Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@07:42:02 GMT

دستور جدید سیسی در مصر جنجال به پا کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۸۹۱۹۵

دستور جدید سیسی در مصر جنجال به پا کرد

ایسنا: روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی درباره دستور عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر برای حذف آیات قرآن و احادیث نبوی از برخی متون درسی نوشت: روحانیون و مقامات الأزهر که وظیفه بررسی برنامه‌های درسی، فرهنگی و رسانه‌ای را برعهده دارند، در همه موارد مربوط به امور دینی و سازگاری آنها با شریعت، به شدت با این دستورالعمل‌ها مخالفت می‌کنند و با آنچه طرح سیسی برای تغییر جایگاه دین می‌نامند، مبارزه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته این افراد و روحانیون، رئیس جمهوری مصر درصدد تضعیف وضعیت موجود بین نظام و دین است که در دوره ریاست جمهوری انور سادات و حسنی مبارک حاکم بود. وی همچنین آموزش دین را منبع "تروریسم و ​​تهدیدی" برای دولت تلقی می‌کند.

سیسی فرد مؤمنی است، اما زمانی که صحبت از مبارزه با افراط گرایی مذهبی، به ویژه اخوان المسلمین می‌شود، وی قصد مصالحه ندارد و اگر نیازی باشد به رئیس الازهر و نهادهای آن حمله خواهد کرد؛ چراکه معتقد است آنها خود را با دستورالعمل‌های او منطبق نمی‌کنند.

طی ماه جاری میلادی در کمیته دفاع و امنیت ملی پارلمان مصر، بحث ویژه‌ای درباره دستورالعمل‌های جدید صورت گرفت که در جریان این نشست رضل حجازی، معاون وزیر آموزش و پرورش مصر گفت که از سال آینده میلادی کتاب جدیدی وارد برنامه درسی آموزشی می‌شود که چهره لیبرالی دین را معرفی می‌کند.

این بررسی انتقادهای زیادی به همراه داشت و دکتر محمود عطیه، عضو سابق کمیته آموزش پارلمان مصر در این باره گفت: هدف خالی کردن کتاب‌های آموزشی از مضامین مذهبی و دینی است.

سلامه عبد القوی، مدیر کل سابق وزارت اوقاف مصر نیز ضمن انتقاد از این اقدام سیسی، تصریح کرد: همه ما باید مراقب طرح‌های تغییر هویت مصر که یک هویت اسلامی است، باشیم و مشخص است که رئیس جمهوری از زمان صحبت درباره تجدید گفتمان دینی مخالف اسلام است و تمامی رسانه‌های تحت امرش را برای انتقاد و حمله به الأزهر، رئیس آن و دین اسلام به کار گرفته است.

ایده تجدید گفتمان مذهبی و دینی قرن‌ها با مصر همراه بوده است و سیسی یک ملحد یا لیبرال نیست که دین و دولت را به شکلی متعصبانه از هم جدا کند. او در حال انجام یک نبرد سیاسی و نظامی سازش ناپذیر علیه جنبش‌های مذهبی، به ویژه اخوان المسلمین است. با این وجود او به قدرت و تأثیر دین در کشور مصر اذعان می‌کند؛ چراکه باعث به قدرت رسیدن اخوان المسلمین و جنبش‌های سلفی در سال ۲۰۱۱ شده است.

رئیس جمهوری مصر درصدد فاصله انداختن بین دین و ایمان به طور کلی و جنبش‌های سیاسی اسلامی است، اما او بیش از صاحبان قدرت گذشته مصر در دادن یک وجهه "تروریستی" به دین موفق‌تر عمل کرده است، طوری که به متن‌های مندرج در کتاب‌های جغرافیا و زبان مشکوک شد و آنها را پیام‌های پنهانی برای طرفداران اخوان المسلمین دانست.

آنچه درحال حاضر باعث نگرانی سیسی شده است؛ نشستن معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا (بایدن) در کاخ سفید است؛ فردی که انقلاب بهار عربی را تأیید و اخوان المسلمین را تشویق کرد و حتی پیروزی آنها در انتخابات را نشانه‌ای از تجدید در دموکراسی دانست. موضوع نگران کننده‌تر این است که اوباما پس از آنکه سیسی قدرت را به زور در سال ۲۰۱۳ به دست گرفت و محمد مرسی را برکنار کرد، نسبت به به رسمیت شناختن وی به عنوان حاکم قانونی مصر تردید داشت.

منبع: فردا

کلیدواژه: متون درسی اخوان المسلمین رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۸۹۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی، گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان تخصیص یافت. - اخبار استانها -

مهدی رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، از تخصیص 700 میلیارد تومان اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و در دیدار با رئیس امور طرح‌های کلان سازمان برنامه و بودجه کشور که مدیریت اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان‌ها را بر عهده دارد، 700 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی تخصیص یافت. 

وی افزود: از این میزان 450 میلیارد تومان اعتبارات سفر است که به صورت نقدی به خراسان شمالی تخصیص داده شد و 250 میلیار  تومان نیز از اعتبارات استانی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. 

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی ادامه داد: 120 میلیارد تومان از اعتبارات تخصیصی، ویژه تکمیل پروژه محور بجنورد به جنگل گلستان است.

وی در تشریح جزئیات بخشی از این اعتبارات اعلام کرد: علاوه بر اعتباری که برای محور بجنورد گلستان منظور شده است، برای محور بجنورد_سنخواست، محور جاجرم میامی، محور بجنورد اسفراین، سد گلمندره، تاسیسات فاضلاب بجنورد و دانشگاه علوم پزشکی (دانشکده داروسازی)  از این اعتبارات بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش تسنیم٬ ارمغان سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی در دوم تیرماه سال گذشته، افزون بر 120 هزار میلیارد ریال در حوزه عمران بود که این میزان 12 برابر بودجه یک سال استان است.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در حوزه راه و شهرسازی
  • تجلیل از ۱۳ مخترع برگزیده در جشنواره ملی اختراعات خلیج فارس
  • دستور رئیس کل دادگستری تهران برای بررسی و رفع یک مشکل مهم در معاملات خودرویی
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • پلمپ ۱۷ باشگاه ورزشی ورامین در دستور کار