Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@13:38:07 GMT

طعم تلخ شیرینی نوروز، تکاپوی عیدانه کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۳۷۲۴

طعم تلخ شیرینی نوروز، تکاپوی عیدانه کرونا

امسال نیز همچون سال گذشته داستان تکراری روزهای اسفندماه کمی تغییر کرده است چرا که قرار است زیر سایه کرونا سال ۱۴۰۰ را آغاز کنیم؛ ویروسی که بسیاری از سنت‌های ما ایرانی‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ سال های متمادی است که اسفندماه نرسیده از خانه و کوچه های شهر بوی عید می آید، شاید برای اکثر ایرانی ها روزهای پایانی سال خاطره هایی مشترک از جمله خانه تکانی، خرید برای خانه و لباس برای اعضای خانواده و …را  تداعی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلا همان بوی عیدی، بوی نان از اسفندماه است که مشام ایرانی ها را پُر و حال و هوای این روزها را سرشار از شادی می کند.

اما داستان تکراری روزهای اسفندماه از سال گذشته کمی تغییر کرده است و با ظهور بیماری کرونا همه ی زندگی ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

هرسال این موقع مردم با خرید آجیل، شکلات و شیرینی، پخت سمنو، چینش هفت‌سین، دیدوبازدیدها، مهمانی‎های شبانه و سفرهای نوروزی در تدارک عید به‌یادماندنی برای خانواده‌هایشان بودند اما امسال همچون سال گذشته این کارها به جای آنکه روح را نوازش دهند، تهدیدی بر سلامت افراد جامعه شده اند.

این دومین سالی است که کرونا مهمان عیدانه ی خانه های ایرانی ها است؛ مهمانی که با آمدنش سنت های دیرینه ی ایرانی ها را تحت تاثیر خود قرار داده و طعم شیرین دید و بازدید ها را با اضطراب و تلخی همراه کرده است البته امسال کرونا نسخه ای جدید از خود به نام کرونای انگلیسی را رونمایی کرده است؛ گویی این کرونا است که تکاپوی عیدانه دارد و با مهمان شدن در خانه ها رخت سیاه را با خود می آورد.

همچون زنجیری به هم وصل هستیم

محمود باقری یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی آن هم در نزدیکی فرا رسیدن سال جدید، بیان کرد: کرونا این را ثابت کرد که همه ما همچون زنجیری به هم متصل هستیم، اگر یک نفرمان به این ویروس مبتلا شویم، سایر افراد را نیز تحت تاثیر قرار خواهیم داد.

او در ادامه گفت: من و خانواده ام تصمیم داریم که امسال همچون سال گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و در خانه بمانیم.

مردم از طریق فضای مجازی با اعضای خانواده شان در ارتباط باشند

زهرا باغخانی دیگر شهروند کرمانی است که به تازگی مادرش را بخاطر ویروس کرونا از دست داده ، او به ما گفت: از مردم می خواهم  در یک مقطع زمانی اعضای خانواده از جمله پدر و مادرشان را نبینند و یا از طریق فضای مجازی با آن ها در ارتباط باشند این خیلی بهتر است تا آنکه برای همیشه از دیدن عزیزانشان محروم شوند.

زهرا که عزادار مادرش بود با تاکید فراوان بیان کرد: اگر چه نزدیک عید است و حال و هوای عید به رفت و آمدها است اما از مردم می خواهم که مهمانی های خانوادگی شان را قطع کنند.

او با اندوه ادامه داد: برادرم کرونا داشت و خوشبختانه خوب شد اما چون به مادرم سر می زد او به این بیماری مبتلا شد و ما اکنون دیگر مادرمان را در جمع خود نداریم.

کرونای انگلیسی تهدیدی جدی برای همه سنین

در حالیکه تا کنون ۶ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی در کرمان شناسایی شده اند این لزوم برای همه ی شهروندان کرمانی است که بیش از گذشته به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند باشند.

بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان روز گذشته درجمع خبرنگاران با بیان این‌که وضعیت کرونایی استان هم‌اکنون در شرایط ثبات قرار دارد، گفته که «از ۲۹ آذر ماه به بعد شهر قرمز در استان نداریم و در مجموع وضعیت دی‌ماه و اوایل اسفندماه استان به لحاظ بیماری تثبیت شده است و تنها نگران ورود کرونای انگلیسی هستیم که درگیری در سنین پایین و قدرت ابتلا و فوت بیشتری دارد».

وی با بیان این‌که خطر همچنان استان را تهدید می‌کند، بر رعایت کردن اصول مراقبتی تاکید کرده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کرونای انگلیسی تحت تاثیر سال گذشته ایرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است

دنیای اقتصاد نوشت: بهای اجاره خانه در کشور در فروردین، 1.7‌درصد به صورت ماهانه (در مقایسه با اسفند سال گذشته)، افزایش پیدا کرد.   این نرخ تورم ماهانه اجاره، در مقایسه با روند یکی دو سال گذشته همین نرخ، در «سطح بسیار پایین» قرار گرفته به این معنا که میانگین تورم ماهانه اجاره مسکن طی دو سال 1401 و 1402، نرخ 3‌درصد بوده است.   پس در این صورت آیا «بازار اجاره به سمت بهبود، حرکت کرده است؟»   بررسی‌ها برای پاسخ این پرسش، «جواب منفی» ارائه می‌کند، چون که «در همه فروردین‌ها در سال‌های اخیر، همواره تورم ماهانه اجاره مسکن، یک سقوط نرخ را تجربه کرده است.»   در فروردین دو سال اخیر نیز رشد ماهانه شاخص اجاره مسکن در کشور، 2‌درصد بوده است که تقریبا نصف همین نرخ در ماه‌های دیگر سال بود. این افت نرخ تورم ماهانه اجاره در ماه اول هر سال در مقایسه با میانگین تورم ماهانه اجاره 11ماه بعد از آن، «ناشی از تعطیلی بازار معاملات مسکن به خصوص معاملات اجاره» است. در ماه اول سال، تقریبا هیچ مستاجری جابه‌جا نمی‌شود مگر تحت‌تاثیر موارد خاص که حجم آن پایین است.   به این ترتیب، «تابلوی تورم ماهانه اجاره مسکن در فروردین 1403»، معیار مشخصی برای تحلیل وضعیت بازار اجاره‌نشینی و حال و روز مستاجرها نیست. از این رو، در این بررسی، لازم است «تورم نقطه‌ای اجاره مسکن» یا همان «میزان رشد اجاره‌بها در ماه اول سال‌جاری نسبت به ماه اول 1402»، دیده و تحلیل شود.   تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در ماه گذشته نرخ 41.8‌درصد را ثبت کرد. اینکه سرعت رشد نقطه‌ای و سالانه اجاره‌بهای مسکن به شکل تاریخی در دو سه سال گذشته و حتی در شروع امسال، افزایش یافته است، ناشی از «سطح جهش‌یافته تورم عمومی» و «تورم مسکن» است که در همین صفحه، قبلا درباره آن گزارش‌های تحلیلی منتشر شده بود. در این مقطع اما علاوه بر اینکه، ضرورت دارد سیاستگذار نسبت به «ریشه‌های تب بالای تورم اجاره مسکن» توجه کند تا بتواند «مهم‌ترین هزینه زندگی ماهانه خانوارها را از حالت سنگین و نامتعارف» به سطح نرمال برگرداند، «دو پیام هشداری» نرخ جدید تورم اجاره هم باید دیده شود.   سطح 41.8 درصدی رشد اجاره‌بها در قراردادهای فروردین 1403 از دو منظر مورد بررسی است.   این نرخ نشان می‌دهد، «فرمول مدنظر نمایندگان مجلس برای تعیین رشد مجاز اجاره‌بها در سال» که تصویب کرده‌اند و برای تایید نهادی روانه شورای نگهبان است، با «وضع موجود این بازار» همخوانی ندارد. فرمول نمایندگان می‌گوید، موجرها هر سال مکلف شوند «اجاره‌بهای سال جدید را براساس 50 تا 100‌درصد تورم عمومی افزایش دهند و بیش از آن، ممنوع باشد». اما در حال حاضر، تورم اجاره از تورم عمومی جلو زده است به این صورت که در فروردین امسال، تورم نقطه‌ای اجاره مسکن 41.8‌درصد شد در حالی که نرخ تورم عمومی نقطه‌ای در سطح 30.9‌درصد قرار گرفت. به این ترتیب، در وضع موجود که «نرخ رشد اجاره‌بها، 1.35 برابر نرخ تورم عمومی است»، ملاک قراردادن تورم عمومی برای تعیین تورم اجاره، امکان ‌پذیرش آن را از سوی بازار با تردید روبه رو می‌کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • رشد 42 درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سال های گذشته بی نظیر است
  • گواردیولا: هرگز در مورد داوری صحبت نمی‌کنم؛ قهرمانی در لیگ برتر رویای من است
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود