Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسدالله مهدوی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه در صورت چهار زوج سینوس داریم، اظهار کرد: در شرایط طبیعی داخل سینوس‌ها باید هوا رد و بدل شود، زمانی که سینوس‌ها کدورت پیدا کند به آن بیماری‌های سینوس اطلاق می‌شود و در اغلب موارد با سرماخوردگی همراه است و ما به آن رینوسینوس یا بیماری‌های بینی و سینوس می‌گوئیم چون تمام سینوس‌ها به بینی راه پیدا کرده و از آنجا تخلیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه عمده مشکلات مردم ما سینوزیت مزمن است که به درگیری سینوس بیش از 12 هفته اطلاق می‌شود، گفت: سینوزیت‌های مزمن به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ سینوس‌های بدون پولیپ و سینوس‌های با پولیپ، پولیپ در واقع رشد بیش از حد مخاط سینوس‌هاست که به شکل گوشت اضافی وارد بینی می‌شود و این یک تفاوت عمده با انحراف بینی دارد ولی عموما مردم این دو را با هم اشتباه می‌گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: سینوزیت مزمن یک تعریف بسیار ساده دارد که همه بینندگان می‌توانند این تشخیص را بگذارند و متوجه شوند که سینوزیت دارند یا نه، این علائم دو دسته‌اند، علائم اصلی و علائم فرعی، هر بیماری که دو تا از این علائم اصلی را داشته باشد سینوس مزمن دارد، افرادی که دو معیار فرعی و یک معیار اصلی دارند هم تشخیص ما سینوزیت مزمن است.

مهدوی همچنین یادآور شد: گرفتگی بینی، ترشح از بینی، ترشح پشت حلق، کاهش بویایی یا از بین رفتن بویایی، احساس پری صورت و درد صورت جزء معیارهای اصلی است که هر شخصی دو تا از آنها را داشته باشد یعنی سینوس مزمن دارد، معیارهای فرعی هم شامل سردرد، درد دندان، درد گوش و سرفه است، اینها جزء معیارهای فرعی هستند. بهترین روش تشخیص نیز آندوسکوپی سینوس و سی‌تی اسکن است، که در آن متوجه می‌شویم پولیپ دارد یا نه. 

این پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص تفاوت پولیپ و انحراف بینی نیز توضیح داد: با وجود اینکه هر دو باعث گرفتگی بینی می‌شود از این جهت مهم است که پروسه درمانی متفاوتی دارند، در انحراف بینی تنها یک طرف بینی دچار گرفتگی می‌شود اما در پولیپ بینی این گرفتگی متناوب تغییر می‌کند، در درمان انحراف بینی هیچ دارویی مؤثر نیست و فقط با جراحی درمان می‌شود. 

وی همچنین ادامه داد: اما در پولیپ و سینوزیت‌ها خط اول درمان دارویی است که به صورت چهار هفته بیمار را تحت درمان قرار داده و پس از آن نیز سی‌تی اسکن می‌گیریم اما در نهایت با جراحی آندوسکوپی می‌توان آن را عمل کرد. منشأ پولیپ اغلب آلرژی است و چون آلرژی کامل درمان نمی‌شود به مرور زمان باید منتظر عود پولیپ باشند، اما دلیل اینکه آن را جراحی می‌کنیم آن است که این بیمار نمی‌تواند نفس بکشد تکلم کاملا تودماغی است، اینها عمل می‌کنند که بتوانند درست تنفس کنند اما اگر تحت مراقبت باشند می‌توانیم این عود را هم کنترل کنیم.

مهدوی با اشاره به اینکه یکی از طبقه‌بندی‌های سینوزیت مزمن، سینوزیت آلرژیک است، اظهار کرد: در این شرایط فرد مرتبا حالت سرماخوردگی، عطسه و ترشح دارد و تفاوت آن با سینوزیت‌های چرکی در آن است که درمان همان است اما آنتی‌بیوتیک برای آنها نیاز نیست و دارروهای آلرژیک هم می‌دهیم، برخی از این افراد نگران کرونا هم می‌شوند که نمی‌توانیم بگوئیم که حتما شک به کرونا را کنار بگذارند، اما اینها افرادی بودند که قبل از کرونا هم این علائم را داشتند لذا اگر با علائمی مثل سرفه و تنگی نفس همراه نباشد می‌توانیم بگوئیم کرونا نیست.   

وی در پایان با تأکید بر اینکه انحرافی که در سی‌تی اسکن می‌بینیم معیاری برای عمل نیست، یادآور شد: بیماری که با وجود انحراف راحت تنفس می‌کند، گرفتگی ندارد، خواب راحت دارد و با دهان باز نفس می‌کشد این بیمار کاندید عمل نیست، در حالیکه یک بیمار با وجود انحراف کم، گرفتگی زیاد دارد که حتما باید عمل شود، سن بلوغ یعنی  18 سالگی سن مناسبی برای عمل بوده و اگر مایل به عمل زیبایی هستند بهتر است با هم انجام شود.

47231

کد خبر 1491336

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: زیبایی جراحی زیبایی جراحی سینوزیت مزمن انحراف بینی سینوس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان این که در سال‌‌های گذشته عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه اقدامات و اعمال زیبایی بوده است؛ گفت: درعین حال مراکز فاقد مجوز و زیرزمینی منشأ اصلی صدمات به زیبایی و سلامت مردم هستند. - اخبار اجتماعی -

دکتر محمدرضا خردمند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که «عمده شکایات مردم به کدام اقدامات پزشکی مربوط است؟» اظهار کرد: در تمام جهان در رشته‌هایی که اعمال جراحی پرخطرتری وجود دارد احتمال صدمه به بیمار نیز بیشتر است و به دلیل پرریسک بودن اعمال جراحی در حوزه‌های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایات و محکومیت‌ها در این تخصص‌ها نیز بیشتر است اما در سال‌های اخیر بیشتر آسیب‌ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشترین شکایات مردمی در زمینه خدمات زیبایی و ترمیمی است.

مراکز زیرزمینی منشأ اصلی صدمه به زیبایی مردم

وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیل کرده که عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو هستند اداره می‌شود و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات و مجوزهای پزشکی هستند اداره و این خدمات زیبایی ارائه می‌شود که دسته دوم، یعنی مراکز فاقد مجوز و صلاحیت، منشأ اصلی صدمات فوق العاده زیادی هستند که به سلامت و زیبایی مردم وارد می‌شود.

عوارض اعمال زیبایی در بسیاری از موارد غیرقابل جبران است

خردمند با بیان اینکه جبران این صدمات بسیار مشکل و پرهزینه است؛ هشدار داد: صدمات ناشی از جراحی و انجام اقدامات زیبایی در مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز و صلاحیت پزشکی، در بسیاری از موارد متأسفانه اصلاً قابل برگشت نیست.

عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی

وی با بیان اینکه عمده این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی انجام می‌شود؛ بیان کرد: باید این مراکز بلافاصله پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا قیمت شکنی، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمت پایین‌تر از آنچه پزشکان دریافت می‌کنند؛ یکی از دلایلی است که مردم را به انجام جراحی‌ها و اقدامات زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی دارند؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که پزشکان عمومی حق انجام اعمال زیبایی را دارند؟: تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از 90 درصد اورژانس‌های بیمارستان‌های کشور را اداره می‌کنند و بیماران در بدو ورود در اورژانس‌ها عمدتاً توسط پزشکان عمومی معاینه می‌شوند و سپس پزشکان متخصص به ادامه درمان می‌پردازند اما برای ورودشان در حوزه زیبایی، باید کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را معین کند تا از این نابسامانی که وجود دارد برطرف شود.

3 دلیل رشد قارچ‌گونه مراکز زیبایی غیرمجاز/ وزارت بهداشت اجازه ورود به برخی مراکز متخلف را ندارد!

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون درمان وزارت بهداشت یا نمایندگان او در محل نظام پزشکی تشکیل شود اما بیش از سه سال است که این کمیسیون تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می‌توان گفت که پزشکان عمومی برخی اعمال کوچک زیبایی مانند ژل و بوتاکس را انجام می‌دهند و اگر در همین حدود باقی بماند فعلاً منعی برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

مجازات قصور پزشکی در حوزه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: اگر صدمه به بیمار، محرز شود پزشک باید دیه پرداخت کنند و اگر شکایت انتظامی شود در مراجع انتظامی نیز محکومیت اعمال خواهد شد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به فوت شود مجازات حبس را در نظر گرفته اما سازمان نظام پزشکی معتقد است که این مجازات باید به جرائم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که در قانون سازمان نظام پزشکی، وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته نشده است؛ ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است البته در جرائم مشهور ضابطین قضاتیی نیز می توانند به موضوع ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟