Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی رحمانی روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا اظهارداشت: اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی است که زمینه ‌ساز بروز آسیب های اجتماعی دیگر می‌شود و زندگی و آینده فرد را می‌سوزاند.

وی خاطرنشان کرد: یک مادر معتاد هیچ وقت نخواهد توانست وظیفه خطیر مادری را به خوبی انجام دهد لذا مادران معتاد فرزندانی را به همراه آسیب به جامعه  تحویل خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از اعتیاد به عنوان مهم ترین معضل های اجتماعی یاد کرد و بیان داشت: والدینی که دچار آلودگی به مواد مخدر هستند فرزندان آنها نیز از هر لحاظ آسیب پذیرمی شوند و سایه بدنامی اعتیاد حال و آینده فرزندانشان را تهدید می کند.

رحمانی یادآورشد: خانواده یکی ازعوامل اجتماعی شدن کودکان و از الگوهای اصلی برای فرزندان هستند که با رفتارهای خود می توانند تغییرات وسیعی را در نگرش و هنجارهای آنها به وجود آورند.

وی با اشاره به اینکه والدین درشکل گیری شخصیت، رشد افکار یا انحراف فرزندان نقش بسزایی دارند، اضافه کرد: در صورتی که والدین به ویژه مادران در دام مواد مخدر گرفتار باشند فرزندان آنها نیز ازهر لحاظ آسیب پذیر می شوند.

رحمانی تصریح کرد: فرزندان والدین معتاد، بسیاری ازمشکلات هیجانی، شناختی، اجتماعی و رفتاری را تجربه می کنند، به طوری که پیشینه پژوهشی در این زمینه حاکی از آن است که دامنه وسیعی از مشکلات خاص در فرزندان والدین معتاد دیده می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از دانش آموزانی که مادر معتاد دارند ازعوارض و کمبودهائی چون عدم اعتماد به نفس کافی، تنهایی، احساس گناه، ناامیدی ودرماندگی، نگرانی از رها شدن به حال خود و افسردگی مزمن رنج می برند.

وی عنوان کرد: بیشتر فرزندان افراد معتاد به خاطر اینکه پدر یا مادرشان همواره برمصرف مواد متمرکز بوده و عشق و محبت کافی را به آنها نداده و از تامین کردن نیازهای عاطفی آنان غافل بوده اند، در سنین بزرگسالی بیشتر به سمت اعتیاد به مواد، یا اعتیادهای رفتاری گرایش پیدا می کنند.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز افزود: دانش آموزانی که والدین معتاد دارند دچار کابوس و خواب های آشفته شده و این احتمال نیز وجود دارد که آنها دوستی برای خود نداشته و به همین دلیل از رفتن به مدرسه نیز وحشت داشته باشند .

وی ادامه داد: احساس گناه، افسردگی، ترس شدید و اضطراب ، دوری کردن از دیگران یا کمرویی بیش از اندازه، دروغگویی، دزدی،دعوا و ناسازگاری نیز ازدیگر معضلات این دانش آموزان است.

 رحمانی با بیان اینکه فرزندان مادران معتاد در بیشتر مواقع در مدرسه مشکل دارند، یادآورشد: محیط نابسامان و متشنج خانه باعث می شود که فرزندان نتوانند درس بخوانند و تکالیف خود را انجام دهند وهمچنین این احتمال نیزوجود دارد که آنها به علت ناتوانی در بیان کردن نیازها و خواسته هایشان، با مشکلات، افت تحصیلی و ترک تحصیل روبرو شوند.

وی گفت: بررسی ها نشان داده است که اغلب آنها به مصرف انواع داروهای روانگردان روی آورده و نمی توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و غالبا آنها نیز مانند مادرانشان افرادی شکست خورده و درمانده هستند که دربیشتر مواقع شغل های پیش پا افتاده برای خود انتخاب می کنند و تقریباً همه آنها نوعی برداشت منفی ازخودشان دارند.

وی تاکید کرد: وجود مادران معتاد در هرخانواده دارای پیامدهای منفی است که باید زنگ خطرآن شنیده شود تا دانش آموزان با مشکلات جدی درفرآیند تعلیم و تربیت، زندگی فردی و اجتماعی روبرو نشوند که آموزش و پرورش در اجرای طرح ملی نماد و یاریگران زندگی به این موضوع مهم برای پیشگیری از اعتیاد گام های خوبی برمی دارد.

استان البرز ۴۷۳ هزار دانش آموز دارد.

برچسب‌ها البرز والدین اعتیاد دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز والدین اعتیاد البرز والدین اعتیاد دانش آموزان اخبار کنکور مادران معتاد دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۷۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات انجام شده بین فرزندان طلاق با والدین در مراکز مهر خانواده استان تهران، گفت: کودک یا نوجوانی که بخش عمده‌ای از تربیتش در بستر نهاد خانواده رخ می‌دهد پس از وقوع طلاق، از این نعمت بی‌بهره می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: در همین راستا، اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی» را از تکالیف دولت می‌داند.

وی با بیان اینکه کودکان طلاق به دلیل حق قانونی والدین برای ملاقات با فرزند، به جهت اختلاف‌ها و تعارض بین والدین در معرض آسیب قرار دارند، بیان داشت: این دسته از والدین مجبور به ملاقات و تبادل فرزند خود در مراکز انتظامی بوده‌اند که فضای کلانتری‌ها با توجه به حضور متهمان و مجرمان و وجود انواع آسیب‌های اجتماعی، محل مناسبی برای این ملاقات و نظم بخشی به روابط زوجین پس از طلاق نیست. 

وی در این رابطه گفت: در همین راستا تعداد ۱۸ مرکز مهر خانواده جهت ملاقات فرزندان در تهران راه‌اندازی و مشغول به فعالیت هستند که در مجموع در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۱۰ ملاقات بین فرزندان طلاق با والدین در این مراکز انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • بیش از ۴۰ درصد متکدیان مشهدی معتاد هستند
  • بهره‌مندی ۳۶۰۰ دانش‌آموز مازندرانی از طرح سراد
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند