Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در واکنش به خبر سازمان هواپیمایی مبنی بر الزام تست‌کرونا برای پروازهای مبد‌أ و مقصد خوزستان گفت: دستور ستاد مقابله فقط اخذ تست برای پروازهایی از مبدإ خوزستان بوده و سوء تفاهمی پیش آمده!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته خبری عجیب در شبکه های اجتماعی منتشر شد با این تیتر: «تست‌کرونا برای پروازهای مبد‌أ و مقصد خوزستان الزامی شد»

در مشروح خبر امده بود: «ابلاغیه جدید سازمان هواپیمایی کشوری: تمام مسافرانی که قصد سفر از مبداء و به مقصد استان خـوزستان را دارند باید قبل از سوار شدن به هواپیما آزمایش منفی خود را که حداکثر مربوط به ۷۲ ساعت قبل است، ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

خبرگزاری دانا در گفت و گو با کارشناسان گزارشی از ابهامات و کاستی های این تصمیم گیری  را با تیتر «تست منفی سفر هوایی به خوزستان یعنی گسترش زنجیرۀ کرونا!/ بهتر است منطق قوی تری پشت تصمیمات باشد»؛ منتشر کرد.

اما در گزارش مشخص نشد که کدام یک از مراجع قانونی، دستورالعملی که منتهی به انتشار خبر مذکور بوده را صادر کرده است.

در پی گیری های دانا، عاقبت معلوم شد که دستورالعمل فوق از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر و به سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است؛ اما گویا سازمان یاد شده، یا اساسا در درک و انعکاس دستورالعمل دچار سوء تفاهم شده و یا تنظیم کنندگان خبر، در خبر نویسی مرتکب خبط و خطا شده اند.

 

دکتر حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی covid-19 در گفت و گو با خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به این نکته که دستور العمل اخذ تست پی‌سی‌آر در سفرهای هوایی خوزستان توسط ما صادر شده است، گفت: البته نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای دنیا برای جلوگیری از انتقال و گسترش بیماری کرونا، مسافران را موظف به انجام تست پی سی آر و نتیجه منفی کرده اند.

 

 

وی در خصوص انتشار خبر سازمان هواپیمایی گفت: البته این تصمیم که در خبر مورد اشاره شما آمده، تصمیم سازمان هوایی هواپیمایی نیست؛ این دستوریست کس از سوی ستاد مقابله با کرونا در رابطه با سفرهای هوایی خوزستان، به سازمان هواپیمایی داده شده است. اما گویا مشکلی پیش آمده است.

 

استاد اپیدمیولوژی و عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا در تشریح چرایی این موضوع خاطر نشان کرد: استان خوزستان به دلایل مختلف و شرایط ویژه‌ای که دارد علی‌الخصوص با مشاهده مواردی از ابتلا به ویروس جهش یافته که شمار مرگ و میر ها و بستری ها را افزایش داد، ستاد مقابله با کرونا را مجبور کرد که تصمیمات خاصی را اتخاذ کند که یکی از آنها مسئله مسافرت و مشخصاً سفرهای هوایی بود.

 

وی با اشاره به این نکته که در اکثر کشورهای دنیا سفرهای هوایی را مشروط به اخذ تست کرده اند، ادامه داد: طبیعی است که در چنین شرایطی برای جلوگیری از شیوع و انتشار بیشتر ویروس جهش یافته، ستاد اقداماتی را در حوزه سفرها اعمال کند که یکی از همین اقدامات دستور به سازمان هواپیمایی مبنی بر انجام تست های پی سی آر مسافران بود؛ به این معنی که تست آن دسته از مسافران که منفی اعلام شود، آنها مجاز به ادامه سفر شوند و افراد علامت دار قرنطینه و از ادامه سفر باز داشته شوند.

 

سوری در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات ما بیشتر برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر شهرها، به ویژه شهر تهران بود که دارای حساسیت های خاصی است؛ عنوان کرد: دستوری که ما به سازمان هواپیمایی داده‌ایم در مورد سفر از مبدإ خوزستان به سایر شهرهای کشور است؛ ضمن آن که توصیه اکید کرده‌ایم که از سفر به خوزستان چه به عنوان مبدا و چه مقصد، پرهیز شود و سفرها به حداقل برسد؛ اما گویا عکس این مطلب اتفاق افتاده است و سازمان هواپیمایی مدعی شده که سفر برای پروزاز های مبدا و مقصد خوزستان الزامی شده است. در حالیکه منظور ما تست مسافرانی است که از از خوزستانبه شهرهای دیگر سفر می کنند که اگر یکی از انها عامل و حامل ویروس باشد و اگر این ویروس جهش یافته هم باشد، معلوم است که چه بلایی سر کشور می آید.

 

 

متخصص اپیدمیولوژی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این اقدامات در سطح خود استان خوزستان هم مطرح بود؛ به خاطر اینکه بیشتر موارد ابتلا و گزارش‌های ویروس جهش یافته در جنوب و غرب استان خوزستان گزارش شده است. به همین دلیل مرزها  در ادامه این تصمیم گیری ها بسته شد و  افرادی که در خوزستان هستند برای خروج از آنجا، یا حتی کسانی که در کشور عراق هستند و قصد ‌‌به کشور را دارند، باید در مرزهای ورودی تست شوند، تا مطمئن شویم که آنها عامل انتقال ویروس به ویزه ویروس جهش یافته نیستند.

وی اضافه کرد: این قضیه را می توان از هم وطنان ایرانی که از کشورهای دیگر وارد کشورمان شده اند، جویا شد به ویژه کسانی که از کشورهای اروپایی به ایران مسافرت کرده اند آنها می دانند که بدون داشتن یک برگه آزمایش پی سی آر معتبر آنهم ۷۲ ساعت قبل از پرواز، سفر تقریبا غیر ممکن است.

 

امیدوارم با همکاری مردم و برنامه‌ریزی درست و عقلانی تصمیماتی گرفته شود که ضمن رعایت پروتکل‌ها شرایطی پیش نیاید که حق کسی ضایع شود و اگر کسی نیاز به سفری ضروری دارد به واسطه این محدودیت‌ها از سفرش باز بماند و ضرر های مادی و معنوی به وی وارد شود. لذا امیدواریم هموطنان تا جایی که ممکن است از سفرهای غیر ضروری از مبدإ و به مقصد خوزستان به ویژه در ایام نوروز و روزهای سال نو به شدت پرهیز کنند. چرا که خوزستان شرایط خطرناکی دارد.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان هواپیمایی ویروس جهش یافته مقابله با کرونا سفرهای هوایی مقصد خوزستان ستاد مقابله پی سی آر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۶۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، ایمان شمسایی ـ سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت: با موافقت بانک مرکزی هر یک از زائران حج ۱۴۰۳ می‌توانند مبلغ ۵۰۰ یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد، از شعب بانک عاملی که در سراسر کشور معرفی می‌شود دریافت کنند.

به گفته سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج، این مبلغ در سهمیه ارز سالانه افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

سیدعباس حسینی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ نیز در این نشست، درباره آخرین روند ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع گفت: عملیات ثبت‌نام حج در استان‌ها نزدیک به پایان است و فرآیند امور اجرایی دریافت روادید زائران حج ۱۴۰۳ تاکنون مطلوب بوده است؛ «رقم طلب» برای ۷۴ هزار زائر حج دریافت شده و دریافت «رقم طلب» بیش از ۱۰ هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و پس از آن، دریافت روادید انجام خواهد شد.

نصرالله فرهمند ـ مدیرعامل موسسه فرهنگی عمره سعادت، که اجرای عملیات عمره را برعهده دارد، درباره برنامه‌ریزی اعزام عمره‌گزاران ایرانی به عربستان قبل و بعد از عملیات حج گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی در این خصوص انجام شده است و انتظار می‌رود پس از عملیات حج ۱۴۰۳ با توجه به زیرساخت‌های پیش‌بینی شده از ۲۰ ایستگاه پروازی، زائران به دو فرودگاه مدینه و جده (برای عمره پس از حج تمتع) منتقل شوند.

اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و بازگشت آن‌ها به کشور تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. در این بازه قرار است حدود پنج هزار نفر به عمره اعزام شوند. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.

عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ نیز قرار است از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز شود و پروازهای رفت زائران تا ۱۸ خردادماه ادامه خواهد داشت. سهمیه حج ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر است. سازمان حج و زیارت اعلام کرده است حدود ۹۰۰ هزار نفر در نوبت حج تمتع هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سهمیه ارز مسافران حج چقدر شد؟
  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان درتوسعه ناوگان هوایی
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان