روایت سینمایی از بحران «آگاهی»/ چیست که دشوار میتوان پنهانش کرد؟
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۴۱۲۷
رضا رزم کارگردان فیلم سینمایی «مکالمات» که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فضا و مضمون این فیلم سینمایی گفت: در مورد فضای فیلم یا بهتر است بگویم مضمون آن، همه چیز در همان سکانس ابتدایی فیلم بیان شده است، تقابل بین جهان بیرون و درون؛ جهان ذهن و عین، تقابل جهان بیرون از خانه یا سرپناه و جهان ناامن جامعه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: فیلم با جملهای از گوته آغاز میشود: «چیست که دشوار میتوان پنهانش کرد؟» و خود گوته در جواب کوتاه و کاملتری میگوید: «آتش». آتش همان چیزی است که انسان غریزهمند کاری به کارش ندارد. میتواند به آرامی از کنارش بگذرد، ولی امان از وقتی که به راز آتش پی ببرید، دیگر هیچگاه مثل پیش از آن زندگیتان نخواهید بود.
این کارگردان جوان تاکید کرد: آتش تنها چیزی است که از پدر بیژن (کاراکتر اصلی فیلم) به او رسیده است، برایش آگاهی آورده و مشکل ساز شده است. بیژن به این نقطه رسیده که فقط آتش، آتش را میفهمد، همانطور که آدمهای نزدیک به پدرش (مادر و عمو) نتوانستند راز خودسوزی پدرش را بفهمند. بیژن خود را از هر آنچه میتواند آلودهاش کند دور میکند و به تنهایی میرود. تنها ارتباط با بیرون از سرپناه، گوشی تلفنی است که در هر مرحله از فیلم تبدیل به کاراکتر آن طرف ارتباط میشود، نمایندگان جهانی که بیژن از آن گریزان است و امتداد دهنده جهان پیش از آگاهیاش است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: زمانی که موضوعی مسئلهام میشود، فکر میکنم که باید کاری در قبالش انجام بدهم، گاهی با یک نوشته پنهانی کوتاه مسئله حل میشود، گاهی با دوستی در موردش حرف میزنم و گاهی روی کاغذ و بوم میآید، اما در مورد درام این فرق میکند، انگار مسائل فرق میکنند. باید اول ساخته شود و بعد در مورد آن توضیح داده شود، این در تمام کارهایی که انجام دادم مشترک است، بعد که برمیگردم و نگاهی به قبل میاندازم، میبینم که همه تم مشترکی دارند، یک مرکز ثابت، نقطهای که مرا به آن چیزی که الان هستم، تبدیل کرده است.
رزم با اشاره به هدف و انگیزه ساخت این فیلم سینمایی گفت: اولین انگیزه فکر میکنم، برای تمام کسانی که فعالیت هنری دارند، «خلق» است، بیرون ریختن جهان ذهنی خالق در ظرفی دیگر و انتقال آن به مخاطب. در ابتدا فرقی ندارد که چه ظرفی انتخاب شود و چه میخواهد گفته شود، اول به این فکر میشود که میخواهید چیزی بگویید و به دست کسان دیگری برسانید. بعداً مدیوم و ظرف مورد نظر توسط هنرمند انتخاب میشود و به دنبال آن به بحث زیبایی شناسی در هنر پرداخته میشود. همین زیباییشناسی و هنری دیدن فرآیند خلق اثر هنری است که آن را لذت بخش میکند و خب این لذت در فیلمهایی که تولید دوستانهتر و کمتر وابسته به سرمایه باشد، بیشتر است، و تقریباً در کلیت آثاری که ما در «هنر و تجربه» شاهدشان هستیم دیده میشود.
وی تاکید کرد: هر اثری، به نظر من، بسته به تجربه زیسته افراد مختلف، ابعاد و گوشههای مختلفی به خود میگیرد، این تجربه زیسته جایگاه ما را در رویارویی با جهان تعیین میکند، به ما دیدگاه میدهد و رفتارمان را شکل میدهد. این رفتار در برخورد و مواجههمان با هنر نیز دیده خواهد شد، در جایگاه هنرمند شکل و سبک کارمان را و در جایگاه مخاطب سلیقهمان را و جنس محصول هنریای که مصرف میکنیم. اینها برآمده از تجربه زیستهمان است.
رضا رزمکارگردان نمایش «خط سفید ارتفاع» توضیح داد: خوبی کار هنری در این است که هیچ اجباری برای انجام دادن آن وجود ندارد، مگر اینکه بخواهی شغلت باشد و با آن پول در آوری، که خب در چنین شرایطی فاکتورهای مالی و تجاری وارد اثر میشود و چیز دیگری تولید میشود که هنر نیست و یا در تولید کاری شرکت میکنید که دوستش ندارید و فقط احتیاجاتت را برآورده میکند.
رزم با اشاره به بازگشت سرمایه و درآمدزایی از سینما گفت: شغل من در حال حاضر طراحی صحنه و لباس است و گاهی از فروش نقاشیهایم مسایل مالیام را تا حدودی برطرف میکنم، اگر بگویم که فیدبک مالی اثر برایم مهم نیست، دروغ گفتهام، مخصوصاً زمانی که بخواهی فیلم بسازید. فیلم ساختن، هرچند با یک پروداکشن محدود و جمع و جور، نیاز به سرمایه دارد و پرداخت دستمزد به عوامل و این یعنی جذب سرمایه و راضی کردن سرمایهدار، راضی کردن سرمایهدار یعنی برگشت پول با سود بسیار بیشتر، آن وقت وارد کردن فاکتورهای تجاری، تا آخر که خب فیلمی که میخواستید بسازید، تبدیل میشود به چیز دیگری، در واقع فیلم هنری به سرمایه گذار و حامی هنری نیاز دارد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره فعالیتهای آیندهاش بیان کرد: ایدههایی برای ساختن دارم، که در صورت آماده شدن شرایط حتماً به آنها خواهم پرداخت.
رزم در پایان درباره اینکه چه موضوعاتی در تولید فیلم دغدغهاش هست، گفت: بیشتر مسائل اگزیستانس و هویتی انسانی است که برای من در خلق اثر اهمیت دارد، مواجهه انسان با مسایلی که نتوانسته برایشان جوابی پیدا کند. اینها شاید از درگیری با فضای بیکران فکری و فلسفیای که در تئاتر با آن مواجه بودهام ناشی بشود. فضای چند هزار سالهای که هنوز دغدغهی هنرمند است و بعد همانطور که گفتم تربیت و پرورش در این فضا، همین دغدغه در ادبیات (شعر، داستان) و نقاشی و تئاتر و فیلم هم برای من وجود دارد.
کد خبر 5160085 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: فیلم سینمایی گروه هنر و تجربه رضا رزم تئاتر ایران جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک فیلم سینمایی فیلم کوتاه موسیقی ایرانی رادیو سلامت شبکه پنج سیما ویروس کرونا برنامه تلویزیونی شبکه نمایش خانگی فیلم مستند سریال ایرانی اکران نوروزی آلبوم موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۴۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرمایهگذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
به گزارش همشهری آنلاین، «اقتصاد ایران توان تحمل تنش و جنگ، پس از تلافی حملات تلآویو را ندارد». این سخنان مجری تلویزیون اسرائیلی پس از حمله این رژیم به کنسولگری ایران واقع در دمشق است.
حال مدتی پس از پاسخ تنبیهی ایران با شلیک صدها پهباد و موشک کروز و بالستیک به اراضی اشغالی، مدیر شرکت انگلیسی Amtelon مچ وجتال که به عنوان یک سرمایهگذار خارجی در بورس ایران فعال است، میگوید که سرمایهگذاری برای خارجیها در بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی به واسطه سود دلاری بالا ریسکی ندارد.
بلومبرگ نیز اخیرا در گزارشی نوشت، ایران با ۶۰۰ شرکت در ۵۰ صنعت مختلف بزرگترین بازار بورس ناشناخته جهان را در اختیار دارد.
برای اولین بار است که بلومبرگ سرمایهگذاری در ایران را به افراد خارج از کشور توصیه کرده و سابقهای از چنین گزارشهایی وجود ندارد.
شاخص کل بورس تهران پس از پاسخ تنبیهی به تلآویو تا ۲.۱ درصد رشد نسبت به شرایط پیش از پاسخ را ثبت کرده است.
مرور تجربیات کشورهای توسعهیافته بیانگر آن است که معنای جدید توسعه همزمان با تحولات جدید تغییر کرده و امروزه تنها توسعه در همه ابعاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی و ... میتواند رشد پایدار تثبیت و تضمین شده به همراه داشته باشد.
کارشناس اقتصادی بهمن آرمان مسیر توسعه ایران را از راه رفع تحریم و ارتباط با قدرتهای جهانی میسر دانسته و معتقد است که با در پیشگرفتن سیاستهای تنشزدا میتوانیم تعداد قابلتوجهی پروژه توسعهای کشور در زمینههای مختلف را به نتیجه برسانیم و با ورود سرمایه خارجی و امکان تأمین مالی پروژههای توسعهای از طریق بازارهای مالی توسعه پیدا کنیم.
در مقابل کارشناس ارشد دیپلماسی مهدی خراطیان ایده رفع تحریم و رسیدن به توسعه اقتصادی را منقضی شده و سادهانگارانه میداند و میگوید که هروقت تهران نشان داده که تعیینکننده معادلات امنیتی منطقه است، فرایند عادیسازی حضور اقتصاد کشور در اقتصاد جهانی با سرعت بیشتری پیش رفته است، با این دستور کار تحریم هم ناکارآمد خواهد بود.
امنیت، قدرت سیاسی، اقتصاد، توان نظامی و فرهنگ دیگر امرهای جدا از هم نیستند و یک کشور برای توسعه باید در همه این بخشها نقش ویژهای در جهان بلند کند. در این راستا جانمایی کشور در همبستهای موسوم کریدور میتواند سریعترین راه رسیدن به توسعه قلمداد شود.
کد خبر 849111 منبع: فارس برچسبها خبر مهم بورس تهران اقتصاد سرمایه گذاری