Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره‌جنوبی از کاهش حجم مبادلات دو کشور به حدود ۱درصد در سال جاری تحت تاثیر قطع ارتباطات بانکی خبر داد.

گروه بازرگانی بازارنیوز؛ پویا فیروزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آزادسازی بخشی از منابع بلوکه‌ شده ایران در کره‌جنوبی اظهار کرد: رسیدگی به این موضوع کاملا مرتبط به بانک‌مرکزی است و اتاق‌های مشترک اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند، اما در پی مذاکراتی که همتی با طرف کره‌ای داشته قول‌های مساعدی گرفته‌ تا بخشی از منابع بلوکه شده کشور را آزاد کنند و ما هم به نتیجه آن خوشبین هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیروزی از کاهش شدید حجم تجارت دو کشور در سال ۹۹ خبر داد و گفت: میزان تجارت ایران و کره‌جنوبی در مقایسه با سال‌های گذشته به پایین‌ترین حد رسیده به طوریکه مجموع مبادلات دو کشور در سال جاری حدود ۱درصد بوده است، که البته این میزان هم مربوط به واردات آن دسته کالاهایی بود که از قبل ثبت‌سفارش شده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به علت افت تجارت خارجی دو کشور توضیح داد: محدودیت‌های بانکی و عدم امکان انتقال وجه، و همچنین خروج شرکت‌های کره‌ای از بازار ایران در پی خروج آمریکا از برجام منجر به توقف واردات از کره و بلوکه شدن منابع حاصل از صادرات مواد پتروشیمی ایران در این کشور شد.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران ‌و کره‌جنوبی درباره آینده تجارت خارجی دو کشور اظهار کرد: تا زمانی که مشکلات زیرساختی از جمله موانع بانکی و مسائل مربوط به ارتباط شرکت‌های کره‌ای و ایرانی حل نشود، وضعیت تجارت دو کشور تغییری نخواهد کرد؛ حتی اگر شرایط برای بازگشت دو کشور به ارتباطی که در گذشته داشتند نیز فراهم شود، در کوتاه‌مدت شاهد افزایش حجم مبادلات با کره نخواهیم بود.

فیروزی خاطرنشان کرد: ما همچنان منتظر اقداماتی در جهت رفع موانع ارتباطی از سمت کره هستیم تا حداقل با تامین مواد خام و نیمه‌ساخته مورد نیاز شرکت‌های ایرانی تجارت دو کشور از نو آغاز شود؛ البته در پی کاهش تجارت‌ با کره‌جنوبی کشور‌های رقیب جای ما را در بازار این کشور گرفته‌اند که درصورت ارتباط مجدد، تجار ما با چالش بزرگی برای بازیابی جایگاه خود در کره مواجه خواهند شد.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران‌ و کره‌جنوبی در پایان به تاثیر برجام در روابط تجاری دو کشور هم اشاره کرد و گفت: اگر برجام به شرایط قبل بازگردد موانع تجارت خارجی ایران با همه کشور‌ها رفع خواهد شد، از آنجا که کره‌ای‌ها هم ادعا می‌کنند نقل‌و‌انتقالات پول به ایران و فعالیت شرکت‌هایشان در بازار ما تحت فشار‌های آمریکا است، با بازگشت آمریکا به برجام این ارتباط از سرگرفته خواهد شد؛ البته فعلا نمی‌توانیم برآوردی از وضعیت ارتباط و حجم تجارت دو کشور درصورت پایان تنش‌های سیاسی ایران و آمریکا داشته باشیم.

اقتصاد آنلاین/

برچسب ها: کره جنوبی ، اتاق بازرگانی ، مبادلات تجاری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000NBN

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کره جنوبی اتاق بازرگانی مبادلات تجاری اتاق بازرگانی کره جنوبی تجارت دو کشور کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد

صمد حسن‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در همایش تجاری ایران و کوبا در محل اتاق ایران گفت: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و با احترام متقابل بوده و دو کشور از شرکای سیاسی یکدیگر می شوند و  سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی بوده است. با این حال، این حسن روابط سیاسی در روابط اقتصادی دو کشور بازتاب ملموسی و مطلوبی نداشته است.

وی افزود: دو کشور راه درازی را در توسعه روابط تجاری داند و مقامات دو کشور باید بر تعهد خود بر همکاری اقتصادی تاکید داشته باشند.

حسن زاده ادامه داد: حجم تجارت ایران و کوبا در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بود.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محصولات نفتی و پتروشیمی و مواد غذایی و ساختمانی به کوبا صادر و دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مهندسی از این کشور وارد می کند.

وی یادآور شد: در تجارت دو کشور زیرساخت ها به اندازه کافی توسعه نیافته است و همچنین تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور بزرگ ترین مانع تجارت بین دو کشور بوده است. با این حال، ایران و کوبا می‌توانند از تجارب هم در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: کشاورزی، گردشگری و انرژی می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق به غرب می‌تواند زمینه ارتباط کوبا را با اوراسیا فراهم آورد.

رییس اتاق ایران گفت: واکسن پاستوکووک در زمان شیوع ویروس با همکاری کوبا در ایران تولید شد.

وی در ادامه از کوبا به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیکل یاد کرد و گفت: معادن نیکل و کبالت در ایران وجود دارد که سرمایه گذاری بر آنها نشده و ایران می‌تواند از دانش و فناوری کوبا در زمینه بهره برداری از ذخایر نیکل استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است