Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@16:04:41 GMT

افزایش طول عمر دریچه‌های بیولوژیکی قلب ممکن شد

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۹۲۵۲

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای درمان بیماری‌های قلبی امکان افزایش طول عمر دریچه‌های بیولوژیکی قلب را فراهم کردند.  

آیسا رسولی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی بافت‌های پریکارد تثبیت شده شیمیایی جهت ساخت دریچه‌های استنت دار بیولوژیکی؛ تحلیل‌های بیومکانیکی و مدلسازی» گفت: درمان بیماری‌های دریچه قلب با توجه به نوع و شدت بیماری‌های قلبی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطور کلی، هیچ دارویی برای درمان چنین بیماری وجود ندارد.

وی ادامه داد: از این رو تعویض دریچه بیمار با پروتز دریچه‌های قلبی، اغلب بهترین راه حل است. با توجه به استفاده گسترده از پروتز دریچه‌های قلبی آئورت، بررسی این پروتزها از نظر عملکرد زیستی و زیست سازگاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رسولی گفت: دریچه‌های مکانیکی از دوام عالی برخوردار هستند. با این حال، به دلیل استفاده طولانی مدت از داروهای ضد انعقاد، احتمال ترومبوآمبولی و خونریزی وجود دارد.

به گفته وی، دریچه‌های پلیمری مقاومت کمی در برابر آهکی شدن (کلسیفه شدن) و ترومبوآمبولی دارند. از این نظر دریچه‌های بیولوژیکی ارجح هستند.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در سال‌های اخیر، جراحان همچنین از دریچه‌های ترنس کاتتر به دلیل برتری آن نسبت به جراحی قلب باز برای معالجه بیماران سالخورده و ضعیف استفاده کرده اند، گفت: با این حال، سوالاتی در مورد دوام طولانی مدت دریچه‌های بیولوژیکی تجاری ترنس کاتتر با توجه به آسیب بافت دریچه به هنگام جمع شدن و باز شدن آن در هنگام بالن زنی مطرح است. عملکرد دریچه‌های بیولوژیکی به ساختار کلاژن و رفتار مکانیکی بافت انتخابی بستگی دارد. بنابراین لازم است مناسب‌ترین بافت برای ساخت این پروتزها انتخاب شود.

رسولی خاطرنشان کرد: این تحقیق در زمینه افزایش طول عمر دریچه‌های بیولوژیکی با انتخاب بافت مناسب‌تر موفق عمل نموده است و توانسته است که بافت مناسب را پیشنهاد کند. البته برای رسیدن به مرحله بکار گیری در بدن و اخذ استاندارد بایستی مراحل ساخت و کاشت در بدن حیوان و یک سری آزمون‌های آزمایشگاهی دیگر را سپری کند.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هدف از این پژوهش شناسایی بافت با دوام طولانی مدت تر برای ساخت دریچه‌های بیولوژیکی با تجزیه است. در این راستا نیاز به تحلیل خواص مکانیکی و ساختار بافت پرکاربرد در ساخت دریچه‌های بیولوژیکی از جمله پریکارد اسب، خوک و خر و مقایسه آنها با پریکارد گاو (به عنوان شاخص و طراحی موفق) و لت‌های دریچه آئورت انسانی است.

رسولی گفت: در این پژوهش تجزیه و تحلیل بافت شناسی برای بررسی ساختار کلاژن بافت‌های انتخاب شده انجام شد. برای تعیین خواص مکانیکی بافت‌ها و ارزیابی دوام آنها، آزمون‌های مکانیکی مختلفی انجام شد. خواص هایپرالاستیک ناهمسانگرد و ویسکوالاستیک بافت‌های انتخاب شده با استفاده از مدل‌های بنیادی مناسب استخراج شد.
رسولی اضافه کرد: در نهایت مدل المان محدود با استفاده از خواص مکانیکی استخراج شده برای ارزیابی تخریب بافت دریچه و تنش تحت بار فیزیولوژیکی اعمال شد.

فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: نتیجه این تحقیق در ساخت دریچه‌های بیولوژیکی برای افزایش طول عمر آن‌ها استفاده خواهد شد که یکی از مشکلات اساسی جراحان است. چرا که فرد بیمار بعد از حدود ده سال نیاز به جراحی مجدد به دلیل طول عمر کمتر این دریچه‌ها دارد.

وی درخصوص نتایج به کار رفته این پژوهش گفت: در ادامه کار بافت انتخاب شده بایستی تحت آزمون‌های in-situ قرار بگیرد. اگر در این آزمون‌ها بافت انتخاب شده نسبت به بافت پریکارد گاوی که هم اکنون در ساخت دریچه‌های بیولوژیکی استفاده می‌شود، برتر باشد.

رسولی گفت: سپس یک سری آزمون‌هایی برای بررسی پارامترهای همودینامیکی همانند میزان باز (orifice area) و بسته شدن (regurgitation) کامل با استفاده از دستگاه‌هایی همچون سیستم تکثیر پالس قلب و عروق انجام خواهد شد و با دریچه پریکارد گاوی مقایسه خواهد شد. مرحله بعدی کاشت در بدن حیوان (in-vivo) و بررسی عملکرد آن در بدن یک موجود زنده است. بر اساس نتایج حاصل برای اخذ استاندارهایی برای ساخت این دریچه از بافت انتخاب شده اقدام خواهد شد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص ویژگی‌های طرح گفت: امکان پیاده سازی این طرح برای سایر ارگان‌های بیولوژیکی، برقراری ارتباط بین آزمون‌های مکانیکی و آنالیزهای هیستولوژیکی که در این طرح مورد تأیید همدیگر بودند از ویژگی‌های این طرح بودند.

رسولی خاطر نشان کرد: تحقیقات زیادی در زمینه پروتزهای دریچه‌های قلبی با توجه به اهمیت این دریچه‌ها انجام شده است. برای افزایش طول عمر این دریچه‌ها نیز بافت‌هایی در تحقیقات پیشین از جمله پریکارد کانگورو پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: ولی این بافت‌ها به دلیل در دسترس نبودن و مسائل بهداشتی، قابل استفاده نیستند بنابراین برای انتخاب بهتر، باید بافتی انتخاب شود که علاوه بر برتری از لحاظ هیستولوژیکی و خواص مکانیکی، بایستی از حیوانات اهلی بوده و در دسترس نیز باشد. تحقیقات کاملی بر روی بافت‌های پیشنهاد شده در این پروژه انجام نشده بود و این طرح نمونه داخلی یا خارجی ندارد.

رسولی با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح گفت: آزمون‌های مکانیکی و کدهای نوشته شده جهت بهینه سازی برای استخراج خواص مکانیکی که قابلیت استفاده برای سایر ارگان‌های بیولوژیکی را دارد، از مزیت‌های این طرح محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به کاربردهای پروژه گفت: کاربرد این پروژه در ساخت دریچه‌های بیولوژیکی برای افزایش طول عمر این دریچه‌ها است.

گفتنی است؛ اساتید راهنمای و مشاور این پروژه دکتر ناصر فتورائی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر رابرت گیدون، دکتر زی‌ژنگ بوده‌اند.

 

مهر/

برچسب ها: قلب ، پزشک ، علم پزشکی ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000N7I

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: قلب پزشک علم پزشکی بازارنیوز ساخت دریچه های بیولوژیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزایش طول عمر خواص مکانیکی دریچه ها بافت انتخاب انتخاب شده خواهد شد آزمون ها بافت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۹۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟/ ۸ دلیل افزایش وزن غیرارادی

الهه جعفرزاده: افزایش وزن معمولاً موضوعی نیست که خوشایند افراد باشد و ممکن است برای برخی بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص زمانی که نمی‌دانید علت آن چیست. در حالی که رژیم غذایی معمولاً بیشترین نقش را در افزایش وزن دارد، عوامل دیگری مانند استرس و کمبود خواب نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

در ادامه به برخی علل احتمالی افزایش وزن غیرارادی اشاره می‌شود:

۱. مصرف دارو

در موارد متعدد، مصرف انواع خاصی از داروها ممکن است باعث افزایش وزن ناخواسته در افراد شود. داروهای ضد روان پریشی، ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها، داروهای کنترل دیابت و فشار خون این قابلیت را دارند.

۲. بی‌خوابی

بی‌خوابی طولانی‌مدت ممکن است منجر به افزایش وزن در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان شود. کمبود خواب می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی بدن تأثیر بگذارد و با مختل کردن عملکردهای داخلی، از جمله ایجاد نوسان در هورمون‌های گرسنگی و تحریک به پرخوری، سبب افزایش وزن شود.

بررسی‌ها در سال ۲۰۱۵ روی ۵۶ هزار کودک نشان داد کسانی که کمتر از ۱۰ ساعت در سبانه‌روز می‌خوابند، ۷۶ درصد بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند، در حالی که خواب کافی این احتمال را تا ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.

۳. ترک سیگار

برخی از افراد ممکن است در ابتدای مسیرِ ترک سیگار، وزن اضافه کنند. نیکوتین، که در سیگار و سایر محصولات تنباکو یافت می‌شود، ممکن است متابولیسم فرد را افزایش داده و اشتهای او را کاهش دهد. وقتی فردی سیگار را ترک می‌کند، ممکن است بیشتر احساس گرسنگی کند، بیشتر غذا بخورد و افزایش وزن پیدا کند.

۴. سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال سیستم غدد درون‌ریز است و زنان در سنین باروری ممکن است به آن مبتلا شوند. این عارضه با چندین ناهنجاری هورمونی مشخص می‌شود. افراد مبتلا به PCOS معمولاً دارای مقاومت به انسولین هستند و در پی آن ممکن است دچار افزایش وزن شوند. هم‌چنین افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سطح کلسترول بالا هستند.

هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد؛ اما تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ممکن است به کاهش وزن و بهبود مقاومت به انسولین کمک کند.

۵. نارسایی قلبی

افزایش سریع وزن یا تورم در نواحی خاصی از بدن ممکن است به دلیل احتباس مایعات باشد. به گفته انجمن قلب آمریکا، افزایش وزن بیش از ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم در طی ۲۴ ساعت یا ۳ کیلوگرم در هفته ممکن است نشانه‌ای از نارسایی قلبی باشد. اگر خون به آرامی به سمت قلب و از قلب به سمت اعضای بدن جریان یابد، بر عملکرد سایر اندام‌های اصلی بدن تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، مایعاتی در بافت‌ها تجمع می‌یابد که ممکن است باعث افزایش وزن و تورم در نواحی معده، ساق و مچ پا شود. گفتنی است که وزن ما در طول روز معمولاً چند گرم در نوسان است. اگر وزن به حالت نرمال برگردد و علائم اضافی نداشته باشد، ممکن است صرفاً ناشی از نفخ و احتباس مایعات باشد.

سایر علائم و نشانه‌های نارسایی قلبی عبارتند از: تجمع مایعات در داخل ریه‌ها (اِدِم ریوی)، سرفه‌های مکرر، احساس گیجی و تنگی نفس هنگام استراحت، سرگیجه، از دست دادن اشتها، مشکل در خوابیدن یا صاف دراز کشیدن.

اگر هر یک از این علائم را در کنار افزایش وزن ناخواسته تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۶. مشکلات کلیوی

افزایش ناگهانی وزن یا تورم در پاها و یا مچ پا ممکن است نشانه بیماری کلیوی مانند نارسایی کلیه یا سندرم نفروتیک باشد. کلیه‌ها مسئول تصفیه مواد زائد و مایعات از بدن هستند. اگر آسیب ببینند، ممکن است به درستی مواد زائد را دفع نکنند و سبب احتباس مایعات در بدن و در نتیجه افزایش وزن شود.

علائم دیگری که ممکن است نشان‌دهنده مشکل کلیوی باشد عبارتند از: خستگی، مشکلات خواب، خشکی و خارش پوست، وجود خون در ادرار، تکرر ادرار، پف مداوم چشم‌ها، بی‌اشتهایی، گرفتگی عضلات.

۷. اختلال تیروئید

کم‌کاری تیروئید وضعیتی است که طی آن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. این شرایط ممکن است بر بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله سرعت متابولیسم، تأثیر منفی بگذارد و به مرور زمان سبب چاقی ناخواسته شود. علائم کم‌کاری تیروئید عبارتند از: افزایش وزن، خستگی مداوم، احساس افسردگی، احساس سرما، خشکی پوست و مو، سفت شدن مفاصل و درد عضلانی، یبوست و ... .

۸ . سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به هر سرطانی اطلاق می‌شود که از تخمدان‌ها شروع شود. برخی از افراد ممکن است علائم را در مراحل اولیه احساس نکنند. با این حال، با پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به سرطان تخمدان ممکن است افزایش وزن و علائم دیگری مانند: درد در شکم یا لگن، مشکل در خوابیدن، تکرر ادرار، از دست دادن اشتها یا احساس سیری سریع، چرخه قاعدگی غیر معمول، سوء‌هاضمه و ... را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به یک سؤال: آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می‌شود؟ التهاب در بروز چاقی نقش دارد؟ اگر شکم صاف و اندام ایده‌آل می‌خواهید/ ۷ عادت غذایی که شما را چاق می‌کند این میوه‌ها و سبزیجات شما را لاغر می‌کنند

منبع: medicalnewstoday

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902801

دیگر خبرها

  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟/ ۸ دلیل افزایش وزن غیرارادی
  • توقیف بیل مکانیکی میلیاردی در هرمزگان
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • عجیب‌ترین حادثه تاریخ در مکانیکی؛ کتک زدن یک کارگر با جارو توسط مرسدس بنز! + ویدئو
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • سد دز سرریز شد/ بوستان های ساحلی دزفول غرق شدند + فیلم
  • سد دز سرریز شد/ بوستان های ساحلی دزفول غرق شدند
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود