دلیل لعن خداوند بر کاسبان کمفروش/ مصادیق کمفروشی در شغلهای مختلف
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۰۰۹۰
از نظر قرآن، کمفروشی و گرانفروشی از مفاسد اقتصادی است که با سلب اعتماد اجتماعی، جامعه را تا مرز سقوط و تباهی پیش برده و زمینه خشم خدا را فراهم میکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با ورود فناوری به زندگیمان همه میخواهیم برای دسترسی آسان به خواستههای خود از میانبرها استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خداوند در سوره مطففین به طور صریح کمفروشان و گرانفروشان را مورد خطاب قرار میدهد و میگوید: «وَیلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ؛ الَّذِینَ إِذَا اکتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یسْتَوْفُونَ؛ وَ إِذَا کالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یخْسِرُونَ؛ واى بر کمفروشان! آنان که وقتى براى خود پیمانه مىکنند، حق خود را بهطور کامل مىگیرند؛ امّا هنگامى که مىخواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مىگذارند.» اما چرا خداوند این طور کمفروشان را مورد خطاب قرار میدهد؟ مگر سرانجام و نتیجه کار آنها چیست؟ آیا کمفروشی فقط به کارهایی در زمینه خرید و فروش مربوط میشود یا مشاغل اداری و خدماتی هم شامل کمفروشی میشوند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگویی که با حجتالاسلام الله کرم کارشناس دینی و استاد حوزه و دانشگاه انجام داده، پاسخ این گونه پرسشها را جستوجو کرده است. آن طور که این پژوهشگر دینی توضیح میدهد، کمفروشی را که در ظاهر عملی مجرمانه ساده و پیش پا افتاده را به عنوان گناه کبیره معرفی کرده و وعده عذاب دوزخ در آخرت و نابودی و تباهی در دنیا را میدهد. همچنین خداوند متعال در سورههای شعراء، آیات 181 تا 189 و نیز هود، آیات 84 تا 95 دقت نکردن در کار را موجب خواری در دنیا معرفی میکند. با توجه به این آیات به خوبی روشن میشود که گرانفروشی، خیر و ارزشها را از جامعه میبرد و جامعه را با ارزشها دشمن میکند. حتی برکت را از مال افراد میبرد.
آثار کمفروشی در زندگی
در آموزههای دینی تأکید شده که گرانفروشی و کمفروشی آثار اخروی بدی برای فرد دارد. اما میخواهیم بدانیم این کار چه اثراتی در زندگیها در این دنیا دارد؟
یکی از آثار مهم کمفروشی در دنیا، به وجود آمدن قحطی و گرانی است. آن هم قحطی و گرانی که حتی دامن خود کاسبان گرانفروش را هم میگیرد و دیر یا زود خود آنها را هم با مشکلات زیادی مواجه میکند. چون در اثر کمفروشی و گرانفروشی تمام جامعه درگیر گرفتاری و سختی میشوند و کسی نمیتواند از آسیب آن در امان بماند.
برای اینکه بیشتر با آثار کمفروشی آشنا شویم بهتر است به قرآن و روایتهای اهل بیت علیهم السلاممراجعه کنیم. رویکرد اسلام به گرانفروشی چیست؟
آیاتی که در مورد کمفروشی آمده است، به دلیل آن هم اشاره کرده است. شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع به این نوع موضوعات پرداخته است تا کسی فکر نکند احکامی که در قرآن آمده بیدلیل است. خداوند در بیان حکم شدید و سختگیرانه خود درباره کمفروشی که آن را یکی از اعمال حرام دانسته، به تعدادی از آثار این رفتار ظلمانه اشاره میکند تا با این شیوه انسانها را تشویق به ترک این رفتار کند.
به عنوان مثال در آیه 84 سوره هود میفرماید: «وَ لاَ تَنقُصُواْ الْمِکْیَالَ وَ الْمِیزَانَ إِنِّیَ أَرَاکُم بِخَیْرٍ وَ إِنِّیَ أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ مُّحِیطٍ؛ و پیمانه و ترازو را کم نکنید، به راستى شما را در نعمت مىبینم و [اما] از عذاب روزى فراگیر بر شما بیمناکم.» در این آیه شریفه به طور مستقیم به آثار دنیوی این عمل حرام اشاره کرده تا به این طریق مردم را از انجام کمفروشی نهی کند تا دچار تبعات و آثار فساد انگیز دنیوی مانند قحطی و گرانی نشوند، در عین حال از هدف اصلی آفرینش این گونه غافل نمانند و سرگرم دنیا و بازیچههای آن نشوند.
دو استفتا از آیت الله خامنه ای درباره نحوه جبران غیبت و تغییر نیت نمازچگونه طبق آیات قرآن، فرشتهها برای انسان شفاعت میکنند؟آشنایی با مسئولیت مهمی که هیچگاه سلب نمیشود
عذاب و نابودی در انتظار مفسدان اقتصادی
آن طور که در قرآن کریم اشاره شده، مردم در زمان حضرت شعیب علیه السلام هم به شدت دچار مشکلات اقتصادی شده بودند و همه آنها از کمفروشی و گرانفروشی کاسبان و فروشندگان نشأت گرفته بود. نتیجه فساد اقتصادی در آن دوران چه بود؟
دست است. خداوند در آیات 176 تا 189 سوره شعراء، ماجرای اصحاب ایکه و مردم شهر مدین از قوم حضرت شعیب علیه السلام را بیان میکند که با کمفروشی و فریب یکدیگر در خرید و فروشهایشان، خود را خود را به عذابی سخت گرفتار کردند. آنها درنهایت با صیحه آسمانی هلاک شدند و مردند. به این ترتیب خداوند تصریح میکند که یکی از عوامل گرفتاری انسان به عذاب و نابودی در دنیا، کمفروشی است.
از نظر قرآن، کمفروشی عمل ظالمانه اقتصادی است که همه تار و پود جامعه را دچار فساد و تباهی میکند و با سلب امنیت و اعتماد اجتماعی، جامعه را تا مرز سقوط و تباهی پیش برده و زمینه خشم و غضب الهی را فراهم میکند. از این رو کمفروشی را که در ظاهر عملی مجرمانه ساده و پیش پا افتاده را به عنوان گناه کبیره معرفی کرده و وعده عذاب دوزخ در آخرت و نابودی و تباهی در دنیا را میدهد. همچنین خداوند متعال در سورههای شعراء، آیات 181 تا 189 و نیز هود، آیات 84 تا 95 دقت نکردن در کار را موجب خواری در دنیا معرفی میکند. با توجه به این آیات به خوبی روشن میشود که گرانفروشی، خیر و ارزشها را از جامعه میبرد و جامعه را با ارزشها دشمن میکند. حتی برکت را از مال افراد میبرد.
مراقب برکت زندگی باشیم
چطور گرانفروشی میتواند دارایی ما را بیبرکت کند؟ در حالی که طبق حساب دنیایی انتظار داریم با گرانتر فروختن اجناس، پول و سرمایه ما بیشتر شود.
یکی دیگر از آثار دنیایی گرانفروشی در دنیا، بیبرکت شدن اموال است که اتفاقاً تأثیر زیادی در استفاده از داراییها و لذت بردن از آنها دارد. حکایتی نقل میکنند که شخصی گاوی داشت که شیرش را میفروخت و از درآمد آن زندگی میکرد. مشتریاش زیاد شد و شیر کم میآمد. قدری آب در شیر ریخت و کمکم این کار را به طور مرتب انجام میداد. رفیقی داشت که او را از این کار نهی میکرد، ولی او گوش نمیکرد. روزی سیل آمد و گاو را برد. رفیقش فرصت را غنیمت شمرد و گفت آبهایی که در شیر کردی سیل شد و گاو را برد.
گرانفروشی و کمفروشی هم مصداق همین مثال است. برکت را از مال و ثروت میبرد. آن فرد به خیال خودش سر مشتریها را کلاه میگذاشت، در حالی که حقیقتاً به خودش ستم کرده است چهبسا در همین دنیا باعث از بین رفتن ثروت میشود.
گاهی اوقات ما عجول هستیم و فکر میکنیم با میانبرها میتوانیم به مقصدمان زودتر برسیم. اینکه آدم دوست داشته باشد ثروتمند شود بد نیست، اما هر کاری راه و چاهی دارد. آن چوپانی که آب را در شیر مخلوط میکرد، شاید در حقیقت دلش نمیخواست که به مردم هم ظلم برساند. ولی همین توجه نکردن و غفلت او هم بر جامعه و افراد دیگر آثار بدی داشته و هم خودش دچار عذاب شد. همیشه میانبرها بهترین راه برای رسیدن به مقصد نیستند بعضی وقتها و خصوصاً در مال دنیا باید راه مستقیم را طی کرد.
مصادیق کمفروشی در شغلهای مختلف
یک پرسش در اینجا به ذهن خطور میکند؛ اینکه آیا کمفروشی فقط در شغلهای خرید و فروش مصداق دارد؟ درواقع میخواهیم بدانیم در مشاغلی مثل کارهای اداری و خدماتی چطور میشود کمفروشی کرد؟
«چقدر آب قاطی شیر شده» حتماً همه شما این ضربالمثل را شنیدهاید. از قدیم این ضربالمثل برای کسانی که کمفروشی میکردند به کار میرفت. حالا آیا فکر میکنید با گذشت اینهمه سال از روی این مثال و پیشرفت سریع زندگی و آمدن فناوری باز هم این عبارت، ضربالمثل خوبی است؟ آیا باز هم زندگی در خرید خوراک و شغلها در شکل ابتدایی خود خلاصه میشود؟
امروزه شاید زندگی پیشرفت کرده و نوع و شکل شغلها هم طبق آن دچار تحول شده، ولی این مثال جای خود را دارد. چون مصادیق و شکل کمفروشی تغییر کرده و باز هم افرادی در هر منصبی که هستند کمفروشی میکنند.
مصادیق جدید کمفروشی
مدیری که همیشه سر جلسه است و اربابرجوع هم همیشه دنبال او، یکی از مصادیق کمفروشی جدید است. یا کارمندی که زمان نماز و نهارش یک ساعت طول میکشد، از دیگر کسانی است که آب قاطی شیر میکند. پزشکی که میتواند بیمار را در یک یا دو جلسه معاینه و درمان کند اما یک سال هر هفته به بهانه ویزیت گرفتن، او را به مطب خود میکشاند. حتی نویسنده یا خود من که برای شما با این چند مثال میتوانم جواب سؤالتان را بدهم، برای پر بار بودن مطلب به تکرار مکررات میپردازم. خلاصه همه ما در هر شغلی که هستیم اگر کمی دقت نکنیم دچار کمفروشی میشویم.
آثار اخروی کمفروشی
گذشته از آثار دنیایی کمفروشی، نباید از آثار اخروی آن غافل ماند. این کار در آخرت چه نتایجی به دنبال دارد؟
بر اساس آیات قرآن، خداوند متعال آثار اخروی سنگینی برای کسانی که کمفروشی کردهاند شمرده است. با دقت در روایات متوجه میشویم که انسان در قیامت به هرکس کمفروشی کرده، دامنش را میگیرد. در کتاب بحارالانوار از رسول خدا صلیالله علیه و آله روایت شده که آن حضرت فرمودهاند: «هر کسی در کیل و وزن خیانت کند، فردا او را به دوزخ میآوردند، در میان دو کوه آتش او را جای دهند و به او گویند که کیل و وزن این کوهها کن و او همیشه به این عمل مشغول باشد.» همچنین در روایت دیگری به نقل از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نوشته شده است که: «ای مسلمانان! ترازودارها از خدا بترسید کمفروشی نکنید با میزان صحیح خرید و فروش کنید.»
سخن شهید دستغیب در مورد کمفروشی
آیتالله شهید دستغیب در کتاب «بهشت جاویدان» ماجرایی را در مورد کمفروشی نوشته است، به این صورت که: شخصی به کشور هند سفر کرده بود و در آنجا برای تهیه مقداری گوشت، به دکان قصابی رفت. قصاب چیزی را در بالای ترازویش گذاشته بود و هر بار که میخواست گوشتی را وزن کند و به مشتری بفروشد، اول نگاهی به آن میانداخت و بعد گوشت را وزن میکرد و به دست مشتری میداد. از او میپرسند: «این که بالای ترازویت گذاشتهای چیست که هر بار اول او را نگاه میکنی؟» و قصاب جواب میدهد: «من بتپرست هستم و این که بالای ترازوست، بت من است. آن را بالای ترازویم گذاشتهام تا موقع وزن کردن گوشت آن را نگاه کنم و یادم باشد که خدایم کارهای من را میبیند. به این ترتیب از اینکه در وزن کردن گوشتها وسوسه شوم دوری میکنم.»
وقتی شخص بتپرستی تا این اندازه بت سنگی و چوبی را ناظر بر احوال خودش میداند و از کمفروشی جلوگیری میکند، ما مسلمانها باید بیشتر مراقب گفتار و کردار خودمان باشیم، چراکه خداوند متعال در آیه چهارم سوره مبارکه حدید میفرماید: «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ وَ الله بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ؛ او (خداوند) با شما است هر جا که باشید و به هر کارى که می کنید بیناست.»
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: حدیث اهل بیت علیهم السلام قرآن و عترت تفسیر قرآن احتکار دادگاه مفاسد اقتصادی مفاسد اقتصادی حدیث اهل بیت علیهم السلام قرآن و عترت تفسیر قرآن احتکار دادگاه مفاسد اقتصادی مفاسد اقتصادی کم فروشی و گران فروشی خداوند متعال کم فروشی کم فروشی خرید و فروش آثار اخروی ارزش ها کم فروش شغل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۰۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آمار فروش هفته گذشته چه میدانید؟/ پرفروشترین اثر غیرکمدی
خبرگزاری مهر -گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۲:۳۰ شنبه شب ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۳ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۶ نفر در ۱۰۰ هزار و ۸۱۳ سانسی که ۸ فیلم سینمای ایران در سالنهای سینمایی به نمایش گذاشته شدهاند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۲۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند.
در هفت روز گذشته، فیلمهای سینمای ایران فرصت نمایش در ۲۱ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۸۷۱ هزار و ۷۴ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران در این هفته تجربه افزایش نزدیک به ۳ هزار سانس برای نمایش فیلم را تجربه کرده و با افزایش ۳ هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۵۸ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.
بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلمهای سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۲ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۳۲ نفر بود.
«مست عشق»؛ سبقت از همه رقبا تنها در سه روز
«مست عشق» از ۵ اردیبهشت به صورت همزمان بر پرده سینماها در ایران و ترکیه نقش بسته است، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده بود و نه تنها تا قبل از اکران بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پیش فروش کرده و رکورد قابل توجهی در پیش فروش از خود برجای گذاشته بود بلکه این اثر تاریخی و غیر کمدی در رقابت با فیلم های سینمایی سال ۱۴۰۳ رکورد فروش روز نخست سینما را نیز از آن خود کرد.
فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، در یک رکوردشکنی بی سابقه توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش روز نخست این فیلم ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
از همین رو «مست عشق» پرفروشترین فیلم هفته گذشته محسوب میشود زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۵۷ هزار تومان دست پیدا کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۴۶۵ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲۸۷ هزار نفر تماشا شده است، بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۶۵ نفر است.
به این ترتیب این فیلم سینمایی تنها با گذشت سه روز از اکران خود توانسته است با سبقت از فیلم کمدی «تمساح خونی» که در تمام سال ۱۴۰۳ رتبه اول فروش هفته را در اختیار داشته است، پرفروش ترین فیلم هفته گذشته باشد. جهت آشنایی بیشتر «با مست عشق» میتوانید گزارش «نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بیپایان یک اثر فاخر» را بخوانید.
«تمساح خونی» همچنان پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب میشود اما در رده دوم جدول فروش هفتگی قرار میگیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان دست پیدا کند.
«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۴۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروشترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ است.
«سال گربه» دی گر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروشترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار میگیرد. ۹ میلیارد و ۳۵۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تفی زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.
«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۴۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۴۹۲ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۹ میلیاردی در هفته گذشته به فروشی بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.
چه فیلمهایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند
«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروش معادل با ۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۶۴۷ را به نام خود ثبت کرده است.
«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۹۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۱۴ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان رسیده است.
افزایش مخاطب فیلمها در هفته ای که گذشت
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به هفته قبلی فروش خود را افزایش داده است به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۳۱ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار میگیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۳۱ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسیده است.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۱۰ هزار و ۶۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۵۰۴ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۴۲ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۳۳۸ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۳۶ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول پرمخاطبترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
«پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۱ هزار و ۸۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۸۲ میلیون تومان و ۵۴۲ هزار تومان رسیده است. به این ترتیت این اثر همچون هفته گذشته در انتهای جدول فروش هفتهای که گذشت قرار گرفته است.
به نظر میرسد برخلاف ۲ فیلم «نوروز» و «پرویز خان» که در هفته گذشته کاهش فروش داشتند سایر فیلم های سینمایی افزایش فروش و مخاطب را تجربه کرده اند و می توان گفت هفته گذشته، هفته خوبی برای سینمای ایران بوده است.
کد خبر 6090451