس دستورالعمل های قانونی امکان حمایت از این خط و تامین تسهیلات برای استمرار این خط را می تواند داشته باشد. 

وی گفت: در زمینه حمل زمینی کالا  یک اقدام خوبی انجام شده است و نوید بخش دسترسی ساده تر به بازار سوریه از طریق  مسیر  ترانزیتی عراق وجود دارد. 

وی گفت: طریق سوم هم حمل و نقل ترکیبی کالا است که می تواند باز هم به ارزان تر شدن هزینه های حمل کالا کمک کند و استفاده از ظرفیت ریلی نیز نیاز به پیگیری و کمک سازمان راه را دارد.  

وی اظهار داشت: مشکل بعدی ما موانع غیرتعرفه ای است البته  موانع تعرفه ای ما کاهش پیدا کرده به جز 88 قلم کالا که با توجه به رفع موانع تعرفه ای این 88 قلم کالا چیزی نیست. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: همچنین با تغییر قوانین مبدا از 50 به 40 درصد این امکان وجود دارد که کالاهای ایرانی و سوری که فقط 40 درصد آن در سوریه و یا ایران تولید شده باشد از تخفیفات موافقتنامه تجارت آزاد استفاده کنند و به عنوان کالای ایرانی و سوری وارد بازار با تعرفه مورد توافق در موافقتنامه تجارت آزاد شوند. 

وی با بیان اینکه اما مشکلی در حوزه غیرتعرفه ای وجود دارد، گفت: هر دو کشور ایران و سوریه اقدام به وضع یک سری محدودیت های صادراتی و وارداتی کرده اند که این اقدام ناشی از شرایط تحریم و کرونا است. 

پیلتن اظهار داشت: البته ما در سازمان توسعه تجارت ایران تلاش کرده ایم تا با کمک دولت استثنا قائل شویم تا برای کشورهایی که با آنها موافقنامه تجارت آزاد داریم از جمله سوریه موانع غیر تعرفه ای هر چه سریع تر برداشته شود. 

وی گفت: اما دولت سوریه نیز واردات برخی اقلام را ممنوع کرده است و لذا لازم است تا این کشور نیز تشویق شود تا موانع غیر تعرفه ای را بردارد. 

* زیان دو خودروساز ایرانی از سرمایه گذاری در سوریه 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت بیان داشت: به عنوان نمونه سوریه اقدام به ممنوعیت واردات قطعات خودرو کرده است این در حالی است که دو شرکت خودروسازی ایران در این کشور سرمایه گذاری انجام داده است و لذا با ممنوعیت واردات قطعات خودرو زیان زیادی متوجه این دو شرکت خودروساز شده است و صادرات ما نیز که که یکی از از اقلام آن  قطعات خودرو به ای کشور بوده کاهش یافته است. 

وی در مورد ممنوعیت صادرات شیرخشک صنعتی از سوی ایران بیان داشت: این ممنوعیت به دلیل پاره ای از مشکلات ایجاد شده اما با رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی و درخواست از کارگروه تنظیم بازار سعی کرده ایم که این ممنوعیت برداشته شود. 

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: تجارت ایران و سوریه خودروسازان ایرانی بانک مشترک ایران و سوریه سازمان توسعه تجارت ایران تاسیس بانک مشترک برنامه ریزی روابط تجاری تعرفه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۴۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی آبادی روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی ایجاد می‌شود. این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه‌های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت، با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ‌های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فرآوری به کمک توانمندی‌های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه، با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است؛ یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و گفت: آمادگی بر تشکیل اتاق‌های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن‌ها در قالب هیأت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها و عرضه محصولات ایران در آفریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیداوری کرد که کشورهای آفریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی‌ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی گفت: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.

کد خبر 6088945 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کمترین پیشرفت را تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن لرستان داشته‌ایم
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا