Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان داون روز سه‌شنبه در سرمقاله خود با عنوان گزارش (قتل) خاشقچی نوشت که قتل فجیع جمال خاشقچی در سرکنسولگری سعودی در خاک ترکیه مردم جهان را وحشت زده کرد و همه خواستار محاکمه آن دسته از افرادی هستند که عامل اصلی این جنایت و دستور دهنده آن بودند.

در این سرمقاله آمده است: با گذشت بیش از دو سال از قتل خاشقچی، افرادی که دستور این جنایت را داده بودند هرگز به پای محاکمه کشانده نشده و این روزها تنها یک دیپلماسی ظاهری برای تحقق عدالت دنبال می‌شود درحالی که گزارش اخیر سازمان اطلاعاتی آمریکا به نقش محوری ولیعهد سعودی در طرح قتل جمال خاشقچی اشاره کرده و گفته است که محمد بن سلمان عملیات دستگیری یا کشتن روزنامه نگار منتقد سعودی را تایید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه داون افزود: صرف نظر از یافته‌های آمریکا، تاکنون تنها عوامل سطح پایین سعودی از سوی واشنگتن تحریم شده اما ولیعهد قدرتمند عربستان از این قائله در امان مانده است. ریاض، یافته‌های آمریکا را ارزیابی منفی، کاذب و غیرقابل قبول اعلام کرده درحالی که نامزد خاشقچی خواستار مجازات «بدون تأخیر» ولی‌عهد سعودی شده است.

به نوشته این روزنامه پاکستانی، بعید به نظر می‌رسید که محاکمه عوامل اصلی و قدرتمند سعودی در قتل خاشقچی آن هم در زمان ریاست جمهوری ترامپ به صورت شفاف انجام شود، اما انتظار می‌رفت با توجه به اظهارات جو بایدن قبل از ورود به کاخ سفید، ایالات متحده کسانی که دستور قتل منتقد سعودی را داده بودند، را سرزنش و به دست عدالت بسپارد. با این حال ماجرا به شکل دیگری تغییر پیدا کرد.

این روزنامه افزود: سعودی‌ها ادعای بی‌گناهی می‌کنند اما واقعیت نشان می‌دهد که آنان بارها اظهارات خود را درباره قتل خاقشچی تغییر داده‌اند. با این حال همه موارد ثابت می‌کند که پرونده قتل روزنامه نگار سعودی مختومه نیست و برای محاکمان همه عاملان اصلی به یک محاکمه شفاف نیاز است.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا جمعه گذشته گزارش غیرمحرمانه‌ای را از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد خاندان عربستانی منتشر کرد که در آن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، آمر این قتل فجیع معرفی شده است.

در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا تصریح شده که "ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی تایید کرده است".

این گزارش تاکید دارد که از سال ۲۰۱۷، ولیعهد (عربستان) کاملا بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی (سعودی) تسلط دارد و بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.

در مقابل وزارت امور خارجه عربستان نیز در بیانیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد و آن را غیر قابل قبول دانست. 

برچسب‌ها جمال خاشقچی عربستان سعودی محمد بن ‌سلمان جو بایدن ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمال خاشقچی عربستان سعودی محمد بن سلمان جمال خاشقچی عربستان سعودی محمد بن سلمان جو بایدن ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور روزنامه نگار جمال خاشقچی محمد بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۲۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند

یک عضو ارشد مجلس سنای آمریکا مدعی شد که این مجلس توافق امنیتی میان عربستان و آمریکا را بدون عادی‌سازی رابطه میان ریاض و تل‌آویو تصویب نخواهد کرد.

به گزارش فارس؛ لیندسی گراهام که از حامیان سرسخت رژیم اسرائیل است در گفتگو با پایگاه «جوئیش‌اینسایدر» گفت که سعودی‌ها هیچ رفتاری که حاکی از تمایل آن‌ها برای توافق با آمریکا بدون سازش با اسرائیل باشد نشان نداده‌اند. 

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» از مدت‌ها پیش به دنبال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل به عنوان ادامه توافقاتی است که در دولت دونالد ترامپ به «توافقات ابراهیم» معروف شد. 

عربستان سعودی به عنوان بخشی از این توافق خواستار امضای یک قرارداد دفاعی-امنیتی با آمریکا است. ریاض علاوه بر این، برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل خواستار متعهد شدن اسرائیل به مسیری برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل
  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم