Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@18:40:54 GMT

کرونا انتشارگازهای کربنی را افزایش داد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۶۷۵۹

کرونا انتشارگازهای کربنی را افزایش داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، آمار جدید دیده‌بان جهانی انرژی نشان می‌دهد انتشار گازهای ناشی از سوخت فسیلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش یکنواختی داشته است، به‌طوری که تا دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی‌ماه) انتشار گازهای کربنی ۲ درصد بیشتر از دسامبر پارسال بوده است.

بازگشت به افزایش انتشار گازهای کربنی تنها چند ماه پس از کاهش گسترده انتشار چنین گازهایی در نتیجه همه‌گیری کرونا که از زمان پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده، بروز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگر در چند ماه آینده دولت‌ها سیاست‌های درستی را در بخش انرژی‌های پاک اتخاذ و اجرا نکنند، ممکن است طبق معمول به تجارت با تمرکز کربنی بازگردیم که این موضوع در مغایرت کامل با تعهدهای بلندپروازانه چند دولت برای حرکت در مسیر مخالف آن است.

آژانس بین‌المللی انرژی یکی از چند گروه یا نهادی است که از دولت‌ها خواسته در بسته‌های محرک اقتصادی خود در بحران کرونا طرح‌هایی را برای استفاده از سیاست‌های انرژی سبز اجرا کنند. با این حال، تحقیقات روزنامه گاردین فاش کرده که تنها تعداد اندکی از کشورهای بزرگ جهان در تلاش برای کاستن از سوخت‌های فسیلی و استفاده از دیگر منابع انرژی مانند انرژی تجدید شدنی برای تولید برق، وسایل نقلیه الکتریکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، منابع کافی اختصاص داده‌اند.

این گزارش بیان می‌کند کشورهایی مانند چین، هند، آمریکا و برزیل کمترین کمک را به اقدام‌های محرک اقتصادی سبز کرده‌اند و در نیمه دوم سال گذشته میلادی که فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شده است سبب افزایش انتشار گازهای کربنی شده‌اند.

چین نخستین اقتصاد بزرگی بود که از همه‌گیری رها شد و محدودیت‌ها را برداشت و تنها اقتصاد بزرگی بود که پارسال رشد داشت و این موضوع سبب شد انتشار گازهای کربنی در این کشور در دسامبر ۲۰۲۰ در مقایسه با دسامبر ۲۰۱۹ میلادی ۷ درصد افزایش یابد، اما در فوریه (بهمن) پارسال سطح گازهای کربنی این کشور ۱۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود. به‌طور کلی در کل سال ۲۰۲۰ انتشار گازهای کربنی در چین ۰.۸ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

در هند و برزیل انتشار گازهای کربنی در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی سه درصد نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ افزایش داشت که افزایش چشمگیری را نسبت به دوران محدودیت‌های کرونایی در آوریل سال ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۸) نشان می‌داد. در ماه آوریل ۲۰۲۰ انتشار گاز دی‌اکسید کربن در هند ۴۱ درصد و در برزیل ۲۳ درصد کمتر از سال پیش از آن (۲۰۱۹) بود.

در اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۲۰۲۰ (روزهای اعمال سخت محدودیت‌های کرونایی) انتشار گاز دی‌اکسید کربن ۲۲ درصد زیر سطح ۲۰۱۹ بود و در ماه دسامبر انتشار این گازها همچنان پنج درصد کمتر از پارسال بود که این موضوع تا اندازه‌ای به‌دلیل تداوم محدودیت‌های کرونایی به‌منظور مهار کووید -۱۹ و ویروس جهش‌یافته بود.

بیرول گفت: برای جلوگیری از بازگشت به سطوح بالاتر انتشار گازی‌های کربنی حتی به سطح پیش از دوران کرونا «چندان دیر نیست»، اما این یک وظیفه مهم است و دولت‌های همه کشورها به‌ویژه اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا، چین، هند، اروپا و ژاپن باید سیاست‌های انرژی پاک را در بسته‌های احیای اقتصادی خود لحاظ کنند.

کد خبر 5160798

منبع: مهر

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی وزارت نفت گازهای گلخانه ای ویروس کرونا وزارت نیرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران شاخص کل بورس بازسازی سوریه وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد آمریکا بورس تهران قیمت نفت ویروس کرونا بازار سهام قیمت مرغ قیمت طلا سهام عدالت انتشار گازهای کربنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۶۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم

 ستاره لهستانی تیم فوتبال بارسلونا هنوز بابت نبردن ارزشمندترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال از مسئولان اهدا کننده آن دلخور است.

به گزارش تسنیم، در تازه‌ترین بخش منتشر شده از مصاحبه روبرت لواندوفسکی با نشریه بیلد آلمان، ستاره لهستانی درباره ناکامی‌اش برای بردن توپ طلای فرانس فوتبال و بهترین‌های حال حاضر فوتبال جهان صحبت کرد.

لواندوفسکی جزو آن دسته از ستاره‌های صاحب‌نام دنیای فوتبال است که با وجود بردن همه جام‌های ممکن در رده باشگاهی و جوایز فردی مانند بهترین بازیکن یوفا و بازیکن فیفا، هنوز موفق به کسب توپ طلای فرانس فوتبال نشده است. البته تفاوتی که لواندوفسکی با دیگر مدعیان ناکام در کسب توپ طلا دارد این است که همه چیز برای رسیدن این جایزه به او در سال 2020 آماده بود (سالی که بایرن مونیخ همه جام‌های داخلی، قاره‌ای و بین‌المللی) را برد اما شیوع ویروس کرونا، مانع از برگزاری مراسم اهدای توپ طلا شد و به این ترتیب دست او از این جایزه ارزشمند کوتاه ماند. 2020 اما تنها سالی نبود که لواندوفسکی لایق بردن توپ طلا شناخته شد، هرچند او ادعایی روی توپ‌های طلای آن سال‌ها ندارد.

لواندوفسکی به نشریه بیلد گفت: توپ طلای 2021؟ آن که متعلق به لیونل مسی است، اما من شایعاتی شنیده‌ام مبنی بر اینکه قرار است یک جایزه گذشته‌نگر هم برای سال 2020 در نظر گرفته شود. سال 2020 برای من سالی خارق‌العاده بود، چرا که در بالاترین سطح از دوران بازیگری‌ام قرار داشتم و ما در بایرن مونیخ همه چیز را بردیم. بگذارید اینطور بگویم. احساس می‌کنم که توپ طلای آن سال حق من است و اگر توپ طلای آن را چهار سال بعد هم دریافت کنم، احساس نخواهم کرد که به من توهین شده است. دریافت این جایزه افتخاری بزرگ است و من با کمال میل آن را می‌پذیرم.

ستاره لهستانی بارسلونا در ادامه نظر خود را درباره بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال جهان بیان کرد و دو ستاره پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید را لایق این عنوان دانست. لواندوفسکی افزود: معرفی بهترین‌های فوتبال جهان در سال جاری سخت است، چون ما هنوز جام ملت‌ها را در پیش داریم و بازی‌های حساس مراحل پایانی لیگ قهرمانان هم مانده است. با این وجود اگر معیار آن چیزی باشد که از ابتدا فصل تا الان دیده‌ام، به نظر من کیلیان امباپه و جود بلینگام بهترین‌ بازیکنان حال حاضر جهان هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رستگاری بارسلونا در دقیقه ۹۷؛ ژاوی مچ بنیتس را خواباند رابرت لواندوفسکی با 49 گل زده به چهل و نهمین گلزن برتر تاریخ بارسلونا بدل شد

دیگر خبرها

  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم