Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@11:41:17 GMT

مأموریتی برای کشف غارهای سطح ماه

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۸۶۰۲

مأموریتی برای کشف غارهای سطح ماه

زیرساخت‌ها یکی از بزرگترین مولفه‌های استقرار دائمی انسان در ماه خواهند بود. محققان مأموریت‌های "آرتمیس" ناسا در تلاش برای ایجاد امکانات و فرایندهای لازم برای پشتیبانی از پایگاه ماه هستند. آژانس فضایی اروپا نیز در این راستا به آنها به کمک می‌کند. اخیراً آژانس فضایی اروپا گامی دیگر برای کاوش در دالان گدازه و غارهای زیرزمینی ماه برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، آژانس فضایی اروپا اخیراً سومین دور از سری مطالعات بررسی غارهای ماه را آغاز کرده است. ماموریت اخیر که یک مطالعه طراحی همزمان(CDF) نامیده می‌شود، براساس اطلاعات به دست آمده از دو ماموریت پیشین است.

بررسی ورودی غارهای ماه بسیار مهم است چرا که می‌تواند درک دانشمندان از منابعی که ممکن است در دنیای زیرزمینی ماه باشد را افزایش دهد. علاوه بر آن انجام چنین ماموریتی درک دانشمندان از اشعه ساطع شده توسط رگولیت‌های ماه را نیز افزایش می‌دهد. در حال حاضر آژانس فضایی اروپا در حال بررسی دو برنامه به نام‌های‌ "CAVES" و "PANGAEA" است.

رهبری اولین برنامه مأموریت انتخاب شده به عهده محققان دانشگاه وورتسبورگ است. آنها یک کاوشگر کروی تولید کردند که می‌تواند توسط بازوی متحرک متصل به سطح نورد به داخل دهانه غار فرود آید. این کاوشگر خود در یک پوسته پلاستیکی شفاف محصور شده و شامل لیدار ۳ بعدی، یک دوربین نوری و یک تشعشع‌سنج است که به کاوشگر اجازه می‌دهد تا سطح تابش ورودی غار را بسنجد.

 برق و ارتباطات بی‌سیم محور برنامه مأموریت دوم است که محققان دانشگاه اویدو بر آن متمرکز شده‌اند. در سناریوی آنها "سیستم شارژ" به انتهای بازوی متحرک مبتنی بر سطح نورد متصل می‌شود. نیروی سطح نورد و سیستم شارژ مستقیماً از پنل خورشیدی متصل به سطح نورد تامین می‌شود.

مدت زمان ماموریت برای این آزمایشات برای یک روز قمری یا تقریباً ۱۴ روز زمینی برنامه‌ریزی شده است. سازمان فضایی اروپا قصد دارد نتایج مأموریت این دو پروژه را با نتایج دیگر ماموریت‌های قمری خود به نام(EL۳) ترکیب کرده و مورد بررسی قرار دهد. زیرا این اطلاعات برای ساخت زیرساخت بسیار ضروری است. در حال حاضر هر دو این مأموریت‌های پیشنهادی در مرحله مفهومی هستند و هیچ یک از آنها بودجه کاملی را برای برنامه‌ریزی و انجام یک مأموریت کامل دریافت نکرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماه غار آژانس فضایی اروپا آژانس فضایی اروپا سطح نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده اروپایی: مدرن‌ترین سامانه‌ها، در برابر یمن عاجز است

مجله اشپیگل آلمان گزارشی از نشست محرمانه‌ای در بروکسل داد که که در آن فرمانده میدانی مأموریت دریایی اتحادیه اروپا در آن به توانمندی‌های ارتش یمن در دریای سرخ اعتراف کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مجله آلمانی اشبیگل گزارش داد که فرمانده مأموریت دریایی اتحادیه اروپا (اسپیدس) در دریای سرخ طی نشستی محرمانه در بروکسل از عملکرد و موفقیت نیروهای یمن در این منطقه ابراز نگرانی کرده است.

این فرمانده گفت که در سایه نبود امکانات، قادر به انجام مأموریت محوله به او نبوده است و به گفته او، برای انجام چنین مأموریت، دستکم 10 کشتی جنگی به همراه هواپیماهای گشت زنی نیاز است.

دریادار واسیلیوس درباره عملیات ارتش یمن گفته است: «خطر ناشی از حملات یمنی‌ها بیش از هر زمان دیگری حادتر شده است. یمنی‌ها با اشباع پدافند هوایی کشتی‌های ما به وسیله پهپادها، به کشتی‌های تجاری (اسرائیلی یا کشتی‌های عازم اسرائیل) خسارت می‌زنند».

او همچنین در این نشست گفته است: «ما سامانه‌های دفاعی مدرنی داریم ولی با وجود پرواز دسته‌ کاملی از پهپادها حتی قوی‌ترین سامانه‌ها هم تسلیم می‌شوند».

ارتش یمن بعد از حمله زمینی ارتش اسرائیل به نواز غزه اعلام کرد که در حمایت از مقاومت و مردم فلسطین در این منطقه، کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی را که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، هدف قرار خواهد داد و طی این مدت، علاوه بر هدف قرار دادن این کشتی‌ها، شماری را نیز توقیف کرد. در نتیجه این عملیات‌‌ها، بندر ایلات اشغالی تعطیل شده است و رژیم اسرائیل مجبور شده است از مسیرهای جایگزین استفاده کند.

علی رغم حملات آمریکا و انگلیس به یمن برای حمایت از رژیم اسرائیل، سخنگوی ارتش یمن جمعه این هفته بعد از سخنرانی رهبر انقلاب این کشور از آغاز مرحله چهارم عملیات ضدصهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که کشتی‌هایی که از سمت مدیترانه عازم فلسطین اشغالی هستند، هرکجا باشد و دستشان برسد، هدف قرار خواهند گرفت.

یمن: عملیات ضدصهیونیستی در مدیترانه به‌زودی آغاز خواهد شدیمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات‌ علیه اسرائیل خبر داد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فضاپیمای پرسروصدای بوئینگ ناکام شد!
  • صیانت از آزادی‌های مشروع در سند تحول قضایی
  • پیشرفته‌ترین لباس فضانوردی رونمایی می‌شود
  • راه حل سند تحول برای رفع مشکل پراکندگی نظرات در حقوق عامه
  • کوهستان «پرآو» پتانسیل برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غارنوردی را دارد
  • فرمانده اروپایی: مدرن‌ترین سامانه‌ها، در برابر یمن عاجز است
  • مأموریت سخت ژاوی به دکو: ژاوی سیمونز را به بارسلونا برگردان!
  • ثبت ۱۵ هزار و ۹۴۹ ماموریت اورژانسی در هفته گذشته
  • مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از رسالت‌های اصلی استادان دانشگاه است
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس