Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان زمینه‌ساز ترویج ارزش‌های دینی و اسلامی و تحقق مساجد در طراز جامعه اسلامی است و گرایش نوجوانان و جوانان در سال‌های اخیر به سمت فعالیت‌های مسجدی نویدبخش فعالیت اثربخش این کانون‌ها در استان فرهنگی کردستان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، 18 اسفند ماه سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور است وجود کانون‌های فرهنگی در سراسر کشور نویدبخش توسعه فرهنگی، هنری و اجتماعی در مناطق شهری و روستایی است و وجود قریب به 600 کانون فرهنگی شهری و روستایی در استان کردستان بیانگر گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های مسجدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به منظور آشنایی با بخشی از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان خبرنگار خبرگزاری شبستان گفتگویی با «کامل گلباغی» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کردستان انجام داده که در ذیل می‌خوانیم.

 

لطفا بفرمایید چه تعداد کانون فرهنگی در مناطق شهری و روستایی استان کردستان فعال است و روند فعالیت کانون‌های فرهنگی در استان کردستان طی یکسال اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر 600 کانون فرهنگی در سطح شهر و روستاهای استان کردستان فعالیت دارند و می‌توان گفت فعالیت اثربخش این کانون‌ها در سنوات اخیر منجر به جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های فرهنگی و مسجدی شده است.

 

تعداد اعضای کانون‌های فرهگی هنری مساجد که در سامانه فهما ثبت نام کرده‌اند، چند نفر است و چه فعالیت‌هایی در کانون‌های مساجد استان انجام می‌گیرد؟

تاکنون 11 هزار عضو کانون در سامانه بچه‌های مساجد ثبت شده‌اند و این روال همچنان توسط 29 رابط در سطح شهر و روستاهای استان با همکاری مدیران کانون‌های فرهنگی مساجد استان ادامه دارد و برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن کریم، احکام شرعی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله سبک زندگی اسلامی، مهارت‌های زندگی، کلاس‌های نقاشی، رایانه، برپایی نمایشگاه‌های مختلف در زمینه دست ساخته‌های اعضای کانون‌ها از جمله روزنامه دیواری، نقاشی، کارهای دستی و هنری بخشی از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری در استان کردستان را تشکیل می‌دهد.

 

یکی از طرح‌های اثرگذار و موفق کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در یکسال اخیر اجرای طرح ملی ایران قوی بود روند اجرای این طرح ملی در استان کردستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طرح ایران قوی به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا منجر به پویایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری شد و کانون‌های فرهنگی با نقش‌آفرینی در توسعه برنامه‌های دینی و فرهنگی توانستند به رشد فعالیت‌های مساجد کمک کنند، رقابت سالم، تولید و اشتراک محتوا، هماهنگی و انسجام فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور از دستاوردهای طرح ملی ایران قوی بود که در استان کردستان نیز با تلاش کانون‌های فرهنگی هنری به ثمر نشست و همچنان استمرار دارد.

 

باتوجه به نزدیک بودن 18 اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، چه برنامه‌هایی در استان کردستان پیش‌بینی شده است؟

۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نقطه عطفی در فرهنگ و هنر این کشور است به منظور گرامیداشت این روز و به منظور معرفی هرچهبهتر فعالیت‌های کانون‌های مساجد استان برنامه‌های مختلفی در سطح استان تدارک دیده شده که انجام می‌شود.

 

برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه و تجلیل از خبرنگاران فعال، تهیه تیزر عملکرد فعالیت‌های کانون، معرفی و تجلیل از کانون‌های برتر، استمرار طرح سه شنبه‌های تکریم با معرفی و تجلیل از یک فعال فرهنگی، برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه کانون‌های فرهنگی، دیدار با مسوولان استانی از جمله نماینده ولی فقیه در کردستان و غبارروبی مزار شهدا توسط کانون‌های مساجد در شهرستان‌ها از جمله برنامه‌هایی است که به مناسبت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی در استان برنامه‌ریزی و تدوین شده است.

 

ویژگی مهم کانون‌های فرهنگی هنری در استان کردستان چیست؟

کانون‌های فرهنگی هنری زمینه‌ساز ترویج ارزش‌های دینی و اسلامی هستند و کمک به رشد و شکوفایی جوانان و جذب و گرایش کودکان و نوجوانان به سمت فعالیت‌های مسجدی از فعالیت‌های ارزشمند و ویژگی بارز کانون‌های مساجد استان کردستان به شمار می‌رود و یکی از نقاط مثبت و اثرگذار انجام شده در مجموعه کانون‌های مساجد توجه به تنوع برنامه‌ها و اجرای برنامه برای رده‌های سنی مختلف است.

 

سخن آخر؟

بی‌شک تلفیق مسجد و تفکرات مذهبی با فعالیت‌های فرهنگی و هنری یک مدل بسیار موفق است که می‌تواند اندیشه‌های بسیار جدیدی را در کنار مساجد ایجاد کند اما باید به برنامه‌ریزی درست و حمایت‌های مادی و معنوی از کانون‌ها نسبت به حمایت مستمر از آنها اقدام شود تا زمینه تحقق اهداف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مهیا شود.

پایان پیام/713

منبع: شبستان

کلیدواژه: ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون ها کردستان کانون مساجد سالروز تاسیس کانون های فرهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های فرهنگی سمت فعالیت استان کردستان فعالیت های کانون کانون های مساجد مساجد استان برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

 حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد،گفت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه (س) در تمام شهر‌ها حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا (ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

 خداداده با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، عنوان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت (عج) است.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی