Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیته‌ای که جایزه نوبل را اعطا می‌کند، روز دوشنبه گفت: امسال حدود ۳۲۹ نامزد برای جایزه صلح نوبل معرفی شده که احتمالاً بیانگر فراوانی مسائل فشارآور حقوق بشری در جهان است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، "اولاف نیولستاد"، دبیر نروژی کمیته نوبل به رویترز گفت: تعداد نامزدها، سومین رقم بالا تا به امروز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکورد بالاترین تعداد، مربوط به سال ۲۰۱۶ و ۳۷۶ نامزد بود.

از مجموع نامزدهای امسال، حدود ۲۳۴ نامزدی مربوط به اشخاص و ۹۵ مورد به سازمان‌ها مربوط است.

وی گفت: این رقم بیانگر علاقه بین‌المللی به جایزه صلح نوبل است، همچنین حاکی از درگیری‌های حل نشده، جنگ‌ها و مشکلات حقوق بشری در سراسر جهان است.

کمیته نروژی نوبل در مورد اینکه چه کسی نامزد شود اظهارنظری نمی‌کند، اما انتخاب‌کنندگان که در طیفی از اعضای پارلمان گرفته تا برندگان سابق قرار دارند، می‌توانند بنا به انتخاب خود، گزینه‌های خود را افشا کنند.

طبق گزارش رویترز از قانون‌گذاران نروژی که گزینه‌های آن‌ها در سال‌های اخیر برنده شده‌اند، "الکسی ناوالنی"، مخالف روس، سازمان بهداشت جهانی و "گرتا تونبرگ"، فعال محیط زیست سوئدی جزو نامزدهای جایزه امسال هستند.

برنامه کوواکس برای تأمین دسترسی عادلانه به واکسن‌های کووید ۱۹ برای کشورهای فقیر، "استیسی آبرامز"، فعال آمریکایی حقوق بشر و "سوتلانا تیخانوفسکایا"، "ماریا کولسنیکووا" و "ورونیکا تسپکالو" از مخالفان بلاروسی نیز از نامزدهای دریافت این جایزه هستند.

خبرنگاران بدون مرز، شبکه حقیقت‌یاب بین‌المللی و کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران هم نامزد شده‌اند.

در این فهرست اسامی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، جارد کوشنر، داماد وی و "آوی برکوویتز"، معاون وی بابت نقششان در واسطه‌گری توافقات عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و چندین کشور عرب هم آمده است.

نیولستاد گفت کمیته جایزه نوبل نخستین نشست خود را روز جمعه برگزار کرده است. آن‌ها تقریباً هر ماه دیدار خواهند کرد تا در مورد نامزدها بحث کنند و برنده ۲۰۲۱ جایزه صلح نوبل سرانجام در ماه اکتبر اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جایزه صلح نوبل برنامه کوواکس جایزه صلح نوبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.   به گزارش ایرنا؛ در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.   در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط کامران قادری و مسعود مصاحب نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.   قانون‌گذاران اروپایی همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده اند.   گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • درخواست وزیر نتانیاهو برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • درخواست وزیر صهیونیست برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا