Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- رئیس اتاق تهران گفت: در حالی‌ که کارآفرینان دغدغه‌مند تکفیر شده‌اند، اما مفسدان ارزی ثروت به دست آورده را به خارج برده و تبدیل به خانه و ویلا کرده‌اند.

 مسعود خوانساری امروز در «پنجمین دوره اهدای نشان و تندیس کارآفرینی امین‌الضرب» اظهار داشت: هر اندازه که کارآفرینان خارجی در کشور ما تبدیل به ستاره شده‌اند، اما کارآفرینان ایرانی این جایگاه را ندارند؛ اگرچه بخش خصوصی تاریخ بلندی در ایران دارد، اما به همان نسبت مورد احترام نبوده است و گاهی به سبب خطاهای دیگران تکفیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: در ۲۰ سال گذشته و طی افزایش درآمدهای نفتی و حیف و میل اموال، تکفیر کارآفرینان کشور به اوج خود رسیده درحالی‌که کشور نیازمند حضور فعالان اقتصادی است چرا که فعالان اقتصادی می‌توانند هم به اشتغالزایی و هم به بهبود معیشت مردم کمک کنند؛ آن هم در شرایطی که پای تحریم روی گلوی اقتصاد کشور قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این دوران پیچیده، بخش خصوصی ایستاده است، اجازه نداده چرخ کارخانه‌ها از کار بیفتد و بیکاری و ناامنی در جامعه افزایش یابد، درحالی‌که بسیاری از نوآوران به سبب فساد ارزی، ثروتی به دست آورده‌اند، آن را به خارج از کشور برده و تبدیل به خانه و ویلا کرده‌اند.
خوانساری گفت: در چنین شرایطی، بخش خصوصی دغدغه‌مند سنگر را خالی نکرده و در حال مبارزه برای بقا است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: دست‌اندازی به بیت‌المال در حالی است که در این لیست بلند بالای مفسدان اقتصادی، کمتر نامی از کارآفرینان شناسنامه‌دار آمده اما در پسِ فضای پوپولیستی که در اظهارات مسئولان به گوش می‌رسد، تَر و خشک را با هم سوزانده و به ریز و درشت اتهام می‌بندند.
وی تصریح کرد: فساد ناشی از سیاستگذاری‌های غلط دولتی، توزیع ارز رانتی، صدور بخشنامه‌های متعدد، اصرار به توزیع یارانه غیرهدفمند، برهم زدن رقابت، افزایش واگذاری‌های غیرکارشناسی و بازپس‌گیری غیرکارشناسی اموال واگذار شده به بازتوزیع چرخه فساد در کشور کمک کرده است.
خوانساری افزود: حاصل این وضعیت، ظهور افراد و شرکت‌های جعلی و وابسته به این نهاد و آن ارگان و سوءاستفاده‌کنندگانی که نام کارآفرینی را مخدوش و جامعه را بدبین کرده‌اند، بوده که در حال ماهی گرفتن از آب گِل‌آلود هستند.
وی اظهار داشت: وظیفه داریم که در پس این فضای سیاسی از بخش کارآفرینی کشور غبارزدایی کنیم و باید به سیاستگذاران هشدار دهیم که امروز زمان آن نیست برای پیروزی یک جناح سیاسی، از هیچ بی‌اخلاقی دریغ نکنیم، در یک مبارزه انتخاباتی دیگران و نظام را تخریب کنیم و برای منفعت شخصی، مصلحت یک ملت را نادیده بگیریم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: از تجاری که در شرایط فعلی مشغول به کار هستند، باید به عنوان تجار تاریخی ایران یاد شود؛ اگر صد سال قبل قحطی بود، امروز تحریم است و اگر وبا بود، امروز کرونا است و اگر بی‌ثباتی سیاسی بود، امروز بی‌برنامگی اقتصادی است و اگر دیوان‌سالاری بود، امروز بروکراسی دائم و گسترده است.
خوانساری گفت: امروز شکل‌گیری اعتماد بین دولت و بخش خصوصی و تبدیل تعارض منافع به تعامل سازنده، به مسیر توسعه ایران سرعت می‌بخشد. از شرق تا غرب زمین، هیچ اقتصادی بدون توجه به بخش خصوصی توسعه نمی‌یابد.
وی یادآور شد: برگزاری مراسم امین‌الضرب با این هدف بود که الگوهای واقعی در اختیار نسل جوان کشور قرار گیرد. همچنین کارآفرینانی که با ناامیدی پایه کار خود را گذاشته و با میهن‌دوستی موانع را پشت سر گذاشته‌اند، مورد تقدیر قرار گیرند. بخش خصوصی، مولد، ملی و بالنده می‌تواند در فراز اقتصاد ایران برای دستیابی به توسعه پایدار قرار گیرد و این مهم با همت جمعی و احیای اعتماد عمومی امکان‌پذیر است.   مهر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بخش خصوصی رئیس اتاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • توسعه کشور و مردمی سازی صنعت نفت و گاز بدون نیاز به مدیریت و بودجه دولت
  • تدوین سند چشم‌انداز توسعه حمل‌ونقل استان گلستان
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد