Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی با توجه به تخصص‌هایی که دارد نه به عنوان مجری طرح‌های فناوری بلکه به عنوان مدیر و ناظر بر انتقال دانش فنی وارد عمل شود، گفت: مشارکت این نهاد در ارتقای کرسی‌های نظریه پردازی از ماموریت‌های جدید جهاد دانشگاهی است.

به گزارش ایسنا دکتر منصور کبگانبان در حاشیه یکصد و چهل و ششم جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی ماموریت‎های جهاد دانشگاهی را موضوع اصلی این جلسه ذکر کرد و افزود: چند سال قبل از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ماموریت‌هایی برای جهاد دانشگاهی تعریف شده بود که اولین این ماموریت‌ها مدیریت انتقال و توسعه فناوری در طرح‌های کلان توسعه‌ای و عمرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سابقه جهاد دانشگاهی در برخی از زمینه‌های فناوری اظهار کرد: بر این اساس درخواست ما این است که این نهاد نه به عنوان مجری طرح‌های فناوری بلکه به عنوان مدیر و ناظر بر انتقال دانش فنی وارد عمل شود که در این زمینه جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباطاتی که با نهادهایی چون سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت داشته است، گزارشی را ارائه کرد و در این زمینه ارزیابی معاونت و ارزیابی ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز ارائه شد.

کبگانیان با بیان اینکه برای اجرای ماموریت‎های جدید جهاد دانشگاهی چالش‌هایی وجود دارد، خاطر نشان کرد: بخشی از این مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه کشور و بخش دیگر از این چالش‌ها ساختاری است که برخی از این مشکلات تاحدی رفع شده است، ولی در برخی از مقاطع چالش‌های جدی وجود دارد که نیاز است شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور وارد شود که در این زمینه نیز قطعا اقدام خواهیم کرد.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب نهایی ماموریت‌های جهاد دانشگاهی را یکی از چالش‌ها عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، انتقال ماموریت‎های جدید جهاد دانشگاهی باید به تصویب شورای اقتصاد و یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برسد و در صورتی که نیاز به مکاتبه باشد، انجام خواهیم داد؛ ولی در این زمینه مقرر شد که هماهنگی‌هایی با معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان عضو ستاد راهبری نقشه جامع و عضو ستاد اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.

وی هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاهی را از دیگر ماموریت‌های جهاد دانشگاهی نام برد و یادآور شد: یکی از آسیب‌های موجود در کشور یافتن شغل متناسب با تخصص برای دانش آموختگان دانشگاهی است؛ هر چند که ممکن است فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل داشته باشند ولی این افراد در یافتن شغل متناسب با تخصص خود دچار مشکلاتی هستند.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: بر این اساس ما مصوبه‌ای را از طریق روزنامه رسمی به نهادهایی چون جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کمیسیون علمی، تحقیقات و فناوری دولت ابلاغ کردیم.

کبگانیان ایجاد نهاد پژوهش و فناوری و مشارکت در ارتقای کرسی‌های نظریه پردازی را از دیگر ماموریت‌های جهاد دانشگاهی نام برد و اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد نواقص و چالش‌های انتقال ماموریت‌های جهاد دانشگاهی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و زمانی که گزارش آن تکمیل شد، در قالب گزارش نهایی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان گزارش ملی مطرح شود.

به گفته وی گزارش جهاد دانشگاهی در این جلسه به تایید نرسید تا نواقص آن مرتفع شود.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین از برگزاری مراسم تودیع و معارفه دبیر ستاد اجرای نقشه جامع کشور خبر داد و گفت: در این جلسه از زحمات دکتر باقری مقدم تقدیر شد و دکتر فرهنگ فصیحی به عنوان دبیر جدید این ستاد معرفی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی نقشه جامع علمي كشور شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت های جهاد دانشگاهی اجرای نقشه جامع علمی کشور جدید جهاد دانشگاهی ستاد راهبری ماموریت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۰۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ماموریت کاوشگر ناسا به قمر پوشیده از یخ سیاره مشتری قرار است حاوی پیام منحصربفردی باشد. 

دانشمندان سازمان آمریکایی «متی اینترنشنال» (METI International) نیز در همین راستا تاکید کرده‌اند که کاوشگر جست‌و‌جوی حیات در قمر یخی مشتری اهداف تعریف شده‌ای دارد که در یک قدمی دستیابی به آنها است. این سازمان نیز به انتقال پیام‌های رادیویی قدرتمند به حیات فرازمینی اختصاص دارد.

فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا که در اکتبر ۲۰۲۴ (شش ماه دیگر) به قمر پوشیده از یخ مشتری می‌رسد، حامل پیامی حکاکی شده با لیزر است که ارتباط بشریت با قمر یخی را جشن می‌گیرد و ادای احترامی به ماموریت‌های گذشته این سازمان است که همگی به دنبال حیات در سیاره‌های فرازمینی بودند.

پژوهشگران اطمینان دارند اقیانوس عظیمی از آب شور کیلومتر‌ها زیر سطح پوشیده از یخ اروپا وجود دارد که این قمر را به نامزد اصلی میزبانی از حیات فرازمینی در منظومه شمسی تبدیل می‌کند. با این حال تعیین اینکه آیا این اقیانوس پنهان دارای عناصر شیمیایی مناسب برای حمایت از حیات است یا نه، دشوار بوده است.

دانشمندان سازمان آمریکایی «متی اینترنشنال» اظهار کرده‌اند، ما صدا‌های ضبط شده را به ۱۰۳ زبان جمع آوری کردیم و تصمیم گرفتیم آنها را به شکل موج‌هایی تبدیل کنیم که این صدا‌ها را به صورت بصری نشان می‌دهد. 

همکاران ناسا این شکل از موج‌ها را در صفحه فلزی حک کردند که از الکترونیک حساس فضاپیما در برابر تشعشعات شدید سیاره مشتری محافظت می‌کند. از آنجا که آب برای برقراری حیات اولویت اصلی کاوش‌های سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا است، بخش دیگری از پیام نیز به طوری طراحی شده که طول موج‌های اجزای آب را به صورت بصری به تصویر می‌کشد.

حک کردن پیام‌ها در فضاپیما روش جدیدی نیست و پیام کلیپر پیروی از سنتی است که قدمت به آن چند دهه می‌رسد.

این ماموریت هدف اصلی خود را بررسی و تحقیق درباره قمر یخی و جستجوی اطلاعات در مورد وجود حیات در آن قرار داده است. یکی از جوانب این ماموریت، ارسال یک پیام میان دو سیاره آبی است که به زبان‌های مختلف و شکل‌های مختلف ارسال می‌شود و به عنوان نمونه تلاشی برای حضور انسان در فضا و کشف اسرار آن به جا می‌ماند.

ماموریت ناسا اطلاعاتی ارزشمند از این قمر را در اختیار می‌گذارد و شاید ادله‌ای برای وجود زندگی در فضا را ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • جهاد دانشگاهی در کنار معلمان برای تربیت نسل‌های متخصص
  • رئیس جهاد دانشگاهی کشور وارد گلستان شد
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد