Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت بخش‌هایی از مدرسه‌ تاریخی‌ فخریه سبزوار اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام جعفرمهدوی‌خواه با اعلام این خبر اظهار کرد: سیاست اداره اوقاف و امور خیریه حفظ این میراث ارزشمند است، اما هرگونه تغییر فنی و عمرانی در آن باید زیر نظر اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و طبق ضوابط کارشناسی‌شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که از همکاری با اداره میراث ‌فرهنگی دریغ نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سازوکار مرمت‌ ابتدایی این بنا آغاز شده است.

مهدوی‌خواه یادآور شد: تا دو ماه گذشته این موقوفه، متولی داشت اما پس از فوت متولی، اختیار این مکان به اداره اوقاف‌ و ‌امورخیریه واگذار شده‌ است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده میان اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره اوقاف و امور خیریه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان که در حساب موقوفه بود برای انجام مرمت بخش‌هایی از این مکان مانند قسمت شرقی موقوفه در نظر گرفته شده، البته قسمت شمالی و غربی آن نیز در بخش‌های بام و اتاق‌ها مرمت‌هایی انجام و ایزوگام شده است.

مهدوی‌خواه افزود: برای استحکام هرچه‌ بیش‌تر این بنا سعی می‌کنیم از طریق پیگیری‌ها با اداره میراث ‌فرهنگی، بودجه دولتی و قابل توجهی برای این منظور در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: سبک ‌و سیاق اولیه مدرسه فخریه باید حفظ شده، اما تعمیرات و بازسازی‌های لازم نیز انجام تا از تخریب جلوگیری شود، امیدواریم که با همکاری اداره میراث‌ فرهنگی بتوانیم اعتبار خوبی جذب کنیم تا از این طریق حمایت‌ کننده میراث ‌فرهنگی و حفظ مدرسه فخریه باشیم.

آغاز پیگیری‌ها برای مرمت و ثبت مدرسه تاریخی فخریه

رئیس پایگاه میراث ‌فرهنگی شهر تاریخی سبزوار نیز از آغاز پیگیری‌ها برای ثبت این اثر تاریخی خبر داد و گفت: اصل را بر این قرار دادیم که به زودی ساز و کار ثبت این مجموعه را در استان پیش ببریم، پرونده و مدارک لازم برای ثبت مدرسه فخریه آماده شده و به همراه پرونده ساختمان‌های بهزیستی به‌ زودی به استان فرستاده خواهد شد تا روال نهایی برای ثبت را طی کند.

بر اساس اعلام روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محسن برآبادی افزود: تلاش می‌کنیم ابتدا با حفظ این مکان ارزشمند، مرمت و بهسازی آن و سپس، ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران، گام‌های خوبی در راستای ارج نهادن به میراث شهرمان برداریم.

وی با بیان این ‌که اداره اوقاف و امور خیریه از طریق مکاتبه و گفت‌وگو با کارشناسان میراث‌ فرهنگی در راستای مرمت، بازسازی و حفظ مدرسه فخریه همکاری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: قرار شده که با منابع مالی موجود در اوقاف برخی از قسمت‌های مدرسه فخریه مانند سه اتاق آخر این مدرسه که تخریب شده است، مرمت شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی مرمت بناهاي تاريخي مرمت گردشگری و صنایع دستی اداره اوقاف اداره میراث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۶۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز