Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، پگاه رستمی مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه خود ماهی قرمز عامل بیماری‌زای کووید ۱۹ را دریافت نمی‌کند، گفت : تنها نگرانی موجود احتمال آلوده بودن آب و یا سطح بدن ماهی است.

او گفت : خانواده‌ها پس از خرید ماهی قرمز حتما آب ماهی را عوض کرده و با یک دستکش ماهی را داخل تنگ بیاندازند و به هیچ عنوان بدن ماهی را دستکاری نکنند و در صورت تماس با ماهی بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا ضدعفونی کننده مناسب اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت تعویض آب تنگ ماهی هر ۴۸ ساعت یکبار، افزود: افراد هنگام تعویض آب ماهی می‌توانند با استفاده از نمک و آب، تنگ ماهی را ضدعفونی کنند.

رستمی با بیان اینکه میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است، افزود: آب تنگ ماهی باید به منظور کلرزدایی چند ساعت در هوای آزاد قرار داده شود.

رستمی ادامه داد: ظرف نگهداری ماهی هم باید یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد، ضمن اینکه بهترین دمای نگهداری ماهی ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گرد است. غذای ماهی قرمز نیز باید از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه شود.

رستمی توصیه‌هایی برای خرید ماهی گلی به خانواده‌ها داشت و گفت: توصیه می‌شود افراد ماهی گلی را از مراکز مطمئن که ماهی را در شرایط مناسب نگهداری می‌کنند، خریداری کرده و از خرید ماهی از دستفروش‌ها و دوره گرد‌ها خودداری کنند.

رستمی ادامه داد: افراد باید حین خرید ماهی گلی به رنگ ماهی حتما توجه کنند تا در عین خوشرنگ بودن، شنای طبیعی داشته و هیچ علامتی از زخم و یا سفیدک روی بدن ماهی وجود نداشته باشد و از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیرفعال خودداری کنند .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی ماهی قرمز سفره هفت سین خرید ماهی ماهی گلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۵۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی زبردست امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: باتوجه‌به فرارسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش میزان زاد ولد حشرات و انگل‌های خارجی امکان انتقال بیماری از جمعیت دامی به جوامع انسانی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، افزود: این بیماری در جمعیت دامی فاقد هرگونه نشانه و علائم بالینی است؛ اما در صورت بروز بیماری در انسان سبب علائم مختلف و متفاوتی خواهد شد.

زبردست از جمله راه‌های انتقال بیماری را تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، کشتار غیرمجاز دام و گزش توسط کنه ناقل بیماری برشمرد و اضافه کرد: افراد در معرض خطر این بیماری چوب‌داران، دامداران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان هستند.

وی از جمله راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری را سم‌پاشی بدن و جایگاه دام، مبارزه با جمعیت انگل‌های خارجی دام، رعایت پوشش شخصی و فردی در هنگام تماس با دام و ترشحات دام‌ها و همچنین نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان، گفت: باتوجه‌به اقدامات صورت‌گرفته موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.

کد خبر 6093183

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است