Web Analytics Made Easy - Statcounter

به رغم آنکه آمار‌ها حکایت از جامدن شدید سرانه مصرف شیر در کشورمان از میانگین جهانی دارد، حرکت در مسیر کاهش این سرانه با سرعتی سرسام آور ادامه دارد.
به گزارش «تابناک»، از جمله مولفه‌های مهم در مقوله سلامت در جهان، میزان مصرف شیر و لبنیات است تا جایی که می‌بینیم شیر به عنوان یک غذای کامل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و تنها غذایی است که این سازمان دو روز از سال را برای ترویج مصرف آن در نظر گرفته است؛ روز جهانی شیر و روز جهانی شیر مدرسه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکیدی موکد بر مصرف غذایی که میانگین سرانه مصرف آن در جهان ۱۵۰ لیتر (و بنا بر برخی گزارش ها، ۱۶۵ لیتر) است، اما سرانه آن در کشورمان حدود ۸۸ لیتر است.
این در حالی است که سرانه مصرف شیر در کشورمان در سال‌های گذشته حدود ۹۵ لیتر بوده است که حکایت از نزولی چشمگیر دارد. رویدادی که حکم به صدا در آمدن زنگ هشداری جدی را دارد که آثار و تبعات آن در آینده بروز و نمود خواهد یافت و گریبان جامعه را خواهد گرفت. انبوه بیماری‌هایی که چشم انتظار جامعه ایرانی است و به باور کارشناسان، دامنه آن به قدری وسیع خواهد شد که می‌تواند بر جمعیت و اقتصاد کشورمان هم تاثیر بگذارد.
اما برای فرار از این دورنمای تیره و تار چه باید کرد؟ پاسخ این سوال ساده است؛ تلاش برای افزایش تولید و افزایش رغبت مردم به مصرف این غذای کامل که ممکن نخواهد بود مگر با کاهش نرخ آن یا دست کم ثابت نگه داشتن قیمت این فرآورده دامی. مسیری که درست در عکس آن در حال حرکت هستیم تا جایی که اخیرا خبر می‌رسد نرخ شیر باز هم در کشورمان افزایش یافته و کنکاش در اخبار نشان می‌دهد که این رویداد برای بار چهارم است که در سال جاری به وقوع می‌پیوندد!  
نخستین بار سوم مرداد ماه امسال بود که انجمن صنایع لبنی طی نامه‌ای به اعضای خود اعلام کرد که قیمت لبنیات با مجوز کارگروه تنظیم بازار رسما افزایش یافته است. افزایش قیمتی که در برخی از محصولات بسیار چشم گیر بود، به طور مثال در نرخ مصوب شیر پرچرب یک لیتری (۳ درصد چربی) که از ۲۸۰۰ تومان به ۳۷۰۰ تومان افزایش یافت.
افزایش بعدی البته این گونه مدون و قانونی رخ نداد و حتی با برچسب «غیرقانونی» بودن، تلاش‌های برای بازگشت قیمت‌ها به قبل صورت گرفت که راه به جایی نبرد تا در نهایت آبان ماه امسال یکبار دیگر شاهد افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی باشیم. افزایشی که در پی آن پرونده ۹ شرکت لبنی با عناوین گرانفروشی، عدم تمکین از ضوابط ابلاغی و بی‌اعتنایی به اقدامات ارشادی در سازمان تعزیرات حکومتی گشوده شود.
در آن برهه مسائل مختلفی برای این افزایش قیمت اعلام می‌شد که از جمله آنها، افزایش هزینه‌های تولید، افزایش تورم در کشور و همچنین بیشتر شدن جذابیت‌های صادراتی به دلیل افزایش قیمت دلار بود. مسائلی که حتی پرداخت جریمه را برای تولید کنندگان امری مقرون به صرفه می‌کردند، تا جایی که در نهایت دیدیم که قیمت‌های جدید پابرجا ماند و تغییر نکرد. قیمت‌هایی که اگرچه با نرخ مصوب فاصله زیادی دارند، اما بی کوچکترین مقاومتی از طرف مسئولان و مردم، مورد پذیرش قرار گرفته اند.
اتفاقی اگر بگوییم راه را برای افزایش‌های بعدی هموار کرد، سخنی به اغراق نگفته ایم. این را می‌شود از خبری دریافت که در روز‌های اخیر منتشر شده و حکایت از افزایش دوباره (به تعبیر، سه باره!) قیمت بعضی از انواع شیر و مشخصا یکی از برند‌های معروف در بازار دارد، که احتمالا به زودی در قیمت‌های دیگر تولیدکنندگان هم بروز و نمود خواهد یافت. قیمتی که بیش از دفعات قبلی جهش کرده و بی شک کاهش حضور این غذا در بسیاری از خانه‌ها را موجب خواهد شد.   اتفاقی که می‌بایست نه زنگ هشدار، که آژیر خطر سلامت را به صدا در آورد و تکاپویی وسیع در میان مسئولان برای جلوگیری از این رویداد در پی داشته باشد، به ویژه در زمانی که کرونا با قدرت پیش می‌رود و جان می‌گیرد و اوضاع اقتصادی و تغذیه بسیاری از مردم به نسبت قبل رو به وخامت گذاشته است. وخامتی که در اوضاع روحی مردم هم نمود یافته و ایشان را برای ابتلا به بیماری مستعدتر از قبل کرده است.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی شیر لبنیات افزایش قیمت سلامت شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی افزایش قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۵۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، پیمان آسترکی امروز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: طی هفته گذشته تا به امروز و به دنبال بارندگی‌های اخیر و گرم‌شدن هوا و افزایش رویش قارچ‌ها در طبیعت شاهد افزایش مصرف خوراکی قارچ و بروز مسمومیت حاد در تعداد قابل‌توجهی از بیماران مراجعه‌کننده به مرکز مسمومیت‌های بالینی بیمارستان شهید رحیمی هستیم.

وی گفت: متأسفانه تعداد مسمومیت افزایش صعودی داشته و اکثراً با علائم گوارشی شدید، لرز و تعریق و تاری دید مراجعه می‌کنند.

دانشیار مسمومیت‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تأکید کرد: تشخیص قطعی غیرسمی بودن قارچ‌ها به‌صرف شکل ظاهری میسر نیست.

آسترکی، گفت: به علت شیوع قابل‌توجه موارد مسمومیت و تهدید سلامت افراد توصیه می‌شود از مصرف این‌گونه قارچ‌ها اکیداً خودداری شود.

بنابراین گزارش، مسمومیت ناشی از قارچ‌ها می‌تواند منجر به عوارض جدی نارسایی کبد و کلیه منتهی به پیوند و حتی مرگ در بیماران شود، لذا توصیه می‌شود از مصرف قارچ‌های محلی خودداری کرده و در صورت بروز علائم سریعاً به مراکز درمانی مراجعه تا اقدامات درمانی و تشخصی در زمان مناسب صورت پذیرد و تأکید می‌شود از خوددرمانی پرهیز کنند.

کد خبر 6088433

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ |برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی ۳۵ کیلو است