Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش مشترک مجلس و شورای نگهبان برای رفع ایرادات یک طرح مهم خودرویی، جوانان مسجدی؛ پیشگام و پیشتاز حرکت مورد نظر رهبری در بیانیه گام دوم، گفت وگوی دبیرکل سازمان ملل و ظریف درباره لزوم پایان جنگ یمن برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، تلاش مشترک مجلس و شورای نگهبان برای رفع ایرادات یک طرح مهم خودرویی، جوانان مسجدی؛ پیشگام و پیشتاز حرکت مورد نظر رهبری در بیانیه گام دوم، گفت وگوی دبیرکل سازمان ملل و ظریف درباره لزوم پایان جنگ یمن  از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه ۱۳ اسفند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش مشترک مجلس و شورای نگهبان برای رفع ایرادات یک طرح مهم خودرویی

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان «روایت پارلمان ۲۶» در اینستاگرام خود نوشت:

"سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، به مجلس رفتم. برای تبیین نظر شورا در خصوص «طرح ساماندهی صنعت خودرو» و همچنین برای یافتن راهکارهایی جهت رفع اشکال آن، از طرف کمیسیون صنایع و معادن دعوت به عمل آمده بود.

این طرح از مجلس قبل چندین بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بوده است. در آخرین مصوبه ارسالی در مجلس دهم، شورای نگهبان ماده ۴ آن را مغایر بند ۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید و نیز بند ۹ این سیاست‌ها یعنی اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی دانسته بود.

البته هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز مصوبه را مغایر بندهایی از سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و همچنین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دانسته بود که این موضوع نیز از طریق شورای نگهبان، مستقلا به مجلس منعکس شده بود.

در کمیسیون، مباحث مختلفی از جمله پیشنهاداتی راجع به عرضه خودرو در بورس مطرح شد و من هم سعی کردم در مورد موضوعات مرتبط با قانون اساسی و اشکالات شورای نگهبان توضیحاتی مطرح کنم. در انتها مقرر گردید پیشنهادهای اصلاحی در کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و سپس در کمیسیون تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد. طبیعتا پیشنهادات کمیسیون پس از رای‌گیری و تصویب در صحن علنی مجلس، نهایی و مصوب تلقی خواهند شد و پس از آن شورای نگهبان و هیات عالی نظارت، نسبت به رفع شدن یا نشدن اشکال خود اظهارنظر خواهند نمود."

 

پیشگام و پیشتاز حرکت مورد نظر رهبری در بیانیه گام دوم جوانان مسجدی هستند

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در رابطه با نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در کادرسازی برای نظام گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد یکی از نهادهای فرهنگی برخواسته از مسجد و انقلاب است که در تربیت فرزندان و کادرهای مدیریتی بسیار موثر است.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر کانون را بستر تربیتی برای مدیران آینده کشور و کارمندان و مجموعه هایی که در شاکله نظام قرار می گیرند قرار می دهیم بسیار موفق خواهیم بود. معتقدیم کسانی باید در نظام مسئولیت به دست گیرند که به اصل نظام و انقلاب متعهد و پایبند باشند و مردم به تعهد آنها ایمان و امید داشته باشند و قطعا چنین افرادی در مسجد تربیت می شوند.

 

وی تاکید کرد: حسن و ویژگی کانون های فرهنگی هنری مساجد این است که در دل مسجد شکل گرفته اند و هر کس که با مسجد در ارتباط باشد، این فرد مورد اعتماد مردم قرار می گیرد و این یک اصل و اساس است.

 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در رابطه با استفاده از ظرفیت جوانان گفت: طلیعه و پیشگام  و پیشتاز این حرکت جوانان قطعا جوانان مسجدی است و ما با این بستر تربیتی که در مسجد و به همت کانون ها شکل می گیرد، می توانیم به اهداف نظام دست یابیم.

 

گفت وگوی دبیرکل سازمان ملل و ظریف درباره لزوم پایان جنگ یمن

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در تماس تلفنی با ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح آخرین اقدامات سازمان ملل متحد به منظور پایان دادن به جنگ یمن و برقرای صلح عادلانه و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی در یمن،  خواستار تداوم تلاش های برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن شد.

 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از  تلاش های سازمان ملل برای برقراری صلح عادلانه در یمن، بر لزوم پایان جنگ، رفع محاصره وارائه کمکهای انساندوستانه به مردم یمن تاکید کرد.

 

وی همچنین در این گفتگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد با انجام گفتگوهای درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر شاهد استقرار و ثبات این کشور باشیم.

 

وزارت خارجه حذف رایزنان اقتصادی از سفارتخانه‌های ایران را تکذیب کرد

روابط عمومی وزارت امور خارجه در این اطلاعیه آورده است: متاسفانه چندی است برخی رسانه ها با استناد به اخبار نادرست در مورد حذف رایزنان بازرگانی و یا اقتصادی از سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، زمینه حمله نابجا به وزارت امور خارجه را فراهم آورده اند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه اضافه کرد: در سفارتخانه ها و سرکنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، دو دسته کارشناس اقتصادی شامل رایزنان اقتصادی و رایزنان بازرگانی فعالیت می کنند. رایزن یا کارشناس اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه منصوب  می شود و اعزام رایزنان بازرگانی متناسب با نیازهای روز و ظرفیت اقتصادی با سایر کشورها از  سوی سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد.
 
اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه در این ارتباط افزوده است: ظرف سالهای اخیر مشکلاتی برای اعزام رایزنان بازرگانی بوجود آمده و تعداد این رایزنان در خارج از کشور به حداقل رسیده که البته سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری حل مشکل اعزام آنها و افزایش تعداد رایزنان بازرگان در خارج از کشور بوده و این در حالی است که در چارچوب وزارت امور خارجه، بخش اقتصادی در بین سایر بخش‌ها از فعال‌ترین حوزه‌ها در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده  و این وزارتخانه  هیچ گاه بنایی بر حذف آن‌ها ندارد. همچنین با حمایت‌های بخشهای مختلف دولت، شاهد توسعه همکاریهای اقتصادی با همسایگان و اتحادیه اوراسیا از طریق توافق تجارت ترجیحی هستیم و این امر با روند اعزام رایزنان بازرگانی جدید تقویت می گردد.

 

ایران قوی در سایه مسجد به عنوان قلب فرهنگی جامعه شکل می گیرد

مسجد یک پایگاه اجتماعی و محلی در هر شهر و روستا محسوب می شود که می تواند با در نظر گرفتن تمام قومیت ها و ملیت ها زمینه حضور تمام اقشار جامعه را در یک مکان مشترک به نام خانه خدا فراهم کند. جمع شدن اقوام و قومیت های مختلف در مسجد پتاسیلی از افراد و تخصص های مختلف را در بردارد که می تواند هر یک از این افراد در حل بخشی از مشکلات آن محله و شهر موثر بوده و در نهایت شاهد شکل گیری ایران قوی در سایه مساجد باشیم در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «قاسم هاشمی» امام جمعه شاهین شهر به شرح زیر ارایه می شود.

 

مساجد تا چه اندازه پیش از انقلاب در تغییر و تحولات جامعه موثر بودند؟

خانه های خدا در روی زمین مساجد هستند. بچه های مسجد در بهداشت روحی روانی مردم و همسایه های مسجد نقش مهم و بسزایی دارند. نسل قبل از انقلاب به واسطه همین مساجد توانستند حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را که بر آمریکا تکیه کرده و جزیره ثبات غرب به حساب می آمد را ساقط کنند.

 

پایگاه و سنگر برای بچه های حزب اللهی و متدین مساجد است. کارکردهای مسجد آن قدر زیاد است تا حدی که می تواند برای اثبات نظام 2500 ساله شاهنشاهی ایفای نقش کند. این اتفاق در دهه 50 افتاد. در دهه 60 این مساجد توانستند با بسیج امکانات مادی و معنوی و پشتیبانی هایی که از جنگ داشتند، جنگ نابرابر را به نفع جمهوری اسلامی ایران خاتمه دهند؛ حتی جنگ های جهانی نیز 8 سال به طول نینجامید؛ طولانی ترین جنگ در میان جنگ های دنیا جنگ عراق علیه ایران بود که این جنگ، جنگ ده ها کشور علیه ایران بود؛ ابرقدرت ها با یکدیگر در حمایت از صدام متفق بودند و ده ها کشور دیگر در حمایت از عراق با ایران جنگیدند.

 

چه چیزی توانست در 8 سال جنگ تحمیلی زمینه شکست دشمن را فراهم کند؟

 

آنچه که باعث شد این جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی با شکست مواجه شود، مساجد و کانون های فرهنگی مساجد و بسیج مساجد بودند که توانستند روحیه پایداری و استقامت را به مردم تزریق کنند و آنها در برابر فشارهای نظامی، بمباران ها و موشک باران ها واکسینه شدند و روح ایثارگری و مقاومت را همواره در مردم دمیدند و به واسطه عملکرد مسجد و کارکرد اجتماعی مسجد این مقاومت ادامه یافت و دشمن نتوانست در این جنگ به اهداف خود برسد.

 

نقش مساجد در بحران های پیش رو چگونه ارزیابی می کنید؟

مساجد قدرت بالایی دارند و بسیار می توانند در بهداشت و موضوعی مانند کرونا موثر باشد و در موضوع سلامت جامعه هر کانون و مسجدی به عنوان پایگاه سلامت در اطلاع رسانی به مردم عمل کرد و در کمک به آسیب پذیران جامعه کانون ها و مساجد نقش بسزایی داشتند. در بهداشت روح و روان مردم نیز مساجد می توانند نقش آفرین باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار جمهوری اسلامی ایران مجلس و شورای نگهبان رایزنان بازرگانی کانون های فرهنگی سیاست های کلی جوانان مسجدی سفارتخانه ها سیاست ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها

 حجت‌الاسلام والمسلمین کمال خداداده در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد،گفت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها، خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه (س) در تمام شهر‌ها حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش‌های بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا (ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

 خداداده با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، عنوان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت (عج) است.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، گفت: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • اقدام زیبای بچه مسجدی‌های قم به مناسبت روز معلم
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان 
  • دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها