Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یک خیابان معمولی نیست، قدمتی چند ساله دارد و حتی شاید علاوه بر نسل جوان، نسل‌های قبل پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان هم با این خیابان خاطره‌هایی دارند که جزو روزهای خوبشان در ذهن ثبت شده است همچنین به عنوان  طولانی‌ترین خیابان تهران هم از آن یاد می‌شود و در یک بستر تاریخی جای گرفته است؛ هرچند این خیابان یکی از پایین‌ترین نقاط تهران را به شمال شهر متصل می‌کند اما تفاوت فرهنگی بخش بخش این خیابان باعث پیدایش آثار تاریخی ارزشمندی هم شده است؛ حدس زدن نام این خیابان زیبا و ارزشمند خیلی سخت نیست، صحبت از خیابانی است که سند آن به نام ولیعصر خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درختان و چنارهایی با حالی وصف نشدنی دارد به طوری که باید به آن باغ خیابان گفت نه یک خیابان ساده! از این‌ها بگذریم صحبت بیشتر بر روی آثار فرهنگی و تاریخی آن است، خانه انیس‌الدوله، خانه پروفسور عدل، قهوه‌خانه سنتی آذری، تئاترشهر، موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، باغ فردوس، امامزاده صالح و... از آثار ارزشمند و قدیمی این خیابان هستند، برخی از شورای شهری‌ها معتقدند که ترکیبی از چشم انداز کبود کوه، چنارهای سر به آسمان کشیده، قنات هایی پرآب، پیوند دشت و ارتفاعات کوهپایه‌ای تهران ولیعصر را به عنصری اصلی از عناصر میراث طبیعی پایتخت تبدیل کرده است.

قنات باغ فردوس در مقابل میدانگاه باغ فردوس؛ قنات محمدیه. قنات محمودیه، کمی پایین تر، رشته قناتهای ده ونک، پایین تر، رشته قنات‌های یوسف آباد، قنات‌های قلمستان، قنات بهجت آباد، پایین تر به سمت بلوار کشاورز امروز یا همان نهر قدیم کرج، قنات جلالیه، پایین تر و در ولیعصر جنوبی، قنات فرمان فرما، قنات‌هایی که درختان ولیعصر و باغ های این خیابان را سیراب می‌کردند اما به راستی در حال حاضر این خیابان در چه وضعیتی قرار دارد؟

در این راستا، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با خیابان ولیعصر بیان کرد که متأسفانه مجموعه‌ای از قنات‌های خیابان ولیعصر به دلیل ساخت و ساز‌های بیش از حد آسیب دیدند و در طول یک سده اخیر در آنجا بنا‌های ارزشمندی ساخته شده که هر کدام از آن‌ها محلی برای یادآوری تاریخ معاصر هستند و بافت‌ها و بنا‌های فرهنگی مختلفی در بخش‌هایی از این خیابان وجود دارند، همچنین ساخت و ساز‌ها در این خیابان همچنین باعث سایه‌اندازی بر روی چنار‌ها شد و بافت طبیعی آنجا را از بین برد و مجموعا موجب تغییر تدریجی چهره تاریخی این خیابان شده است؛ وی بر این باور است که باید یک نگاه حفاظتی ویژه‌ای به خیابان ولیعصر داشته باشیم چراکه اولویت این خیابان رونق ساخت و ساز نیست، بلکه حفاظت است و برای رونق ساخت و ساز نباید سراغ ولیعصر برویم و معیار اصلی ما تنها حفاظت است.

البته علاوه بر او، احمد مسجدجامعی یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم نسیت به این موضوع واکنش نشان داده است، او به تازگی اعلام کرده که اصل این خیابان در حال از بین رفتن است و باید این خیابان در طرح های تفصیلی جایی داشته باشد؛ این خیابان دارای بخش قاجاری است و در حوزه ۳ منطقه قرار گرفته اما بخش منطقه یک در این حوزه خیلی آسیب دیده است، اما بخش های واقع شده در منطقه ۱۱ و ۶ نسبتاً محفوظ مانده است.

سوال اینجاست که چرا مدیریت شهری نباید جلوی عوامل از بین رفتن این خیابان را بگیرد، مگر چند خیابان دیگر همچون ولیعصر وجود دارد که آن را نادیده می‌گیرید!؟ درختان آن روز به روز کم‌تر و کم‌تر می‌شوند و هیچکس هم نگرانی برای آن ندارد، اما این موضوع را از مختاری مدیرعامل بوستان‌ها و فضای سبز استان تهران پیگیری کردیم، او گفت که علت قطع درختان این خیابان وجود قارچ و بیماری در آن‌ها بوده است، طبق کمیسیون ماده ۷ و بر اساس قانون، درختان قطع و یا جابجا می‌شوند. بر این اساس هیچ درخت سبزی قطع نخواهد شد و درختانی که اخیرا قطع شده‌اند نیز به طور کامل قطع نشده‌اند تا امکان سبز شدن و رشد مجدد را داشته باشند.   مختاری معتقد است که از نظر اساتید دانشگاهی عواملی مثل تغییر اقلیم، افزایش درجه هوا، آلودگی هوا و ریزگرد‌های کمتر از ۲.۵ میکرون که بر روی برگ‌ها می‌نشینند و از فتوسنتز جلوگیری می‌کنند، صدماتی به برخی از درختان وارد کرده‌اند. در سه سال گذشته در خیابان ولیعصر ۳۳۰۰ اصله درخت چنار با سن ۱۰-۱۵ سال غرس شده است اما اظهارات مدیرعامل بوستان‌ها و فضای سبز استان تهران درباره قطع درختان خیابان ولیعصر(عج) در حالی است که مشاهده رهگذاران حاکی از آن است که درختانی که قبلا نیز در این خیابان قطع شده‌اند، اکنون جوانه زده‌اند؛ بنابراین قطع درختان این خیابان به دلیل خشک شدن منطقی به نظر نمی‌رسد.     ۹ بهمن بود که مصطفی کاظمی مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران  اعلام کرد که مباحثی که برای خیابان ولیعصر در حال حاضر مطرح می‌شود تحت یک چارچوب و سیاست کلی است تا بتوانیم این خیابان را به یک خیابان با کیفیت بالاتر تبدیل کرده و آماده برای ثبت جهانی شود. وی همچنین خبر داد که طرح‌ ساماندهی خیابان ولیعصر تا خرداد ۱۴۰۰ تکمیل می شود تا در مسیر ثبت جهانی این خیابان حرکت کنیم.    اما با توجه به صحبت‌های او باید کمی فکر کرد که چرا مدیریت شهری کنونی بسیاری از پروژه‌های شهری و ارزشمند را پشت گوش خود جا داده و حتی تدبیری برای آن نمی‌اندیشد! تدبیر که چه بگوییم؟ تنها تاریخی می‌گویند و ادعا دارند که ان شاءالله تا همان روز این مشکلات رفع شود اما دریغ از اقدام و تدبیری مناسب برای پایتخت! حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم آقایان مسئول در شهرداری با توجه به تذکرات اخیر شورای شهری‌ها دست به انجام چه کاری برای خیابان ولیعصر می‌زنند؟ آیا ساماندهی این خیابان به مدیران دوره بعد واگذار می‌شود یا در همین دوره فکری تازه برای این باغ خیابان می‌شود؟   ای که دستت می‌رسد کاری بکن...!

بیشتر بخوانید

طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در سایه بی‌توجهی/ برای رونق ساخت و ساز به سراغ ولیعصر نروید توضیحات سازمان فضای سبز استان تهران درباره قطع درختان خیابان ولیعصر از فرسودگی امکانات تا مشکل معبر؛ حکایت این روز‌های بوستان ساعی

گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خیابان ولیعصر شهرداری تهران شورای شهر تهران خیابان ولیعصر قطع درختان ساخت و ساز پایین تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن

آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران خاموش شد و آسیبی به مسافران آن وارد نشده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی هتل پارسیان کوثر تهران که حوالی ساعت ۱۹:۳۰ دچار آتش شده بود، با این توضیح که آتش‌سوزی جزئی بوده و پس از ۱۵ دقیقه مهار شده است، جزئیات این حادثه را اینگونه شرح داد: این حادثه که در عصر روز شنبه (هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) و در پی عملیات جوشکاری منبع ذخیره آب هتل رخ داده بود، در کمتر از ۱۵ دقیقه به طور کامل مهار و خطر سرایت آتش به دیگر طبقات هتل به طور کامل برطرف شد.

این حادثه در پی آتش گرفتن تعدادی اقلام جعبه مقوایی ظروف یکبار مصرف در طبقه منفی یک هتل رخ داد، که  با هماهنگی تیم فنی و مهندسی هتل و اتش نشانی منطقه ۶ تهران اقدامات ایمنی انجام و آتش به طور کامل خاموش شد.

آتش‌سوزی در طبقه منفی ۱ ساختمان غیراقامتی هتل (انبار) بوده است و هیچ اتفاقی برای مسافران در این ساختمان رخ نداده و تمام مسافران هتل در سلامتی کامل هستند.

این تصاویر را روابط عمومی هتل از وضعیت این اقامتگاه پس از مهار آتش در اختیار ایسنا قرار داده است 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فیلم | آتش سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان قزوین
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن
  • آتش‌ سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد