Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@20:15:38 GMT

ضرورت مستندسازی تجربه‌های آموزش در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۸۲۷۶

ضرورت مستندسازی تجربه‌های آموزش در دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محسن حاجی میرزایی در ارتباط تصویری با همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در شیراز، با بیان اینکه در شرایط کرونایی با وضعیتی مواجه شدیم که مدارس را باید تعطیل می‌کردیم، اظهار کرد: این وضعیت که دانش‌آموزان به مدرسه نروند ساده بیان می‌شود، اما در نظام آموزشی رویداد بسیار عظیمی است که موجب فشار بر روی معلم، دانش‌آموز و والدین می‌شود، چرا که هیچکس آمادگی این را نداشت که چرخه آموزش رو در رو به آموزش غیرحضوری انتقال پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نظامی که برای ده‌ها سال طبق روش‌های معینی معلم پرورش داده بود به یکباره در شرایطی قرار گرفت که ساختارهای گذشته باید تغییر نقش می‌داد تا در شرایط جدیدی قرار بگیرد و این پدیده نیاز به هماهنگی و انگیزه قوی داشت.

وی گفت: این بحران جدی و تغییر چشمگیری که همه ارکان آموزش را درگیر می‌کند، هم زمان سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را نیز مورد تهاجم قرار می‌دهد، و این درست است که اگر دانش‌آموز به مدرسه برود در معرض کرونا قرار می‌گیرد اما اگر این امر اتفاق نیفتد هم همچنان سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان در مخاطره است.

حاجی میرزایی با اشاره به آسیب‌هایی که قشر محصل جامعه را درگیر می‌کند گفت: محدود شدن ارتباط با همسالان، کاهش رفت و آمد و کاهش تحرک جسمی از برجسته ترین مشکلات این دوران برای دانش‌آموزان است و شرایط خانواده‌ها یکسان و برابر نیست و افرادی که وضعیت نامناسب‌تری دارند آسیب جدی‌تری می‌بینند.

 وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ارزشیابی از آموخته‌های دانش‌آموزان همواره دغدغه جدی برای دبیران ماست، در آموزش حضوری معلم رو در رو از دانش‌آموز سوال می‌پرسد و یا آزمون کتبی می‌گیرد و می‌تواند ارزیابی تکمیلی و دقیقی از پیشرفت تحصیلی در دست داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد می‌شود، ادامه داد: حال و هوای معلم و دانش‌آموزان در آموزش مجازی متفاوت است و جدا از دسترسی‌ هر فرد، حال و هوای آن‌ها نیز طبیعی و مطلوب نیست و خانواده‌ها نیز در این بین نگرانی هایی دارند که باعث ایجاد حس آشفتگی می‌شود که باید این امر را نیز ساماندهی کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برنامه های آموزشی باید همسو و هماهنگ با اولویت ها و دغدغه های دیگر جامعه ای که در آن زندگی می‌کنیم باشد، اظهار کرد: باید مراقبت ها را بیشتر کنیم و حال و هوا و آمادگی روانی معلم، مدیر و دانش‌آموز را در نظر بگیریم تا به برقراری انگیزه‌هایشان کمک کنیم؛ ایجاد انگیزه، مهارت فوق العاده ای می‌خواهد که ما باید به حرف دانش آموز، معلم و خانواده گوش دهیم و مشکلات و ایده هایشان را بشنویم و رسانه های اجتماعی را در این امر در نظر بگیریم.

ارائه ۱۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۲۶ مقاله در قالب پوستر

دبیر کمیته علمی همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس نیز در این مراسم گفت: برای این همایش ۱۵ محور تدوین شد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت، به نحوی که ۲۲۵ مقاله در قالب این محور ها به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد در مجموع ۱۴۴ مقاله برای ارائه مورد قبول داوران قرار گرفت.

 محمود امانی طهرانی ادامه داد: چنین همایشی در باب یادگیری یک نیاز اصیل و مهم برای همه کسانی است که در این زمینه دغدغه دارند.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش گفت: شکل‌گیری این همایش ابتدا به صورت خود جوش در بین معلمان شکل گرفت و به تدریج با افزایش دامنه کمی و کیفی آن، مسئولین اداره کل آموزش و پرورش فارس که بیشترین دغدغه در زمینه تعلیم و تربیت و مسئله یادگیری داشتند، حامی اجرای آن شدند.

 وی با اشاره به شکل گیری کمیته علمی این همایش و برگزاری جلسات مستمر در این زمینه ، گفت: برای این همایش ۱۵ محور تدوین شد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت، به نحوی که ۲۲۵ مقاله در قالب این محورها به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد در مجموع ۱۴۴ مقاله برای ارائه مورد قبول داوران قرار گرفت.

امانی طهرانی افزود: از مجموع مقالات پذیرفته شده جهت ارائه در این همایش، ۱۸ مقاله به صورت ارائه سخنرانی و ۱۲۶ مقاله نیز به صورت ارائه پوستر انجام خواهد شد.

دبیر کمیته علمی همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس، فرصت برای ارائه تجربه زیسته معلمین در زیست بوم جدید را یکی از جذاب ترین محور های این همایش معرفی گرد و افزود: این محور بسیار مورد توجه قرار گرفت ،به نحوی که در این زمینه ۳۸ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شدکه از این تعداد ۴ مقاله به صورت سخنرانی و۳۱ تجربه نیز به صورت ارائه پوستر ارائه می شود.

وی گفت: بیشترین محوری که  در این همایش مورد توجه گرفته ، محور فرصت ها ، چالش ها و راه کارهای تربیت رسمی در فضای مجازی بود که با ۵۶ مقاله و ۲۰ درصد مقالات دریافتی، در صدر قرار گرفت و پس ازآن نیز محور راه کار های توسعه حرفه ای معلمان با ۳۰ مقاله در رتبه دوم قرار گرفت.

امانی طهرانی سومین محور پرشمار در ارسال مقالات را محور آسیب‌های رشدی و رفتاری یادگیرندگان در دوران کرونا عنوان کرد و گفت: در این محور ۲۵ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و آنچه لازم است گفته شود این است که آنقدر که در این مدت یک سال به موضوع آموزش پرداخته شده به این موضوع توجه و تمرکز کافی نبوده و در مرحله بعد قطعا با این موضوع درگیری بیشتری خواهیم داشت.

دبیرکل شورای عالی وزارت آموزش و پرورش ، محور سنجش و ارزشیابی را با ۱۸ مقاله، موضوع کلی تحول و الگوهای یادگیری ۱۷ مقاله و شیوه های کیفیت بخشی به آموزش در فضای مجازی با تاکید بر شبکه شاد با ۱۵ مقاله را در رتبه های بعدی محور های مورد توجه مخاطبین این همایش دانست.

دستاوردهای این همایش می تواند موجب هم‌افزایی در حوزه تعلیم شود

رئیس همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس نیز گفت: اگر در بحران های مختلف، فرصت ها و تهدید ها شناسایی نشده و دستاوردهای کسب شده در این زمینه مدون نگردد، ممکن است ظرفیت بزرگی را از دست دهیم و آنچه مهم است تجربیاتی است که از این بحران ها به دست می آید.

 فرهاد اسماعیلی افزود: هر بحرانی تهدیدها ، چالش ها و فرصت هایی دارد و کشور ما ایران عزیز نیز بحران های بسیاری به خود دیده و همواره توانسته از  این چالش ها با افتخار بیرون آید .

وی افزود: تاکنون توانسته ایم این بحران ها را به فرصت های خوبی تبدیل کنیم ، از جمله آن می توان به بحران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد که با تهدید ها و چالش های خود ، توانست جوهره وجودی و ظرفیت های انسان ها را نشان دهد و توانمندی های زیادی را بالفعل نماید .

اسماعیلی گفت: در بحران همه‌گیری کویید ۱۹ نیز با توجه به گستردگی آن و تاثیر بر عرصه های مختلف همچون سیاسی، اقتصادی، نظامی و علمی ، عرصه آموزش نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت که در این زمینه نیز در کشورما ، با حضور به موقع معلمانی بزرگ، توانمند و پرشور، توانستیم آسیب های آن را به حد اقل برسانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس و رئیس همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا در فارس ادامه داد: در این بحران معلمان به عنوان بخش اصلی و خط مقدم نظام تعلیم و تربیت، به صورت خود جوش با تمام ظرفیت های وجودی خود در میدان مبازره حاضر شده و تواستند دستاوردهای خوبی را کسب نمایند.

وی بروز بحران های مختلف را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اگر در بحران های مختلف، فرصت ها و تهدید ها شناسایی نشده و دستاوردهای کسب شده در این زمینه مدون نگردد، ممکن است ظرفیت بزرگی را از دست دهیم و آنچه مهم است تجربیاتی است که از این بحران ها به دست می آید.

اسماعیلی برگزاری این همایش را در همین راستا دانست و گفت: بر همین اساس و به دلیل اهمیت موضوع ، این همایش چه به صورت کلی و چه در زمینه محورهای آن، مورد توجه نخبگان تعلیم و تربیت کشور قرار گرفته است و تلاش می کنیم تا دستاوردهای آن به صورت مستند تهیه و با انتشار آن موجب هم افزایی در زمینه تعلیم و تربیت کشور و حتی سایر کشور های جهان شویم.

گفتنی است همایش ملی آموزش در دوران همه گیری کرونا با محوریت «فرصت‌ها، چالش‌ها و دستاوردها» در شیراز ، در بستر شبکه شاد به میزبانی آموزش و پرورش استان فارس در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۹۹ برگزار می گردد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر آموزش و پرورش آموزش مجازی همایش ارسال شد آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان دانش آموز قرار گرفت بحران ها فرصت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۸۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با کسب مهارت ها و دانش جدید از طریق آموزش، کارگران می توانند صلاحیت های خود را افزایش دهند و شانس پیشرفت شغلی خود را در سازمان خود یا در بازار کار افزایش دهند. - اخبار اقتصادی -

علی حسین شهریور، معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: آموزش مهارت ها به طور کلی هم برای موفقیت فردی و هم برای موفقیت واحدهای تولیدی و خدماتی ضروری است، چراکه کارگران را قادر می سازد تا رقابتی باقی بمانند، بهترین عملکرد خود را داشته باشند و به موفقیت کلی کسب و کار کمک کنند

وی افزود: مهارت افزایی کارگران دلایل مهمتری هم دارد که از جمله آن می‌توان به بهبود عملکرد شغلی اشاره کرد؛ آموزش مهارت ها به کارگران کمک می‌کند تا دانش و توانایی های لازم را برای انجام کارشان به طور موثرتر و کارآمدتر توسعه دهند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیشرفت شغلی را از دیگر دلایل ضرورت مهارت‌‌افزایی دانست و گفت: با کسب مهارت ها و دانش جدید از طریق آموزش، کارگران می توانند صلاحیت های خود را افزایش دهند و شانس پیشرفت شغلی خود را در سازمان خود یا در بازار کار افزایش دهند.

شهریور با بیان اینکه "مهارت افزایی کارگران به افزایش بهره‌وری می‌انجامد"، اذعان داشت: آموزش می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری شود، زیرا کارگران در نقش‌های خود مهارت بیشتری پیدا می‌کنند و برای مقابله با چالش‌هایی که در کار روزمره با آن‌ها مواجه هستند، مجهزتر می‌شوند.

وی ادامه داد: انطباق پذیری نیز به‌دنبال افزایش مهارت حاصل می‌شود؛ آموزش مهارت ها به کارگران کمک می کند تا با آخرین روندهای صنعت، فناوری ها و بهترین شیوه ها به روز بمانند و به آنها اجازه می دهد با محیط های کاری در حال تغییر و الزامات شغلی در حال تحول سازگار شوند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، روحیه و مشارکت کارکنان را از نتایج مهارت افزایی دانست و گفت: سرمایه گذاری در آموزش مهارت ها به کارکنان نشان می دهد که سازمان آنها برای توسعه و رشد آنها ارزش قائل است، که می تواند روحیه، مشارکت و رضایت شغلی کلی را افزایش دهد.

وی افزود: از دیگر دلایل مهم مهارت افزایی حفظ استعدادها در نیروی کار است؛ ارائه آموزش مهارت ها می تواند با نشان دادن تعهد به توسعه کارکنان و ایجاد فرصت هایی برای پیشرفت در سازمان، به حفظ استعدادهای برتر کمک کند.

 شهریور در پاسخ به اینکه "آموزش مهارت به کارگران با چه چالش های روبروست؟"، اظهار داشت: کمبود زمان و منابع، مقاومت در برابر تغییر،  شکاف های مهارتی و دسترسی به فرصت های آموزشی از مهمترین موانع مهارت آموزی و آموزش کارگران است.

وی افزود: کارفرمایان ممکن است برای تخصیص زمان و منابع کافی برای برنامه های آموزشی، به ویژه در صنایعی که سرعت بالایی دارند، که زمان در آنها اهمیت دارد، با مشکل مواجه شوند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در تشریح  فاکتور مقاومت در برابر تغییر گفت: برخی از کارگران ممکن است در برابر یادگیری مهارت ها یا فناوری های جدید مقاومت نشان دهند، به خصوص اگر با وظایف شغلی فعلی خود احساس راحتی کنند.

وی ادامه داد: همچنین شناسایی مهارت های خاصی که کارگران باید توسعه دهند می تواند یک چالش باشد، به خصوص اگر ارتباط بین کارفرمایان و کارگران وجود نداشته باشد.

شهریور با اشاره اینکه  دسترسی به فرصت های آموزشی می‌تواند یک چالش در مسیر مهارت افزایی کارگران باشد، گفت: برخی از کارگران ممکن است به دلیل محدودیت های جغرافیایی، محدودیت های مالی یا سایر موانع به برنامه های آموزشی دسترسی نداشته باشند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پاسخ به‌اینکه  "راهبردهای ارائه آموزش مهارت‌های مؤثر به کارگران کدامند؟"، گفت: توسعه آموزش و توانمندسازی کارگران نیازمند داشتن برنامه و راهبرد از سوی کارفرمایان است که برخی از آنها شامل انجام نیازسنجی آموزشی، برنامه های آموزشی، ارائه حمایت مستمر، استفاده از فناوری و تشویق فرهنگ یادگیری مستمر است.

شهریور با بیان اینکه "شکاف‌های مهارتی خاص و نیازهای آموزشی نیروی کار از طریق نظرسنجی، مصاحبه و ارزیابی عملکرد شناسایی شود"، گفت: باید برنامه های آموزشی سفارشی تدوین شود که نیازهای خاص نیروی کار را با در نظر گرفتن سبک ها و ترجیحات مختلف یادگیری برآورده کند.

وی افزود: برای حمایت از کارگران در حین آموزش مهارت‌های جدید و به کارگیری آن‌ها در نقش‌های خود، راهنمایی، مربیگری و منابع ارائه شود.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در توضیح استفاده از فناوری به‌عنوان یک راهبرد ارائه آموزش مهارت‌های مؤثر به کارگران گفت: از پلتفرم‌های آنلاین، جلسات آموزشی مجازی و سایر ابزارهای دیجیتال برای ارائه فرصت‌های آموزشی انعطاف‌پذیر و در دسترس برای کارگران استفاده گردد.

شهریور خاطرنشان کرد: باید فرهنگی را پرورش داد که برای یادگیری ارزش قائل است و کارکنان را تشویق می کند تا به طور مستمر مهارت ها و دانش خود را بهبود بخشند.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان تنها متولی مهارت افزایی و سنجش مهارت و صلاحیت شغلی و حرفه‌ای کارگران، ابتکارات و برنامه های متنوعی برای ارائه آموزش و سنجش مهارت کارگران و شاغلین بنگاههای اقتصادی دارد‌؛ در این سازمان، بیش از 11500 استاندارد شایستگی حرف و مشاغل مختلف تدوین شده که آموزش و سنجش آنها در 657 مرکز دولتی و بیش از 22 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد ارائه‌ می شود.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه "با راه اندازی بیش از 4040 مرکز آموزش جوار کارگاهی و بین کارگاهی فرصت های ارزشمندی برای مهارت افزایی کارگران فراهم شده است"، گفت: کارفرمایان در تعامل و ارتباط با سازمان می توانند از از ظرفیت‌های گسترده آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • ضرورت تقویت ماشین‌آلات و تجهیزات اطفای حریق در ایلام
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • سربازان همچنان در انتظار صدور بخشنامه برای جذب سرباز معلم
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا