Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران مازندران از جمله استان‌هایی است که در تولید مرغ رتبه برتر را در کشور به خود اختصاص داده است و علاوه بر تامین نیاز استان، صادرات خوبی هم به سایر استان‌ها  دارد که توانسته این استان را متمایز از سایر کشور کند، اما در این میان واحدهایی هم وجود دارند که به خوبی شناخته نشدند چراکه فعالیت این مراکز تنها در زمینه مرغ‌های بومی است و توجه به این مراکز می‌تواند مازندران را غنی از نژادهای برتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفت مرکز اصلاح نژاد و پرورش مرغ بومی در کشور وجود دارد که مازندران رتبه نخست را در این زمینه دارد.

مرکز پشتیبانی و اصلاح‌نژاد مرغ بومی مازندران از سال ۶۶ با ظرفیت ۱۰ هزار قطعه مرغ مادر تخم‌گذار بومی کار خود را آغاز کرد و فعالیت‌های اصلاح‌نژادی را به عنوان اولین مرکز در کشور آغاز کرد.

این مرکز رتبه نخست را در امر اصلاح‌نژاد و پیشرفت صفات اقتصادی در بین ۶ مرکز دیگر کشور دارد و تاکنون توانسته بر روی ۲۹ نسل فعالیت اصلاح‌نژادی را انجام دهد و به همین منظور و در صفت‌هایی مانند افزایش تعداد تخم‌مرغ، وزن تخم‌مرغ، وزن بدن مرغ و خروس، کاهش سن بلوغ، مقاومت در برابر بیماری‌های منطقه، کاهش تلفات و... پیشرفت‌های خوبی داشته است.

مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران به عنوان تنها خزانه ژنی منطقه شمال کشور دارای اهمیت استراتژیک زیادی است.

مهمترین اهداف فعالیت مرکز اصلاح‌نژاد مرغ بومی شامل تولید و تکثیر جوجه یکروزه اصلاح نژادی مرغ بومی و پرورش آن به مدت ۳۰ تا ۶۰ روز و توزیع آن به صورت نیمچه در روستاهای تحت پوشش مازندران، گلستان، گیلان و سمنان، ایجاد اشتغال برای افراد متقاضی، افزایش درآمد خانوار روستایی، افزایش تولید گوشت و تخم‌مرغ در راستای خودکفایی کشور، اصلاح‌نژاد مرغان بومی برای افزایش توان تولیدی مرغان بومی و حفظ خزانه ژنی منطقه به عنوان یک مرکز استراتژیک است. 

این مرکز تاکنون با تولید ۶ میلیون قطعه جوجه یکروزه بومی، ۵ میلیون مرغ و خروس و ۶ میلیون تخم‌مرغ خوراکی سهم بسزایی در افزایش تعداد مرغان بومی اصلاح‌نژاد شده و تولید گوشت و تخم‌مرغ استان و سایر استان‌ها دارد.

جوجه‌های یکروزه تولیدی علاوه بر متقاضیان استان به استان‌های گیلان، سمنان، گلستان، تهران، همدان، قزوین، فارس و اصفهان صادر می شود.

این مرکز توانایی تولید یک میلیون قطعه جوجه یکروزه بومی را دارد اما به دلیل عدم حمایت‌های لازم در امر پرورش گله مادر مورد نیاز، نداشتن پرسنل مجرب و کافی، کمبود زیرساخت‌های مناسب، مستهلک بودن تاسیسات و تجهیزات به دلیل گذر ۳۰ ساله از عمر اکثر آن، حداکثر جوجه تولید در سال ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار قطعه است که پاسخگوی نیاز متقاضیان این مرکز نیست.

اواخر سال گذشته فروش جوجه های یکروزه این مرکز به دلیل گرانی و کمبود نهاده ذرت و سویا و سایر ملزومات، تهیه جیره و واکسن با استقبال کمی روبه رو بود.

به دنبال فروش جوجه یکروزه، شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شد و فروش جوجه تقریبا به صفر رسید به طوری‌که امسال موفق به فروش ۲۵ هزار جوجه یکروزه شده در حالیکه سال گذشته ۱۵۰ هزار قطعه جوجه فروخته شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، کل ظرفیت این مرکز ۱۰ هزار راس مولد است که در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ راس در حال پرورش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اقتصاد کشاورزی اصلاح نژاد دام اصلاح نژاد مرغ بومی جوجه یکروزه تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران

حسن جهانیان مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران گفت: عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه‌های محور‌های اصلی و نقاط پر تصادف مازندران بطول ۱۴۰ کیلومتر در یک ماه گذشته توسط این اداره کل انجام شده است.

او بر اهمیت ایمن سازی حریم و حاشیه راه‌ها در کاهش تصادفات جاده‌ای تأکید کرد و افزود:ایجاد فضایی مناسب در حاشیه راه‌ها برای رانندگان از جمله اقداماتی است که در کاهش تلفات ناشی از خروج خودرو از جاده و واژگونی موثر بوده، از این رو عملیات اصلاح شیب شیروانی در کناره جاده‌ها به منظور ارتقاء سطح ایمنی و جلوگیری از واژگونی و کاهش آسیب سرنشینان وسایط نقلیه انجام می‌گردد.

جهانیان گفت: امروزه حاشیه راه و ایمن بودن آن و همچنین فرهنگ ایمنی، در پیشگیری از تلفات و تصادفات جاده‌ای بسیار مهم می‌باشد.

او افزود: اغلب تلفات و تصادفات جاده‌ای ریشه در عامل انسانی داشته که در این میان خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیر مجاز و خروج از جاده از جمله مواردی است که سهم قابل توجهی در تصادفات جاده‌ای دارد.

جهانیان گفت: حفظ و نگهداری راه‌های موجود یکی از وظایف ذاتی این اداره کل بوده که علیرغم محدودیت‌های اعتباری این اداره کل با تکیه بر همت راهداران پرتلاش خود توانسته، در این مسیر گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

او با اشاره این نکته که عواملی همچون راه، خودرو و انسان در بروز حوادث رانندگی تاثیر دارند، افزود: امیدواریم با انجام اقدامات ایمن سازی زود بازده مانند اصلاح شیب‌های شیروانی راه‌ها شاهد کاهش تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال