سنجد هفت سین را چگونه تزئین کنیم؟
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۲۸۵۳
سنجد یکی از سینهای سفره هفت سین است. شما با بکارگیری خلاقیت میتوانید سنجد را تزئین نموده و بر سر سفره هفت سین خود بگذارید.
به گزارش شریان نیوز،روشهای جذاب و دیدنی برای تزئین سنجد سفره هفت سین را در این مطلب معرفی مینماییم که هر یک از این ایدههای جدید میتوانند راهنمای مناسبی برای تزئین سنجدهای هفت سین امسال شما باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سنجد یکی از اجزا اصلی سفره هفت سینهای ایرانی میباشد که اغلب افراد آن را نماد عشق و دلدادگی میدانند و نشانی از تولد و زایش است. از این رو سنجد یکی از سینهای اصلی سفره هفت سین محسوب میگردد که با استفاده از ایدههای جدید و جالب میتوان اقدام به تزئین آن نمود.
برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با اینگونه تزئینات در این مطلب به ارائه انواع مدلهای تزئین سنجد سفره هفت سین میپردازیم که امیدواریم تماشای آنها برای شما دوستان نیز مفید و جذاب باشد.
تزئین سنجد سفره هفت سین را میتوان به روشهای مختلفی انجام داد و از این طریق زیبایی بیشتری به تزئینات هفت سین بخشید، همانگونه که میدانید سنجدها به دلیل فرم ظاهری و رنگ جذابی که دارند، دارای جایگاه ویژهای در سفره هفت سین هستند.
از این رو بهتر است با بهترین و جدیدترین ایدهها در زمینه تزئین سنجد آشنا شده و با استفاده از آنها تزئین سفره هفت سین بسیار زیبا و شیکی داشته باشید.
۱. تزئین سنجد روی جام
شما عزیزان میتوانید با استفاده از سیمهای مفتولی و چسب حرارتی سنجدها را به شکلهای مختلف روی جامهای هفت سین بچسبانید. همچنین برای زیبایی بیشتر، گلهای تزئینی روی جامها بچسبانید.
۲. تزئین سنجد با نگینهای رنگی
یکی دیگر از روشهای تزئین سنجد هفت سین، این است که خلال دندان را در ته سنجد فرو ببرید. سپس در کف ظرفهای مخصوص هفت سین، اسفنج قرار دهید.
خلال دندانها را در اسفنجها فرو ببرید و ظرف هفت سین را پر از سنجد کنید، سپس میان سنجدها شاخه گلهای نگینی قرار دهید.
۳. تزئین سنجد به شکل خوشهای
میتوانید با استفاده از چسب حرارتی، سنجدها را در یک ردیف کنار هم بچسبانید. سپس در ردیف بعدی تعداد سنجدها را کمتر کنید و به همین ترتیب تا ردیف آخر، تعداد سنجدها را کم کنید تا در انتها به یک سنجد برسید.
همچنین از یک برگ تزئینی در بالای سنجدها استفاده کنید. به این ترتیب شما یک خوشه سنجد همانند خوشه انگور خواهید داشت.
۴. تزئین سنجد در ظرف
یکی از سادهترین روشها برای تزئین سنجد این است که مقداری سنجد را در یک ظرف مخصوص هفت سین بریزید.
سپس برای زیبایی و تزئین آن از نوارهای مروارید و یا مرواریدهای ساده برای تزئین آن استفاده کنید. این مدل در عین سادگی، زیبایی خاصی به سفره هفت سین شما میبخشد.
۵. تزئین سنجد به شکل توپی
یکی از ایدههای زیبا برای تزئین کردن سنجدهای هفت سین، تزئین آنها به شکل توپی است. برای اینکار میتوانید سنجدها را با استفاده از چسب روی توپهای کوچک پلاستیکی یا اسفنجی بچسبانید.
همچنین برای این کار میتوانید از سوزن ته گرد هم استفاده کنید و بعد از جمع آوری سفره هفت سین سنجدها را مورد استفاده قرار دهید.
۶. تزئین سنجد به شکل دسته گل
استفاده از گلهای طبیعی میتواند نمای زیبایی به سنجدهای هفت سین شما ببخشد. به این صورت که دسته گلی زیبا و جذاب با سنجدها بسازید و در تزئین آن از گلهای طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید.
۷. تزئین سنجد به شکل شکوفه
در این روش با استفاده از سیمهای گلسازی که در سنجدها فرو میبرید، شکوفههای کوچک درست میکنید. به این صورت که یک عدد سنجد در وسط و پنج عدد سنجد به شکل گل به آن وصل میکنید و برای محکم شدن بین آنها چسب حرارتی استفاده میکنید.
تعدادی از این شکوفهها را آماده کنید و روی یک سیم روکش دار بچسبانید و برای تزئین از گلهای مصنوعی ریز استفاده کنید.
۸. تزئین سنجد به شکل طرحهای مختلف
طرحهای مورد علاقه خود را چاپ کنید، سپس روی آن طرح را سنجد بچسبانید و طرح را پر از سنجد کنید. در آخر برای تزئین سنجدها روی آنها را با اکلیلهای رنگی زیبا کنید.
منبع: شریان
کلیدواژه: استفاده کنید سفره هفت سین هفت سین هفت سین سنجد ها تزئین آن ایده ها روش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۲۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/