Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@17:22:19 GMT

مهم‌ترین علائم کمبود عناصر غذایی در درختان میوه

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۰۹۵۶

مهم‌ترین علائم کمبود عناصر غذایی در درختان میوه

ایسنا/لرستان یک کارشناس کشاورزی گفت: کمبود عناصر غذایی در درختان میوه علائمی دارد که باغداران با شناخت آن‌ها می‌توانند در درمان درختان کارهای اساسی انجام دهند.

مهدی نیازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر چه بهترین روش برای جبران مواد غذایی گیاه در خاک انجام آزمون خاک قبل از کاشت درختان بوده، اما بی‌شک مطمئن‌ترین راه برای شناسایی کمبودهای عناصر غذایی در درختان انجام آزمون تجزیه برگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از آنجا که امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات مربوطه در تمام مناطق وجود ندارد شناسایی علائم کمبود عناصر در درختان و جبران آن‌ها می‌تواند باعث افزایش مقاومت درختان در برابر آفات و ببماری‌ها و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح شود.

نیازی با اشاره به علائم کمبود نیتروژن، عنوان کرد: در صورت کمبود ازت از برگ‌های پیر به جوان منتقل شده و علائم کمبود اکثر در برگ‌های پیر مشاهده می‌شود توقف رشد و زردی برگ‌های پائین درخت از علائم کمبود ازت است.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: توقف رشد برگ‌ها، کوچک شدن برگ‌ها و ارغوانی شدن برگ‌های پایینی از علایم کمبود فسفر است.

وی تصریح کرد: کمبود پتاسیم باعث رنگ پریدگی، سوختگی حاشیه برگ‌ها و زرد شدن حاشیه برگ‌های پائینی و در درخت انگور باعث خشک شدن نوک خوشه‌های انگور می‌شود.

نیازی با اشاره به این‌که کمبود گوگرد باعث توقف رشد و زرد شدن برگ‌های پایینی درخت می‌شود، اظهار کرد: از علایم کمبود آهن زرد شدن پهنک برگ‌های جوان و سبز باقی ماندن رگبرگ‌های آن است، برگ‌های تازه روییده زردی بیشتری نشان می‌دهند و در نهایت لکه‌های نارنجی بر روی برگ‌های انتهایی توسعه می‌یابند.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: بارزترین مشخصه کمبود روی ریز و جارویی شدن برگ‌های جوان در سرشاخه‌های درخت و وجود نقاط زرد کرمی رنگ در زمینه سبز تیره برگ‌های میانی بوده و کمبود روی باعث غیر همزمان رسیدن میوه‌های انگور می‌شود.

وی عنوان کرد: کمبود منگنز شبیه سایر ریزمغذی‌ها در خاک‌های آهکی اتفاق می‌افتد که در این صورت برگ‌ها زرد کمرنگ می‌شوند و این زردی از حاشیه‌های برگ شروع شده و به سمت رگبرگ میانی توسعه می‌یابد.

نیازی تصریح کرد: کمبود مس در درختان میوه باعث ایجاد شاخه‌های پُر رشد با برگ‌های درشت به رنگ سبز تیره و با لکه‌های زرد رنگ خواهد شد که در صورت تشدید کمبود تمام شاخه‌های جوان خشکیده می‌شوند.

این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: خشکی برگ‌ها مخصوصاً حاشیه‌های آن‌ها از علایم عمومی کمبود کُلر در درختان میوه است و در مقایسه با کمبود کُلر سمیت آن گستردگی جهانی دارد.

وی افزود: کمبود بر در درختان میوه باعث کاهش رشد و نمو پرچم‌ها، کاهش مدت گرده افشانی، سیاه شدن وسط سیب و بد شکلی میوه می‌شود.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی درخت مهدی ایسنا مهدي کارشناس کشاورزی درختان میوه علائم کمبود شدن برگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد

یونس خلیلی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فلارد گفت: آفت جوانه خوار بلوط به جان جنگل‌های بلوط شهرستان فلارد افتاده و موجب شده است جنگل بلوط این شهرستان در معرض خطر و آسیب جدی قرار گیرد.

وی افزود: در همین راستا با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مبارزه با این آفت در شهرستان فلارد از ۱۶ فروردین امسال آغاز شد.

بیشتر بخوانید

تداوم اجرای طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل های زاگرس

خلیلی گفت: طغیان آفت جوانه خوار بلوط باعث کاهش رویش، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

وی اضافه کرد: لارو‌های ابتدایی این آفت در اوایل فصل بهار وارد جوانه‌های بلوط می‌شوند و از آن تغذیه می‌کنند در حالی که لارو‌های رشد کرده و بزرگ شده، از برگ‌ها تغذیه می‌کنند تا جایی که درختان در اواخر بهار کاملا عاری از برگ می‌شوند.

خلیلی ادامه داد: برای حفاظت و صیانت از جنگل‌های بلوط، کار مبارزه با این آفت در سطح ۶۶۷ هکتار از جنگل‌های بلوط فلارد در بخش‌های مرکزی و امامزاده حسن با ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی از ۱۶ فروردین امسال آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش آفرین در ارتقای قدرت نرم است
  • ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • این میدان در تهران مسدود می‌شود
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • بررسی انسداد «میدان جی» در شورای تأمین تهران
  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است