Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه گفت: با وجود کاهش ۳۸ درصدی فروش مسکن، اما مرکز جذب سرمایه گذاری خارجی این کشور به دنبال جلب سرمایه‌ی ۱۵ میلیارد دلاری طی دو سال آینده است.

سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: خارجیان در ترکیه بیشترین سرمایه گذاری را با خرید اموال غیر منقول به ویژه مسکن انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ابراهیمی ادامه داد: با اعلام مجمع معرفی سرمایه گذاران خارجی ترکیه مبنی بر بازدهی صدی چهل و پنج، سرمایه گذاران خارجی در ترکیه ترجیح میدهند با خرید اموال غیر منقول در ترکیه پول‌ها و سرمایه‌های خود را تضمین کنند و از سپرده گذاری در بانک‌ها خودداری می‌نمایند.

ابراهیمی اضافه کرد: در ترکیه از ۴۸ کشور مختلف در اموال غیرمنقول سرمایه گذاری شده است که پراکندگی این سرمایه گذاری در ۱۲ شهر است. گفته می‌شود که گروه‌های سرمایه گذاری غیرمنقول در حوزه کشاورزی و مسکن و واحد‌های صنعتی بیشتر ورود کرده اند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی و اهداف مرکز جذب سرمایه گذاری خارجی ترکیه برای سال ۲۰۲۳ جلب سرمایه ۱۵ میلیارد دلاری در حوزه اموال غیر منقول است. این مرکز که به نام گیگدر GIGDER نامیده می‌شود و با برنامه ریزی و شناسایی سرمایه‌های سرگردان و توسط بازار سنج‌های خود برای اموال غیرمنقول ترکیه بازاریابی می‌کند که علاوه بر فروش مسکن، فروش کارخانجات، مشارکت در کشت و صنعت‌ها، واگذاری زمین‌های کشاورزی و ... را در برنامه خود دارد. طبق اعلام این مرکز ۴۵ درصد از سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در اموال غیر منقول و ۲۷ درصد آن‌ها برای اخذ پاسپورت ترکیه و اقامت دائم و سکونت در ترکیه اقدام به خرید می‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: این مرکز برای معرفی امکانات سرمایه گزاری در ترکیه است و به هشت زبان در سرتاسر سفارت خانه‌های خارجی در اختیار توریست‌ها، گردشگران، بازرگانان قرار داده می‌شود و این امر یکی از عوامل جذب سرمایه گذاری در این حوزه است. این مرکز بیشترین جذب مخاطب را در حوزه بازنشستگان داشته که ۲۳ درصد سرمایه گذاران را در بر می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی افزود: بیشترین گروه‌های خریدار، پزشکان و مهندسین هستند. برای سرمایه گذاری انگلیسی‌ها و برای زندگی کردن روس‌ها برای ایام تعطیل اقدام به سرمایه گذاری در اموال غیرمنقول بالاخص در حوزه مسکن دارند که هفتاد و پنج درصد آن‌ها برای اخذ اقامت اقدام می‌کنند از این تعداد ۹۰ درصد ساختمان‌های نو خریداری میکنند.

ابراهیمی افزود: البته با توجه به اثرات شیوع کرونا و تأثیر افزایش نرخ بهره بانکی به دنبال کاهش فروش مسکن دست دوم به میزان ۷/۳۷ درصد نسبت به سال قبل و ۲/۳۸ درصد کاهش در کل فروش مسکن در ترکیه اقداماتی از سوی انجمن‌های بازارسنجی و بازاریابی و تحقیقات در حوزه مسکن برای رونق دهی به اقتصاد و حوزه ساخت و ساز در ترکیه در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به رکود عنوان شده، در اولین فروش، استانبول ۳۷۴۶ واحدفروش و با ۸/۱۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و پس از آن آنکارا با ۱۲۳۰ فروش خانه با ازمیر برابری کرد.

۴۸ هزار و ۳۱۹ خانه در فروش دست دوم
رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت: فروش مسکن دست دوم در ترکیه که قریب ۳۸ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل در ماه ژانویه ۲۰۲۱ نشان میدهد؛ ۴۸ هزار و ۳۱۹ بوده است. در فروش خانه‌های دست دوم، استانبول با ۹ هزار و ۹۲۰ فروش خانه و بیست و نیم درصد سهم در رتبه اول قرار دارد. آنکارا با فروش ۴ هزار و ۹۸۶ خانه دست دوم بعد از استانبول قرار دارد در رده دوم وازمیر با ۲ هزار و ۸۳۰ فروش خانه بعد از آنکارا قرار گرفت.

۲ هزار و ۶۷۵ خانه درژانویه ۲۰۲۱ به خارجی‌ها فروخته شد
ابراهیمی افزود: فروش مسکن به خارجی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱ و نیم درصد کاهش یافته و به ۲ هزار و ۶۷۵ رسیده است. در فروش مسکن به خارجی‌ها، استانبول در ژانویه ۲۰۲۱ با فروش ۱۳۸۰ خانه مقام اول را به دست آورد، پس از استانبول، آنتالیا با ۴۶۲ فروش خانه، آنکارا با ۱۷۹ فروش خانه، مرسین با ۱۳۱ فروش خانه و بورسا با ۷۵ فروش خانه دنبال شد.

گفته میشود که بیشترین کاهش فروش در واحد‌های مسکونی با وام بانکی است که نسبت به سال قبل قریب به ۷۵ درصد کاهش یافته است و فروش این نوع ساختمان‌ها قریب ۱۱ هزار واحد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترکیه مسکن سرمایه گذاری خارجی کرونا نرخ سود بانکی رکود اقتصادی جذب سرمایه گذاری سرمایه گذاری اموال غیر منقول اموال غیرمنقول سرمایه گذاران اموال غیر سال قبل درصد کاهش فروش خانه فروش مسکن ۳۸ درصد دست دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۲۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

هند طی ماه میلادی گذشته، نفت بیشتری از روسیه و نفت کمتری از عراق و عربستان سعودی وارد کرد.

به گزارش ایسنا، پالایشگاه‌های هندی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ که باعث شد غرب، مسکو را هدف تحریم‌های گسترده‌ای قرار دهد، مشتری نفت روسیه شده اند. آمارهای مقدماتی نشان داد روسیه در آوریل، بزرگترین صادرکننده نفت به هند ماند و پس از آن، کشورهای عراق و عربستان سعودی در رتبه دوم و سوم ایستادند.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، خرید نفت را در آوریل نسبت به ماههای قبل، ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش داد. واردات نفت هند از عراق، به میزان ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافت.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، انتظار می‌رود واردات نفت از روسیه به هند در ماه مه، به ۱.۱ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

تحلیل رویترز با استفاده از آمار رصد نفتکش، نشان داد در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ که در ۳۱ مارس به پایان رسید، سهم نفت خاورمیانه از کل واردات نفت به هند به ۴۶ درصد رسید که پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۰۲-۲۰۰۱ است و در مقایسه با ۵۵ درصد سهم نفت خاورمیانه در سال مالی قبلی، کمتر است. علت اصلی این کاهش، افزایش خرید نفت از روسیه بوده است که به تنهایی، در حدود ۳۵ درصد از کل واردات نفت به هند در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۳، سهم داشت.

بر اساس گزارش رویترز، نفت روسیه به دلیل این که با تخفیف عرضه می‌شود، ارزان‌تر از گریدهای نفتی مشابه در آسیاست اما گفته می‌شود پالایشگاه‌های هندی حاضر نیستند نفت روسیه را که با نفتکش‌های شرکت سوفکامفلوت حمل شده است، دریافت کنند زیرا نگران نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟/ ببینید وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟ (فیلم)
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت، مجاز شد
  • بسیاری از مراجعات مردم به محاکم به دلیل اعتبار دادن به اسناد عادی است
  • کاهش ۲۲ درصدی تعداد حوادث ناشی از کار در زنجان
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن