Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درپیامی، مدیریت آمار و اطلاعات منابع و مصارف آب را یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع آب کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «غلامحسین شافعی» در پیامی به مناسبت روز ملی آب، از آمادگی بخش خصوصی برای همکاری در تدوین و اجرای تهیه و تدوین یک برنامه ملی مدیریت تولید داده‌های پایه آب و هواشناسی و مصارف خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  می افزاید: «اتاق ایران ظرف مدت ۶ سال گذشته نیز این روز را به‌نام «روز ملی آب» گرامی می‌دارد و در مراسمی از اقدام های، خدمات و توجه خدمت‌گزاران به آب تجلیل و قدردانی می‌نماید و مسائل و چالش‌های روز آب را به بحث و تبادل‌نظر می‌کشاند. هرچند مراسم امسال به دلیل عارضه کووید -۱۹ به‌ شکل مجازی برگزار می‌شود، لیکن تلاش شده که تمام عناصر مراسم مشابه سال‌های قبل موردنظر قرار داده شود.

شافعی در این متن آورده است: «موضوع بحران آب بایستی به‌عنوان ابرچالش امروز و آینده این سرزمین موردبحث قرارگرفته و چالش‌های ذی‌ربط  مورد چاره‌جویی قرار گیرد. ضمن اینکه بحران عمیق است ولی هنوز فرصت ترمیم وجود دارد، مشروط به اینکه از فرصت‌ها به‌درستی استفاده شود.

وی می افزاید: «موضوع اصلی بیانیه سال ۱۳۹۹ اتاق ایران مرتبط با مدیریت آمار و اطلاعات منابع و مصارف آب هست. آمار و اطلاعات دقیق و موثق، اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین ابزار برای توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع آب در تمام جنبه‌های مصرفی و غیرمصرفی محسوب می‌شود. مروری بر وضع موجود و مقایسه آن با شرایط مطلوب و البته دست‌یافتنی نشان می‌دهد که شکاف و خلا بزرگی بین این دو حالت در کشور حاکم است. نظر به اهمیت و جایگاه این ابزار مهم در سپهر مدیریت منابع و مصارف آب در کشور، آسیب‌شناسی و ارزیابی وضع موجود درباره مدیریت اطلاعات منابع و مصارف یک ضرورت ملی محسوب می‌شود تا از این طریق راهکارها و برنامه‌های مناسبی برای حل‌وفصل این چالش مهم در فرایند تکاملی مدیریت آب در کشور فراهم شود.

شافعی خاطرنشان کرده است: «اجماع نظر کارشناسان و صاحب‌نظران بر این است که در وضع موجود نظام مدیریت اطلاعات منابع و مصارف آب و مقادیر حدی در کشور، از جنبه‌ها و ابعاد مختلف دارای کاستی‌های اساسی است. تعمق در محتوای هر یک از کاستی‌های موجود آشکار می‌سازد که اصلی‌ترین و مبرم‌ترین سیاست برای ساماندهی نظام مدیریت اطلاعات آب و هواشناسی و مصارف آب در کشور بایستی تولید در داده‌های خام که خمیرمایه گام‌های بعدی را در فرآیند تکوین مدیریت اطلاعات تشکیل می‌دهد، متمرکز شود.

وی تصریح کرده است: «براساس بررسی‌های متنوعی که از سوی نهادهای بین‌المللی و همچنین کارشناسان ذی‌صلاح در مورد سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نهادسازی درخصوص استقرار نظام‌های تولید و جمع‌آوری داده‌های پایه در کشورهای مختلف به‌عمل‌آمده، آشکارشده است که سرمایه‌گذاری در این عرصه با ارزش‌افزوده بسیار بالایی توأم است، به‌گونه‌ای که ارزش‌افزوده حاصل از اجرای هیچ‌کدام از طرح‌های توسعه منابع آب نمی‌تواند با آن برابری و رقابت کند؛ زیرا تمام دولت‌ها به‌منظور برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی برای اتخاذ تصمیمات دقیق و صحیح نیازمند تولید داده‌های خام می‌باشند. به‌عبارت‌دیگر ایجاد شبکه‌های پایش، تولید، انتقال، پردازش، انتشار و استقرار نظام‌های آمار ثبتی به‌عنوان تأمین‌کننده نیرو در موتور محرکه برنامه‌های توسعه در هر کشوری محسوب می‌شود.»

شافعی در پیام می افزاید: «این موضوع که باوجود گذشت بیش از هفت دهه از استقرار نظام نوین مدیریت آب در کشور، هنوز داده‌های پایهٔ کافی، دقیق و موثق از منابع آب و هواشناسی و مصارف آب به‌عنوان ابزار کلیدی مدیریت این منبع حیاتی در دسترس نیست، اتاق ایران پیشنهاد می‌کند به‌عنوان یک مؤلفه اولویت‌دار، نسبت به تهیه و تدوین یک برنامه ملی مدیریت تولید داده‌های پایه آب و هواشناسی و مصارف آب بر اساس کاربرد روش‌های هوشمند پس از بازبینی شیوه‌های موجود تولید و جمع‌آوری این داده‌ها در شبکه‌های اندازه‌گیری و پایش کشور اقدام شود.»

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بنا به مسوولیت‌های اجتماعی و قانونی خود اعلام می‌نماید که در صورت تأیید و تصویب این پیشنهاد در نظام اجرایی کشور، آمادگی دارد با استفاده از توان تخصصی و ظرفیت‌های بخش خصوصی و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های تخصصی و مدیریتی موجود در اتاق‌های استانی کشور در مطالعه و تدوین برنامه پیش‌گفته و اجرای آن در حد ظرفیت‌های موجود مشارکت کند.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: غلامحسین شافعی شافعی اتاق بازرگانی اطلاعات منابع و مصارف منابع و مصارف آب مدیریت اطلاعات داده های پایه آب در کشور منابع آب داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۰۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز گیلان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین و پاسخگو بودن مسؤولان به پیشگاه مردم شریف و اجرای اصل مطالبه گری رسانه ملی در دوره تحول، صدا و سیمای گیلان در صدد تهیه برنامه‌ای با عنوان «پاسخ» بر آمد که با محوریت مطالبه گری، شفاف و بدون تعارف دغدغه‌های مردم را پیگیری می‌کند.

ماهیت اصلی این برنامه طرح خواسته‌های مردم و پیگیری پاسخ آن از مدیران استان است و شفاف سازی، ترویج و افزایش ظرفیت پاسخگویی مدیران و پیگیری مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استان با حضور مسؤولان ارشد استان، مدیران کل، رؤسای سازمان‌ها و نهادهای مختلف استان از دیگر اهداف این برنامه است.

برنامه «پاسخ» با بخش گفتگو با مهمان، گزارش مردمی، تصاویر ارسالی مردم و سوالات مردمی همراه با مشاوره اساتید دانشگاه، کارشناسان و نخبگان استان چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۱:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه به طور زنده از سیمای گیلان به روی آنتن می‌رود.

نخستین قسمت این برنامه با حضور دکتر عباسی استاندار گیلان تهیه و پخش شد و با برقراری ارتباط تلفنی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز سوالات مرتبط با هر حوزه مطرح شد.

نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال، چرایی سقوط رتبه گیلان در میان سایر استان‌های کشور در شاخص بهبود فضای کسب و کار، (GDP) استان و سهم گیلان از تولید ناخالص داخلی، ضریب جینی گیلان برای به دست آوردن سیمایی از فاصله طبقاتی در گیلان ، وضعیت مدیریت پسماند و حال و روز لندفیل های سراوان در رشت، تموشل محل دپوی پسماند لاهیجان و سیاهکل، مادیان گوابر در لنگرود، مرکز دپوی موقت پسماند در تالاب کیاکلایه لنگرود و مخاطرات زیست محیطی دفنگاه های دیگر نقاط استان از جمله در غرب گیلان، علت عدم به بهره برداری رسیدن و آغاز به کار راه آهن رشت-کاسپین تا پایان سال ۱۴۰۲، احتمال انجام ترمیم کابینه مدیریتی نماینده عالی دولت در گیلان در صورت خواست مردم و وجود ادله کافی، وضعیت آبی فصل زراعی جاری و فرصت‌ها و تهدیدهای زراعت برنج و چای و مسائل مرتبط به برنجکاران، چایکاران و کارخانجات چای، وضعیت مدیریت شهری کلانشهر رشت و نیازهایی که باید در مرکز استان رفع شود مسائلی که بود که در این برنامه مطرح شد و استاندار گیلان به آنها پاسخ داد.

تهیه کنندگی این برنامه را «محمود رحمتی» و اجرای آن را «مهدی لطفی» برعهده دارد و بخش پیام‌های دریافتی مخاطبان نیز با اجرای «شهریار سروری» روی آنتن می‌رود.

کد خبر 6088681

دیگر خبرها

  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی