Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@02:32:47 GMT

در آرماتوربندی از چه نوع میلگردی باید استفاده کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۵۳۰۸

در آرماتوربندی از چه نوع میلگردی باید استفاده کرد؟

یا کاربرد آن را هنگام ساخت سازه‌های مکعب مستطیل شکل دیده‌اید. به این اسکلت‌های فولادی آرماتور و به فرایند انجام آن آرماتوربندی گفته می‌شود. حضور میلگرد در فرایند آرماتورسازی به استحکام سازه کمک شایانی می‌کند. چرا که هنگام وقوع حوادث طبیعی چون زلزله مانع از فروپاشی بتن می‌شود. بتن به دلیل مقاومت کششی بسیار پایینی که دارد، قابلیت تحمل نیروهای شدید را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید محصولات با کیفیت در داخل کشور باعث شده تا از برندهای داخلی چون میلگرد بناب در آرماتوربندی استفاده شود و نیازی به تهیه برندهای خارجی این محصول نباشد. اگر از میلگرد شناخت کافی داشته باشید، حتما می‌دانید که این محصول به دو صورت ساده و آجدار تولید می‌شود. در واقع میلگرد استوانه باریک فولادی است که بسته به وجود و یا عدم وجود آج بر روی بدنه به دو گروه آجدار و ساده تقسیم بندی می‌شود. به طور کلی میلگردهای آجدار در مقایسه با میلگرد ساده از استحکام بالاتری برخوردار هستند. داشتن چنین استحکامی به ترکیب شیمیایی آلیاژ فولادی و نحوه خنک شدن پس از تولید وابسته است. هرچه میلگرد داغی که از خط نورد خارج می‌شود سریع‌تر خنک شود، استحکام بالاتری خواهد داشت.

شاید برایتان جالب باشد، میلگرد آجدار خود انواع مختلفی دارد. آجی که بر روی میلگرد حک می‌شود می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. البته تفاوت در میان انواع میلگرد آجدار تنها به ظاهر محدود نمی‌شود. خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی نیز در میان انواع میلگرد آجدار متفاوت خواهد بود. در کل میلگرد A2، A3 و A4 آجدار هستند. اما در آرماتوربندی تنها میلگرد A3 کاربرد دارد. مابقی میلگردهای آجدار در مصارف دیگری چون خاموت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت میلگرد A2 و A3

میلگرد A4 استحکام فوق العاده بالایی دارد که مانع از خمکاری راحت آن می‌شود. بنابراین در مصارف خاصی این نوع میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آرماتوربندی به حدی مشخص از استحکام نیاز است که در ساختار میلگرد A3 یافت می‌شود. گرچه در ساختمان سازی میلگرد A2 نیز مصرف بالایی دارد، اما به دلیل تنش تسلیم کمتری که در مقایسه با A3 دارد، اغلب در ساخت خاموت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت قیمت میلگرد A2 و A3 چندان محسوس نیست. قیمت روز میلگرد آجدار بیشتر تحت تاثیر میزان عرضه و تقاضا روند افزایشی و یا کاهشی خواهند داشت. براساس استاندارد برای تشخیص راحت میلگرد A2 حرف J و میلگرد A3 حرف C بر روی بدنه حک می‌شود. پس از این حروف، حرف T یا U قرار می‌گیرد. این حروف نشان دهنده روش تولید یا به عبارت دقیق‌تر روش خنک سازی میلگرد است. T به روش ترمکس یا خنک شدن در آب و حرف U به میکروآلیاژی یا خنک کردن در مجاورت هوا اشاره دارد.

میلگرد آجدار را چگونه تهیه کنیم؟

خرید میلگرد با سایر کالاهای که به صورت روزمره به آن نیاز داریم کمی متفاوت است. مثلا اگر شما به میلگرد تولیدی یک کارخانه خاص مثل ذوب آهن اصفهان نیاز داشته باشید، نمی‌توانید این محصول را از درب کارخانه تهیه کنید. بهترین راه برای خرید انواع میلگرد مراجعه به تامین کنندگان است. این کار از دو جهت به نفع شما می‌باشد. اول اینکه شما هر مقدار میلگرد که بخواهید، از چند شاخه تا چندین بندیل، توسط تامین کننده قابل تامین است. مزیت بعدی که برای فروشنده دارد، استعلام قیمت یک محصول واحد از چندین برند است. در واقع شما می‌توانید لیست قیمت روز انواع میلگرد را از تامین کننده به دست آورید. این کار به نفع سازنده بوده و باعث می‌شود تا متناسب با سرمایه خود خرید انجام دهد. بازرگانی فولاد آیرومارت از جمله تامین کنندگان معتبری است که بهترین و باکیفیت‌ترین میلگردهای بازار آهن را به دست مشتری می‌رساند.

تولید کنندگان میلگرد در کشور

اینکه از میلگرد ابهر در آرماتوربندی استفاده کنید یا نه به کیفیت محصول وابسته است. از آنجا که در سراسر کشور دسترسی به تولید کننده میلگرد آسان است، در تهیه این کالا با مشکل چندانی مواجه نخواهید بود. هرچند که تمامی این تولید کنندگان کیفیت یکسانی ندارند. بزرگترین تولید کننده میلگرد کشور را کارخانه ذوب آهن اصفهان می‌توان دانست. سایر کارخانه‌ها نیز به دنبال دستیابی به کیفیتی نظیر این نوع میلگرد و بعضا فراتر از آن، در راستای بهبود کیفیت محصول خود تلاش کرده‌اند. تا جایی که امروز لیست بلند بالایی از تولید کنندگان برتر میلگرد در کشور می‌توان ارائه داد.

چرا آرماتوربندی اهمیت دارد؟

وقوع زلزله در سال‌های اخیر در کشور نشان داد که استحکام سازه تا چه اندازه در حفظ جان اهمیت دارد. زلزله کرمانشاه نمونه‌ای از زلزله‌هایی است که افراد بسیاری جان خود را از دست دادند. این در حالی است که همچنان زلزله‌های متعددی با شدت و قدرت‌های مختلف بخش‌های مختلفی از کشور را می‌لرزاند. در این بین سازه‌های با بافت قدیمی و بدون حضور میلگرد، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. بتن، خشت و یا کاهگلی که در ساخت منازل به کار گرفته شده است تحمل مقابله با نیروهای شدی زلزله را ندارد. ضعف این گونه مسکن‌ها پس از هر زلزله به راحتی قابل لمس است.

مهندسان دریافتند که اگر در کنار بتن از فولاد به شکل میلگرد استفاده کنند، ایمنی سازه تا مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین دلیل امروز پیش از بتن ریزی میلگردها به صورت آرماتور آماده شده و سپس با بتن ریزی محکم می‌شود.

با وجود توضیحاتی که در رابطه با میلگرد داده شد، این طور به نظر می‌آید که هرچه از فولاد بیشتر در ساخت سازه استفاده شد، بیشتر در برابر زلزله ایمن خواهید بود. این تصور نسبتا درستی است. اما باید بدانید که تنها حادثه‌ای که منازل شما را تهدید می‌کند، زلزله نیست. حوادث دیگری چون آتش سوزی نیز سازه را تهدید می‌کند. در این حالت فلز در مقایسه با بتن بسیار ضعیف‌تر عمل کرده و به راحتی ذوب می‌شود. در نتیجه استفاده از مواد فلزی و غیر فلزی به صورت توامان گزینه‌ای کاملا منطقی در ساختمان سازی است.

 خمکاری میلگردهای خود را به آیرومارت بسپارید

اغلب پس از تهیه میلگرد لازم است تا یک سری فرایند جانبی بر روی آن انجام شود. این فرایندها از برشکاری و خمکاری تا انجام انواع پوشش را شامل می‌شود. مثلا برای اجرای آرماتوربندی لازم است تا میلگرد را خم کرد یا حتی بعضا متناسب با محل مصرف میلگرد را برش داد. برای این چنین فرایندهایی می‌توانید به آیرومارت مراجعه کنید. این مجموعه در کنار قابلیت تامین انواع مقاطع فولادی چون میلگرد، ارائه دهنده خدمات جانبی نیز می‌باشد.

منبع: فارس

کلیدواژه: زلزله مصرف کیفیت میلگرد انواع میلگرد میلگرد آجدار قرار می گیرد میلگرد A2 بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله سیرچ را لرزاند؛ اعزام ۲ تیم امدادونجات به منطقه

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ ساعت ۱۷:۰۴ عصر امروز حوالی سیرچ در استان کرمان را لرزاند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، زلزله‌ای به بزرگی 4.6 ساعت 17:04 عصر امروز حوالی سیرچ در استان کرمان را لرزاند.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: ساعت 17:04عصر امروز زلزله‌ای به بزرگی 4.6 ساعت 17:04 حوالی سیرچ در استان کرمان را لرزاند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان افزود: در پی این حادثه 2 تیم امدادونجات برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به روستاهای نزدیک کانون زلزله اعزام شده‌اند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده باش درآمدند.

محل وقوع: استان کرمان - حوالی سیرچ

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 17:04 ، 1403/02/12

طول جغرافیایی: 57.4

عرض جغرافیایی: 30.4

عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

27 کیلومتری سیرچ (کرمان)

29 کیلومتری شهداد (کرمان)

34 کیلومتری کرمان (کرمان)    

نزدیکترین مراکز استان:

34 کیلومتری کرمان

323 کیلومتری بیرجند

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • زلزله سیرچ را لرزاند؛ اعزام ۲ تیم امدادونجات به منطقه
  • اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • کرمان لرزید
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • نحوه ساخت آسان یک قفل با میلگرد (فیلم)