Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:05:55 GMT

پویش «الف- ب- ایران»؛ افق روشن شبکه آبرسانی ملایر

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۰۴۳۹

پویش «الف- ب- ایران»؛ افق روشن شبکه آبرسانی ملایر

به گزارش ایرنا؛ اگرچه کشور ما زیر سایه تحریم‌ها قرار دارد و تنگناهای زیادی را در همین راستا تحمل کرده است، اما تحرک دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف به‌ویژه عمرانی و زیرساختی همچنان ادامه‌دار است و پویش «هر هفته الف- ب- ایران» نمونه بارز این پویایی است تا در قالب این پویش، افزایش امید اجتماعی و نشان دادن ظرفیت‌های اقتصادی کشور حتی در شرایط سخت تحریم‌ها برای مردم دل‌چسب‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین شهریورماه امسال بود که با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو به استان همدان، سد خاکی نعمت‌آباد اسدآباد با ۷۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در هفته بیست و یکم پویش سراسری «هر هفته_الف_ب_ایران» بهره‌برداری و همچنین عملیات آبرسانی به ۴۰۰ روستا در ۲۰ استان کشور از طریق برقراری ارتباط تصویری آغاز شد و حالا قرعه چهل و سومین پویش «الف- ب- ایران» به نام ملایر افتاده تا با حضور جمعی از مسئولان کشوری طرح آبرسانی سد کلان به شهر ملایر به بهره‌برداری برسد، طرحی که در مرز ۱۰ سالگی قرار دارد.

امروز /سه‌شنبه/ قرار است در ایستگاه چهل و سومین هفته پویش «هر هفته الف- ب- ایران» ۲۰ پروژه صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو در ۶ استان به بهره‌برداری برسد که سهم شهرستان ملایر در استان همدان در این پویش افتتاح پروژه آبرسانی سد کلان به شهر ملایر است که مرحله اول طرح آبرسانی با اجرای ۳۸ کیلومتر خط انتقال و قابلیت تامین آب سالم و پایدار برای بیش از ۱۷۰ هزار نفر با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان بهره‌برداری می‌شود.

از زمانی‌که سد کلان ملایر با ظرفیت ۴۵ میلیون متر مکعب در این شهرستان بهره‌برداری و مقرر شد طرح اجرای خط انتقال آب شرب ملایر از سد کلان و تصفیه‌خانه سد در قالب «طرح آبرسانی از سد کلان» به عنوان یک طرح ملی _ استانی طبق برنامه زمان‌بندی شده به طول ۳۸ کیلومتر اجرایی شود، حدود ۹ سال می‌گذرد که در مسیر اجرا به مشکلات متعددی همچون تملک اراضی در محدوده اجرای طرح و تخصیص پیدا نکردن به موقع اعتبارات برخورد کرد و این امر موجب شد روند اجرایی این طرح با کُندی مواجه شود و از برنامه زمان‌بندی عقب بیفتد و در نهایت با پیگیری‌های پی‌درپی نمایندگان مجلس دهم و یازدهم و مسئولان مربوطه این روند در دولت یازدهم و دوازهم شتاب گرفت.

تامین سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، تامین چهار میلیون مترمکعب حق آبه‌های کشاورزی پایین دست سد، تامین نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی از اهداف مهم احداث سد کلان در شهرستان ملایر است که تامین سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر از مهمترین اهداف اجرای طرح آبرسانی از سد کلان به شمار می‌رود که این طرح ملی در سند سه ساله راهبردی توسعه این شهرستان نیز گنجانده شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان برای افق ۱۴۱۵ و جمعیت حدود ۳۳۰ هزار نفری ملایر، نیاز آبی ۳۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی و مقرر شد ۱۲ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی از طریق سد کلان و خط آبرسانی تامین شود.

تامین سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، تامین چهار میلیون مترمکعب حق آبه‌های کشاورزی پایین دست سد، تامین نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی از اهداف مهم احداث سد کلان در شهرستان ملایر است که تامین سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر از مهمترین اهداف اجرای طرح آبرسانی از سد کلان به شمار می‌رود که این طرح ملی در سند سه ساله راهبردی توسعه این شهرستان نیز گنجانده شده است.

منصور ستوده در گفت‌وگویی با اشاره به احداث سد کلان ملایر با مساحت حوزه آبریز ۳۸۴ کیلومتر مربع و طول دریاچه ۴۹۰ متر با حجم مخزن ۴۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد: تصفیه‌خانه آب شرب در پایین‌دست سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه احداث شده که به‌طور متوسط ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب را برای شهر ملایر تصفیه و تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سد کلان ملایر ۲۲ میلیون مترمکعب آب را تنظیم خواهد کرد افزود: این ۲۲ میلیون مترمکعب شامل ۱۲ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهار میلیون مترمکعب حق آبه کشاورزی پایین دست سد و ۵.۵ میلیون مترمکعب حق آبه محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: حدود ۲۶۵ لیتر از ۳۸۰ لیتر در ثانیه برای مخزن پیش‌بینی شده پشت سپاه ناحیه ملایر است که ۸۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تامین می‌کند و ۱۱۵ لیتر آن نیز برای مخزن «پیر ویلان» است.

ستوده اعتبار هزینه شده برای اجرای خط انتقال آب از سد کلان را نیز بیش از ۵۷ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: ساخت تصفیه‌خانه ملایر با اعتبار اولیه ۴۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و به روش BOT در دستور کار قرار گرفت که در حال حاضر این طرح با هزینه‌کرد ۲ هزار میلیارد ریال اجرا شده است.

طبق اعلام امور منابع آب شهرستان ملایر، هم اکنون آب شرب ملایر از طریق ۲۷ حلقه چاه تامین می‌شود که بهره‌برداری از طرح آبرسانی سد کلان نقش مهمی در تامین آب مصرفی شهر خواهد داشت و این تعداد چاه‌ نیز در صورت نیاز و طبق ضرورت وارد مدار خواهد شد. بر همین اساس، در حال حاضر ۴۳ میلیون مترمکعب از حجم سد کلان ملایر پُر شده و حدود ۲ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی آن مربوط به تست لوله‌های تصفیه‌خانه و همچنین کنترل سیلاب تخلیه شده با بارندگی‌های پیش‌رو است.

بی‌تردید به ثمر نشستن پروژه آبرسانی پاسخی مثبت به مشترکان آب شرب ملایر است که پس از سال‌ها انتظار لذت آبی خوشگوار را بچشند و در لابلای سختی‌های اقتصادی و معیشتی و دل‌نگرانی‌های شیوع ویروس کرونا، دل‌خوش به آینده و زندگی سالم با نوشیدن آب شرب باشند.

این اتفاق خوشایند امروز /سه‌شنبه/ با حضور «حمیدرضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، سیدسعید شاهرخی استاندار همدان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در قالب چهل و سومین هفته پویش «الف- ب- ایران» از طریق ویدیو کنفرانس با «رضا اردکانیان» وزیر نیرو رقم می‌خورد که به گفته نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پس از سال‌ها انتظار این مطالبه جدی شهروندان ملایری رنگ حقیقت به خود می‌گیرد.

«حجت الاسلام احد آزادیخواه» در این باره به ایرنا گفت: افتتاح این پروژه نتیجه سفر اخیر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم به این شهرستان بود که پیرو این سفر مقرر شد مبنی تکمیل پروژه آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر تسریع شود.

وی با بیان اینکه برای اخذ اعتبارات مورد نیاز و رفع مشکلات موجود در مسیر این پروژه ملی، پیگیری و رایزنی‌های زیادی صورت گرفت، اجرای خط انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه سد کلان را در نوع خود بی‌نظیر خواند و این پروژه را یکی از زیرساخت‌های جدی در حوزه عمرانی شهرستان ملایر دانست.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان: با افتتاح پروژه آبرسانی آب شرب شهر ملایر از سد کلان، بیش از ۶۵ درصد مردم ملایر از آب شرب سالم بهره‌مند خواهند شد و طی سه ماه آینده نیز مابقی شهروندان ملایری از این آب شرب سالم استفاده می‌کنند.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان خاطرنشان کرد: با افتتاح پروژه آبرسانی آب شرب شهر ملایر از سد کلان، بیش از ۶۵ درصد مردم ملایر از آب شرب سالم بهره‌مند خواهند شد و در سه ماه آینده نیز مابقی شهروندان ملایری از این آب شرب سالم استفاده می‌کنند.

در قالب پویش هر هفته#الف_ب_ایران قرار است از ۲۵۰ پروژه مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شود.

اهیمت این پویش به قدری بود که حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس‌جمهوری، دهم تیرماه امسال در پیامی به وزیر نیرو بابت این طرح، گفت: اقدام‌های برنامه‌ریزی شده در زمینه دو نیاز اساسی مردم یعنی آب و برق (الف و ب)، عبور بی‌مشکل از تابستان‌های گرم و خشک، ایجاد امنیت روحی و اجتماعی در جهت استمرار بهره‌گیری از دو نعمت ارزشمند، اعتماد لازم برای برنامه‌ریزی اقتصادی و نگاه امیدوارانه به تابستان ۹۹ با وجود مواجهه با پاندمی کووید۱۹ و عدم دغدغه مردم برای قطعی آب یا برق در بیمارستان، منزل یا محل کار از یک سو و بیان و تشریح لازم در پایان طرح‌ها و افتتاح آنها به سبکی نوین و دلگرم‌کننده از سوی دیگر، برای مردم ایران و دولت تدبیر و امید افتخارآمیز و غرورآفرین بود.

به گزارش ایرنا و براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، از ۲۰ پروژه آماده افتتاح که امروز /سه‌شنبه/ به بهره‌برداری می‌رسد، ۶ پروژه در استان کرمانشاه، چهار پروژه در استان گیلان، ۶ پروژه در ۲ استان آذربایجان شرقی و فارس، ۲ پروژه در استان بوشهر، یک پروژه در استان همدان و یک پروژه برق‌رسانی روستایی در ۱۷ استان کشور قرار دارد.

برچسب‌ها توسعه ایران صنعت آب و برق همدان ملایر پویش هرهفته_الف_ب_ایران شرکت آب منطقه ای همدان وزارت نیرو پروندهٔ خبری پویش #هرهفته_الف_ب_ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران صنعت آب و برق همدان توسعه ایران صنعت آب و برق همدان ملایر پویش هرهفته الف ب ایران شرکت آب منطقه ای همدان وزارت نیرو اخبار کنکور میلیون مترمکعب حق آبه آب شرب شهر ملایر آبرسانی از سد کلان هفته الف ب ایران پروژه در استان میلیارد تومان پروژه آبرسانی شهرستان ملایر سد کلان ملایر مورد نیاز شهر تامین سالانه پایین دست سد استان همدان طرح آبرسانی بهره برداری آب شرب سالم هفته الف تصفیه خانه سد کلان خط انتقال وزیر نیرو ۵ میلیون آب و برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۰۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!

در گرمای سوزان تابستان نشستن جلوی باد خنک کولر و نوشیدن یک لیوان آب یخ خیلی می‌چسبد! در بیشتر شهر‌های ایران خیلی از خانواده‌ها کولر دارند، چون حتی تصورش هم سخت است که بتوان روز‌های گرم تابستان را بدون کولر گذراند.

به گزارش دلتامگ، تابستان‌های گرم، کولر را وسیله‌ای ضروری و پرطرفدار کرده، به‌طوری‌که چیزی حدود ۷۰ درصد مردم ایران از آن استفاده می‌کنند، اما شاید جالب باشد بدانید در کشورمان شهری وجود دارد که به شهر بی کولر معروف است.

چالدران، شهر بی‌کولر ایران

چالدران در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و همین بودنش در ارتفاع، آب و هوای خنکی را برایش به وجود آورده است. چالدران از شهر‌های استان آذربایجان غربی و از مرتفع‌ترین شهر‌های ایران است که زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنکش از آن منطقه‌ای گردشگری ساخته است.

بارش شدید باران و برف در این شهر اصلا چیز عجیبی نیست و حتی میزان برف بیش از دو متر هم در این شهرستان دیده شده است! پس تعجب‌برانگیز نیست که وقتی در این شهر زیبا قدم می‌زنید هیچ کولری را روی پشت‌بام‌ها یا کنار پنجره‌ها نمی‌بینید، چون مردم این دیار با سرمای طبیعی هوا خنک می‌شوند.

خرید کولر

اگر پای صحبت فروشندگان لوازم خانگی بنشینید از نخریدن کولر در این منطقه حرف می‌زنند و اینکه تابه‌حال سابقه نداشته کسی در این شهر نیازی به کولر داشته باشد. در سال‌های اخیر، اما با وقوع سیل‌های مختلف بخشی از پوشش گیاهی این شهر از بین رفت که این باعث بالا رفتن دما نسبت به قبل شده است.

یکی از جذابیت‌های این شهر بی کولر برای گردشگران، کلیسایی با شهرت جهانی به نام قره کلیسا است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. این کلیسا آرامگاه یکی از حواریون است و در سال گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • تأمین آب آشامیدنی کهن دژ در بخش ناغان شهرستان کیار
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح