Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدرس و پیشکسوت هنر عکاسی کشور از مزیت‌های مهم خلق مجموعه‌عکس نسبت به تک‌عکس و لزوم عزیمت عکاسان جوان به سمت مجموعه‌سازی سخن می‌گوید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه‌سازی در عکاسی یکی از رویکردهای نسبتا تازه‌ای است که امروزه بسیاری از اساتید و کارشناسان رشته عکاسی بر اجرای آن تأکید دارند و در مقایسه با تک‌عکس، امتیازهای بیشتری برای آن قائل اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پرسش اساسی این است که مهم‌ترین مزیت‌ها و امتیازات عکاسی به شیوه مجموعه‌عکس نسبت به عکاسی به شیوه تک‌عکس چیست؟

برای پاسخ به این پرسش، به سراغ ابراهیم سلیمانی هنرمند و مدرس باسابقه هنر عکاسی کشور و مسئول انجمن عکاسان دفاع مقدس شهر قم رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم. سلیمانی متولد نهم فروردین 1339 در روستای مزید‌آباد فراهان است. وی دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و همچنین هنرآموخته مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه است. وی بیش از 30 سال است که فعالیت عکاسی را به صورت جدی و حرفه‌ای آغاز کرده و در طول همه این سال‌ها، هنرجویان جوان بسیاری را تحت تعلیم و آموزش‌های حرفه‌ای عکاسی قرار داده است. سلیمانی که مؤسس و مسئول انجمن عکاسان دفاع مقدس شهر قم است، تاکنون موفق به کسب افتخارات متعددی نظیر: منتخب مجمع هنر و ادبیات دفاع مقدس، منتخب مسابقات بین‌المللی فرهنگی هنری حرم امن، مقام نخست جشنواره عکس حوزه علمیه قم، مقام اول در رشته گرافیک جشنواره فرهنگی هنری اشراق، مقام نخست در رشته عکس از جشنواره‌ها و مسابقات جلوه‌های ایثار و مقاومت و قم در قاب تصویر، مقام اول در بخش عکس جشنواره هنر آسمانی قم و... شده است.

همچنین از سوابق هنری و اجرایی سلیمانی نیز می‌توان به مواردی نظیر: شرکت در 25 نمایشگاه گروهی دوسالانه، سراسری و بین‌المللی عکس، نقاشی و گرافیک، برپایی 6 نمایشگاه انفرادی عکس، حضور در دوسالانه‌های نقاشی، گرافیک و عکس تهران و موزه‌ هنرهای معاصر، داوری بخش عکس جشنواره فیلم و عکس سینمای جوان استان تهران، داوری بخش عکس جشنواره طوبی، داوری بخش عکس جشنواره ملی اعتکاف، داوری دومین جشنواره سراسری عکس بسیج، داوری بخش عکس نخستین جشنواره ملی هنرهای تجسمی اشراق و ... اشاره کرد.

سلیمانی که به‌عنوان استاد راهنما در چهارمین دوسالانه عکس «نور» نیز حضور داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری تسنیم به بررسی عملکرد دوسالانه چهارم پرداخت و از لزوم عزیمت عکاسان به خلق مجموعه‌عکس سخن گفت.

این هنرمند و مدرس پیشکسوت رشته عکاسی ضمن تحلیل و ارزیابی چهارمین دوسالانه عکس «نور»، گفت: بنده این توفیق را داشتم که در جریان چهارمین دوسالانه عکس «نور» به‌عنوان استاد راهنما در خدمت اساتید و هنرجویان جوان شهر قم باشم. ارزیابی کلی من از دوره چهارم این است که خوشبختانه در این دوره گام‌های مؤثر و رو به جلویی نسبت به ادوار گذشته برداشته شد؛ به‌طوری که می‌توانم بگویم برآیند کلی برگزاری دوسالانه چهارم را مثبت، سازنده و امیدوارکننده ارزیابی می‌کنم.

مدرس و پیشکسوت رشته عکاسی ادامه داد: تصورم این است که دوسالانه چهارم به دو دلیل توانست موفق ظاهر شود و خود را از ادوار پیشین جشنواره عکس «نور» متمایز کند؛ نخستین دلیل آن است که برگزارکنندگان دوسالانه چهارم در تمامی استان‌های کشور حضوری پررنگ داشتند و در پرتو این حضور پررنگ، توانستند عکاسان جوان، مستعد و خبره هر استان را شناسایی کنند.

سلیمانی افزود: دومین دلیل موفقیت دوسالانه چهارم این است که در این دوره تصمیم بر این شد که از تجربه اساتید و پیشکسوتان رشته عکاسی نیز به شکلی مؤثر و سازنده بهره برده شود؛ بدین معنا، در کنار هر عکاس جوان، عکاس مجربی به‌عنوان استاد راهنما حضور پیدا کرد و این حضور باعث شد که فرایند کار عکاسان شرکت‌کننده در دوسالانه چهارم به‌شکلی دقیق، مستمر و سازنده مورد رصد، پایش و اصلاح واقع شود. طبعاً چنین سازوکاری امکان بروز خطاهای تکنیکی احتمالی از سوی عکاسان را به میزان چشمگیری کاهش ‌داد و نهایتاً به ارتقای سطح کیفی آثار عکاسان جوان منجر شد. خوشبختانه ثمره کاربست این سازوکار را در مجموعه‌عکس‌های منتخب نمایش‌یافته در نمایشگاه این دوره از دوسالانه شاهد بودیم.

این مدرس رشته عکاسی یادآور شد: همه مجموعه‌عکس‌هایی که در جریان چهارمین دوسالانه عکس «نور» خلق شد، محصول ایده‌پردازی و کار گروهی است. ممکن است در برخی موارد پیشنهاد پرداختن به یک سوژه از سمت عکاس یا اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح شده باشد اما در نهایت آنچه به‌عنوان خروجی کار عکاسان حاصل شد، مرهون تلاش، همفکری و هم‌افزایی گروهی است. این قسم همفکری‌ها در فضای کنونی عکاسی ما ستودنی است و تصور می‌کنم در صورت تداوم چنین روندها و فرایندهایی، می‌توان نتایج پربار و آینده روشن‌تری را برای هنر عکاسی کشور به نظاره نشست.

وی اظهار کرد: رویکرد تازه دیگری که در جریان چهارمین دوسالانه عکس «نور» از سوی سیاستگذاران این دوره از جشنواره مورد اهتمام قرار گرفت، تأکید و تمرکز بر خلق مجموعه‌عکس به جای تک‌عکس بود که در کشور ما اتفاقی نسبتاً تازه محسوب می‌شود. درست است که ساخت مجموعه‌عکس برای هر عکاسی کاری زمانبر و پرزحمت به شمار می‌آید اما در نهایت منجر به رشد مضاعف و ارتقای سطح کیفی کار و توانمندی‌های تکنیکی عکاس خواهد شد. تجربه تمرکز بر مجموعه‌عکس در میدان دوسالانه چهارم به محک آزمون درآمد و خوشبختانه نتایج و ثمرات رضایت‌بخشی را به همراه داشت.

سلیمانی اضافه کرد: وقتی به مجموعه‌عکس‌های برگزیده دوسالانه چهارم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نوعی الگوسازی برای عکاسان جوان‌تر تحقق یافته است. به‌شخصه قریب به هفت مجموعه‌عکس را بیش از مجموعه‌‌عکس‌های دیگر پسندیدم؛ در میان آنهایی که در ذهن دارم، یکی از این مجموعه‌ها به موضوع قنات اختصاص داشت؛ مجموعه دیگر به طبیعت بکر و زیبای استان چهارمحال و بختیاری پرداخته بود؛ مجموعه دیگری که در خاطرم مانده است، به موضوع سیل اختصاص داشت و مجموعه دیگری هم زیست متفاوت یک طلبه اهل قم را دستمایه عکاسی قرار داده بود. در تحلیل نهایی می‌توان گفت که عکاسان ما توانستند مجموعه‌های موفقی را در زمینه‌‌های مختلف و متنوع پدید آورند و ما از هر سلک و گرایشی که در هنر عکاسی وجود دارد، مجموعه‌هایی منسجم و مفهومی را شاهد بودیم.

این مدرس پیشکسوت رشته عکاسی در پاسخ به این پرسش که تأکید بر مجموعه‌عکس به جای تک‌عکس می‌تواند چه ثمرات و دستاوردهایی را برای جامعه عکاسی کشور به‌ویژه عکاسان جوان شاغل در این رشته هنری به همراه داشته باشد، گفت: ثبت تک‌عکس از سوی عکاس، می‌تواند به شکلی تصادفی، جسته و گریخته، بدون برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری منسجم و ازپیش‌ طراحی شده رخ دهد. در نهایت لازم است سالیان سال طی شود تا این تک‌عکس‌ها تکمیل و مهیای نمایش در نمایشگاه شوند. این مسیر برای بسیاری از عکاسان ما، مسیری خسته‌کننده و طولانی است.

وی تصریح کرد: اگر هنرمند عکاس به‌صورت پروژه‌ای فعالیت کند و ایده‌ها و سوژه‌های خود را در قالب مجموعه‌عکس طراحی و صورت‌بندی سازد، در نهایت از یک مجموعه خودبسنده، منسجم و کامل برخوردار خواهد بود که عمق و غنای مفهومی بیشتری نسبت به تک‌عکس دارد؛ مضافاً اینکه مجموعه‌عکس امکان و ظرفیت تخاطب عکاس با مخاطب را نیز تقویت می‌کند؛ چراکه باعث می‌شود مخاطب آثار بتوا‌ند بهتر و بیشتر در جریان ایده و هدفی که عکاس از ثبت سوژه‌ای معین دنبال می‌کرده است، قرار گیرد. بنابراین عکاسان ما نباید از مجموعه‌سازی هراس یا نسبت به آن رویکردی محتاطانه داشته باشند.

این عکاس باسابقه کشور یادآور شد: مجموعه‌عکس، مسیری است که باید در فضای کنونی عکاسی کشور بیش‌ازپیش توسط عکاسان جوان ما تجربه و آزمون شود تا عکاسانمان بتوانند از عهده حضور در پروژه‌هایی که ثبت جزئیات کامل آنها مستلزم اخذ بیش از 200 فریم عکس است، برآیند. اکنون سوژه‌ها و موضوعات متنوعی برای ساخت مجموعه‌عکس فراروی عکاسان ما وجود دارد؛ یکی از این موضوعات که در مقطع کنونی بیش از هر موضوع دیگری جامعه را درگیر خود کرده است، فراگیری ویروس کرونا است. کرونا از آن دست موضوعاتی است که ابعاد و زوایای پیدا و پنهان متکثری دارد و هریک از این ابعاد و زوایا، می‌تواند دستمایه خلق مجموعه‌عکس‌های متمایز و متعددی واقع شود. البته از آغاز فراگیری این ویروس در کشور تاکنون، بسیاری از عکاسان کشور در میدان حاضر شده و تلاش کرده‌اند گزارش‌ها و تصاویر مستند مختلفی را از این برهه تاریخی ثبت کنند اما همچنان جا برای کارهای بیشتر و بهتر وجود دارد.

سلیمانی مزیت دیگر مجموعه‌عکس نسبت به تک‌عکس را ایجاد روحیه کمال‌گرایی در ذهن عکاس دانست و در این زمینه بیان کرد: مزیت دیگر مجموعه‌عکس نسبت به تک‌عکس این است که مجموعه‌عکس نوعی حس کمال‌گرایی و تکامل‌‌طلبی را در ذهن عکاس به‌وجود می‌آورد و همین حس می‌تواند به‌عنوان عنصری مشوق، به ارتقا و بهبود سطح کیفی و بصری تصاویر ثبت شده از سوی عکاس منجر شود؛ درحالی‌که در تک‌عکس چنین ظرفیتی وجود ندارد.

وی در ادامه عکاسانی را که مایل اند در آینده نزدیک به حیطه ساخت مجموعه‌عکس ورود کنند، مخاطب سخنان خود قرار داد و عنوان کرد: توصیه‌ام به عکاسان جوانی که به ساخت مجموعه‌عکس علاقه دارند و مترصد فرصتی برای ورود به این حیطه‌اند این است که کتاب «مجموعه‌عکس چیست؟» اثر استاد اسماعیل عباسی را مطالعه کنند. مضافاً اینکه اکنون مقالات متعددی هم در این‌باره در فضای مجازی منتشر شده و در دسترس همگان است. حُسن این قسم مطالعات این است که می‌تواند عکاسان جوان ما را با ساختار مجموعه‌سازی، اصول روایت‌پردازی تصویری و تمامی قواعد و ظرایف فنی و تکنیکی که در کار مجموعه‌سازی وجود دارد، آشنا سازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معنای مجموعه‌سازی این نیست که ما به جای یک عکس، 10 الی 15 عکس بگیریم و در پایان آنها را به‌شکلی متوالی در امتداد یکدیگر چیدمان کنیم. این تلقی ساده‌انگارانه‌ای از مجموعه‌عکس است؛ ساختار مجموعه‌عکس مانند ساختار داستان است که دربرگیرنده مقدمه، روایت، گره، گشایش، فراز و فرود و پایان‌بندی است. در مجموعه‌عکس اقسام گوناگونی اعم از مقالات تصویری، گزارش تصویری و داستان تصویری وجود دارد که هریک از آنها ساختار مختص خود را دارد. بنابراین بایسته است که عکاسان ما ابتدا با مطالعه و به شیوه‌ای علمی با مجموعه‌عکس مواجه شوند و سپس به سراغ اجرا و عملیاتی‌سازی این گرایش از عکاسی بروند.

فقر مفهومی و کپی‌کاری گریبان‌ عکاسی را گرفته است/ بیشتر عکاسان از مجموعه‌عکس گریزان‌اند!اساتید بزرگ خوشنویسی هم در فروش آثارشان ناتوان اند !/ نسخ ایرانی را فراتر از مرزهای کشور نبرده‌ایم!

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرهای تجسمی عکس عکاسی هنرهای تجسمی عکس عکاسی چهارمین دوسالانه عکس بخش عکس جشنواره ساخت مجموعه عکس مجموعه عکس داوری بخش عکس مجموعه سازی عکاسان جوان عکاسی کشور رشته عکاسی عکاسان ما هنر عکاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟

احسان محمدحسنی، مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در کتاب سلیمانی عزیز ۲، صفحه ۱۹۴ به خاطره جالبی از نگاه سردار سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به سریال پایتخت ۵ و سکانس‌های مربوط به داعش اشاره دارد. هم چنین سیروس مقدم کارگردان این سریال خاطراتی از ساخت این قسمت‌ها دارد. این روز‌ها که پخش این سریال پرمخاطب در شبکه‌ای فیلم به قسمت‌های حساس حضور خانواده نقی معمولی و همراهانش در سوریه و درگیری با داعش رسیده بد نیست این خاطرات شیرین را مرور کنیم.

سردار سلیمانی هماهنگ کرد تا عوامل فیلم با اسیران داعشی صحبت کنند

همشهری نوشت:در کتاب کتاب سلیمانی عزیز ۲ به نقل از مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌خوانیم: وقتی قرار شد پایتخت ۵ ساخته شود، تیم را بردیم دیدار حاج قاسم. حاجی خیلی کمک کرد تا بچه‌ها با فضای سوریه و مدافعین حرم آشنا بشوند؛ حتی هماهنگ کرد با یکی دوتا اسیر داعشی صحبت کنند. فیلم‌نامه که نهایی شد، یک روز صبحانه مهمان حاج قاسم شدیم. همین که فهمید آخر سریال قرار است بابا پنجعلی شهید شود و در کربلا یا مشهد خاکش کنند، گفت: «فیلم‌نامه رو عوض کنید، همه این خونواده باید صحیح و سالم برگردن ایران.» کارگردان و نویسنده با تعجب نگاهی کردند و گفتند: «نمیشه! ما می‌خوایم قصه این‌طور تموم بشه.» حاجی وقتی دید قبول نمی‌کنند، غیرتمند گفت: «مگر ما مرده باشیم که یکی از این خونواده به دست داعش شهید بشه!

نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود

سیروس مقدم کارگردان خلاق و خوشفکر این سریال در خصوص این سری از مجموعه پایتخت در یک گفت و گویی مطبوعاتی می‌گوید: پرمخاطبترین فصل سریال پایتخت (فصل پنجم) را تولید کردیم که حملات زیادی هم به آن شد. این سریال با توصیه حاج قاسم سلیمانی ساخته شد. نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود و فقط یک نگرانی داشتند که انتهای قصه چه می‌شود که ما گفتیم خانواده نقی با رشادت و جانفشانی خودشان را از مهلکه جنگ نجات می‌دهند و در نهایت یک بالگرد سوری این خانواده را از مخصمه نجات می‌دهد. سازمان اوج همفکر و ناظر بر کار بود و قسمت به قسمت فیلمنامه، هم به اوج و هم تلویزیون داده می‌شد و کاملا هماهنگ بودیم... یک صبح زود خدمت‌شان (سردار سلیمانی) رسیدیم، زیرا می‌خواستند سرشان خلوت‌تر باشد و مفصل صحبت کنند. من از فحوای کلامشان متوجه شدم پایتخت‌های دیگر را هم دیده‌اند. ایشان نظراتی داشتند که بحق هم درست بود. ضمن این‌که به ما مشاورانی برای کار معرفی کردند و فقط نگران فینال قصه بودند که قهرمانان نجات پیدا کنند.

جلسات مفصلی با فرماندهان داشتیم

مقدم در ادامه می‌افزاید: بار‌ها من و محسن تنابنده جلسات مفصلی با رده‌های بالای عملیات سوریه داشتیم و پای خاطرات آنها نشستیم و نوشتیم، حتی خودم یک بار پیش سردار سلیمانی رفتم و راجع به پایتخت و داعش صحبت کردیم ...

حضرت‌آقا همه را خوشحال کردند

این کارگردان در ادامه می‌افزاید: حضرت آقا در صحبت‌هایشان تاکید کردند به رئیس وقت سازمان صدا و سیما سفارش کرده‌اند نمونه سریال‌هایی مثل پایتخت ساخته شود که روایتگر یک خانواده متدین، ایرانی و بافرهنگ است و گفته بودند، چرا از این سریال‌ها کم ساخته می‌شود؟ من حرف آقا را به عوامل رساندم و خیلی خوشحال شدیم که ایشان حتی حرف‌های نهفته در سریال را کشف کرده‌اند و تاکید داشتند در پایتخت ۲ خیلی خوب به حق‌الناس پرداخته‌ایم. شنیدن این حرف‌ها خیلی حالمان را خوب کرد.

سیروس مقدم، کارگردان شناخته شده تلویزیون است. او بعد از ساخت مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیونی همچون پایتخت، روز‌های زندگی، نرگس، تا ثریا، چک برگشتی، بچه‌های نسبتا بد، مدینه، میکائیل، علی‌البدل و... نشان داده که رگ خواب مخاطب را بخوبی می‌شناسد و می‌داند از چه زاویه‌ای به دغدغه‌های مردم نگاه و آن را از قاب دوربینش به بهترین شکل ثبت کند.

منبع: خبرآنلاین 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج
  • تقدیر از عکاس خوزستانی‌ در مسابقه عکس روز سنندج
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود
  • همکاری هنرمندان ایران و فرانسه برای مسابقه عکاسی درباره آب
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟