Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیبانی گفت: بیش از ۷۰ درصد از درختان بادام و زردآلو که به دنبال گرمای اواخر بهمن ماه به شکوفه نشسته بودند، با ورود جبهه هوای سرد پایان هفته گذشته و کاهش محسوس دمای هوا دچار سرمازدگی شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شیبانی، مدیر مرکز کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار کرد: با شروع آخرین ماه فصل زمستان در بخش رخ شاهد باز شدن شکوفه های درختان بودیم که در روزهای اخیر زیر بار سوز سرمای شدید قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد از درختان بادام و زردالو که به دنبال گرمای اواخر بهمن ماه به شکوفه نشسته بودند، با ورود جبهه هوای سرد پایان هفته گذشته و کاهش محسوس دمای هوا دچار سرمازدگی شدند.

شیبانی بیان کرد: درختان زود گل بادام و زرد الو که در این بخش پراکنش دارند، خسارت دیده اند اما هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده صورت نگرفته است.

وی افزود: گرمای هوا در روزهای اواخربهمن ماه باعث شکوفه زدن زود هنگام درختان میوه شد و متاسفانه طی هفته گذشته با سرد شدن هوا و کاهش محسوس دما به زیر صفر درجه سانتیگراد (۸ -تا ۱۲-) در بخش رخ شکوفه ها دچار یخ زدگی و سرما شدند و خسارت به درختان وارد آمد.

شیبانی با بیان اینکه بیشتر درختان بادام زودگل هستند، افزود: هر ساله در این ایام سال جبهه هوای سرد و بارش ها در منطقه رخ وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو می شود.

وی از باغداران خواست تا گونه های زودگل درختی خود را با ارقام دیرگل جایگزین کنند تا با این اقدام  از خساراتی که هرساله با نوسانات دمایی متوجه کشاورزان می شود، جلوگیری شود.

مدیر مرکز جهاد کشاورزی رخ افزود: سرمای چند روز اخیر در کنار خسارت به درختان زودگل، برای سایر گونه های باغی مفید بوده و سبب عمیق تر شدن خواب زمستانی باغ های بخش می شود.

وی از کشاورزان خواست تا محصولات خود را بیمه کنند زیرا تنها اهرم برای کمک به خسارت دیدگان بخش کشاورزی بیمه است و صندوق بیمه فقط خسارت کشاورزان بیمه شده را جبران می کند.

شیبانی گفت: پدیده سرمازدگی هرساله در ماه های اسفند و فروردین کشاورزان این منطقه را آزار می دهد و خسارت سرما در درختان هسته دار، که زودتر از موعد به گل می نشینند، بیشتر است.

وی ابراز کرد : کارشناسان باغبانی تنها راه مقابله با سرمازدگی را تغذیه درست باغ ها می دانندو کشاورزان باید با تغذیه مناسب و اصولی باغات خودرا در مقابل سرما از مقاومت درختان را در برابر سرما افزایش دهند.

شیبانی اذعان داشت: سطح کاشت درختان بادام آبی و دیم و زرالو در بخش رخ بیش از ۴۰۰ هکتار است که سرما به حدود ۳۰۰ هکتار این باغات خسارت وارد کرده است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ اظهار داشت: بررسی میزان خسارت ها به صورت دقیق توسط کارشناسان در حال تخمین زدن است که به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: درختان بادام بخش رخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهر انگیز ظهر شنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال گفت: اجرای رفع تداخلات طبق پیگیری‌های صورت گرفته رشد بسیار خوبی از سال ۱۴۰۱ تاکنون داشته است.

وی گفت: طبق تعهد هر شهرستان هفته‌ای دو پلاک باید به دبیرخانه کمیسیون ارسال کند تا این کار بسیار مهم اتمام و در راستای صدور سایر اراضی کشاورزی اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر افزود: با وجود کمبودهای زیاد از جمله در حوزه تجهیزات به ویژه سخت افزاری همه مدیران پای کار هستند و کار برای مردم است مردمی که انقلابی‌تر و جهادی تر هستند.

وی در خصوص صدور اسناد کشاورزی بیان کرد: تاکنون ۷۶ درصد اسناد کشاورزی دارای سند شدند.

کد خبر 6089937

دیگر خبرها

  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته