Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@10:46:41 GMT

۴۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر ۱۴ سال سن دارند

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۲۹۲۰

۴۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر ۱۴ سال سن دارند

سید محمد هاشمی شهری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و جمعیت زیر ۳۰ سال این استان ۱۸ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر ۱۴ سال سن دارند، افزود: علیرغم اینکه در چند سال گذشته شاهد توسعه زیرساخت‌ها در حوزه بهداشت و درمان بوده‌ایم ولی کماکان توسعه و ارتقا زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی برای حرکت چرخ‌های توسعه استان لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ موالید در کشور را دارد، ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در سال ۳۰ ولادت جدید وجود دارد و این در حالی است که میانگین کشوری ۱۸ نفر است.

وی با اشاره به اینکه میزان باروری کل در کشور ۲ و در سیستان و بلوچستان ۴ است، گفت: میزان باروری کل، میانگین تعداد فرزندانی است که یک مادر در طول دوران باروری یعنی بین سن ۱۵ تا ۴۹ سال به دنیا می‌آورد.

هاشمی شهری با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان پایین‌ترین سن ازدواج و کمترین طلاق را در کشور دارد، تصریح کرد: جمعیت جوان از یک طرف، ظرفیت و سرمایه‌ای بزرگ است که می‌تواند موجب نشاط و رونق اقتصادی جامعه شود، اما از سوی دیگر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد دارد تا نیازها برطرف شود.

وی با بیان اینکه حفظ، پویایی و تعادل جمعیت از مباحث اساسی مدیریتی کشور است، بیان کرد: ضروری است مسئولین استانی و کشوری برای رفع مشکلات و دغدغه‌های بهداشتی و درمانی استان بیش از پیش اهتمام ورزند تا کیفیت زندگی مردم و سلامت جسمی و روانی نسل‌های آینده ارتقا یابد و شاهد کاهش موارد مرگ و میر در همه رده‌های سنی باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در سال ۹۷ در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در مجموع ۸ تخت در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان (picu) و در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU)، ۲۷ تخت وجود داشت که انشاالله تا پایان سال جاری تعداد کل تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) به ۵۲ و تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه کودکان (picu) به ۳۳ تخت می‌رسد که حاکی از رشد دو برابری تخت‌های( NICU) و رشد ۴ برابری تخت‌های بخش (picu) است.

کد خبر 5160535

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزایش جمعیت ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا بوشهر گرگان زلزله شیراز مشهد لیگ برتر فوتبال ایران واکسن کرونا اردبیل شهید بخش مراقبت های ویژه سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۲۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت‌شناسان می‌گویند طی ۵۰ سال آینده تعداد سالمندان ۶۰ سال به بالا افزایش خواهد یافت و این گروه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان خواهد رسید و به این معناست که به ازای هر پنج نفر یک سالمند خواهیم داشت. 

به این ترتیب نه فقط در کشور‌های توسعه‌ یافته بلکه در کشور‌های در حال‌توسعه نیز بخش قابل‌توجهی از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و افزایش سالمندان در صورت نداشتن برنامه‌های مدون، در آینده به چالشی مهم برای جوامع تبدیل خواهد شد. 

در کشور‌های توسعه‌یافته، از سه دهه گذشته سرویس‌های خدمات مراقبت روزانه به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های سازمانی و رسمی به وجود آمده است و این سرویس‌ها نقش مهمی در مراقبت‌های مبتنی بر جامعه برعهده گرفته‌اند. 

حالا با توجه به روند روبه رشد جمعیت سالمندان و نیاز‌های آنها بویژه باتوجه به مسائلی ازجمله تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها و مهاجرت فرزندان و افزایش شمار سالمندان تنها، توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان در کشور ما نیز ضروری به نظر می‌رسد. 

برخی از کارشناسان معتقدند اگر همین حالا برای افزایش تعداد سالمندان، برنامه‌هایی در نظر گرفته نشود به‌زودی با یک بحران جدی مواجه خواهیم شد.

درحال حاضر بیش از ۱۰درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و باتوجه به آمار، پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که باید به نیازهایشان ازجمله بیمه، خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن پاسخ داده شود.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه تهران در حوزه جمعیت در آستانه بحران است که می‌توان از آن به ابر بحران نام برد، زیرا در جوانی جمعیت وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه متوسط ۱۳ درصد تهرانی‌ها سالمند محسوب می‌شوند گفت: اگر اقدام عاجل و موثر انجام ندهیم درصد سالمندان قابل توجه خواهد شد.

صاحب در خصوص میزان سالمندان در مناطق مختلف تهران گفت: درصد سالمندان در مناطق تهران متفاوت است به صورتی که در منطقه ۱، ۳، ۶، ۲۱ بیشترین تعداد سالمند را در تهران دارند و حدود ۱۶ درصد جمعیت سالمندان تهران را دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد
  • وقوع سرقت در سیستان و بلوچستان ۱۸ درصد کاهش یافت
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • همدلی خیران هلال احمر آذربایجان شرقی در سیل سیستان و بلوچستان
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان